Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2017, 10:48   #21
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
een stuwdam haalt, onrechstreeks, zijn energie uit zwaartekracht.


En de energie die de zon produceert uit fusie komt niet rechtstreeks uit zwaartekracht. Maar uit fusie.
Wat is het verschil tussen onrechtstreeks en niet rechtstreeks ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 11:36   #22
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk zonneenergie. Dat water verdampt en komt dan ergens hoger.
Al die zaken komen rechtstreeks of onrechtstreeks voort uit zwaartekracht.

Zwaartekracht (in zon) => fusie => warmte naar aarde => verdamping water (zwaartekracht warm gas/koud gas het gas met hoogste dichtheid duwt het andere omhoog) => afkoeling in hogere luchtlagen => regen (zwaartekracht) => zwaartekracht (turbine dam) => zwaartekracht terug naar zee => terug naar begin
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 10 november 2017 om 11:38.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 14:14   #23
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daar bestaan verschillende verklaringen voor, maar de juiste oorzaak van zwaartekracht is nog steeds een raadsel.
Er is inderdaad nog steeds geen sluitende verklaring voor.
Het is een heel andere discussie wellicht, maar volgens mij heeft het te maken met de interacties tussen ofwel dimensies ofwel tussen materie en donkere materie/energie.
Ik geloof niet echt dat het een eigenschap binnen baryonische materie is eerder dat het eraan onderworpen is.
Dat is letterlijk te nemen, geloof. Niemand weet het eigenlijk.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 18:42   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Er is inderdaad nog steeds geen sluitende verklaring voor.
Het is een heel andere discussie wellicht, maar volgens mij heeft het te maken met de interacties tussen ofwel dimensies ofwel tussen materie en donkere materie/energie.
Ik geloof niet echt dat het een eigenschap binnen baryonische materie is eerder dat het eraan onderworpen is.
Dat is letterlijk te nemen, geloof. Niemand weet het eigenlijk.
Dat is inderdaad een heel andere discussie.
Het enige dat vast staat dat het er is en dat zwaartekracht of aantrekkingskracht afhankelijk is van de massa en de materie
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2017, 19:14   #25
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De wetgevingen, ambtenaren, jaloerse buren, onwetende medeburgers, enz...

Er zijn veel manieren waarom men dit tegen houd.
En als je dan toch door de mazen van het net hebt weten glippen, dan veranderen ze de regels, zodat ze het terug onder controle hebben.
onzin. Je kan perfect zelf je eigen energie thuis opwekken, zonder enig probleem. Je kan dan dat systeem wel niet zomaar aankoppelen aan het net, en dat is maar goed ook, met al die mislukte mcguyvers in Vlaanderen.

Maar niéts houdt u tegen om thuis zelf elektriciteit op te wekken. Niéts
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 09:15   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
onzin. Je kan perfect zelf je eigen energie thuis opwekken, zonder enig probleem. Je kan dan dat systeem wel niet zomaar aankoppelen aan het net, en dat is maar goed ook, met al die mislukte mcguyvers in Vlaanderen.

Maar niéts houdt u tegen om thuis zelf elektriciteit op te wekken. Niéts
Zet maar eens een kleine huishoudelijke biogasinstallatie, een kleine windtubine en/of een kleine windmolen, maak zelf een kleine waterkrachtcentrale met 25m³ water, leg een warmtewinning aan door middel van een mesthoop.
Je moet daarvoor dus niet veel geld uitgeven en niet te veel ruimte gebruiken.
Allemaal bekende en eenvoudige techniek die door Belgische ontwikkelingshelpers in Afrika worden toegepast je moet daarvoor geen IR zijn, je kan het meeste gewoon aankopen in bouwpakketen en/of laten plaatsen.
Eens zien hoelang het duurt voor je klachten krijgt en een juridisch bevel ontvangt om alles terug af te breken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 09:29   #27
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak is van zwaartekracht ?
De aanwezigheid in het universum van het Higgs Boson en het effect daarvan op Ruimtetijd.

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 november 2017 om 09:32.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 10:18   #28
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zet maar eens een kleine huishoudelijke biogasinstallatie, een kleine windtubine en/of een kleine windmolen, maak zelf een kleine waterkrachtcentrale met 25m³ water, leg een warmtewinning aan door middel van een mesthoop.
Je moet daarvoor dus niet veel geld uitgeven en niet te veel ruimte gebruiken.
Allemaal bekende en eenvoudige techniek die door Belgische ontwikkelingshelpers in Afrika worden toegepast je moet daarvoor geen IR zijn, je kan het meeste gewoon aankopen in bouwpakketen en/of laten plaatsen.
Eens zien hoelang het duurt voor je klachten krijgt en een juridisch bevel ontvangt om alles terug af te breken.
ik hoop dat je beseft dat sommige van de dingen die je aanhaalt niet zomaar mogen, niét omdat het energie opwekt, maar omwille van andere redenen? Bvb omdat je bouwovertredingen zou begaan? Of milieu/geurhinder. Of lawaai. Heeft allemaal niets te maken met een zogezegd verbod op zelf energie opwekken.

Er zijn verschillende methodes om energie op te wekken die je zomaar kan doen, zonder enig probleem.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 11:58   #29
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Daar bestaan verschillende verklaringen voor, maar de juiste oorzaak van zwaartekracht is nog steeds een raadsel.
Massa?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 12:04   #30
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We zouden een wet kunnen uitvaardigen die beslist dat de maan 's nachts kort bij de aarde komt en dan het waterniveau verhoogt en dan overdag hoger gaat staan zodat het water terugvloeit
Getijden-centrales bestaan. Strikt genomen is die energie zuiver gevolg van de zwaartekracht die maan en ook de zon op de aarde en de oceanen uitoefent.
Alle andere, zoals bij stuwmeren speel de zon een hoofdrol.
Bij windenergie speelt de rotatie van de aarde een rol, ook snellere opwarming van bepaalde gebieden tegenover andere (water-land); dus weer onrechtstreeks de zon.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 11 november 2017 om 12:09.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 15:57   #31
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Getijden-centrales bestaan. Strikt genomen is die energie zuiver gevolg van de zwaartekracht die maan en ook de zon op de aarde en de oceanen uitoefent.
Alle andere, zoals bij stuwmeren speel de zon een hoofdrol.
Bij windenergie speelt de rotatie van de aarde een rol, ook snellere opwarming van bepaalde gebieden tegenover andere (water-land); dus weer onrechtstreeks de zon.
Zwaartekracht is de motor van het heelal
Alles bestaat door zwaartekracht
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 11 november 2017 om 16:01.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 16:09   #32
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Zwaartekracht is één van de fundamentele krachten, maar uiteindelijk zijn die allemaal manifestaties van één universele kracht. Op heel kleine afstanden zouden sterk, zwak, electromanetisch en gravitatie identiek zijn.
Hoe dat te rijmen valt met zwaartekracht als fenomeen dat volgt uit de kromming van de ruimte is me dan weer niet duidelijk.
Maar het is wel heerlijke materie om over te lezen en na te denken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 11 november 2017 om 16:10.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 18:49   #33
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zwaartekracht is één van de fundamentele krachten, maar uiteindelijk zijn die allemaal manifestaties van één universele kracht. Op heel kleine afstanden zouden sterk, zwak, electromanetisch en gravitatie identiek zijn.
Hoe dat te rijmen valt met zwaartekracht als fenomeen dat volgt uit de kromming van de ruimte is me dan weer niet duidelijk.
Maar het is wel heerlijke materie om over te lezen en na te denken.
Kromming van de ruimte als oorzaak van zwaartekracht, of zwaartekracht als oorzaak van kromming van de ruimte?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2017, 21:06   #34
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.226
Standaard

Massa/Energie veroorzaakt de kromming, en de kromming bepaalt hoe dingen bewegen in de ruimte-tijd. Gravitatie beïnvloedt direct ruimte en tijd volgens de algemene relativiteit, en daarom lijkt het raar dat die toch hetzelfde is als de andere krachten die zich blijkbaar manifesteren in een veld binnen ruimte en tijd, maar die niet mee bepalen. Duister allemaal, maar zoals gezegd, boeiend.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:50   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De wetgevingen, ambtenaren, jaloerse buren, onwetende medeburgers, enz...

Er zijn veel manieren waarom men dit tegen houd.
En als je dan toch door de mazen van het net hebt weten glippen, dan veranderen ze de regels, zodat ze het terug onder controle hebben.
https://eneco.be/nl/zonnepanelen

Is echt geen geld meer. Dit soort installaties kosten in der tijd een mooie auto.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2017, 20:53   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De aanwezigheid in het universum van het Higgs Boson en het effect daarvan op Ruimtetijd.
Als ik me niet vergis was het boson de oorzaak van "massa" oftewel "inertie": deeltjes met veel higgs bosons koppelden meer met dit veld en hadden dus meer massa, oftewel traagheid.

Zwaartekracht, met de snelheid c, is hiermee onvoldoende verklaard in mijn ogen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 10:01   #37
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
https://eneco.be/nl/zonnepanelen

Is echt geen geld meer. Dit soort installaties kosten in der tijd een mooie auto.
Die van 16 panelen kostte in 2001 +/- 450.000BFR of 11.000€, maar brachten ook geld op.
Het prijsverschil is dus inderdaad groot, nu kosten ze nog 4650€ of meer dan 1/2 minder.
Toch is dat voor sommige mensen nog heel veel geld, voor sommige werknemers is dat bedrag groter dan hun vakantiegeld.
Maar ze zijn nog steeds in minder dan 7 jaar terug verdiend en met de huidige prijsstijgingen veroorzaakt door de netwerkbeheerders en taksen op energie, zal die terugverdientijd wel korter worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2017, 21:46   #38
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Toch is dat voor sommige mensen nog heel veel geld, voor sommige werknemers is dat bedrag groter dan hun vakantiegeld.
Dat is niet voor sommigen meer dan hun vakantiegeld, dat is voor de meesten meer dan hun vakantiegeld. En dan spreek ik over bruto, natuurlijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar ze zijn nog steeds in minder dan 7 jaar terug verdiend en met de huidige prijsstijgingen veroorzaakt door de netwerkbeheerders en taksen op energie, zal die terugverdientijd wel korter worden.
Ik heb mijn berekening gemaakt: hier 13 jaar terugverdientijd. Ze mogen ze houden. Zeker als je weet dat ze bezig zijn met het invoeren van de slimme teller en afschaffen van de terugdraaiende teller. Grote kans dat ze de burger naar nog eens in de zak gaan zetten bij die overschakeling. Neenee, mijn geld brengt meer op in aandelen, en ik kan er van vandaag op morgen vanaf indien de spelregels weer veranderen.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 13:16   #39
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Dat is niet voor sommigen meer dan hun vakantiegeld, dat is voor de meesten meer dan hun vakantiegeld. En dan spreek ik over bruto, natuurlijk



Ik heb mijn berekening gemaakt: hier 13 jaar terugverdientijd. Ze mogen ze houden. Zeker als je weet dat ze bezig zijn met het invoeren van de slimme teller en afschaffen van de terugdraaiende teller. Grote kans dat ze de burger naar nog eens in de zak gaan zetten bij die overschakeling. Neenee, mijn geld brengt meer op in aandelen, en ik kan er van vandaag op morgen vanaf indien de spelregels weer veranderen.
Woont gij alleen ?

Uiteraard is de terugverdientijd dan veel langer...je verbruikt te weinig.

Hier 7 jaar terugverdientijd. Met een belegging haal je dat soort rendementen niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 17:48   #40
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hier 7 jaar terugverdientijd. Met een belegging haal je dat soort rendementen niet.
ik haal dat al jaren aan een stuk, en zelfs meer dan die 10%... Ik besteed daar ook wel veel tijd aan.

En ik kan van vandaag op morgen uitstappen als ik dat wil. Als ik nu investeer in zonnepanelen en ze veranderen weer de regels van het spel terwijl je al aan het spelen bent, sta ik daar... Neenee, het is nog niet interessant genoeg voor mij.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be