Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2009, 14:23   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas kan je nergens "sneltanken" met die accupacks op dit moment. Dus je Sportwagens die alles eruit sprinten, komen net tot aan de kust, en moeten dan een takeldienst bellen als de eigenaars in't centrum van't land wonen. Of ze moeten hun "traaglader" meenemen, en overnachten ergens waar ze de stekker kunnen gebruiken om hun €100 000 + bolide terug te tanken.
Dus die websites van Tesla en Lightning vertellen fabeltjes volgens jou ?
Citaat:
http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php#q2
Q. What is the range on a fully charged Lightning?

A. We are seeking to exceed a range of 188miles/300km on a full charge.

Q. How long does it take to charge the Lightning?

A. There are likely to be three options: Overnight using a domestic power supply, a couple of hours using a 3 phase power supply and just 10 minutes using a fast charge unit.
230-240 VAC = traag lading = gewoon stopkontakt : ca. 6-8 uur ?
380/400 VAC = snel lading = gewone aansluiting 380 VAC 3-faze : ca- 3-4 uur ? ( "sterkstroom")
600-800 VAC = zeer snel opladen = enkele prototypes (Berlijn) : < 20 minuten ?

Het is trouwens een snellader die ze meenemen (wel als optie) laadtijd 3 uur dacht ik, aan een 400 VAC stekker.
Citaat:
Options & accessories
Air conditioning
Tyre pressure and temperature monitoring system
Satellite navigation system
Non standard colour / metallic paint
Full leather trim
Mobile charging system

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2009 om 14:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 14:33   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tof, je steekt de beperkte laadruimte vol met een snellader, en dan moet je na 300 km-als je geen opties gebruikt en zuinig aandoet- een uurtje of 3 gaan laden.

Er is momenteel geen infrastructuur om de batterijchemie te kunnen benutten.

Wat heb je nu aan een batterij die je in 10 minuten kan laden, maar waar je of altijd naar huis moet gaan rijden, een aanhangwagen moet meenemen, of de pechdienst bellen?

De technologie is er, zeer duur weliswaar, maar daar houd het bij op.
Want uiteindelijk we hebben andere technologiën die wagens kunnen verwezelijken die geen uitstoot hebben, en een bereik van 12000 km+ op 1 brandstoflading.
Het feit dat je dan een kernreactor in de koffer hebt is een paar ander mouwen.

En de overheden hebben geen enkele reden om het te pushen.
Tenzij de fictieve druk van't Kyoto akkoord.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 14:44   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof, je steekt de beperkte laadruimte vol met een snellader, en dan moet je na 300 km-als je geen opties gebruikt en zuinig aandoet- een uurtje of 3 gaan laden.
Beperkte laadruimte ? waar haal je dat ? Neemt een snellader meer plaats in dan een brandstofmotor ? een e-auto heeft plaats zat dacht ik (vb Lightning).
zuinig rijden is toch simpel je mag maar 120 kmh...

Citaat:
Er is momenteel geen infrastructuur om de batterijchemie te kunnen benutten.
Alleen de 250-300 kW quickchargers nog niet, dat klopt.
Maar 400VAc kun je overal vinden, en als ik naar de kust rij zal ik er wel minstens 3 uur blijven.

Citaat:
Wat heb je nu aan een batterij die je in 10 minuten kan laden, maar waar je of altijd naar huis moet gaan rijden, een aanhangwagen moet meenemen, of de pechdienst bellen?
Klopt

Citaat:
En de overheden hebben geen enkele reden om het te pushen.
Tenzij de fictieve druk van't Kyoto akkoord.
Onze overheid wslk niet, klopt ook.
Maar dat gaat sowieso Europees geregeld worden, en Be doet mee als effectief lid van AVERE binnen Europa
Citaat:
http://www.avere.org/what_is_avere.htm

AVERE is a non profit-making association, founded in 1978 under the aegis of the European Community, as a European network of industrial manufacturers and suppliers for electric vehicles. The Association's goal is to promote the use of Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicles and to rationalize the efforts of its member companies in the scientific and technological developments.

It is composed by national Associations, 11 up to now, indirectly representing over 500 companies active in the field. With EDTA, covering the Americas and EVAAP, covering Asia Pacific, AVERE forms the World Electric Vehicle Association.

The association also develops strong links with CITELEC, the Association of European Cities interested in Electric Vehicles.

With more than 500 members, AVERE represents the whole European Electric Vehicle industry and an important force for the promotion of Electric Vehicles.

The Industrial world is mainly present with 400 members, but AVERE is nevertheless linked with the other economic agents (Users, Public Organizations...)
...
Official representatives
Belgium
Joeri Van Mierlo Board Member c/o V.U.B. - TW/ETEC
Francis Wolters Board Member ELECTRABEL
Filip Decock Secretary BFE - FPE
enz...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 15:00   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Beperkte laadruimte ? waar haal je dat ? Neemt een snellader meer plaats in dan een brandstofmotor ? een e-auto heeft plaats zat dacht ik (vb Lightning).
zuinig rijden is toch simpel je mag maar 120 kmh...
Waarom zouden de makers van zo'n high performance E-auto plek voorzien om een bak van 450*400*350 en 60 kg zwaar weg te stouwen. Want da's de afmeting van een doorsnee 400V 3faze lader voor lichte vorklifts. Zo'n blok zet je in de garage nietwaar.


Citaat:
Alleen de 250-300 kW quickchargers nog niet, dat klopt.
Dat zijn wel diegenen die het E-rijden aantrekkelijk moeten maken.

Citaat:
Maar 400VAc kun je overal vinden, en als ik naar de kust rij zal ik er wel minstens 3 uur blijven.
Je komt aan bij parkeerplek X, vind maar eens een 400V aansluiting.


Citaat:
Onze overheid wslk niet, klopt ook.
Welke overheid wel, uitgezonderd in perscommunicees �* la "BHV onverwijld splitsen"?

Citaat:
Maar dat gaat sowieso Europees geregeld worden, en Be doet mee als effectief lid van AVERE binnen Europa
AVERE is al actief sinds 1978... da's 30 jaar. ZEER actieve organisatie als je het mij vraagt.
Typisch voor uitgerangeerde politici, extra beheersraadpostjes voor niet uitgerangeerde politici en aftrekpostje voor bedrijven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 15:29   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg:
Ik heb hier een mooi vb hoe sommige toekomstauto´s eruit kunnen zien,
2 concepten in dezelfde lichtbouw-auto:

http://evolution.loremo.com/content/...8/141/lang,de/

Ik hoop dat die 2 dieselmotors door zeer lichte zuinige benzinemotors vervangen worden (extra-downsizing)
En voor die Li-Ion zijn er ook betere accu´s (maar nog steeds duurder)

Zoiets als hieronder geciteerd, maar dan de 1,5 l cilinderinhoud gedeeld door 3 �* 5, tweecilinder 300 �* 500 cc is dan al ruim voldoende, zou omgerekend 54 �* 90 pk geven, koppel lijkt me ook voldoende...

Citaat:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11...or-van-Peugeot

De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi met variabele compressie zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.

Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox
Je komt aan bij parkeerplek X, vind maar eens een 400V aansluiting.
Klopt, maar dat gaat zeker nog komen, of gaat de EU toch 20 jaar achterlopen op de USA ?


http://www.altfuels.org/events/otherafv/quikchrg.html

Einde dit jaar zijn er al 500 "laadstations" in Berlijn alleen:
http://www.auto.de/magazin/showArtic...aufsstandorten
Neen, die 500 is uiteindelijk tegen 2012
http://www.autoversicherung-online.i...stationen-aus/

Naja, de dichtbevolkte Vlaamse ruit heeft eigenlijk evenveel auto´s en is ook niet groter als groot-Berlijn... nu de Be-politiek nog...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2009 om 15:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 16:01   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg Link Berlijn:
Citaat:
Wie beide Unternehmen mitteilen, sollen vorerst 20 Parkhäuser, die sich in zentralen Einkaufslagen befinden, entsprechend ausgestattet werden. Mit den Stationen möchte RWE mehr über das Nutzungshalten der Autofahrer herausfinden. Ebenso gilt es den Komfort und die Einsatzmöglichkeiten der Elektroautos zu erhöhen, schließlich können diese nur gefahren werden, wenn deren Akkus ausreichend geladen sind. Bis 2012 möchte RWE insgesamt 500 Ladestationen in der Hauptstadt errichten.
20 Parkeergarages in 2009 dat is al een hele hoop, en tegen 2012... 500 "laadstations" ...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2009 om 16:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 07:17   #67
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tof, je steekt de beperkte laadruimte vol met een snellader, en dan moet je na 300 km-als je geen opties gebruikt en zuinig aandoet- een uurtje of 3 gaan laden.

Er is momenteel geen infrastructuur om de batterijchemie te kunnen benutten.

Wat heb je nu aan een batterij die je in 10 minuten kan laden, maar waar je of altijd naar huis moet gaan rijden, een aanhangwagen moet meenemen, of de pechdienst bellen?
Het klopt helemaal dat er op dit moment geen infrastructuur voor is, maar ik kan mij inbeelden dat die er ooit wel komt. Toen de eerste auto's met verbrandingsmotor op de makrt kwamen moest je ook altijd weer op zoek naar een apotheker die de juiste soort benzine op voorraad had...

De meeste mensen doen minder dan 50 km per dag met hun auto. Dan is 's avonds aan de stekker leggen geen probleem. Het zou zowieso voor mij geen probleem zijn (een electrische versie van de Smart bijvoorbeeld zie ik wel zitten. Meer auto heb ik immers niet nodig).

Lange afstanden ga je met zo een auto niet doen. Maar stel je zelf de vraag: moeten wel lange afstanden wel met de auto doen? Wie vind het leuk om op een zaterdag in Juli naar het zuiden van Frankrijk te rijden? Ik alvast niet. Ik neem gewoon een TGV en huur in Montpellier een auto. Je kan vaak een auto huren met wat je uitspaart door er zelf geen te hebben Zeker als je ergens woont waar men wat autodelen betreft tien jaar op de rest van Europa vooruitloopt...


Citaat:
De technologie is er, zeer duur weliswaar, maar daar houd het bij op.
Want uiteindelijk we hebben andere technologiën die wagens kunnen verwezelijken die geen uitstoot hebben, en een bereik van 12000 km+ op 1 brandstoflading.
Het feit dat je dan een kernreactor in de koffer hebt is een paar ander mouwen.
Als je geen probleem hebt met 0-100 in 3 minuten dan kan dat wel...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 11:21   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het klopt helemaal dat er op dit moment geen infrastructuur voor is, maar ik kan mij inbeelden dat die er ooit wel komt. Toen de eerste auto's met verbrandingsmotor op de markt kwamen moest je ook altijd weer op zoek naar een apotheker die de juiste soort benzine op voorraad had...
Toen was een auto een duur stuk speelgoed. Ongeveer vergelijkbaar met een sportvliegtuig nu. Waar je ook speciale brandstof voor nodig hebt in veel gevallen,benzine met octaangetal 135.
We zijn hier wel aan het spreken over een directe vervanging van de verbrandingsmotor, en je brengt het op de juiste wijze, Electrische mobiliteit is momenteel een gadget.

Citaat:
De meeste mensen doen minder dan 50 km per dag met hun auto. Dan is 's avonds aan de stekker leggen geen probleem. Het zou zowieso voor mij geen probleem zijn (een electrische versie van de Smart bijvoorbeeld zie ik wel zitten. Meer auto heb ik immers niet nodig).
Voor mijn ega en mij, in onze huidige baan, zou een wagen op electriciteit een goeie optie zijn, een 2 zitter met wat laadvermogen. Als de accu op een uur of 3 geladen kan worden. Helaas is het zowat onmogelijk voor ons thuis te laden, want we hebben geen garage aan de woning, en de huurgarages in de buurt(pokkeduur) hebben al helemaal geen mogelijkheid tot een goeie electrische verbinding. En om een electriciteitskabel van zulke vermogens even over de stoep af te rollen. Niet echt een geniaal idee.
En dan komt er bij dat we een dingetje hebben genaamd hobby. Wat regelmatig laadcapaciteit en passagiersvervoer vraagt.

Citaat:
Lange afstanden ga je met zo een auto niet doen. Maar stel je zelf de vraag: moeten wel lange afstanden wel met de auto doen? Wie vind het leuk om op een zaterdag in Juli naar het zuiden van Frankrijk te rijden? Ik alvast niet. Ik neem gewoon een TGV en huur in Montpellier een auto. Je kan vaak een auto huren met wat je uitspaart door er zelf geen te hebben
We hebben dit geprobeerd, geen auto. Voor persoonlijk lokaal transport een lichte motorfiets. En voor de rest, huren van een wagen of het lenen van een wagen bij een familielid. Het kan, maar je bent altijd gebonden aan anderen. Ook is het een dik probleem als je met grotere dingen aan het sleuren bent. En U bent wel een goeie, het openbaar vervoer is openbaar lijden. Het is alleen niet tijdsrovend,zenuwslopend, maar voor mensen die zowiezo al het meeste belasting betalen -de gewone werkmens- nog reteduur ook. Want je moet of al een speciale meerrittenkaart kopen, of de volle pot ophoesten.

Citaat:
Zeker als je ergens woont waar men wat autodelen betreft tien jaar op de rest van Europa vooruitloopt...
Dat autodelen. Ik vind het schitterend idee op zichzelf. Helaas heb ik zou mijn twijfels. Nu gaat het nog, want de gebruikers ervan zijn meestal mensen die al een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Maar wat als er in een groep van autodelers 2 nochalante kwistenbiebels zitten die zich niet aan de regeltjes houden? Vooraleer er ingegrepen word zijn de brokken er al hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be