Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 september 2008, 20:50   #41
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Mijn opa is vrijwel zijn hele werkzame leven paardenknecht geweest. Het leven ging toen langzamer. Hij noemde naast al die mooie dingen die hij als paardenknecht had, ook 2 belangrijke nadelen:Stank. Waar we nu kunnen klagen over uitlaatgassen e.d. lag er vroeger overal poep op straat.
Gevaar. Er waren 10x zo vaak (ernstige) ongevallen met paarden dan dat er nu zijn met het gemotoriseerde verkeer.
Met de beperkte ruimte die boeren hebben en de grotere voedselbehoefte in de wereld, is terugkeer naar paarden onmogelijk. Naast die paarden werkten overigens ook tigx zo veel mensen in de landbouw als nu.
Het gaat in deze topic voornamelijk om paarden in de landbouw. Die komen zelden op straat in de steden dus zal dat met die poep wel meevallen. Indien nodig is dat trouwens gemakkelijk op te lossen, u zult toch ook al wel die zakken hebben gezien die men bv bij koetspaarden gebruikt om de uitwerpselen op te vangen.
Paarden die alleen in landelijke gebieden op straat komen zullen overigens ook niet zo dikwijls een ongeval veroorzaken.

De beste mensen op aarde
zijn de honden en de paarden.
(gehoord van mijn vader die ook nog paardeknecht geweest is)
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 23:50   #42
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Het gaat in deze topic voornamelijk om paarden in de landbouw. Die komen zelden op straat in de steden dus zal dat met die poep wel meevallen. Indien nodig is dat trouwens gemakkelijk op te lossen, u zult toch ook al wel die zakken hebben gezien die men bv bij koetspaarden gebruikt om de uitwerpselen op te vangen.
Paarden die alleen in landelijke gebieden op straat komen zullen overigens ook niet zo dikwijls een ongeval veroorzaken.

De beste mensen op aarde
zijn de honden en de paarden.
(gehoord van mijn vader die ook nog paardeknecht geweest is)
Ik sprak ook op het platteland. De ongevallen betrof dan vaak een paard dat onverwachts ging lopen terwijl hij het juk omhad met iets daaraan vast, een trap van een paard, een hoef op je teen of voet of het klemzitten tussen het paard en de wand.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 12:29   #43
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ik denk dat er velen hier eens een paard van dichtbij moeten gaan bekijken, het eens inspannen en het eens gebruiken voor arbeid... zal rap gedaan zijn met de dromen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 10:18   #44
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik denk dat er velen hier eens een paard van dichtbij moeten gaan bekijken, het eens inspannen en het eens gebruiken voor arbeid... zal rap gedaan zijn met de dromen.
Dat klopt wel, het is zeker niet zo eenvoudig als werken met de tractor.
Zolang onze maatschappij min of meer blijft draaien zoals nu, zie ik ook niet zo snel een omschakeling gebeuren.
Als je echter noodgedwongen moet overschakelen op low tech (bvb door onvoldoende of te dure brandstoffen, of vernietigde productiecapaciteit voor tractoren en dergelijke) zijn paarden waarschijnlijk het eerste alternatief.
Het lijkt men dan ook wijs om de oude kennis hieromtrent niet verloren te laten gaan.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 10:28   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als je echter noodgedwongen moet overschakelen op low tech (bvb door onvoldoende of te dure brandstoffen, of vernietigde productiecapaciteit voor tractoren en dergelijke) zijn paarden waarschijnlijk het eerste alternatief.
Ik zie dit nog niet zo gauw gebeuren. De overschakeling van paarden op auto's en tractoren is gebeurd in een tijd dat de brandstoffen (verhoudingsgewijs) nog veel duurder waren dan nu.
We kunnen met paarden onze bevolking niet voeden. Zo eenvoudig is het. Ik zie ons nog sneller op electrische tractoren overschakelen dan op paarden.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 12:34   #46
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zie dit nog niet zo gauw gebeuren. De overschakeling van paarden op auto's en tractoren is gebeurd in een tijd dat de brandstoffen (verhoudingsgewijs) nog veel duurder waren dan nu.
1)We kunnen met paarden onze bevolking niet voeden. Zo eenvoudig is het. 2)Ik zie ons nog sneller op electrische tractoren overschakelen dan op paarden.

1) De wereldbevolking (6a7 miljard mensen) is waarschijnlijk niet te voeden met paardenkracht alleen, dat ben ik met je eens (het lukt nu zelfs maar nauwelijks, al heeft dat ook met de verdeling te maken).
Er komt echter een tijd waarin olie op zal zijn (belangrijke vraag is wanneer dat zo zal zijn en met hoeveel mensen we dan zullen zijn)

Op dat moment zou er een catastrofe kunnen plaatsvinden.
Factoren die de omvang van de catastrofe zullen bepalen zijn:
-Met hoeveel mensen zijn we op dat ogenblik.
-Hoeveel tijd is er tussen nu en het ogenblik waarop de olie op is.
-Hoeveel alternatieven (en van welke grootorde ) hebben we in die tussentijd kunnen ontwikkelen.


Zowel het ergste doemscenario (volledige vernietiging van de mensheid) als de meest schitterende evolutie (onbeperkte energie en een samenlevingsmodel dat aan iedere mens de kans op een behoorlijk tot zeer gelukkig leven biedt) is mogelijk.

Bovenstaande factoren zullen in zeer belangrijke mate bepalend zijn voor welke richting het uitgaat.

De enige factor waar we met zekerheid de middelen voor hebben om er iets aan te veranderen is het aantal mensen op aarde.
Voorbehoedsmiddelen bestaan er in verschillende aard en vorm.
Het is een kwestie van er voor te kiezen.

De andere factoren hebben we veel minder tot niet in de hand.
De gevolgtrekking lijkt me voor de hand te liggen.


2) Het maken van elektrisch aangedreven voertuigen is uiteraard doenbaar.
Het probleem lijkt me eerder energie (toch voor de aantallen waarmee we zijn). Elektriciteit is energie, om deze in voldoende mate op te wekken hebben we reeds heelwat technieken, maar geen ervan staat ver genoeg om het wegvallen van olie (momenteel de hoofdbrok in ons energieverbruik) volledig te compenseren.
Dat kan veranderen, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Laatst gewijzigd door satiper : 13 september 2008 om 12:36.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 12:52   #47
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Paarden kunnen in een lowtech omgeving het verschil uitmaken tussen leven en dood, maar dan heb je ook nog landbouwgrond nodig en die is er in België ook niet meer.

Zoals alles evolueert het in de natuur naar een evenwicht en dat zal ook gebeuren met het einde van de olie. Er zijn teveel mensen om die te voeden met de 'oude' methoden, gevolg er zal zoveel oorlog en strijd zijn en er zullen net zoveel mensen sterven totdat er een evenwicht is.

De mens heeft het vermogen om afstand te nemen van de dingen en andere dingen te doen dan zijn verlangens hem ingeven, maar uiteindelijk zijn we nog altijd onderworpen aan de natuur.

Ik ga me je akkoord dat je de 'oude' methoden moet gaaf houden, maar ik ga hiermee enkel akkoord uit zelfbehoud en omwille van het feit dat ik persoonlijk grond heb om aan een primitieve vorm van landbouw te doen voor mijn eigen familie. Ik ben er niet van overtuigd dat de oude methoden ons zullen kunnen redden. Alle productie die ik in een dergelijk doemscenario zou maken, zou enkel bestemd zijn voor de mijnen, hoe egoïstisch dat ook mag klinken.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 13:46   #48
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
1)Paarden kunnen in een lowtech omgeving het verschil uitmaken tussen leven en dood, maar dan heb je ook nog landbouwgrond nodig en die is er in België ook niet meer.

2)Zoals alles evolueert het in de natuur naar een evenwicht en dat zal ook gebeuren met het einde van de olie. Er zijn teveel mensen om die te voeden met de 'oude' methoden, gevolg er zal zoveel oorlog en strijd zijn en er zullen net zoveel mensen sterven totdat er een evenwicht is.

De mens heeft het vermogen om afstand te nemen van de dingen en andere dingen te doen dan zijn verlangens hem ingeven, maar uiteindelijk zijn we nog altijd onderworpen aan de natuur.

3)Ik ga me je akkoord dat je de 'oude' methoden moet gaaf houden, maar ik ga hiermee enkel akkoord uit zelfbehoud en omwille van het feit dat ik persoonlijk grond heb om aan een primitieve vorm van landbouw te doen voor mijn eigen familie. Ik ben er niet van overtuigd dat de oude methoden ons zullen kunnen redden. Alle productie die ik in een dergelijk doemscenario zou maken, zou enkel bestemd zijn voor de mijnen, hoe egoïstisch dat ook mag klinken.
1) akkoord

2) Indien het wat tegenzit met de evolutie van de factoren die ik in post 46 in het blauw aangaf, vrees ik idd dat dit één van de mogelijke toekomstscenario's zou kunnen worden.

3) Tegenwoordig heeft de zorg voor het eigen volk een wat negatieve bijklank gedregen dankzij de voortdurende indoctrinatie van de poco's.
Ik beschouw de zorg voor diegenen die je dierbaar zijn als menselijk.
Het is ook egoistisch dat klopt wel, maar het is een vorm van egoisme waaraan 99,99 % van de bevolking schuldig is en dus iets waar je jezelf niet overdreven schuldig over hoeft te voelen.
Ook menig poco zal voor het eigen vege lijf kiezen als het er echt op aan komt.
Alleen beseffen ze dat zelf niet, in hun waan dat ze op een hoger niveau leven. Het is voor de meesten echter waan, niet meer dan dat.
Neen dan liever iemand die er geen doekjes omwindt en de zaken ziet zoals ze zijn.

Over het uiteenvallen van onze huidige manier van leven (en het leven erna) starte ik enige tijd geleden deze thread
http://forum.politics.be/showthread.php?t=109931

Laatst gewijzigd door satiper : 13 september 2008 om 13:49.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 21:56   #49
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Satiper, voor een heel stuk volg ik je redenering, maar ik neem aan dat het een scenario is, wanneer de ineenstorting nog redelijk geordend verloopt en dit veronderstelt nog steeds de aanwezigheid van een goed functionerende overheid. Ik ben van mening dat die overheid snel haar normaal functioneren zal verliezen, aangezien zij voor een aantal zaken zoals bijv. ordehandhaving, defensie ook afhankelijk is van olie. En ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat zonder een systeem van ordehandhaving, van wetten en zo meer het hek heel snel van de dam is. Ik denk dat in een dergelijke situatie men nog alleen kan terug vallen op zijn eigen clan en misschien op de clan die gevormd wordt door de solidariteit van de mensen uit een gehucht, gemeente of regio, maar veel verder dan dat niet.
Ik kom van Limburg en op de weinige geschiedenis die er van onze regio en mijn gemeente bestaat bleek dat wij in het verleden regelmatig het slachtoffer waren van invallen en rooftochten van diverse legers en bendes. De burgers bouwden zich uiteindelijk per gehucht/gemeente een soort van versterkte plaatsen waar ze met hun families en hun schaarse vee konden gaan schuilen. Ik denk eerder in een dergelijk scenario. Zij waren aangewezen op de solidariteit die hun familie, clan of gehucht hen bood.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 13 september 2008 om 21:57.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 22:53   #50
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Satiper, voor een heel stuk volg ik je redenering, maar ik neem aan dat het een scenario is, wanneer de ineenstorting nog redelijk geordend verloopt en dit veronderstelt nog steeds de aanwezigheid van een goed functionerende overheid. Ik ben van mening dat die overheid snel haar normaal functioneren zal verliezen, aangezien zij voor een aantal zaken zoals bijv. ordehandhaving, defensie ook afhankelijk is van olie. En ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat zonder een systeem van ordehandhaving, van wetten en zo meer het hek heel snel van de dam is. Ik denk dat in een dergelijke situatie men nog alleen kan terug vallen op zijn eigen clan en misschien op de clan die gevormd wordt door de solidariteit van de mensen uit een gehucht, gemeente of regio, maar veel verder dan dat niet.
Ik kom van Limburg en op de weinige geschiedenis die er van onze regio en mijn gemeente bestaat bleek dat wij in het verleden regelmatig het slachtoffer waren van invallen en rooftochten van diverse legers en bendes. De burgers bouwden zich uiteindelijk per gehucht/gemeente een soort van versterkte plaatsen waar ze met hun families en hun schaarse vee konden gaan schuilen. Ik denk eerder in een dergelijk scenario. Zij waren aangewezen op de solidariteit die hun familie, clan of gehucht hen bood.
Dat is idd één van de vele mogelijke scenario's die je nu reeds op behoorlijk wat plaatsen (wereldvlak) kan tegenkomen, zij het wel wat aangepast aan de meer stedelijke manier van samenleven.

Drugbendes die hele wijken of stadsdelen controleren omdat de overheid niet langer bij machte is om de orde te handhaven, je vindt het nu reeds.
Bendes die mekaar bekampen voor de controle over een straat of straathoek, het bestaat nu reeds.
Voor ons lijkt het de ver van mijn bed show, maar is de grens tussen orde en chaos wel zo breed als we vaak plegen te denken?
De toekomst zal het uitwijzen ...
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 01:00   #51
keuninkske
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 september 2008
Berichten: 1
Standaard

al reeds een mest actie plan rond de varkensmest en dergelijke
wat moet hiervan komen????
keuninkske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 16:23   #52
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Ik sprak ook op het platteland. De ongevallen betrof dan vaak een paard dat onverwachts ging lopen terwijl hij het juk omhad met iets daaraan vast, een trap van een paard, een hoef op je teen of voet of het klemzitten tussen het paard en de wand.
googel eens een beetje : "kettingbotsingen", "dodelijke ongevallen", "bloederig auto-ongeluk" enz enz. Je zult nogal wat gaan zien,daar kunnen paarden nog een puntje aan zuigen
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 16:26   #53
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Dat klopt wel, het is zeker niet zo eenvoudig als werken met de tractor.
Zolang onze maatschappij min of meer blijft draaien zoals nu, zie ik ook niet zo snel een omschakeling gebeuren.
Als je echter noodgedwongen moet overschakelen op low tech (bvb door onvoldoende of te dure brandstoffen, of vernietigde productiecapaciteit voor tractoren en dergelijke) zijn paarden waarschijnlijk het eerste alternatief.
Het lijkt men dan ook wijs om de oude kennis hieromtrent niet verloren te laten gaan.
Precies. Het gaat er mij ook niet om om alle tractors en motor aangedreven machines te verbannen, en te vervangen door paarden en (muil)ezels, maar deze wel in te spannen daar waar dat mogelijk is. De voordelen zijn niet te verwaarlozen.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 18:34   #54
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Precies. Het gaat er mij ook niet om om alle tractors en motor aangedreven machines te verbannen, en te vervangen door paarden en (muil)ezels, maar deze wel in te spannen daar waar dat mogelijk is. De voordelen zijn niet te verwaarlozen.
er zijn veel mensen die als hobby nog met paarden werken zoals ze dat vroeger deden. er zijn zelfs recreatieve menners met trekpaarden (boerenknollen dus). de palm challenge cup is daar een mooi voorbeeld van, van moderne bezigheid met paarden.

paarden in de landbouw komt sporadisch voor, vooral in biologische landbouw. ken iemand die vertegenwoordiger is van een duits bedrijf dat moderne landbouwmachines aanpast om door paarden getrokken te worden. dus zo kan bv de ploeg die je achter de tractor ziet aangepast achter een aantal paarden gespannen worden.

ik denk overigens dat het rendementverlies dat je met paarden hebt zal opgevangen worden door de de meerkost van de grondstoffen die nodig zijn om tractoren te maken en de olie om ze te kunnen gebruiken, en dan nog es de CO2 en andere nadelen voor het milieu (de bodem die gewoonweg vernield is door de tractoren)
in de bosbouw gebruiken ze overigens veelal paarden en geen machines, en waarom? omdat paarden de grond open houden en luchtig, terwijl de machines die samendrukken en verstikken.

paarden als transportmiddel inzetten lijkt me een minder goed idee, het zou beter zijn om alles op elektrische motoren te laten draaien, nog veel meer openbaar vervoer, meer met de fiets, te voet, .... etc.
overigens, waar ga je al die paarden stallen? alles staat vol met huizen, met relatief kleine tuinen waarin ik geen paard zie staan.

paarden zijn inzetbaar in de sectoren waar ze inzetbaar zijn (ja, nogal logisch i know ) maar zo globaal en algemeen als vroeger is niet echt meer haalbaar.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 18:41   #55
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
googel eens een beetje : "kettingbotsingen", "dodelijke ongevallen", "bloederig auto-ongeluk" enz enz. Je zult nogal wat gaan zien,daar kunnen paarden nog een puntje aan zuigen
Statistiek uit NL (afgerond):

2.000 dood door ongeval in privé. (meestal in en om het huis)
1.500 zelfdoding.
1.000 verkeersdoden.
100 bedrijfsongevallen.
180 moorden.

Hoeveel verkeersdoden zouden paarden veroorzaken, als we 20.000km per jaar zouden paardrijden?
Hoeveel bedrijfsongevallen als landbouw nog met paardenkracht werd gedaan?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 21:57   #56
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
er zijn veel mensen die als hobby nog met paarden werken zoals ze dat vroeger deden. er zijn zelfs recreatieve menners met trekpaarden (boerenknollen dus). de palm challenge cup is daar een mooi voorbeeld van, van moderne bezigheid met paarden.

paarden in de landbouw komt sporadisch voor, vooral in biologische landbouw. ken iemand die vertegenwoordiger is van een duits bedrijf dat moderne landbouwmachines aanpast om door paarden getrokken te worden. dus zo kan bv de ploeg die je achter de tractor ziet aangepast achter een aantal paarden gespannen worden.

ik denk overigens dat het rendementverlies dat je met paarden hebt zal opgevangen worden door de de meerkost van de grondstoffen die nodig zijn om tractoren te maken en de olie om ze te kunnen gebruiken, en dan nog es de CO2 en andere nadelen voor het milieu (de bodem die gewoonweg vernield is door de tractoren)
in de bosbouw gebruiken ze overigens veelal paarden en geen machines, en waarom? omdat paarden de grond open houden en luchtig, terwijl de machines die samendrukken en verstikken.

paarden als transportmiddel inzetten lijkt me een minder goed idee, het zou beter zijn om alles op elektrische motoren te laten draaien, nog veel meer openbaar vervoer, meer met de fiets, te voet, .... etc.
overigens, waar ga je al die paarden stallen? alles staat vol met huizen, met relatief kleine tuinen waarin ik geen paard zie staan.

paarden zijn inzetbaar in de sectoren waar ze inzetbaar zijn (ja, nogal logisch i know ) maar zo globaal en algemeen als vroeger is niet echt meer haalbaar.
Ik had het dus enkel over paarden in landbouw, en bosbouw. In de stad zou dat niet meer te doen zijn tegenwoordig. Alhoewel, in de Franse stad Pau (Pyrenées) weet ik dat het groene afval opgehaald word door een paardenkar. Dat richt in de parken veel minder schade aan dan tractors en vrachtwagens. Maar dat leunt dan ook dicht bij bosbouw aan , hé.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be