Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel klassen moeten er zijn op de trein ?
één : want we zijn allemaal gelijk 15 40,54%
twee : want ik ben een gewoontedier 4 10,81%
drie: want de kwaadste belg heeft altijd gelijk 7 18,92%
meer : want ik wil terug mensen vervoeren in beestenwagens 11 29,73%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 oktober 2011, 15:44   #1
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.720
Standaard Terug een derde klasse invoeren op de trein ?

Ja miljaar, ik dacht gisteren even rustig de trein te kunnen nemen. Viel dat even tegen, in elke coupé die ik probeerde (en ja, ik heb er verschillende geprobeerd) werd rustig treinen onmogelijk gemaakt door GSM-ende zwarten (ja, het zijn altijd zwarten), veel te hard taterende marokkaanse trienen, balorige hangjorigen en dergelijke meer.
Als middle-class burgertrut voel ik me echter niet thuis tussen de eerste-klasse snobs.

Zou het daarom geen goed idee zijn om terug drie verschillende klassen op de trein in te voeren ?

ik weet dat dit direct weerstand zal oproepen, maar het is niet zo dat ik vraag om terug transporten met beeestenwagens of open wagons met houten banken in te voeren. Qua comfortniveau mogen 2e en 3e klasse hetzelfde ingericht worden. Het verschil zou er louter uit bestaan dat in tweede klasse enkel mensen toegelaten worden met een minimum aan sociale fatsoensnormen.

Voorstel:
-eerste klasse : snobs, parlementsleden, NMBS-personeel
-tweede klasse : normale mensen
-derde klasse : marginale vierde wereld figuren. (gelet op het feit dat ze VIERDE wereldfiguren zijn, impliceert dat ze in DERDE klasse zelfs nog boven hun stand zitten!)
__________________
r

Laatst gewijzigd door koe de poing : 9 oktober 2011 om 15:55.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 15:52   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ze zouden ook handgrepen en voetsteunen aan de buitenkant van de wagons moeten installeren, zodat degenen die zichzelf noch hun kleren ooit wassen er buiten moeten gaan aanhangen.
(En dat zijn niet noodzakelijk vierdewerelders, maar ook op het eerste zicht middenklassers die met een middenklasse auto aan het station aankomen, maar wel de lucht verpesten.)
Ook de dames die 's morgens een parfumdouche nemen en de nachtbrakers die omgeven worden door een walmcocktail van verschaald bier en in-een-week-niet-geledigde-asbak zouden hiervan gebruik moeten maken.

Openbaar vervoer. Altijd avontuurlijk.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 15:59   #3
Zephyr
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2011
Berichten: 129
Standaard

Al die klassen afschaffen en elke zitplaats voorzien van pedalen.
Als de trein weer in panne valt kunnen we die dan nog vooruit trappen.
Dan kunnen die snobs, parlementsleden, NMBS-personeel ook eens werken.

Laatst gewijzigd door Zephyr : 9 oktober 2011 om 16:00.
Zephyr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 17:50   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Ja miljaar, ik dacht gisteren even rustig de trein te kunnen nemen. Viel dat even tegen, in elke coupé die ik probeerde (en ja, ik heb er verschillende geprobeerd) werd rustig treinen onmogelijk gemaakt door GSM-ende zwarten (ja, het zijn altijd zwarten), veel te hard taterende marokkaanse trienen, balorige hangjorigen en dergelijke meer.
Als middle-class burgertrut voel ik me echter niet thuis tussen de eerste-klasse snobs.

Zou het daarom geen goed idee zijn om terug drie verschillende klassen op de trein in te voeren ?

ik weet dat dit direct weerstand zal oproepen, maar het is niet zo dat ik vraag om terug transporten met beeestenwagens of open wagons met houten banken in te voeren. Qua comfortniveau mogen 2e en 3e klasse hetzelfde ingericht worden. Het verschil zou er louter uit bestaan dat in tweede klasse enkel mensen toegelaten worden met een minimum aan sociale fatsoensnormen.

Voorstel:
-eerste klasse : snobs, parlementsleden, NMBS-personeel
-tweede klasse : normale mensen
-derde klasse : marginale vierde wereld figuren. (gelet op het feit dat ze VIERDE wereldfiguren zijn, impliceert dat ze in DERDE klasse zelfs nog boven hun stand zitten!)
Voor wie 's morgens van Mechelen naar Brussel wil is er ook nog een vierde klasse: op elkaar geperst rechtstaan aan de ingang. Als je er nog op geraakt natuurlijk. Spijtig genoeg even duur als tweede klas.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 17:57   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Cool

Wel met een stoompaard ervoor.

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 19:00   #6
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Of misschien gewoon de Apartheid invoeren?
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 19:12   #7
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Iedereen zijn eigen wagon.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 19:23   #8
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Iedereen zijn eigen wagon.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 10:53   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

je kunt ook alleen standplaatsen wagons maken, type metrostelletjes
een STANDUP eticket versus een Zit eticket moet toch goedkoper zijn.
Je kan ook nog rekenen voor de bagage en per gewicht van de persoon. Dus iemand van 100Kg 10% duurder. Bagage van 10kg 10% erbij

nu de kostprijs van de spoorweg zit weldegelijk daar niet maar kom
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 10:55   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Iedereen zijn eigen wagon.
+ eigen wagon eerst.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:02   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Ook op de trams en bussen in Antwerpen mogen ze van mijn part een klassendeling invoeren ! Als je nu als 'serieuze' mens op sommige tram- of buslijnen zit, dan voel je je vaak ook de vreemde eend in de bijt tegenwoordig. Op sommige verbindingen zit je nog als enige blanke of Nederlands sprekende (op zich uiteraard niets mis mee), erg wordt het echter dat die 'Nieuwe Antwerpenaars' het nodig vinden voortdurend te brullen terwijl ze een normale uitleg lijken te doen of in hun smartphone zitten te brullen en dat heel de tramrit lang. Of dat er groepjes jongeren opstappen die denken dat ze de hele tram mogen entertainen met luide hiphop flauwekul muziekjes die uit hun GSM'tje rollen (waarom in godsnaam luidsprekers aan een GSM ? ). En inderdaad, het zijn uiteraard niet enkel de allochtonen die voor het nodige vertier zorgen, ook marginale vierde wereld van 'bij ons' maakt goed gebruik van ons openbaar vervoer, aldaar gezeten een walgelijke drank- of zweetlucht verspreidend en ondertussen nog wat agressief gedrag tentoon spreidend.

Dan zwijg ik nog over de hygiënische omstandigheden op de tram, vaak zijn het echte rijdende vuilbakken, in het beste geval met wat papiertjes en blikjes op de grond, de 'slechtere' gevallen ga ik u besparen om de eetlust niet te ontnemen. Qua stiptheid moet je er ook al niet op rekenen en vaak sta je als sardienetjes bij elkaar gepropt omdat er te weinig tramstellen voor te veel mensen passeren. Zeer aangenaam als een Afrikaanse in je oor staat te brullen in haar GSM, of dat je op een paar centimeter afstand staat van een zwetende, uit de bek stinkende zuiplap.

Dan wil ik het absoluut nog niet hebben over de gevallen waarin medereizigers slachtoffer worden van agressie van andere medereizigers of er weer eens jongeren het nodig vinden voor een 'spelletje' stenen te gooien naar de tram of op de tram een pak frieten met saus door de gang te gooien (neem dagelijks de tram in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout en je zal weten wat ik bedoel).

Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers. Op de tram/bus dus juist hetzelfde. Men kan daar gewoon een klasse 'betalende onnozelaars' (zoals ikzelf) van een klasse niet-betalende profiteurs onderscheiden. Die tweede groep is in onze kleurrijke multiculbuurten veel talrijker geworden dan eerstgenoemde. Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:07   #12
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
dat was me ook al opgevallen. Op ritjes naar verrijkte buurten, hoef je geen controle te verwachten (je merkt het ook zo aan het feit dat NIEMAND een kaart hoeft te tikken). Ik heb dus ook maar besloten geen tramkaart meer te gebruiken op die lijn.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:34   #13
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers.
Niet zozeer elitair dan wel onnozel. Alsof de uit de bek stinkende ambtenaren, overgeparfumeerde koffiedames, de in-het-station-snel-even-wat-pilsjes-tankende kantoorwerkers en zweterig volk allerhande geen ticket voor de tweede klasse meer gaan kunnen betalen. Of ga je buitenwippers aan de tweede klasse zetten die bepalen wie er wel en wie er niet inkomt? Dan mag het van mij, op voorwaarde dat er streng gecontroleerd wordt op geurtjes allerhande.

Er is ook nog zoiets als eerste klasse, daar zit je (meestal) wel op je gemak. Maar ik vermoed dat je dat er dan ook weer niet voor over hebt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:42   #14
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ook op de trams en bussen in Antwerpen mogen ze van mijn part een klassendeling invoeren ! Als je nu als 'serieuze' mens op sommige tram- of buslijnen zit, dan voel je je vaak ook de vreemde eend in de bijt tegenwoordig. Op sommige verbindingen zit je nog als enige blanke of Nederlands sprekende (op zich uiteraard niets mis mee), erg wordt het echter dat die 'Nieuwe Antwerpenaars' het nodig vinden voortdurend te brullen terwijl ze een normale uitleg lijken te doen of in hun smartphone zitten te brullen en dat heel de tramrit lang. Of dat er groepjes jongeren opstappen die denken dat ze de hele tram mogen entertainen met luide hiphop flauwekul muziekjes die uit hun GSM'tje rollen (waarom in godsnaam luidsprekers aan een GSM ? ). En inderdaad, het zijn uiteraard niet enkel de allochtonen die voor het nodige vertier zorgen, ook marginale vierde wereld van 'bij ons' maakt goed gebruik van ons openbaar vervoer, aldaar gezeten een walgelijke drank- of zweetlucht verspreidend en ondertussen nog wat agressief gedrag tentoon spreidend.

Dan zwijg ik nog over de hygiënische omstandigheden op de tram, vaak zijn het echte rijdende vuilbakken, in het beste geval met wat papiertjes en blikjes op de grond, de 'slechtere' gevallen ga ik u besparen om de eetlust niet te ontnemen. Qua stiptheid moet je er ook al niet op rekenen en vaak sta je als sardienetjes bij elkaar gepropt omdat er te weinig tramstellen voor te veel mensen passeren. Zeer aangenaam als een Afrikaanse in je oor staat te brullen in haar GSM, of dat je op een paar centimeter afstand staat van een zwetende, uit de bek stinkende zuiplap.

Dan wil ik het absoluut nog niet hebben over de gevallen waarin medereizigers slachtoffer worden van agressie van andere medereizigers of er weer eens jongeren het nodig vinden voor een 'spelletje' stenen te gooien naar de tram of op de tram een pak frieten met saus door de gang te gooien (neem dagelijks de tram in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout en je zal weten wat ik bedoel).

Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers. Op de tram/bus dus juist hetzelfde. Men kan daar gewoon een klasse 'betalende onnozelaars' (zoals ikzelf) van een klasse niet-betalende profiteurs onderscheiden. Die tweede groep is in onze kleurrijke multiculbuurten veel talrijker geworden dan eerstgenoemde. Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
If you miss me at the back of the bus (Pete Seeger)
Citaat:
al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden.
Die oude dametjes (65+) betalen niets op De lijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 oktober 2011 om 16:45.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:46   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Of misschien gewoon de Apartheid invoeren?
Zo.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:50   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Een tweede klasse voor wie zich te goed voelt om tussen 't gewoon volk te reizen maar geen 1° klasse wil betalen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 oktober 2011 om 16:54.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:51   #17
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niet zozeer elitair dan wel onnozel. Alsof de uit de bek stinkende ambtenaren, overgeparfumeerde koffiedames, de in-het-station-snel-even-wat-pilsjes-tankende kantoorwerkers en zweterig volk allerhande geen ticket voor de tweede klasse meer gaan kunnen betalen. Of ga je buitenwippers aan de tweede klasse zetten die bepalen wie er wel en wie er niet inkomt? Dan mag het van mij, op voorwaarde dat er streng gecontroleerd wordt op geurtjes allerhande.

Er is ook nog zoiets als eerste klasse, daar zit je (meestal) wel op je gemak. Maar ik vermoed dat je dat er dan ook weer niet voor over hebt.
maar er hoeft helemaal geen prijsverschil te zijn: de derde klasse is gewoon voor zwartrijders, tweede klasse voor klootjesvolk en eerste klasse zoals reeds vermeld voor politici en NMBS personeel.

jij mag je dan gerust tussen de niet-stinkende en niet-geparfumeerde, niet drinkende zwartrijders begeven! niemand die je zal missen in onze tweede klasse coupé.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:53   #18
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Of misschien gewoon de Apartheid invoeren?
dit voorstel werd reeds geopperd vanuit islamitische hoek hoor. Zij vroegen aparte tramdelen voor "ladies-only", om niet tussen hun eigen testosteron-tuig te moeten zitten waarschijnlijk.

Nu weet ik niet of ongelovige teven daar ook mogen tussenzitten, dan wel zich eerst met met hun keukenhanddoek moeten inpakken.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 25 oktober 2011 om 16:53.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:55   #19
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
dit voorstel werd reeds geopperd vanuit islamitische hoek hoor. Zij vroegen aparte tramdelen voor "ladies-only", om niet tussen hun eigen testosteron-tuig te moeten zitten waarschijnlijk.

Nu weet ik niet of ongelovige teven daar ook mogen tussenzitten, dan wel zich eerst met met hun keukenhanddoek moeten inpakken.
Bestond jaren geleden in de metro in Mexico CF
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:01   #20
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bestond jaren geleden in de metro in Mexico CF
jaja, maar die schaffen het AF. In Iran werd het recent INGEVOERD en hier werd het anno 2010 aangevraagd door één van de soepsidieslurpende moeltiekoeltie klupjes.
Bij de les blijven Filo.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 25 oktober 2011 om 17:01.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be