Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 11:22   #1
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Lightbulb Apart rijvak voor 2-wielers

Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 11:30   #2
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 11:44   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...
Dat vindt ik een veel beter idee, maar is non - topic .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje
Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?
Ik denk niet dat het voor brommers ? (of *fietsers wie A zegt moet B zeggen/denken) loont om meestal bepaalde omwegen te maken zodat ze met max 45 kmh (klasse B) nog tijdwinst kunnen boeken op een bepaalde strook langs de snelweg, in tegenstelling tot sneller verkeer.

* op de E314-Maasmechelen over de brug naar Nederland ligt trouwens parallel een fietspad langs beide richtingen langs de snelweg; dit volledig beveiligd (hoge vangrails enz..)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2009 om 11:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 11:49   #4
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...
En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:03   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?
Nieuwe rijstroken betekent ook nieuwe witte lijnen op het wegdek, een gevaar in geval van nat wegdek voor de tweewielers ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:11   #6
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...


Goed idee, nu rijden er een hoop veel te hard tussen 2 rijvakken in. Levensgevaarlijk.
Om nog maar te zwijgen van degene die je nog inhalen tussen 2 rijstroken als je tegen +130 een vrachtwagen inhaalt.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:12   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.
Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?
Vervolg: brommers die laveren , je bedoelt moto´s dus ?

Heb je al aan de op- en afritten gedacht ? Het doorgaand verkeer heeft altijd voorrang ... ga je "brommers" op hun rijspoor voorrang geven aan camions of auto´s die daar op- en afrijden, wetende dat de rechter dodehoek vanuit de camions het grootst is ?

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2009 om 12:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:28   #8
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?
Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:44   #9
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.
Het ging hier over motoren op autosnelwegen, daar mag je met uw bromfietsje per definitie niet op en "zwakke weggebruiker" is bijgevolg niet van toepassing.

Laat de motoren bij file op de pechstrook, dan rijden ze niet tussen stapvoets rijdende van rijstrook veranderende of stilstaande auto's en vrachtwagens. @Micele :
Waar een op- en afrit op de snelweg komt zet je voor de motoren een omgekeerde driehoek zodat ze wagens die van of op de snelweg willen, voorrang moeten verlenen. Het laat hen echter nog toe om een heel stuk veiliger toch nog aan een matige snelheid verder te raken.

Gezond verstand en wat boerenlogica zijn soms ver te zoeken.....

Laatst gewijzigd door lantjes : 3 augustus 2009 om 12:56.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:48   #10
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:50   #11
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.
Yep, wij zijn dan spijtig genoeg de minderheid...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 13:19   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?
Brommers mogen niet op een autosnelweg.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 14:42   #13
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

[quote=Micele;4259240]Vervolg: brommers die laveren , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:30   #14
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.
Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:32   #15
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

[quote=studentje;4259395]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vervolg: brommers die laveren , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.
tuttut, nikske mierenneukers, een brommer is de informele benoeming van een bromfiets en niet van een moto(rfiets).
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:34   #16
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.
't valt wel mee, zo'n moto (als je ermee kunt rijden) stopt sneller en is wendbaarder dan je denkt, maar ik vraag me soms ook af waar de grens ligt bij sommige van die kerels die met meer dan 100 km/u door een file slalommen...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:41   #17
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.

On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:43   #18
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.
Bij harde (zij-)wind is het inderdaad oppassen, zeker bij plotse windstoten. Misschien daarom dat we dan trager gaan rijden, uit veiligheid.

Citaat:
On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:57   #19
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 16:02   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?
ja, daar gaan geen dooien bij vallen hoor
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be