Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2008, 00:06   #61
J.C.
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als ik morgen een ei tegen een gebouw gooi. En jij stelt vast dat er een ei tegen een gebouw werd gegooid, en weet dat ik daar een ei tegen dat gebouw gegooid heb.
Ga je dan ook twijfelen aan wie het ligt dat dat ei daar hangt?
Nee, maar als 't gebouw kort nadien barsten vertoont, ga ik geen debat aan over in welke mate mijn ei daartoe bijgedragen heeft...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bron?
Op mijn leeftijd ben je al een deel van je bronnen vergeten. Indien je toen je met de info geconfronteerd werd in voldoende mate de gepresenteerde data bestudeerde en de studies gepubliceerd werden, werd de info als betrouwbaar geacht. Ik kan enkel verwijzen naar de evolutie van het aantal bizons op de Noord Amerikaanse vlakte, die men voor de lol afgeslacht heeft. De gnoetrek wordt jaarlijks nog geteld. Als je een extrapolatie maakt naar wat de trek was voordat de enorme kuddes hun terrein moesten afstaan, kom je ook al een eind. Als je met een sleepnet over de bodem van de Noordzee schraapt, haal je talloze mammoetbouwstukken op. De zeespiegel stond toen 40 tot 100m lager dan nu (nee, het land stond niet hoger...), we hebben dus al serieus wat opwarming achter de rug. Indien je dieper op de opgenoemde voorbeelden in gaat en iets kan vinden wat mijn bewering tegenspreekt, geef me dan a.u.b. een seintje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Jij weet dit, je bent denk ik geen klimaatwetenschapper. Ik weet het, ik ben thans ook geen klimaatwetenschapper. Zou het kunnen dat een klimaatwetenschapper (dus iemand die continu bezig is met alle verschijnselen omtrent het klimaat) hier wel weet van heeft en dit dus ook opneemt in die modellen? ..........
In mijn generatie tref je enkel zelfbenoemde klimaatwetenschappers aan. De discipline bestond destijds niet. Maar het is niet erg wetenschappelijk om op de boodschapper te schieten. Ik ben bereid om naar elk argument te luisteren van iedereen die objectief met de probleemstelling om gaat. Of die nu (klimaat)wetenschapper is of niet. Ook wetenschappers zijn mensen, en vertonen exact dezelfde zwakheden als de rest. Roem, erkenning, egotripperij, macht, aanzien en uiteraard ook poen spelen een even grote rol. Een vijftal jaar geleden toonden enkele Deense wetenschappers een statistisch aantoonbaar verband aan tussen de opwarming, de weerkaatsing door de hoge wolkenvorming en de zonneactiviteit. Uiteraard kregen ze dezelfde behandeling als de andere vermeende "olielobbyisten", de milieubende schreeuwde moord en brand. Dit jaar, nadat ze het mechanisme aantoonden, kregen ze de Nobelprijs. Geloof me, bijlange na niet alle wetenschappers lopen Hansen achterna.

Neem eens theoretisch aan dat wat beweert wordt waar is. "Incorrect" resultaat van wetenschappelijk onderzoek krijgt geen aandacht of wordt verketterd of belachelijk gemaakt. Elke idioot die met een handboor in groenland voor de 37ste keer gaten in de ijslaag wil gaan boren, kan op subsidies en persaandacht rekenen. Hoe kan je dan volhouden dat de beeldvorming naar de man in de straat objectief is?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht


Sorry.
Weet niet. In de delta van Bangladesh verzuipen om de paar jaar honderden mensen, duizenden sterven nadien aan ziekte en voedselgebrek. De nino/nina-droogtes in Afrika en Zuid-Amerika hebben tienduizenden doden tot gevolg. Indien ik over zoveel data en computergeweld beschik dat ik betrouwbare calculaties kan maken over een periode van 20 tot 100 jaar, zou ik toch een poging doen. Dan komen we misschien eens een keer op tijd met onze evacuaties, medische noodhulp en voedselpakketten. Ik zie het lollige hier niet van in..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Benieuwd wiens dubbelnick(?) je bent.
Hoewel ik er bij was toen deze site opgestart werd, volg ik ze niet zo vaak. Te veel dwangmatige doemdenkers enerzijds en anderzijds newwits die vooral hun pas geregistreede kennis willen etaleren, hoewel de toon tegenwoordig veel beschaafder is dan enkele jaren geleden. Mijn "internets" is misschien een beetje aftands. Als je meent dat ik een tweede pseudoniem ben van iemand anders, zit je fout. Ik zou teleurgesteld zijn indien jij je achter meerder pseudoniemen wegsteekt.
J.C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 00:02   #62
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Een zeer goed gekozen zet van google!

Citaat:
De internetgigant Google investeert bijna zeven miljoen euro in EGS, een nieuwe technologie die volgens het bedrijf toelaat zowat overal ter wereld stroom op te wekken dankzij de warmte van de aardkorst.

Het geld gaat naar het project 'Renewable Energy Less Than Coal', waarmee Google hernieuwbare energie goedkoper wil maken dan steenkool. Het bedrijf verdeelt 10,25 miljoen dollar, net geen zeven miljoen euro, onder de jonge startups AltaRock Energy en Potter Drilling en het geothermische lab van de Southern Methodist University.
http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={E4B5460C-BEC9-45F2-9FCD-0385BD35B18F}

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 21 augustus 2008 om 00:03.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 22:44   #63
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Een Amerikaanse jongen van 12 heeft een 3D-zonnecel bedacht die tot 500 maal zo goed werkt als de huidige generatie zonnecellen.

William Yuan uit Oregon ontwierp een driedimensionale zonnecel, die meer licht kan opvangen doordat er puntjes uitsteken. Zijn eureka-moment kwam er toen hij aan het spelen was met Lego-blokken.


http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={58C8B63E-2D99-464A-AF75-61A7250B4D3B}

Zonne-energie wint op deze manier hopelijk snel aan heel veel terrein!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 september 2008 om 22:44.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2008, 15:21   #64
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Ieder dorp zijn eigen kerncentrale :

Citaat:
De Amerikaanse overheid heeft een vergunning afgegeven aan de firma Hyperion voor de verkoop van compacte nucleaire reactors. De 'mini-kerncentrales' zouden twintigduizend huishoudens van energie kunnen voorzien.

De 25MW-reactors verschijnen volgens inschattingen van het Los Alamos National Laboratory binnen vijf jaar op de markt, zo schrijft The Guardian. De in beton verpakte elektriciteitscentrales worden met een vrachtwagen afgeleverd, onder de grond geplaatst en zouden kleiner zijn dan een schuur. Hyperion stelt dat de 25 miljoen dollar kostende miniatuur-centrales aan twintigduizend huishoudens stroom kunnen leveren voor 10 dollarcent per kilowattuur.

http://tweakers.net/nieuws/56660/hyp...rnreactor.html

Laatst gewijzigd door Thomas- : 10 november 2008 om 15:22.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 09:37   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Spijtig dat er niet meer informatie gegeven word over het type reactor.

Maar het is technisch perfect mogelijk.
Helaas zie ik 1 groot probleem. Wat ivm de veiligheid ten opzichte van mensen met slechte bedoelingen?
De grote instalaties zijn redelijk goed beveiligd tegen zulke criminelen, maar de als elk dorp zijn instalatie krijgt, is dat al wat moeilijker. Dan zie ik de effectieve kost serieus stijgen.

Ikzelf zou gaan voor een 100 kw heliumgekoelde helium aangedreven turbine ballenbad reactor. Dat kan in een 40 voet container en is zo veilig dat zelfs indien de reactor al zijn koelgas- helium- in 1 keer verliest, dat ie nog geen meltdown kan krijgen. En helium is ook 1 van meest onmogelijke materialen om radioactief te krijgen. Dus ook dat is een heel grote veiligheidsfactor. Met een extra warmtewisselaar ook nog leuk om wkk te doen.

Hervullen is ook simpel, men haalt een deel van de pebbles eruit ,en injecteerd een even grote hoeveelheid nieuwe erin.
Controle op de energieproductie, ook simpel, of men haalt een deel van de pebbles uit rolatie, waardoor de energieproductie in de reactor daalt, of men laat meer neutronenabobserende pebbles in de cyclus.
Of men laat de temperatuur stijgen, wat de reactie ook vertraagd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be