Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Bekijk resultaten enquête: Zou u met de Shweeb naar uw werk cruisen?
Ja, absoluut, dit lijkt me gewoon cool, en ik doe mijn auto van de hand 4 23,53%
Ja, zeker te overwegen 5 29,41%
Ja, maar ik zou mijn auto niet wegdoen 1 5,88%
Nee, ik ben te lui 4 23,53%
Ander antwoord 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 september 2008, 09:39   #21
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Ik denk toch dat het nog cooler zou zijn indien je jezelf kon mailen naar je werk of vakantiebestemming of wat dan ook.
De doorsnee Amerikaan zal wel gezipt moeten worden.
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 20:53   #22
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
ik mag hopen dat er protverklikkers hangen in die capsules zodat ik weet welke niet te nemen.

zijn die capsulekes allemaal rookvrij, 1e en 2e klas? Kunnen we de Euroshweeb naar Londen nemen?

Dat probleem van de haltes is niet zo moeilijk. Ge drukt op een knoppeke als de volgende halte de uwe is (zoals in de bus) en wanneer ge daar zijt, gaat uw capsule vanonder open en buiten is kees.
De luie parasiet-shweeber mag niet in slaap vallen, want dan zou hij wel eens een onbedoelde eindbestemming kunnen hebben!
U hebt mijn opmerking niet goed begrepen.
Wat gebeurt er met de lege capsule als iemand uitstapt? Wordt die verwijderd? Hoe? Zo ja, wordt die ergens gestockeerd - op een kalm moment betekent dit dat er aan elke halte toch een hoop van die dingen staan te wachten. Zo nee, moeten degenen die verder fietsen de lege capsules voortduwen - stel je voor dat je toevallig de enige gebruiker bent en dat er zo'n honderd van die dingen voor je hangen!
Omdat een halte plaatsgebonden is, kan het met dit systeem niet zo vlug gaan als wanneer 10 mensen tegelijk uit een bus stappen. In dit geval moet de rij telkens een tweetal meter opschuiven tot de volgende aan de halte komt en er uit kan. Als er dan 10 na elkaar uit moeten, dan gaat de rij gewoon niet meer vooruit, dan kan je net zo goed te voet gaan.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 21:28   #23
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

En waar stop je de kinderen?
Wat met mindervaliden?
Ouderen?
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2008, 20:02   #24
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
U hebt mijn opmerking niet goed begrepen.
Wat gebeurt er met de lege capsule als iemand uitstapt? Wordt die verwijderd? Hoe? Zo ja, wordt die ergens gestockeerd - op een kalm moment betekent dit dat er aan elke halte toch een hoop van die dingen staan te wachten. Zo nee, moeten degenen die verder fietsen de lege capsules voortduwen - stel je voor dat je toevallig de enige gebruiker bent en dat er zo'n honderd van die dingen voor je hangen!
Omdat een halte plaatsgebonden is, kan het met dit systeem niet zo vlug gaan als wanneer 10 mensen tegelijk uit een bus stappen. In dit geval moet de rij telkens een tweetal meter opschuiven tot de volgende aan de halte komt en er uit kan. Als er dan 10 na elkaar uit moeten, dan gaat de rij gewoon niet meer vooruit, dan kan je net zo goed te voet gaan.
Verduiveld, u hebt gelijk. Bijkomend probleem: wat indien geen capsule aan de halte? Tenzij er capsule-stallingen komen.
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 21:18   #25
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
U hebt mijn opmerking niet goed begrepen.
Wat gebeurt er met de lege capsule als iemand uitstapt? Wordt die verwijderd? Hoe? Zo ja, wordt die ergens gestockeerd - op een kalm moment betekent dit dat er aan elke halte toch een hoop van die dingen staan te wachten. Zo nee, moeten degenen die verder fietsen de lege capsules voortduwen - stel je voor dat je toevallig de enige gebruiker bent en dat er zo'n honderd van die dingen voor je hangen!
Omdat een halte plaatsgebonden is, kan het met dit systeem niet zo vlug gaan als wanneer 10 mensen tegelijk uit een bus stappen. In dit geval moet de rij telkens een tweetal meter opschuiven tot de volgende aan de halte komt en er uit kan. Als er dan 10 na elkaar uit moeten, dan gaat de rij gewoon niet meer vooruit, dan kan je net zo goed te voet gaan.
Nee, het systeem werkt met haltes waar lege capsules worden gestapeld. Ge duwt dus nooit lege capsules voort (de schweeb-lijn is altijd een circel, of heen- en terugtraject). Ge duwt dus geen lege capsules voort, tenzij er ergens aan een halte een tekort begint te dreigen. Dan kan de computer beslissen dat ge een lege capsule moet voortduwen.

Waarom zouden 10 mensen niet met z'n 10en een halte kunnen binnenrijden en uit hun capsule stappen? Een halte is hier gewoon een zijspoor van 50 meter lang of zo, waar ge met velen tegelijk kunt uitstappen. Dat gaat waarschijnlijk veel vlugger dan bij een bus, want in een bus moet iedereen door dezelfde deur. Bij de capsules kan iedereen uit z'n eigen deur.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 21:19   #26
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
En waar stop je de kinderen?
Wat met mindervaliden?
Ouderen?
Hebben we iets tegen fietsen omdat mindervaliden niet kunnen fietsen? Nee toch?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 22:42   #27
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hebben we iets tegen fietsen omdat mindervaliden niet kunnen fietsen? Nee toch?
De mindervaliden wel.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 22:42   #28
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

*dubbel*
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor

Laatst gewijzigd door rikbe : 18 oktober 2008 om 22:47.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 23:13   #29
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hier zie ik nog een niche-toekomst in zie.

Heel goedkoop, heel efficiënt, heel leuk, heel praktisch, heel gezond, heel proper en heel safe:


Human-powered monorail.

Laten we dat eens bouwen in een studentenstadje zoals Leuven ofzo.

Poll:

Gegeven de volgende feiten:

-Gemiddelde snelheid voor een gemiddelde "fietser": 45 km/u
-Fietsers kunnen een meer efficiënte trein vormen
-Veilig, goedkoop, weinig onderhoud
-Een "pay per trip" systeem dat per kilometer 10 tot 100 keer goedkoper is dan zowel auto als treinverkeer
-Voldoende "pods" op elk gegeven moment

Zou u daar dan dagelijks naar uw werk mee fietsen, gesteld dat u 20 kilometer per dag doet (10 heen, 10 terug; telkens een kwartiertje), en gesteld dat er een rail tot op 500 meter van zowel uw huis als uw werkplaats te vinden is?
Leuven? Dan moet je ze elke morgen uitkuisen met de Kärcher en desinfecteren. Dat maakt ze tien keer duurder dan een bus.

Ouderen, kleine kinderen, vrouwen in verwachting, mensen met artritis, rugklachten, minder validen .... kunnen ze niet gebruiken.
Hoeveel mensen blijven er dan over? 50% 40% of zelfs minder.
Voor mijn werk had ik ongeveer 100 kg boeken en matreaal in mijn wagen ...
Ik shop één keer per week en heb gewoonlijk mijn koffer vol ...

Ik vind het idee zelfs te belachelijk om grappig te zijn.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 20:57   #30
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik vind het idee zelfs te belachelijk om grappig te zijn.
Da's gewoon omdat ge niet echt een creatief type zijt hé.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 19 oktober 2008 om 20:57.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 22:39   #31
RodeLantaarn
Minister
 
RodeLantaarn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2008
Berichten: 3.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het zijn nochtans heel belangrijke vragen die naar gelang de invulling een flinke impact op de kost kunnen hebben.



Dat valt nog af te wachten. Wie zijn auto laat staan zal zeker eisen dat er cd-spelertjes inzitten en een aparte airco per module. Nu ja, bij mooi weer zou ik anders niet graag in zo'n glazen zetpil zitten zonder actieve koeling, hoor.

Ochere, ziet dat ge zweet!
__________________
Wij vinden jou een lul, Bart
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 00:03   #32
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Da's gewoon omdat ge niet echt een creatief type zijt hé.
Als creativiteit geen rekening houdt met de praktijk is het fantasie.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 00:09   #33
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ochere, ziet dat ge zweet!
Hoeveel km zou je kunnen doen in zo'n bubbel met een temperatuur van 35°C (en dat is heel weinig in volle zon) voordat je uitdrogingsverschijnselen krijgt en uiteindelijk in coma gaat?
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 01:58   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ik hield wel van de Skytrain toen ik in Vancouver was. Werk vlekkeloos zonder bestuurder en met zeer weinig personeel in de stations, soms zelfs geen als ik me goed herinner. Om de vijf minuten een treintje.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vancouver_SkyTrain

Die kokonfietsen zou ik wel eens in een klein experiment willen bezig zien, maar ik vrees dat er te veel 'sociaal gedrag' verwacht wordt van mensen om dit functioneel te maken, afgaande op bijgevoegde tekeningen.

Verder kan ik me die luchtfietsen moeilijk voorstellen in een systeem dat pak weg een paar honderd duizend mensen heen en terug van werk moet brengen elke dag. Ik zie de files al voor me. (Wat dacht u van de galei-kokonfiets als massavariant?)

Laten we het eerst eens in een pretpark proberen.

Moest er nu een mogelijkheid zijn om in te halen, dan beginnen mijn oren zich te wat meer te spitsen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2008 om 02:09.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 02:23   #35
•Ø•
Burger
 
•Ø•'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 oktober 2008
Berichten: 136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Is hopelijk wel vrij stevig, want nu obesitas epidiemologische vormen gaat aannemen.
Hoe gaat dat, jezelf beter dan een ander voelen?
•Ø• is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 02:30   #36
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Hoeveel km zou je kunnen doen in zo'n bubbel met een temperatuur van 35°C (en dat is heel weinig in volle zon) voordat je uitdrogingsverschijnselen krijgt en uiteindelijk in coma gaat?
Een levensteken-meter (gebaseerd op hartslag, ademhaling ed.) kan ingebouwd worden. Indien gewicht gedetecteerd wordt zonder teken van leven wordt de kokon automatisch gedropt. Dat is een anti-terrorisme en anti-file maatregel. Ik zie dus niet het probleem dat u hebt met comagevallen.

Gordijntjes mogen ook natuurlijk, alsook een intercomsysteem zodat u uw voorganger kan aanmanen niet van u te proberen profiteren. Verder kan men danken aan verschillende designs, plaatsen voor reklames aan te brengen, ingebouwde TV, motor of batterijen voor als het bergop gaat, al dan niet te bedienen door de bestuurder zelf, enz...

Een interessant element zal ongetwijfelt de 'betaling' zijn. Ik stel een systeem voor waarbij de door de spieren geleverde energie per kokon gemeten wordt en gedeeld door de afgelegde afstand, om alzo het persoonlijk tarief vast te stellen dat je via je plastieken betalingskaart in de kokon zelf nog moet betalen. Bij verlies van kaart of onvoldoende krediet...wel...droppen zeker. Zo kunnen atleten zelfs misschien nog iets terugverdienen en hun oudjes of eenbenige broertje helpen de kosten van dit openbaar vervoer te dragen. Wie gezond is heeft recht om iets terug te verdienen want uiteindelijk wordt er een besparing gedaan op volksgezondheid.

Eigenlijk, beter is misschien toch nog professionele trappers in te huren. En dan kunnen we eveneens de trekkokon met chaufeur uitvinden, de limousine met een hoop lege geblindeerde kokonnetjes, en niet te vergeten de ongetwijfeld succesvolle gemotorizeerde kokon. Maar zelfs die is geen maat voor de railloze gemotorizeerde kokon, ook wel ouderwets 'auto' genoemd. Eens kijken...de gezinskokon, de extrabrede veel cylindrige kokon voor zwaarlijvigen, de fitneskokon (vlug verboden onder druk van de fitnescentralobby, maar sindsdien tegen extra betaling terug te huren. Meer iets voor snobisten eigenlijk).

Wat me bij de vraag brengt, of een mens ook zijn eigen kokon mag meebrengen, want voor sommigen is het openbare vervoer nogal vulgair, zo in een kabine vol zweetgeur kruipen. Oplossing...een afzuig en airconditioningssysteem. Dat wordt weer extra hard trappelen. Zijn die mensen nog wel efficient als ze op hun werk aankomen op die manier?

Verder moeten we rekening houden met stakingen. Wat als er rem-acties door asocialen ondernomen worden? We hoeven natuurlijk geen remmen in te bouwen. simpel. En als je je station voorbij rijd trappel je toch gewoon een paar kilometer om. Gezond.

Heerlijk dromen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2008 om 02:47.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 02:46   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dan moet je ze elke morgen uitkuisen met de Kärcher en desinfecteren. Dat maakt ze tien keer duurder dan een bus.
Goed punt. Harder trappelen. Gezond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Dan kan de computer beslissen dat ge een lege capsule moet voortduwen.
Ik weet niet C2C. Kan het echt niet anders?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2008 om 02:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 03:33   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Vancouver skytrain

Citaat:
There have been no derailments or collisions in its history.
Citaat:
the longest automated light rapid transit system in the world
Citaat:
SkyTrain's fare system is a proof-of-payment system; there are no turnstiles at the entrances to train platforms. Fares are enforced by random sweeps
Citaat:
A survey in 1998 conducted by Canadian Facts for the Light Rapid Transit showed that:

* 71% said that "even though SkyTrain is more expensive to build, it is better than ground LRT";
* 69% felt that SkyTrain would have the largest impact on traffic reduction followed by either transit links (54%) rapid buses/dedicated lanes such as the ones used for the B-Line bus routes (40%) and less expensive LRT lines (32%);
* 63% of respondents said that SkyTrain is the best mode of transportation followed by the bus system (24%), the West Coast Express (3%) and the Seabus (1%);
Citaat:
All stations have elevators. On September 22, 2006, a new entrance to Granville Station was opened, making this previously inaccessible station accessible for disabled patrons
Citaat:
The cost of operating the SkyTrain system in 2005, with an estimated 66,292,000 boarded passengers, was $73,381,000

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2008 om 03:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 22:14   #39
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nee, het systeem werkt met haltes waar lege capsules worden gestapeld. Ge duwt dus nooit lege capsules voort (de schweeb-lijn is altijd een circel, of heen- en terugtraject). Ge duwt dus geen lege capsules voort, tenzij er ergens aan een halte een tekort begint te dreigen. Dan kan de computer beslissen dat ge een lege capsule moet voortduwen.

Waarom zouden 10 mensen niet met z'n 10en een halte kunnen binnenrijden en uit hun capsule stappen? Een halte is hier gewoon een zijspoor van 50 meter lang of zo, waar ge met velen tegelijk kunt uitstappen. Dat gaat waarschijnlijk veel vlugger dan bij een bus, want in een bus moet iedereen door dezelfde deur. Bij de capsules kan iedereen uit z'n eigen deur.
Als u het zo stelt lijkt het systeem uitvoerbaar. Alleen vraagt het een enorme infrastructuur. Afgezien van de schweeb-lijn zelf heb je aan iedere halte nog een extra lijn van 50 meter nodig. Er zijn in Antwerpen bus- en tramhaltes op minder dan 500 meter van elkaar. Dit zou dus heel veel plaats vergen. Ook denk ik dat het onmogelijk is om evenveel lijnen te maken als met een bus of tram indien ze werkelijk alleen maar in cirkels gaan.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be