Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2010, 13:44   #121
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
??
is die krant dan een democratische vertegenwoordiging van de franstaligen ofzo?
blijkbaar...
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 14:29   #122
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
En jawel, het is weer prijs vandaag in de Franstalige pers. La Dernière Heure deze keer, waar 2 artikels over de "Vlaamse kust" verschenen, en waaronder nu een anti-Vlaamse scheldtirade is losgebarsten in de comments:

http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...e-tempete.html

http://www.dhnet.be/infos/belgique/a...ne-maison.html

De comments getuigen van een enorme haat en frustratie t.o.v. de Vlamingen. Alle belgicisten zouden er goed aan doen dit eens te lezen ipv dit af te doen als 'slechts' enkelingen op een internetforum. De tendens is zéér duidelijk en kan onmogelijk ontkend worden.

De onderhuidse anti-Vlaamse gevoelens van de Franstalige Belgen (die ze altijd hebben gehad) laten ze nu zonder enige reserves los.
"La Dernière Heure" is het Waals equivalent van "Het Laatste Nieuws" in Vlaanderen : Verwacht er dus geen (of bijna geen) verstandige commentaren. Ik heb die gelezen en als Franstalig vind ik de meeste commentaren ook totaal belachelijk, vooral de mensen die voor een boycott van Vlaanderen pleiten! Maar op de Vlaamse kant is het niet beter tegenover de Franstaligen!

Ik stel me zowiezo geen vragen meer over België voor. België zal zowiezo op lange termijn splitsen, dat men die splitsing wil of niet. De Vlaamse media voorbereiden zowiezo die splitsing en we hebben bovendien niets meer gemeens. Voor persoonlijke redenen was ik eind vorig jaar in de streek van Boom. We hadden vrije tijd, we zijn een Panos binnengekomen om iets te gaan eten en drinken. Er lag een "Gazet Van Antwerpen" en ik begon de krant door te lezen, terwijl ik at en dronk. Op een zekere moment kom ik op de pagina van het weerbericht : geen kaart van België maar een kaart van Vlaanderen plus Brussel! Dat zegt al genoeg en ik maak zelfs geen kritiek daarover. Plus reclames voor Vlaamse VTM-soaps waarvan ik nooit heb horen spreken en de "BV's" -of liever "ABIV" ("Alleen Bekend in Vlaanderen") - die in die soaps spelen. Op de eerste phase ben ik als Franstalig verbaasd een kaart van Vlaanderen in zo'n krant te zien maar op de tweede phase begin ik dat zelfs "normaal" te vinden. Vlaanderen is al nu een totaal andere wereld en een totaal ander land voor de Franstalige Belgen terwijl diezelfde Franstalige Belgen elke dag naar de Franse TV kijken en de Franse TV-sterren, zangers, acteurs, enz............even goed kennen als de Fransen zelf. Kortom leven we al nu in twee verschillende "landen".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 14:32   #123
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik ben gisteren iemand gaan afzetten op de luchthaven van Charleroi. Dat het daar een trieste regio is moet ik niemand meer vertellen, maar de wegen waren te erg voor woorden. Geen putten, maar kraters! Er werd 'gezigzagd' door de automobilisten om de putten te ontwijken... Hallucinant en levensgevaarlijk. En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, liggen de bermen langs de autostrade vol afval. Ik waande mij in een arme regio van Moldavië...

Zó verwelkomt Wallonie haar bezoekers. Ik schaamde mij dood om die 'B' op mijn auto.

Veel succes met de imagocampagne, Demotte.
De Belgische wegen zijn zeer slecht, dat is geen geheim. Voor de Kerstvakantie ben ik met vakantie naar Zwitserland geweest. Een keer op de Franse wegen heb ik duidelijk het verschil met de Belgische wegen gezien!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 15:48   #124
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Op RTBF een gesprek over de Waalse identiteit


Vandaag op de RTBF een gesprek met Philippe Destatte, directeur van het Instituut Jules Destrée, over de Waalse identiteit.Volg en lees het gesprek hier op de website van de RTBF : http://www.rtbf.be/info/matin-premie...remiere-192623
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 3.png‎
Bekeken: 78
Grootte:  157,8 KB
ID: 64697  


Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 2 maart 2010 om 15:48.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 16:26   #125
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht

Ik stel me zowiezo geen vragen meer over België voor. België zal zowiezo op lange termijn splitsen, dat men die splitsing wil of niet. De Vlaamse media voorbereiden zowiezo die splitsing en we hebben bovendien niets meer gemeens. Voor persoonlijke redenen was ik eind vorig jaar in de streek van Boom. We hadden vrije tijd, we zijn een Panos binnengekomen om iets te gaan eten en drinken. Er lag een "Gazet Van Antwerpen" en ik begon de krant door te lezen, terwijl ik at en dronk. Op een zekere moment kom ik op de pagina van het weerbericht : geen kaart van België maar een kaart van Vlaanderen plus Brussel! Dat zegt al genoeg en ik maak zelfs geen kritiek daarover. Plus reclames voor Vlaamse VTM-soaps waarvan ik nooit heb horen spreken en de "BV's" -of liever "ABIV" ("Alleen Bekend in Vlaanderen") - die in die soaps spelen. Op de eerste phase ben ik als Franstalig verbaasd een kaart van Vlaanderen in zo'n krant te zien maar op de tweede phase begin ik dat zelfs "normaal" te vinden. Vlaanderen is al nu een totaal andere wereld en een totaal ander land voor de Franstalige Belgen terwijl diezelfde Franstalige Belgen elke dag naar de Franse TV kijken en de Franse TV-sterren, zangers, acteurs, enz............even goed kennen als de Fransen zelf. Kortom leven we al nu in twee verschillende "landen".
Een juiste analyse.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Belgische wegen zijn zeer slecht, dat is geen geheim. Voor de Kerstvakantie ben ik met vakantie naar Zwitserland geweest. Een keer op de Franse wegen heb ik duidelijk het verschil met de Belgische wegen gezien!
Na de strenge winter zijn de wegen in Vlaanderen ook slecht op sommige stukken, maar in Wallonie is het zo mogelijk nog 10 keer erger. Geen wonder als je ziet wie er daar de afgelopen jaren 'minister van mobiliteit' was...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 16:37   #126
De Prodigy
Provinciaal Statenlid
 
De Prodigy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Belgische wegen zijn zeer slecht, dat is geen geheim. Voor de Kerstvakantie ben ik met vakantie naar Zwitserland geweest. Een keer op de Franse wegen heb ik duidelijk het verschil met de Belgische wegen gezien!

Veel autostrades zijn er ook privé.

Maar in ieder geval zijn er de laatste maanden veel putten ( zelfs op gloednieuwe) op onze wegen te zien! Schandalig is dat!
Ik hou soms wel is mijn hart vast als ik met mijn Clio'ke over een onverwachte put rij! Denk ik van " die rotzakken met hun pseudo-Hummers (lees 4x4) hebben nu toch wel één reden
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 22:38   #127
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: Brusselse Rand Francophonophobe
Berichten: 277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Veel autostrades zijn er ook privé.

Maar in ieder geval zijn er de laatste maanden veel putten ( zelfs op gloednieuwe) op onze wegen te zien! Schandalig is dat!
Ik hou soms wel is mijn hart vast als ik met mijn Clio'ke over een onverwachte put rij! Denk ik van " die rotzakken met hun pseudo-Hummers (lees 4x4) hebben nu toch wel één reden
Juist, en een vignet zou niet negatief zijn ... behalve als er een regionale vignet komt
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 22:45   #128
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Juist, en een vignet zou niet negatief zijn ... behalve als er een regionale vignet komt
Men zou het inderdaad best in heel België invoeren en niet 1 regio apart. Maar de opbrengsten van zo'n vignet moeten wel degelijk regionaal worden geïnd/verdeeld.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 22:47   #129
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: Brusselse Rand Francophonophobe
Berichten: 277
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Men zou het inderdaad best in heel België invoeren en niet 1 regio apart. Maar de opbrengsten van zo'n vignet moeten wel degelijk regionaal worden geïnd/verdeeld.
Zou het niet gemakkelijker zijn dit alles te federaliseren ?
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 22:33   #130
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Zou het niet gemakkelijker zijn dit alles te federaliseren ?
Een eenvoudige oplossing !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 22:46   #131
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Happart en Van Cau zullen dan toch al van voor zitten....
Zoals bij de Vlaamse regionalisten zijn het vooral mensen die wegens hun leeftijd op hun retour zijn.
Hier en daar heb je nog een uitzondering op de regel zoals BDW.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 22:47   #132
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ze bestaan er wel, er zijn er zelfs een vijftal denk ik, maar ze werken niet of weinig samen en zijn slecht georganiseerd.

Waalse independentistische partijen :
Meer partijen dan leden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 22:53   #133
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik denk niet dat er nog één partij is die gaat durven toegevingen doen.

De resultaten van de vorige verkiezingen waren een te duidelijk signaal voor de traditionele partijen.

Het zal nu barsten of buigen worden voor de Franstalige politici.
en de Vlaamse traditionele partijen weten dat als ze de NV-A niet steunen en stukken Vlaanderen afgeven, ze bij de volgende verkiezingen gewoon van de politieke kaart worden geveegd.
Zij zullen zich dus nog Vlaamser tonen dan NV-A en VB samen.
Men kan dus rustig Linkebeek, Kraainem en Wezenbeek bij Brussel voegen.
Stuur 100 Vlamingen die de politiek niet volgen naar Asse, Ternat, Kortenberg en ze zullen zeggen: we zijn hier in Vlaanderen.
In de 6 zal men zeggen: allee gij, zijn we hier in Vlaanderen, jullie zwanzen; we zijn hier overduidelijk in BrusseL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 22:57   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Waarmee de echte drijfveer van belgicisten wederom duidelijk wordt: gatlikkers van het Brussels bourgeois imperialisme.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2010, 00:00   #135
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Waarmee de echte drijfveer van belgicisten wederom duidelijk wordt: gatlikkers van het Brussels bourgeois imperialisme.
belgicisten en drijfveren... dat klopt ergens niet... drijfzand daarentegen...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 06:04   #136
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
(...)In de 6 zal men zeggen: allee gij, zijn we hier in Vlaanderen, jullie zwanzen; we zijn hier overduidelijk in BrusseL.
Op basis van wat? Spreken ze daar plat-Brussels? Of op basis van de architectuur (veel art-deco)? Of ligt de werkloosheid er even hoog als in Brussel? Je brengt opvallend weinig redenen aan. In de jaren 50 werden 3 Vlaams-Brabantse gemeenten geannexeerd aan het Brussels arrondissement. Je kan zo verder gaan. En alsmaar meer gemeenten, op basis van de voortschrijding van de verfransing, van Vlaams-Brabant overhevelen naar het Brussels Gewest. Alleen zijn we al sinds een paar decennia een federaal land met gewesten die als deelstaten functioneren. In deze context is het volkomen onmogelijk om regio's te laten uitbreiden ten nadele van een andere regio want dan zou er al snel geen federaal land meer bestaan. Solidariteit tussen de regio's en gemeenschappen impliceert ook solidariteit tussen diezelfde regio's en gemeenschappen. Dat het ene gewest of een andere gemeenschap zich zou uitbreiden ten koste van een ander gewest of een andere gemeenschap staat hierop haaks. Dan krijg je vechtfederalisme en het einde van elke solidariteit.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 08:28   #137
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Op basis van wat? Spreken ze daar plat-Brussels? Of op basis van de architectuur (veel art-deco)? Of ligt de werkloosheid er even hoog als in Brussel? Je brengt opvallend weinig redenen aan. In de jaren 50 werden 3 Vlaams-Brabantse gemeenten geannexeerd aan het Brussels arrondissement. Je kan zo verder gaan. En alsmaar meer gemeenten, op basis van de voortschrijding van de verfransing, van Vlaams-Brabant overhevelen naar het Brussels Gewest. Alleen zijn we al sinds een paar decennia een federaal land met gewesten die als deelstaten functioneren. In deze context is het volkomen onmogelijk om regio's te laten uitbreiden ten nadele van een andere regio want dan zou er al snel geen federaal land meer bestaan. Solidariteit tussen de regio's en gemeenschappen impliceert ook solidariteit tussen diezelfde regio's en gemeenschappen. Dat het ene gewest of een andere gemeenschap zich zou uitbreiden ten koste van een ander gewest of een andere gemeenschap staat hierop haaks. Dan krijg je vechtfederalisme en het einde van elke solidariteit.
De uitbreiding van een grote stad kan men niet tegenhouden.
Onlangs stelde Sarkozy zijn plannne voor om Parijs uit te breiden (tot tegen Calais geloof ik) en vanmorgen op de radio was er ook sprake van een groter Londen dat met gebieden die op 95 km afstand lagen.

Op termijn zal ook Brussel 1 grote stad worden die op zijn minst ongeveer de helft van BE zal bedragen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 08:29   #138
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De uitbreiding van een grote stad kan men niet tegenhouden.
Onlangs stelde Sarkozy zijn plannne voor om Parijs uit te breiden (tot tegen Calais geloof ik) en vanmorgen op de radio was er ook sprake van een groter Londen dat met gebieden die op 95 km afstand lagen.

Op termijn zal ook Brussel 1 grote stad worden die op zijn minst ongeveer de helft van BE zal bedragen.
NON
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 08:37   #139
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
NON
Je mag nog op je kop gaan staan.

Zoiets duurt natuurlijk heel veel jaren, kan gerust nog 50 �* 100 of meer jaar duren; maar men zal het niet kunnen tegenhouden.
Brussel en BE zullen op den duur samenvallen.
Toen men op de Seine begon met wat huizen op en eiland, wist men ook niet dat dat honderden jaren later het centrum van een enorme stad zou zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2010, 10:26   #140
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

zodra het peakoil probleem toeslaat, zullen steden wereldwijd weer krimpen.

Maar goed, dat hoeft zelfs niet in aanmerking genomen worden: wil brussel ook administratief uitbreiden, dan zal het eerst moeten vervlaamsen. Anders is het wel degelijk non. Een gebiedsuitbreiding kan zelfs als een oorlogsverklaring opgevat worden tegen Vlaanderen en Wallonië en dan is tegengeweld een moreel aanvaardbare keuze.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be