Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2011, 20:54   #21
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Dan doet U wat het België van 1830 wil zeggen. Ik wens U een behouden reis.
Het België van 1830 had inderdaad een groep die terug bij Frankrijk wou, namelijk de liberalen. De Katholieken wouden dat echter niet. Als de katholieken er op dat moment niet waren, zaten wij nu bij Frankrijk. Hoewel, dan was de Belgische Revolutie waarschijnlijk ook niet mogelijk....
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 20:58   #22
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Misschien dat er geen vijandigheden zijn tussen de gemiddelde Vlaming en de gemiddelde Waal, er is toch een zekere onwennigheid.

Ga bijvoorbeeld naar het Zuiden van Frankrijk. Wat zijn we blij als we daar plots een auto met Belgische nummerplaat zien staan! Dan kunnen we eens met iemand 'van bij ons' praten. Blijkt dat het dan 'een Waal' is.
Anders is het als je door een Zuid-Franse straat loopt en plots Nederlands hoort. Dan bestaat er wel een drang om een praatje te slaan met die mensen. "Van waar zijn jullie?, Hoe lang verblijven jullie hier al? Ben je daar al geweest? ..."

Een Waal in Frankrijk is voor ons Vlamingen geen landgenoot, maar iemand die even vreemd is dan de omgeving. Bij een Nederlander heb je dat gevoel niet.


Wanneer ik in Juli een weekend in La Roche was, waande ik me op vakantie in het buitenland. Wanneer je een weekendje Amsterdam boekt, heb je dat dan niet: Je kan daar zelf op gaan in de omgeving, alsof je er altijd al gewoond hebt.


Je bent een vreemde in eigen land, en je voelt je thuis in een ander land. Dat is dan toch het teken dat er iets niet juist zit. En dat gevoel heeft zowat elke Vlaming.


Pakweg 50 jaar geleden waren Vlamingen en Walen (verplicht) verbonden met elkaar.
Mijn grootvader trok als 18-jarige elke ochtend naar de koolmijn in de Borinagestreek. Leuze, Blaton, Peruwelz, Saint-Ghislain, ... dat was een streek die hij goed kende.
Vraag nu aan de jeugd waar Flobecq, Lessines, Anvaing, ... ligt. Niemand is er ooit geweest. Enkel Ath kennen ze, van de reclame van Paradisio op TV.

Maar als je vraagt wat ze van Amsterdam vonden, of hoe goedkoop de kledingswinkels in Aardenburg zijn, of waar in Terneuzen je drugs kan kopen, of welk het beste restaurant is om mossels te eten, of .... Dat weet men allemaal.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:09   #23
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het België van 1830 had inderdaad een groep die terug bij Frankrijk wou, namelijk de liberalen. De Katholieken wouden dat echter niet. Als de katholieken er op dat moment niet waren, zaten wij nu bij Frankrijk. Hoewel, dan was de Belgische Revolutie waarschijnlijk ook niet mogelijk....
Dat België kan nooit mijn België zijn. Je hebt een punt wat betreft dat katholieken al zijn m.i. de bewijzen toch uitvoerig genoeg dat vooral Frankrijk en Frankrijk alleen het doel was. De Katholieken hadden een katholiek doel maar konden dat nooit bewerkstelligen zonder steun van Frankrijk.

Wij hebben trouwens behoorlijk veel geluk gehad dat geopolitiek de optie Frankrijk door andere landen geblokkeerd werd of we waren nu Fransen!
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:11   #24
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Misschien dat er geen vijandigheden zijn tussen de gemiddelde Vlaming en de gemiddelde Waal, er is toch een zekere onwennigheid.

Ga bijvoorbeeld naar het Zuiden van Frankrijk. Wat zijn we blij als we daar plots een auto met Belgische nummerplaat zien staan! Dan kunnen we eens met iemand 'van bij ons' praten. Blijkt dat het dan 'een Waal' is.
Anders is het als je door een Zuid-Franse straat loopt en plots Nederlands hoort. Dan bestaat er wel een drang om een praatje te slaan met die mensen. "Van waar zijn jullie?, Hoe lang verblijven jullie hier al? Ben je daar al geweest? ..."

Een Waal in Frankrijk is voor ons Vlamingen geen landgenoot, maar iemand die even vreemd is dan de omgeving. Bij een Nederlander heb je dat gevoel niet.


Wanneer ik in Juli een weekend in La Roche was, waande ik me op vakantie in het buitenland. Wanneer je een weekendje Amsterdam boekt, heb je dat dan niet: Je kan daar zelf op gaan in de omgeving, alsof je er altijd al gewoond hebt.


Je bent een vreemde in eigen land, en je voelt je thuis in een ander land. Dat is dan toch het teken dat er iets niet juist zit. En dat gevoel heeft zowat elke Vlaming.


Pakweg 50 jaar geleden waren Vlamingen en Walen (verplicht) verbonden met elkaar.
Mijn grootvader trok als 18-jarige elke ochtend naar de koolmijn in de Borinagestreek. Leuze, Blaton, Peruwelz, Saint-Ghislain, ... dat was een streek die hij goed kende.
Vraag nu aan de jeugd waar Flobecq, Lessines, Anvaing, ... ligt. Niemand is er ooit geweest. Enkel Ath kennen ze, van de reclame van Paradisio op TV.

Maar als je vraagt wat ze van Amsterdam vonden, of hoe goedkoop de kledingswinkels in Aardenburg zijn, of waar in Terneuzen je drugs kan kopen, of welk het beste restaurant is om mossels te eten, of .... Dat weet men allemaal.
Wat die autoreisjes naar Frankrijk betreft, ik heb nooit de indruk gehad dat als we een Belgische nummerplaat zagen en het bleken Franstaligen te zijn we ook verbondenheid voelden. Eigenlijk juist niet. Vijandigheid? Neen, maar eerder een gevoel van ah buitenlanders... Wat ze ook zijn, of zijn geworden zo U wil.
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:18   #25
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Wij hebben trouwens behoorlijk veel geluk gehad dat geopolitiek de optie Frankrijk door andere landen geblokkeerd werd of we waren nu Fransen!
Geluk is een groot woord. We zouden er dan nu niet veel om gegeven hebben.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:33   #26
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Geluk is een groot woord. We zouden er dan nu niet veel om gegeven hebben.
Wie weet, al is Frankrijk er toch ook nog altijd niet volledig in geslaagd om alle regio's onder de culturele knoet van Île-de-France te krijgen... Er is dus altijd de hoop dat we ook nu nog beseften waar we vandaan kwamen. Gantois dan als voorbeeld
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:47   #27
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Wat die autoreisjes naar Frankrijk betreft, ik heb nooit de indruk gehad dat als we een Belgische nummerplaat zagen en het bleken Franstaligen te zijn we ook verbondenheid voelden.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar ik bedoelde het tegenovergestelde. Wanneer je ergens anders een Belgische nummerplaat ziet, dan denk je direct dat je iemand zult zien waarmee je je verbonden kunt voelen. Dat omdat die nummerplaat iets 'gekend' is. Als het dan Walen blijken te zijn, dan heb je iets van: " 't zijn Walen". Het gevoel dat je dan voelt, is veelzeggend. Je voelt je met een Waal evenveel verbonden als met de doorsnee Fransman.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Vijandigheid? Neen, maar eerder een gevoel van ah buitenlanders... Wat ze ook zijn, of zijn geworden zo U wil.
Misschien ook verkeerd verwoord. Ik voel thans geen vijandigheid, integendeel zelf. Ik ben graag in Wallonië! Mijn favoriete buurland.
Maar in de gebieden rond de taalgrens heerst er wel een gevoel van vijandigheid, los van de politieke context. Toestanden die je ook in het oostblok ziet.

(ik moet nu denken aan deze sketch).
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 21:53   #28
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Wie weet, al is Frankrijk er toch ook nog altijd niet volledig in geslaagd om alle regio's onder de culturele knoet van Île-de-France te krijgen... Er is dus altijd de hoop dat we ook nu nog beseften waar we vandaan kwamen. Gantois dan als voorbeeld
Frans-Vlaanderen en de Elzas zijn goed verfranst.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:00   #29
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Frans-Vlaanderen en de Elzas zijn goed verfranst.
Tuurlijk, Bretagne ook! En er is een wereld van verschil tussen 'Spaans' en 'Frans' Baskenland... Maar dat neemt niet weg dat er hier en daar nog verzet is, dat er zelfs in Frans-Vlaanderen nog hoop is op het bewaren van het cultureel erfgoed. Michel de Swaen kring bv http://www.michieldeswaen.eu/
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:01   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Frans-Vlaanderen en de Elzas zijn goed verfranst.
In Frans-Vlaanderen is het haast onmogelijk om nog iemand te vinden die Nederlands spreekt. Al zijn er de laatste jaren meer en meer mensen die teruggrijpen naar hun 'roots'. De heemkundige kringen aldaar kunnen dat getuigen.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 24 augustus 2011 om 22:02.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:04   #31
dominatrix
Minister-President
 
dominatrix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 4.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
In Frans-Vlaanderen is het haast onmogelijk om nog iemand te vinden die Nederlands spreekt. Al zijn er de laatste jaren meer en meer mensen die teruggrijpen naar hun 'roots'. De heemkundige kringen aldaar kunnen dat getuigen.
Op de volgende Ijzerwake als de bliksem naar het standje van de mensen van de MSK!
__________________
www.vlaamsbelang.org
dominatrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:16   #32
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
In Frans-Vlaanderen is het haast onmogelijk om nog iemand te vinden die Nederlands spreekt. Al zijn er de laatste jaren meer en meer mensen die teruggrijpen naar hun 'roots'. De heemkundige kringen aldaar kunnen dat getuigen.
Zijn veel van die mensen, alleszins de gematigde groepen, niet tevens trotse Fransen? Ik denk dat Frans-Vlaanderen nooit meer los gaat geraken van Frankrijk. Voor hereniging kan België beter bij Frankrijk gaan...
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:29   #33
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Volgens mij past Frans-Vlaanderen beter bij de Nederlanden dan Wallonië. Men beseft daar immers dat ze geen echte Fransen zijn. Ze missen 'iets' in hun leven, en gaan zoeken naar hun ware identiteit. (Beetje hetzelfde wat je geadopteerde kinderen ziet doen).

Wallonië doet dat niet. Integendeel, ze kruipen nog verder naar Frankrijk toe.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 23:52   #34
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Waarom voeren de Vlaams-nationalisten, die zovele miljoenen euro's van de Belgische belastingbetaler krijgen en daarmee hun anti-Belgische haat spuien, geen pro-Nederlandstalige acties in Frans-Vlaanderen? Dat zou ik wel fijn vinden. Anders zijn die riante subsidies niet alleen een volledige verspilling, maar ook een nationale schande.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 00:30   #35
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Waarom voeren de Vlaams-nationalisten, die zovele miljoenen euro's van de Belgische belastingbetaler krijgen en daarmee hun anti-Belgische haat spuien, geen pro-Nederlandstalige acties in Frans-Vlaanderen? Dat zou ik wel fijn vinden. Anders zijn die riante subsidies niet alleen een volledige verspilling, maar ook een nationale schande.
Voor momenten als deze hebben we emoticons als deze nodig:
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 00:33   #36
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Waarom voeren de Vlaams-nationalisten, die zovele miljoenen euro's van de Belgische belastingbetaler krijgen en daarmee hun anti-Belgische haat spuien, geen pro-Nederlandstalige acties in Frans-Vlaanderen? Dat zou ik wel fijn vinden. Anders zijn die riante subsidies niet alleen een volledige verspilling, maar ook een nationale schande.
Waarom niet met het geld dat naar het koningshuis gaat?
Waarom niet met het geld dat de PS'ers massaal in hun zakken steken?
Waarom niet met het geld dat de Waalse werkloosheid ons kost?
Waarom niet met het geld dat de faciliteiten ons kosten?
Waarom niet met het geld dat tweetaligheid ons kost?
Waarom niet met het geld dat naar de federale regering gaat? (Waarom 2 regeringen, als we met 1 (Vlaamse) genoeg hebben?)
Waarom heb ik geen 10 miljoen?

Why, oh why?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 10:49   #37
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Er is ook geen vijandigheid tussen Belgen en Australiërs. Dus Australië bij België annexeren? Goed idee, nee?
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be