Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2012, 11:26   #1
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard openbaar vervoer

Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken.
Of is dat misschien de bedoeling?
Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 11:34   #2
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Terechte zaak. Openbaar vervoer dat niet zelfbedruipend kan zijn en, erger nog, zelfs ondanks zijn enorme subsidies en zijn lage kostendekkingsgraad nog steeds verlies draaien, die horen niet te bestaan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 14:13   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Nu de besparingsmaatregelen bij de Lijn pijnlijk duidelijk maken dat onze overheid geen inspanningen doet voor ons openbaar vervoer vraag ik mij af hoelang het nog duurt alvorens zij daar eerlijk over communiceren?
Vanaf september (of vroeger afhankelijk van uw provincie) rest voor vele pendelaars, of mensen die 's avonds deel willen uitmaken van het cultureel leven niks anders dan opnieuw een wagen aanschaffen of de taxi gebruiken.
Of is dat misschien de bedoeling?
Enkel de kapitaalkrachtigen mogen nog uitwerken gaan en mogen na 't werk nog uitgaan, zij die afhangen van het openbaar vervoer mogen armer worden. Dank u wel.
Onze overheid zou geen inspanningen doen voor het openbaar vervoer ??

Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ?
Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ?


Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal.

Immers, alles, maar dan ook alles wat te maken heeft met mobiliteit, is gewestelijke materie .... behalve de nmbs.
En wat doet de nmbs (behalve staken en te laat komen) ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 15:41   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Onze overheid zou geen inspanningen doen voor het openbaar vervoer ??

Hoeveel draagt Vlaanderen bij voor elk bus- of tramticketje dat verkocht wordt ?
Daar is toch zeer duidelijk over gecommuniceerd. Of verstaan gij dat niet goed ?


Wat de NMBS betreft, is het wel een ander verhaal.

Immers, alles, maar dan ook alles wat te maken heeft met mobiliteit, is gewestelijke materie .... behalve de nmbs.
En wat doet de nmbs (behalve staken en te laat komen) ?
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 15:58   #5
thefishdoesntthink
Gouverneur
 
thefishdoesntthink's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
Standaard

Echt fucking schandalig, in zogenaamde tijden van crisis schrappen in't openbaar vervoer.
Schaamtelijk en indruisend tegen alle logisch denken zelve.
__________________
because the fish knows everything.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 16:20   #6
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.
Fiets, te voet, taxi, carpoolen... Keuze te over lijkt me voor groene jongens
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 16:58   #7
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.
Het is toch al een (verworven) luxe om niet in de stad te wonen en toch ervan te profiteren. Dit is een non-probleem.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 17:56   #8
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 18:05   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Fiets, te voet, taxi, carpoolen... Keuze te over lijkt me voor groene jongens
Of thuisblijven, weet U niet hoeveel verspilling en hoe een obese ecologische voetafdruk een avondje stappen veroorzaakt?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 18:09   #10
Svetoslav
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 maart 2012
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.
Hier is een goed idee, privatiseer (en hiermee bedoel ik echte privatisatie) de Lijn, de NMBS en het wegennet en schaf de dieseltaks en autotaks af. Hierdoor voelt iedereen precies wat hij of zij verbruikt in zijn portefeuille, en niet wat de overheid zegt wat hij moet betalen. Sins openbaar vervoer zoizo zuiniger is dan auto's (tenminste wanneer ze goed beheert wordt, iets wat men niet kan verwachten van hersendode bureaucraten) dus gaat het openbaar vervoer blijven bestaan.
__________________
LANG LEVE HET ANARCHO-KAPITALISME!
Svetoslav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 19:06   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
100% zou er bijgedragen moeten worden. Het gaat hier immers over Openbaar vervoer, niet over privé-vervoer.
U vindt dat er duidelijk gecommuniceerd geweest is over de schrappingen van diverse lijnen en ritten?
Hebt u er bijv. enig idee van hoe iemand uit Mariaburg na 01/09 nog een avondje kan stappen in het Antwerpse? Ik alvast niet, "thuisblijven en zwijgen want wij moeten jullie geld aan banken geven."
Dat is wat openbaar vervoergebruikers te horen krijgen vanuit hun overheid.
Gij vindt waarschijnlijk ook dat iedereen een gratis Lada van de staat moet krijgen?

En gij vindt misschien dat iedereen, tot in de verste uithoek, tot aan zijn voordeur afgehaald en teruggebracht moet worden op elk uur van de dag en de nacht ?

(Ik ga wel akkoord met uw kritiek omtrent onze centen. Het is aan de Vlaming om op andere en betere politiekers te stemmen. Niet op diegenen die ons voorhielden "dat we gaan verdienen aan Dexia", en hun oude machtspartijdige kornuiten.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 19:07   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svetoslav Bekijk bericht
Hier is een goed idee, privatiseer (en hiermee bedoel ik echte privatisatie) de Lijn, de NMBS en het wegennet en schaf de dieseltaks en autotaks af. Hierdoor voelt iedereen precies wat hij of zij verbruikt in zijn portefeuille, en niet wat de overheid zegt wat hij moet betalen. Sins openbaar vervoer zoizo zuiniger is dan auto's (tenminste wanneer ze goed beheert wordt, iets wat men niet kan verwachten van hersendode bureaucraten) dus gaat het openbaar vervoer blijven bestaan.
Meneer wil een 'wereld'-voorbeeld maken ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 19:39   #13
Svetoslav
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 maart 2012
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Meneer wil een 'wereld'-voorbeeld maken ?
Ja, natuurlijk wil ik dat, voor alles is er een eerste keer.
__________________
LANG LEVE HET ANARCHO-KAPITALISME!
Svetoslav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 23:02   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.
't Probleem is dat u daar een aantal zaken vermeldt die niet in de handen van dezelfde personen of niveaus behandeld worden. Gratis abonnementen, bevoegdheid van de Vlaamse regering. Tariefering, slechts in beperkte mate te bepalen door De Lijn. Voorziene besparingen, visie opgelegd vanuit de Vlaamse regering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 00:47   #15
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Als minister heb ik zoiets in 5 minuten opgelost.

Importeer gewoon een paar indiërs, geef ze een ritska en voor een kommeke rijst met curry per dag en een vuilnisbelt als slaapplaats heeft iedereen zijn plaatselijke openbare vervoer.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 10:53   #16
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Het grote probleem is de manier waarop men in Vlaanderen de afgelopen jaren met het begrip openbaar vervoer is omgegaan: kwantiteit boven kwaliteit. Gratis abonnementen voor een hoop mensen, iedereen een bushalte voor z'n deur, dure belbussen waar gewoonlijk één persoon opzit, en onrealistisch lage tarieven.

Het gevolg daarvan is dat De Lijn met een dramatisch lage kostendekkingsgraad zit, van rond de 15%. Ik ken geen enkel ander OV-bedrijf dat zulke trieste resultaten neerzet. Het idee dat een OV-bedrijf enkel mag bestaan wanneer het volledig zelfbedruipend is is onzin, en openbaar vervoer heeft ook een sociale functie. Maar 15% kostendekking is compleet van de pot gerukt.

Spijtig genoeg heeft men, nu er moet worden bespaard, besloten bussen te gaan afschaffen in plaats van iets te doen aan het echte probleem: de te lage inkomsten uit reizigersvervoer. Schaf gratis abonnementen af, en vervang ze door goedkope formules. Reken realistische ticketprijzen aan. Vervang belbussen door een soort taxi's (waarom moet een bus 20 plaatsen hebben als er maar 2 van gebruikt worden?), enz.

Openbaar vervoer moet reizigers aantrekken omdat het goed is, niet omdat men overal met zo goed als gratis tickets naar je kop smijt.
Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.

Laatst gewijzigd door Sfax : 19 mei 2012 om 10:53.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 11:37   #17
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.
Jullie? Waar woon jij dan?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 11:46   #18
Nar
Burgemeester
 
Nar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2012
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom zou dat onzin zijn? Omwille van de sociale functie? Genre "ik wil naar de kust kunnen rijden en de rest van de maatschappij moet daar maar mee voor betalen"?

Het openbaar vervoer dat jullie in België kennen is gewoon een zuivere verspilling van resources en geld. Niet meer of niet minder.

Vind ik er ook van. De democratisering van het goede leven hangt mijn kloten uit. Overal veel te veel volk. Zelfstandigen die amper op hun vingers kunnen tellen en in feite veredelde ambtenaren zijn maar een bakkes opzetten alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het openbaar vervoer moest afgeschaft worden en de wegen geprivatiseerd zodat ik met mijn jaguar zonder file naar de kust kan en daar amper volk is. Op de peage in Frankrijk sta ik ook nooit in de file. Te duur voor het klootjesvolk. Een klein deel van de kust moet voorzien worden voor hen met all in hotels waar ze in bussen naar toe kunnen en zo weinig mogelijk buiten gaan. Weg met de frigoboxtoeristen en al die kleine lelijke winkeltjes met emmertjes en t-shirts, weg met de overvloed aan terrassen en café's, appartementen, frituren, nutteloze winkels, ... Rust en hier en daar een 5 sterren hotelletje en/of restaurantje is wat er nog mag overschieten. En een galerij of juwelier. Weg met de middenstand.
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 14:42   #19
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Jullie? Waar woon jij dan?
Overal waar mijn skills en kennis gevraagd worden en waar er geen achterlijk "ikke niet dan niemand niet, iedereen even arm!"-sfeertje hangt.

De wereld is te mooi om in België te blijven plakken. Zelfs binnen Europa zijn er aardig wat fijnere plekken om te toeven.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 14:44   #20
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Vind ik er ook van. De democratisering van het goede leven hangt mijn kloten uit. Overal veel te veel volk. Zelfstandigen die amper op hun vingers kunnen tellen en in feite veredelde ambtenaren zijn maar een bakkes opzetten alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Het openbaar vervoer moest afgeschaft worden en de wegen geprivatiseerd zodat ik met mijn jaguar zonder file naar de kust kan en daar amper volk is. Op de peage in Frankrijk sta ik ook nooit in de file. Te duur voor het klootjesvolk. Een klein deel van de kust moet voorzien worden voor hen met all in hotels waar ze in bussen naar toe kunnen en zo weinig mogelijk buiten gaan. Weg met de frigoboxtoeristen en al die kleine lelijke winkeltjes met emmertjes en t-shirts, weg met de overvloed aan terrassen en café's, appartementen, frituren, nutteloze winkels, ... Rust en hier en daar een 5 sterren hotelletje en/of restaurantje is wat er nog mag overschieten. En een galerij of juwelier. Weg met de middenstand.
't Is in elk geval een treffende omschrijving van wat de Belgische kust is
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be