Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2015, 11:44   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je het hebt over de Rijkswegen (N-wegen, 'steenwegen') zou je op sommige (vele stukken) terug naar 90 kunnen gaan. Dat is in de meeste gevallen zinloos. Het verkeer is zo druk dat je meestal toch aan 70 rijdt en inhalen is de moeite niet, na 10 sekonden zit je toch achter een andere auto.
Rijkswegen bestaan nu niet meer, zijn Gewestwegen geworden zowat een goede 7900 km# denk ik nu.

Wat is dat nu voor een kronkel ? Dan is op drukke snelwegen tijdens de spits ook 120 kmh zinloos ? Zelfs 30 kmh is zinloos bij fileverkeer op de snelweg.

Je moet eerst weten wat je met een snelheidslimiet bedoelt. Dat is namelijk -nog altijd volgens de definitie- een limiet die ook in de beste-ideale omstandigheden geldt. Of niet ?

Drukte is altijd irrelevant bij een snelheidslimiet die immers 24/24h- 7/7d geldt. Artikel 10 bepaaldt namelijk de gereden snelheid in bepaalde minder goede omstandigheden enz.. enz...

Citaat:
Op 'gewone' landelijke lintbebouwde uitvalswegen is 70 uit veiligheidsoverwegingen dikwijls al te snel.Dat is vervelend, maar het is nu zo.
En kan 70 kmh dikwijls ook niet te snel zijn, maar 70 kmh is daar wel aanvaardbaar als limiet ALS het echt lintbebouwde wegen zijn.

De meeste wegen of ca. # 83 % zijn zeker NIET-lintbebouwd, dus waarover heb je het eigenlijk ?
Vlaanderen heeft ca 64.000 km verharde wegen, 55.000 km zijn als gemeentewegen gekend, 900 km zijn snelwegen en de rest ~ 7900 km zijn Gewestwegen, officiele bron 2010 vind je hieronder

# http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=211

http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-216457.pdf

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141120_01386895
Een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur wordt de norm op de gewestwegen. Nu is dat nog 90 kilometer per uur. Dat bleek donderdag bij de bespreking van de beleidsnota Mobiliteit in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement. Minister Ben Weyts wil enkel nog een snelheid van 90 kilometer per uur op wegen met een middenberm.

Het Vlaams gewest telt 2.683 kilometer aan gewestwegen waar 90 kilometer per uur mag worden gereden. Omdat die snelheid de norm is, moet ze niet worden aangegeven met een verkeersbord. Op 5.188 kilometer mag slechts 70 worden gereden en daar moet de snelheid na elk kruispunt opnieuw worden aangeduid.
#
2. Het Vlaamse lint in cijfers

Hoeveel lintbebouwing is er precies in Vlaanderen? Een precies antwoord geven kan niet, alleen al omdat we de term lintbebouwing niet glashelder kunnen definiëren. Bovendien komt er nog altijd lintbebouwing bij, dus het exacte cijfer varieert met de dag. De meeste schattingen zijn nochtans eenduidig en gaan in stijgende lijn. Rond 1994 zou er volgens de Antwerpse mobiliteitsambtenaar Kris Peeters exact 5.731 kilometer lintbebouwing geweest zijn, de Vlaamse overheid hield het rond 2000 op meer dan 5.500 kilometer.

Natuurpunt gaat recenter uit van ongeveer 6.000 kilometer en de Bond Beter Leefmilieu heeft het anno 2012 over ‘intussen al meer dan 6.000 kilometer’.

Navraag bij de UGent leerde dat zij een duidelijk lager cijfer hanteren: 4.600 kilometer.
Dit cijfer verdient aandacht, omdat net de UGent recent lintbebouwing gedetailleerder in kaart bracht. De daarvoor gehanteerde methodologie (waarover zo meteen meer) maakt echter dat ook dit getal zowel een onder- als een overschatting zou kunnen zijn.
Indien we rekenen met een gemiddelde perceelsbreedte in een woonlint tussen 12 en 20 meter, staan er in die 4.600 tot 6.000 kilometer ruw geschat 230.000 tot 500.000 woningen, dus zowat 8 tot 17% van het totale aantal woongelegenheden in Vlaanderen (2,78 miljoen in 201037). Het is dus niet correct om Vlaanderen als één groot lint te omschrijven.
Qua ordegrootte is het probleem eigenlijk niet ernstiger dan dat van de 300.000 structureel slechte woningen die Vlaanderen telt. Waar de genoemde 300.000 woningen echter een verouderde of slechte constructie hebben, is het probleem bij lintbebouwing de locatie op de landkaart. Hiermee is de problematiek alleszins in een juister perspectief gesteld.
De lengte van onze lintbebouwing springt ook in het oog omdat het gehele Vlaamse wegennet zowat 60.000 kilometer lang is. Daarvan was in 2005 ruwweg 900 kilometer snelweg, 6.000 kilometer gewestweg en ongeveer 53.000 kilometer gemeenteweg. Strikt genomen ligt er dus langs slechts 7
tot 10% van ons wegennet lintbebouwing
: verrassend weinig.

Enige nuanceringen bij de cijfer zijn wel nodig. Bebouwing in doortochten, dens bebouwde gebieden en woonwijken vallen niet onder de term lintbebouwing. Maar er is meer. Tot het wegennet van 60.000 kilometer worden ook vele kleine landbouwwegen gerekend, waarlangs zich relatief weinig bebouwing bevindt. Het omgekeerde kunnen we dan weer zeggen van onze secundaire wegen. We namen de proef op de som met enkele terreinanalyses van secundaire wegen. Langs 20 tot 50% van de geteste wegvakken lag lintbebouwing aan minstens één zijde van de weg. Sterk variërende cijfers, maar alle cijfers liggen consequent hoger dan het eigenlijke Vlaamse gemiddelde (7 tot 10%). Overigens blijken veel Vlaamse steenwegen vaak relatief volgebouwd als ook de doortochten in rekening gebracht worden (vgl. Figuur 9).

- - - - -

Waarmee nog eens bewzen is dat Vlaanderen de eenheidsworst van 70 kmh al lang toepast op zijn Gewestwegen, maar blijkbaar proberen ze het nog erger maken, zie artikel de Standaard.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2015 om 12:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:18   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Ik vind eigenijk enkel de 30 km/u beperking (in sommige/vele) gevallen ergerlijk. Voor de 70 heb ik de knop omgedraaid, dat is best te doen, ik blijf zen.

30 km per uur echter is zééééér traag. Als je dan dergelijke zones gaat invoeren op plaatsen of tijdstippen waar het niet nodig is vraagt dat zeer veel zelfbeheersing. Ik vermoed dat 90% van de automobilisten daar regelmatig tegen zondigen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:48   #23
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je het hebt over de Rijkswegen (N-wegen, 'steenwegen') zou je op sommige (vele stukken) terug naar 90 kunnen gaan. Dat is in de meeste gevallen zinloos. Het verkeer is zo druk dat je meestal toch aan 70 rijdt en inhalen is de moeite niet, na 10 sekonden zit je toch achter een andere auto.

Op 'gewone' landelijke lintbebouwde uitvalswegen is 70 uit veiligheidsoverwegingen dikwijls al te snel. Dat is vervelend, maar het is nu zo.
Ja? Misschien als u daar rijdt, maar ik rijd hier op de N-wegen in mijn buurt op zowat elk tijdstip.
Soms tijdens de spits, soms op de middag, vaak 'savonds, soms 's nachts.
En raad eens, enkel tijdens de spits is het echt druk, 's nachts kan het zelfs zijn dat ik geen enkele andere weggebruiker tegenkom (voetganger, fiets, auto,...). Waarom dan 70 op die baan?
En die villa's die langs die baan staan, hebben allemaal een mooie lange oprijlaan. Voor het geluid moet het dus ook niet.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:49   #24
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik vind eigenijk enkel de 30 km/u beperking (in sommige/vele) gevallen ergerlijk. Voor de 70 heb ik de knop omgedraaid, dat is best te doen, ik blijf zen.

30 km per uur echter is zééééér traag. Als je dan dergelijke zones gaat invoeren op plaatsen of tijdstippen waar het niet nodig is vraagt dat zeer veel zelfbeheersing. Ik vermoed dat 90% van de automobilisten daar regelmatig tegen zondigen.
Vermoed? De cijfers zijn er!

Ga eens kijken op deze website: http://tegentrajectcontroles.webs.com/

Onder punt 6: het snelheidsbeleid achter trajectcontroles

Zo rijden 90% van alle bestuurders wel eens te rap in een zone 30. (zelfde bron) In 2012 was de gemiddelde snelheid 44,3 km/u in niet-ingerichte 30 km/u-zones. Dit is 47,6% sneller dan de snelheidslimiet.

Laatst gewijzigd door SanderK : 15 juni 2015 om 14:55.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:52   #25
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, je moet echt wel een idioot van een automobilist zijn om op die manier te rijden. Je wint er niets mee. Je verbruik ligt veel hoger.
Uit een studie naar menselijk gedrag
U kan daaruit besluiten dat mensen idioot zijn. Net zoals N-VA stemmers vinden dat 'sossen' idioot zijn en linksen vinden dat de bruinhemen idioot zijn.

Wij mensen zijn niet allemaal werkmieren, die op een zo efficiënte mogelijke manier onze koningin en de kolonie moeten dienen, wij zijn vrije wezens.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:55   #26
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met betere infrastructuur en minder lintbebouwing kan ik wel akkoord gaan. Probleem is dat we zitten met een bestaande situatie. Die lintbebouwde wegen liggen er en tenzij we die huizen gaan afbreken is er niks meer aan te doen.
En eens zo'n weg dan volbebouwd is dan kan je bijna niets anders meer doen dan de snelheid daar te gaan beperken.
En dat is natuurlijk zeer vervelend omdat het meestal de belangrijkste in -en uitvalswegen zijn die lintbebouwd zijn.
Tjah... Ik ben te jong om het te herinneren, maar ik kan heb horrorverhalen gelezen over een bepaalde minister die nieuw gebouwde villa's liet slopen omdat ze niet voldeden aan de vergunningen....

Nu niet meteen wat ik wil, maar een deftige ruimtelijke planning moet er echt wel NU komen met afbouw van lintbebouwing door hogere taksen, hogere tarieven, ontmoediging, enzovoort.


PS: sorry voor die 3 aparte reaguursels op jouw berichten
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:56   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Ja? Misschien als u daar rijdt, maar ik rijd hier op de N-wegen in mijn buurt op zowat elk tijdstip.
Soms tijdens de spits, soms op de middag, vaak 'savonds, soms 's nachts.
En raad eens, enkel tijdens de spits is het echt druk, 's nachts kan het zelfs zijn dat ik geen enkele andere weggebruiker tegenkom (voetganger, fiets, auto,...). Waarom dan 70 op die baan?
En die villa's die langs die baan staan, hebben allemaal een mooie lange oprijlaan. Voor het geluid moet het dus ook niet.
Waar ik woon is het op de steenwegen (en andere wegen trouwens ook, want dat zijn meestal sluipwegen) de ganse dag druk (behalve 's nachts).

Dat kan in andere streken anders zijn, maar men kan daar 90 km/u borden zetten (doet men natuurlijk niet omdat het zo minder moeite kost).

ps. voor mij mag men gerust terug naar 90 als default en dan in sommige gevallen lager. Ik wil enkel maar zeggen dat ik er mij niet druk meer over maak

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 15 juni 2015 om 14:58.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 14:59   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Uit een studie naar menselijk gedrag
U kan daaruit besluiten dat mensen idioot zijn. Net zoals N-VA stemmers vinden dat 'sossen' idioot zijn en linksen vinden dat de bruinhemen idioot zijn.
Zo is het.
Net zoals sommigen denken dat zij veilig snel kunnen rijden en slakken het gevaar zijn op de weg en omgekeerd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:01   #29
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zo is het.
Net zoals sommigen denken dat zij veilig snel kunnen rijden en slakken het gevaar zijn op de weg en omgekeerd.
Met als enigste verschil dat het aantal verkeersdoden objectief te meten valt.
En men kan objectief vaststellen dat er minder ongevallen gebeuren wanneer de regels aangepast zijn aan het gedrag (85th percentile speed rule bijvoorbeeld, of 130 kmh in Denemarken, snelheidsbeleid in Duitsland, ....)
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:07   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Met als enigste verschil dat het aantal verkeersdoden objectief te meten valt.
En men kan objectief vaststellen dat er minder ongevallen gebeuren wanneer de regels aangepast zijn aan het gedrag (85th percentile speed rule bijvoorbeeld, of 130 kmh in Denemarken, snelheidsbeleid in Duitsland, ....)
Ik wacht nog steeds op cijfers voor Belgie.
Appels zijn nu eenmaal moeilijk met peren te vergelijken.
Zelfs in Duitsland moogt ge niet op alle snelwegen uw snelheid zelf kiezen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:08   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor de 70 heb ik de knop omgedraaid, dat is best te doen, ik blijf zen.
Hangt er vanaf waar.

Meestal is de 70 kmh bij de haren getrokken, dat bewijzen de metingen van de BIVV (gemiddelde en V85-snelheid) al >tien jaar geleden. De 70 kmh heeft echt té weinig draagvlak. Ergo 70 kmh is totaal absurd op wegen buiten bebouwde kom (en zonder lintbebouwing) in de huidige tijd.

1. geen enkel normaal EU-land** pakt uit met zulke bijna-eenheidsworst-70 kmh.
2. onveilig want veel te laag tov de V85. (aangetoond in studies, zelfs een Vlaamse...)
3. bovendien oneconomisch (Oostenrijkse wetenschappelijke studie diesel- en benzinewagens van 2002, gaf afgerond 76 kmh gereden optimale snelheid op gewone 1+1 weg)
Citaat:
Berekende optimale snelheden, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 "kostencomponenten": rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten; en dit met de prioriteit op:
1. Economie
: benzine- | dieselauto
bebouwde kom: 49 | 48,8
gewone weg: 75,8 | 75,9
snelweg: 124,7 | 128,4
4. extra vervuilend met onze vele diesels (meer #fijnstof en NOx uitstoot aangezien de meeste diesels in een vervuilender toerentalbereik rijden (te weinig turbodruk) in hun hoogste versnelling), ook de roetfilters verbranden pas efficient na boven/vanaf de 70 kmh (alle bronnen heb ik).
# bron: fijnstofdiagram volgens Bosch (Schwärzungszahl nach Bosch) kan ik hier plaatsen.

5. van de veiligste 10 EU-landen hanteren quasi **7 landen tot algemene 100 kmh op hun betere 1+1 wegen. Vlaanderen heeft zelfs nog geen 100 kmh op 2+2-expresswegen met middenberm.

BIVV heeft bij free flow verkeer de gemiddelde snelheid gemeten in de 3 jaren 2003-2005 (FCVV-bron heb ik).
resultaat voor de 70 kmh:
- een gemiddelde van 77 kmh !
- V85 was zelfs 89 kmh !

**
De gemiddelde limiet op 1+1-wegen in de EU-28 landen is trouwens 92 kmh, en het is geen toeval dat 7 op de 10 landen van de top 10 tot 100 kmh toepassen op hun betere gewone 1+1-wegen.

EU-land doden+30d/milj inw.| Vmax 1+1 (personenwagens/moto´s...)

1. Zweden 28 | 100/90 kmh (steeds met borden)
2. Verenigd Kon. 29 | 97 kmh (60 mph)
3. Denemarken 32 | 90 kmh primaire 1+1 ( Primærrute = 1+1 hoofdwegen ), 80 kmh algemeen
4. Nederland 34 | 100 kmh stroomwegen met groene middenmarkering, 80 kmh algemeen
5. Spanje 37 | 100 kmh met borden, algemeen 90 kmh
6. Duitsland 41 | 100 kmh
7. Ierland 42 | 100 kmh , 80 kmh secundaire smalle wegen (steeds met borden)
8. Slowakije 42 | 90 kmh algemeen
9. Finland 48 | 100 kmh primaire, 80 kmh secundaire
10. Frankrijk 50 | 90 kmh algemeen
- - - - - - #
11. Cyprus 53 | 80 kmh algemeen
12. Malta 54 | 80 kmh
13. Oostenrijk 54 | 100 kmh
14. Italië 58 | 90 kmh
15. Hongarije 59 | 90 kmh
16. Estland 61 | 90 kmh
17. Slovenië 61 | 90 kmh
18. Portugal 62 | 90 kmh
19. Tsjechië 63 | 90 kmh
20. België 65 | 90 kmh-Wallonie |Vlaanderen 90... naar 70 kmh algemeen?
21. Griekenland 81 | 90 kmh
22. Bulgarije 82 | 90 kmh
23. Litouwen 85 | 90 kmh
24. Kroatië 86 | 90 kmh
25. Letland 86 | 90 kmh
26. Luxemburg 87 | 90 kmh
27. Polen 87 | 90 kmh
28. Roemenië 92 | 90 kmh

Men kan dus zelf zijn conclusies trekken dat BE of beter Vlaanderen heel erg tur€luut aan ´t worden is...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2015 om 15:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:18   #32
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op cijfers voor Belgie.
Appels zijn nu eenmaal moeilijk met peren te vergelijken.
Zelfs in Duitsland moogt ge niet op alle snelwegen uw snelheid zelf kiezen.
Welke cijfers precies?
Het aantal doden per miljoen gereden kilometers dan in Duitsland lager ligt dan in België? (bron)
Het procentueel aantal doden dat op de snelweg valt dat in België hoger ligt dan in Duitsland, waar trouwens ongeveer 55% van de snelwegen een paar jaar terug nog zonder snelheidslimiet was (wat kan resulteren in een v85 boven de 170 kmh!) (bron)

In Duitsland kan men ongeveer op de helft van de snelwegen z'n eigen snelheid kiezen.
Op de grote secundaire verbindingswegen kan men overal 100 kmh.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:33   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Het procentueel aantal doden dat op de snelweg valt dat in België hoger ligt dan in Duitsland, waar trouwens ongeveer 55% van de snelwegen een paar jaar terug nog zonder snelheidslimiet was (wat kan resulteren in een v85 boven de 170 kmh!) (bron)
In Duitsland kan men ongeveer op de helft van de snelwegen z'n eigen snelheid kiezen.
Kort van geheugen ? http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=63

Correctie tot bijna 70 %
of 65,5 % permanent onbeperkt (aanbevolen 130 kmh) én dynamisch in goede omstandigheden + 4,1 % extra, maakt 69,6 %

page 5:
Citaat:
http://www.bast.de/DE/FB-V/Publikati...ublicationFile
page 5
Tempolimits auf Autobahnen
Autobahnen (BAB) Σ
1 BAB-Netzlänge gesamt [km] 25.240
2 ohne Tempolimit (mit Richtgeschw.) [km] 16.527
3 Anteil an BAB-Netzlänge [%] 65,5
....
Verkehrsbeeinflussungsanlage
21 VBA („ungedeckelt“) [km] 1.028
22 Anteil an BAB-Netzlänge [%] 4,1

Tabelle 2: Längen und Anteile verschiedener Tempolimitregelungen auf Autobahnen (ohne Arbeitsstellen) (Stand: 1.1.2009) 2
En als je wilt weten hoeveel verkeer de autobahn slikt aan vtgkilometers op het totaal van alle wegen in Duitsland: 31 % volgens deze tabel uit 2010 ?:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Autobah...ehrssicherheit
Todesfälle pro Milliarden Fahrzeugkilometer1 im internationalen Vergleich (2010)[34]
Land Autobahn Alle Straßen DTV Autobahn | Autobahn (Verkehr %) | Geschwindigkeitsbegrenzung (km/h)
Deutschland 1,9 5,2 48.710 | 31 % | keine 2
kan nu wat meer zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2015 om 15:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 15:53   #34
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tjah, moet jammer genoeg andere dingen in mijn hoofd stoppen voor mijn professionele bezigheden
Dit is mijn hobby en dan kan het ook wel zijn dat ik eens iets niet meer nauwkeurig weet




Voor de anderen, terug OT aub

Zouden jullie bijvoorbeeld een rijvaardigheidscursus aan het rijbewijs koppelen? (In Zwitserland is dit onlangs ingevoerd!)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Rijbewijs met punten.
De waarde van het rijbewijs hangt niet af van het behalen maar het behouden.
Ge kunt het behalen ervan zo zwaar maken als je wilt, de houder kan er daarna mee doen wat hij wil.
Ik hoop dat niemand denkt dat er mensen rond rijden die niet weten dat ze niet door het rood mogen rijden.
Vervullen de huidige rechtbanken dit systeem dan al niet?
Uit onderzoek van de Factchecker blijkt dat het rijbewijs op punten op LT (>1j) géén verandering brengt in het aantal verkeersdoden.
Zoals gezegd in topicstarter, vrees ik dat een rijbewijs met punten in het huidige verkeersbeleid enkel en alleen de veelrijder treft (iemand die voor het werk op de baan is bijvoorbeeld). Daarom lijkt een rijbewijs op punten mij enkel toelaatbaar samen met een grondige hervorming van het verkeersbeleid.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:31   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Welke cijfers precies?
Het aantal doden per miljoen gereden kilometers dan in Duitsland lager ligt dan in België? (bron)
Het procentueel aantal doden dat op de snelweg valt dat in België hoger ligt dan in Duitsland, waar trouwens ongeveer 55% van de snelwegen een paar jaar terug nog zonder snelheidslimiet was (wat kan resulteren in een v85 boven de 170 kmh!) (bron)

In Duitsland kan men ongeveer op de helft van de snelwegen z'n eigen snelheid kiezen.
Op de grote secundaire verbindingswegen kan men overal 100 kmh.
V85 in Belgie.
Maar daar gaat deze draad niet over.
Is het echt zo moeilijk bij het onderwerp te blijven zonder op jullie stopaardje te klimmen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:36   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht

Voor de anderen, terug OT aub

Zouden jullie bijvoorbeeld een rijvaardigheidscursus aan het rijbewijs koppelen? (In Zwitserland is dit onlangs ingevoerd!)
Is dat de bedoeling niet van een rijproef?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:43   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Vervullen de huidige rechtbanken dit systeem dan al niet?
Waarom rijden er dan nog zoveel brokkenmakers rond als de rechtbanken dat doen.
Integendeel, sommigen staan op hun achterpoten als verzekeraars ze weigeren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 17:50   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Zoals gezegd in topicstarter, vrees ik dat een rijbewijs met punten in het huidige verkeersbeleid enkel en alleen de veelrijder treft (iemand die voor het werk op de baan is bijvoorbeeld). Daarom lijkt een rijbewijs op punten mij enkel toelaatbaar samen met een grondige hervorming van het verkeersbeleid.
1. Een veelrijder heeft ook meer kans om ongevallen te veroorzaken.
2. Veelrijders doen vooral hun kilometers op autowegen, zo moeilijk kan het volgens mij niet zijn om strafpunten te vermijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 18:40   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
V85 in Belgie.
Hier, page 9. 2e tabel V85, 3 jaren metingen:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

eerste tabel gemeten gemiddelde snelheid idem 3 jaren.
Duidelijk niet ? De Vmax-70 kmh is wslk zelfs ver onder de V50.

Indien je die pdf niet kunt openen:
STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007
pagina 9 van 19
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid
DOSSIER : OVERDREVEN EN ONAANGEPASTE SNELHEID
2.4. Gedrag van de weggebruikers

Het BIVV ontwikkelde in 2002 een methodologie voor de uitvoering van snelheidsmetingen.
Het gaat hier om objectieve metingen die moeten toelaten de door de Staten-Generaal voorgestelde indicatoren (gemiddelde snelheid, v85, percentage voertuigen dat de snelheidslimiet met meer dan 10km/u overschrijdt) te meten.

Gemiddelde snelheid

Doelstelling SGVV (personenwagens): daling gemiddelde snelheid met 5 km/u in 2008
Snelheidslimiet vgem 2003 vgem 2004 vgem 2005 verschil
30 km/u 38 km/u 36 km/u 35 km/u - 3 km/u
50 km/u 54 km/u 51 km/u 50 km/u - 4 km/u
70 km/u 77 km/u 78 km/u 75 km/u - 2 km/u
90 km/u 94 km/u 88 km/u 89 km/u - 5 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
Mogelijk wordt deze doelstelling zonder veel problemen gehaald, maar vooral wat 30 km/u
en 70 km/u wegen betreft kan dit resultaat moeilijk bevredigend genoemd worden.
Bij vergelijking tussen de gewesten valt op dat de gemiddelde snelheid in Wallonië in de
verschillende snelheidscategorieën hoger (circa 5 km/u) ligt dan in Vlaanderen en Brussel.
Er is een indicatie dat de problematiek van vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op 90 km/uwegen
(waar deze voertuigen 60 km/u mogen rijden) ernstig is.

V85

Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met
limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar

De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen
rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.


Citaat:
Maar daar gaat deze draad niet over.
Punt 6 van TS gaat onder andere over V85.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
6. Een 'beter' verkeersreglement
Met bijvoorbeeld toepassing van de '85th percentile speed-limit'.
Citaat:
Is het echt zo moeilijk bij het onderwerp te blijven zonder op jullie stopaardje te klimmen?
V85 is helemaal geen "stokpaardje" maar algemeen/internationaal dé basis om snelheidlimieten te bepalen, waarom zou anders de FCVV en vele andere internationale organisaties er gewag van maken ?

Citaat:
http://www.wegenwiki.nl/Maximumsnelheid#V85

V85

Er bestaat een eenvoudig recept om na te gaan of een snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving: de V85-regel. Dat is de snelheid die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15% wel wordt overschreden, op een weg met verkeer in normale weersomstandigheden. Deze regel weerspiegelt de snelheid die een ruime meerderheid van automobilisten als redelijk en veilig beschouwt in ideale omstandigheden. Voor zover de infrastructuur geen zichtbare of verborgen gevaren oplevert, komt een snelheidsregime gebaseerd op de 85-percentielsnelheid (V85) een vlotte en veilige verkeersstroom ten goede. Het verhoogt immers de kans op uniformiteit in de gereden snelheden op die weg: automobilisten zullen minder geneigd zijn om onveilig gedrag te vertonen, waardoor de kans op kopstaart- en frontale aanrijdingen vermindert. Door deze regel in te stellen kan het handhavingsbeleid zich richten op de grote snelheidsovertreders.
Snelheidsbeperkingen die in de buurt liggen van wat de V85-regel aangeeft, worden ook makkelijker aanvaard. Ze weerspiegelen het snelheidsgedrag van de meerderheid, én geven een duidelijk signaal aan onverbeterlijke hardrijders van wat algemeen als een redelijke en veilige snelheid wordt beschouwd. Tevens vermindert de publieke weerstand, tengevolge van onredelijke verkeersregels, tegenover een politioneel handhavingsbeleid.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2015 om 18:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2015, 18:46   #40
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
1. Een veelrijder heeft ook meer kans om ongevallen te veroorzaken.
2. Veelrijders doen vooral hun kilometers op autowegen, zo moeilijk kan het volgens mij niet zijn om strafpunten te vermijden.
Met trajectcontroles op een vierbaanvak-snelweg?? Ik denk het niet


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Is dat de bedoeling niet van een rijproef?
Ehm, bij mijn weten is er geen rijvaardigheidscursus of eender wat verbonden aan het halen van een rijbewijs.
Men moet kunnen aantonen dat men weet waar de pedalen staan en hoe het stuur en de schakelbak werkt. Als men dan ook nog eens kan stoppen aan een rood licht, niet te snel rijd en geen fietsers in gevaar brengt, krijgt men een rijbewijs.

Een rijvaardigheidscursus beslaagt veel meer.
Lees de beschrijving van onderstaande cursussen eens, je zal zien dat er geen enkel aspect hiervan werkelijk in het rijbewijs zit:
Citaat:
Rijvaardigheid

Anticipatie - Perfectionering – Verkeersintegratie 9u-17u

Een wagen écht aangenaam en intelligent besturen is mogelijk als u de begrippen van rijvaardigheid beheerst. Gedurende een hele dag krijgt u instructies over rijvaardigheid, anticiperend autorijden en beoordeelt de instructeur u op méér dan 30 evaluatiepunten.

Uw rijvaardigheid en wagencontrole worden tot in de puntjes geperfectioneerd. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan het correct aansnijden van bochten (fluid, medium, slow), ideale lijn en de correcte evaluatie van de remzones.

Tevens staat de perfectionering van de kijksveldfilosofie samen met de juiste stuurwiel-, gas-, rem- en koppelingbehandeling centraal. Ook wordt aandacht besteed aan thema's zoals verbruiksoptimalisatie, ergonomie en nieuwe technieken. Tijdens de Road Test wordt uw rijvaardigheid geanalyseerd door ervaren instructeurs en met computeranalyses en videoregistraties.

Al uw handelingen in de wagen worden correcter, gedoseerder en vooral: het autorijden wordt veel bewuster. Geen verrassingen meer voor de bewuste Jesco-autobestuurder. Vraag nu de uitgebreide informatiemap aan.
Citaat:
Wagenbeheersing

Preventie - Controle – Beheersing 9u–17u

Beheersing is het sleutelwoord van deze opleiding. Het accent ligt op de perfectionering van uw voertuigcontrole.

Er wordt aandacht besteed aan de oorzaken en oplossingen van over- en onderstuur. Verder staan slipcontrole-oefeningen in bochtsituaties, gevorderde remoefeningen, split-ground, aquaplaning en stuurwielbehandeling op het programma.

Een know-how die u uw hele leven bijblijft en die de veiligheid van u en uw passagiers verhoogt ! Ideaal volgt u deze doorgedreven opleiding binnen de 3 maanden na slip- en remcontrole. Zo perfectioneert u uw reacties en wagencontrole ! Vraag nu de uitgebreide informatiemap aan.
Citaat:
Slipcursus: Slip- en Remcontrole

Bewustmaking – Initiatie – Evaluatie 9u–17u

Veilig autorijden. Ja ! Maar hoe doe je dat eigenlijk ? Het hedendaagse, vaak hectische, verkeer vereist van elke bewuste automobilist een juiste kijk op zijn mogelijkheden en tekortkomingen. Om u dit zó noodzakelijke inzicht in de basisfacetten van het intelligent autorijden te geven, ontwikkelden wij de stage slipcontrole en remcontrole.

Deze stage is veel meer dan een "slipcursus" en een echte must voor elke bewuste chauffeur ! Vraag nu de uitgebreide informatiemap.

Gedurende deze dag staan een doorgedreven evaluatie van uw wagencontrole, bewustmaking van de noodsituaties en initiatie van de correcte technieken centraal. Uw juiste gedragscode is primordiaal. Preventief autorijden is een filosofie die wij u eigen maken.

Roadsense©

Tijdens deze theoretische uiteenzetting worden aan de hand van mogelijke verkeerssituaties de principes van veilig en bewust autorijden verduidelijkt en verklaard. U krijgt antwoord op al uw vragen over slip- en remcontrole. “Hoe blijf ik uit de probleemsituaties (voorkomen) en hoe geraak ik uit de probleemsituaties (genezen) ?”

Carsense© : Voertuigbeheersing - Sturen

Onze ervaren instructeurs leren u de juiste reacties op probleemomstandigheden. Er is geen tijd om te denken in het verkeer... doen en weten “hoe” is de essentie van de oefeningen. Een juiste reactie kan uw leven redden ! Een foute reactie daarentegen…

Carsense© : Remcontrole – Stoppen

Impulsieve en uiteraard foutieve remmanoeuvres zijn jammer genoeg nog altijd een zeer grote oorzaak van ongevallen. Hoe en waarom afstand houden, anticiperen en de juiste remtechnieken, met en zonder ABS, vormen de basis van deze praktische proeven.

Na de individuele beoordeling worden tijdens de debriefing de behaalde slip- en remcontrolescertificaten uitgereikt. Onze instructeurs werken zeer resultaatgericht en informeren uw onderbewustzijn over de juiste reflexen. U moet alle oefeningen beheersen want op de openbare weg hebt u geen tijd om na te denken over uw handelingen. Daar moet u snel en correct reageren… voor het te laat is ! Deze stage is een must voor elke bewuste chauffeur !
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be