Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2016, 12:11   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Laat dat onkruid maar groeien.
Goed voor de bijen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 12:52   #42
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Laat dat onkruid maar groeien.
Goed voor de bijen.
Ik vind ook dat het allemaal zijn gang maar moet gaan. De korte pijn.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 23:17   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Tijd dat jij eens verder kijkt dan de plaatselijke kerktoren. Overal zijn er spleten waar onkruid kan groeien. Van misinformatie gesproken.
Overal? Natuurlijk, maar bij de ene al meer dan bij de andere aanleg. En juist daar ging mijn opmerking over. Je kan bijvoorbeeld een fietspad aanleggen in betonklinkers. Gegarandeerd veel werk om het onkruidvrij en ook in goede staat te houden. Kies je evenwel voor een fietspad in asfalt, dan is dat veel interessanter en veel minder arbeidsintensief om te onderhouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 08:08   #44
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wieden/uittrekken is te veel gevraagd zeker ?
Ja

Dat is hier niet te doen. De leemgrond hier is met dit droge weer keihard. Onkruid kan je dan onmogelijk uittrekken. Omdat je die plantjes in het beste geval overtrekt, en de wortel blijft zitten heb je na één regenbuitje al direct weer hoog onkuid.
Of ge moet dagelijks uren bezig zijn. Voor mensen die hier een paar honderd meter verder westelijk wonen, waar geen of minder leem in de grond zit is dat veel minder een probleem.

Verbanden heb ik ook geprobeerd: dat werkt voor geen meter. Round-up; geef ik geen cent meer aan uit. Wat ge sproeit gaat kapot, maar achter u groeit al nieuw onkruid.

Ik ga nu (als ik tijd heb op een zonnige dag) op de klinkers en de kiezel proberen met javel. Ben benieuwd of dat helpt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 09:04   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja

Dat is hier niet te doen. De leemgrond hier is met dit droge weer keihard. Onkruid kan je dan onmogelijk uittrekken. Omdat je die plantjes in het beste geval overtrekt, en de wortel blijft zitten heb je na één regenbuitje al direct weer hoog onkuid.
Of ge moet dagelijks uren bezig zijn. Voor mensen die hier een paar honderd meter verder westelijk wonen, waar geen of minder leem in de grond zit is dat veel minder een probleem.

Verbanden heb ik ook geprobeerd: dat werkt voor geen meter. Round-up; geef ik geen cent meer aan uit. Wat ge sproeit gaat kapot, maar achter u groeit al nieuw onkruid.

Ik ga nu (als ik tijd heb op een zonnige dag) op de klinkers en de kiezel proberen met javel. Ben benieuwd of dat helpt.
Ik hou het bij, als ik uittrek met wortel en al is dat zeer goed te doen bij kiezel. Klinkers heb ik geen probleem, komt nauwelijks iets uit.

In de tuin laat ik een deel staan (en maai ik het regelmatig plat). Mijn taktiek is stuiken en bomen te zetten die onbegroeide plekken bedekken na verloop van tijd. Geen licht = geen onkruid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 09:39   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja

Dat is hier niet te doen. De leemgrond hier is met dit droge weer keihard. Onkruid kan je dan onmogelijk uittrekken. Omdat je die plantjes in het beste geval overtrekt, en de wortel blijft zitten heb je na één regenbuitje al direct weer hoog onkuid.
Of ge moet dagelijks uren bezig zijn. Voor mensen die hier een paar honderd meter verder westelijk wonen, waar geen of minder leem in de grond zit is dat veel minder een probleem.

Verbanden heb ik ook geprobeerd: dat werkt voor geen meter. Round-up; geef ik geen cent meer aan uit. Wat ge sproeit gaat kapot, maar achter u groeit al nieuw onkruid.

Ik ga nu (als ik tijd heb op een zonnige dag) op de klinkers en de kiezel proberen met javel. Ben benieuwd of dat helpt.
Mooi voorbeeld hoe de aard van de aanleg een groot verschil kan maken. Geen gronddoek onder de kiezel en je hebt gegarandeerd veel onkruid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 13:25   #47
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Overal? Natuurlijk, maar bij de ene al meer dan bij de andere aanleg. En juist daar ging mijn opmerking over. Je kan bijvoorbeeld een fietspad aanleggen in betonklinkers. Gegarandeerd veel werk om het onkruidvrij en ook in goede staat te houden. Kies je evenwel voor een fietspad in asfalt, dan is dat veel interessanter en veel minder arbeidsintensief om te onderhouden.
Vent toch, tussen dat fietspad en de berm of tussen fietspad en goot is er geen naad of zo. En dan nog, overal waar zelfs maar een beetje zand terecht komt begint onkruid te groeien.

Ik dacht dat jij in de Vlaanders woonde, maar blijkbaar woon jij in putje Antwerpen....
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 14:00   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Vent toch, tussen dat fietspad en de berm of tussen fietspad en goot is er geen naad of zo. En dan nog, overal waar zelfs maar een beetje zand terecht komt begint onkruid te groeien.
En daarmee bevestigt u wat ik schreef: er kan tussen betonklinkers heel wat zand, dus onkruid. Bij een fietspad in asfalt niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 14:03   #49
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En daarmee bevestigt u wat ik schreef: er kan tussen betonklinkers heel wat zand, dus onkruid. Bij een fietspad in asfalt niet.
Lees jij altijd alleen wat je uitkomt ?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 14:11   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Lees jij altijd alleen wat je uitkomt ?
Iedere werknemer van de groendienst zal bevestigen dat er sneller onkruid op een fietspad in klinkers groeit dan eentje in asfalt. U bevestigt dat nu eenmaal zelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 15:30   #51
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mooi voorbeeld hoe de aard van de aanleg een groot verschil kan maken. Geen gronddoek onder de kiezel en je hebt gegarandeerd veel onkruid.
Op het moment dat ik 30 jaar (of meer?) geleden kiezel legde was er nog geen sprake van gronddoeken.
Onder mijn klinkers en dallen ligt géén gronddoek (zie hierboven) noch chapezand. Daar ligt gewoon maasgrind. Ik heb dan ook geen problemen met water dat niet in de grond kan dringen. Het is ook altijd mogelijk die klinkers gemakkelijk op te breken als dat nodig is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 15:32   #52
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Laat dat onkruid maar groeien.
Goed voor de bijen.
Gaat gij in een winkel kopen waar het onkruid een halve meter hoog staat voor de deur?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 15:48   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op het moment dat ik 30 jaar (of meer?) geleden kiezel legde was er nog geen sprake van gronddoeken.
Onder mijn klinkers en dallen ligt géén gronddoek (zie hierboven) noch chapezand. Daar ligt gewoon maasgrind. Ik heb dan ook geen problemen met water dat niet in de grond kan dringen. Het is ook altijd mogelijk die klinkers gemakkelijk op te breken als dat nodig is.
Ik heb ook geen worteldoek onder mijn kiezel. Was niet de gewoonte toen men mijn huis bouwde (ik heb gekocht). Gevolg: veel onkruid.

Ik laat nu klinker en kiezelwerken doen. Nu komt er overal stabilise onder en worteldoek onder.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 18:37   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gaat gij in een winkel kopen waar het onkruid een halve meter hoog staat voor de deur?
Goede winkeliers kuisen hun trottoir zelf.
En van een beetje onkruid uit te doen ga je niet dood.

De goede manier is trouwens met zo omgekeerde schraper of een schraper op een punt voor tussen de voegen.
Gaat even snel of sneller dan sproeien.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2016, 22:05   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op het moment dat ik 30 jaar (of meer?) geleden kiezel legde was er nog geen sprake van gronddoeken.
Onder mijn klinkers en dallen ligt géén gronddoek (zie hierboven) noch chapezand. Daar ligt gewoon maasgrind. Ik heb dan ook geen problemen met water dat niet in de grond kan dringen. Het is ook altijd mogelijk die klinkers gemakkelijk op te breken als dat nodig is.
Weet u dan niet dat gronddoek waterdoorlatend is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2016, 07:08   #56
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Overal? Natuurlijk, maar bij de ene al meer dan bij de andere aanleg. En juist daar ging mijn opmerking over. Je kan bijvoorbeeld een fietspad aanleggen in betonklinkers. Gegarandeerd veel werk om het onkruidvrij en ook in goede staat te houden. Kies je evenwel voor een fietspad in asfalt, dan is dat veel interessanter en veel minder arbeidsintensief om te onderhouden.
juist ja asfalt, dat fossiel product waar de auto's niet meer mogen mee rijden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2016, 10:17   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
juist ja asfalt, dat fossiel product waar de auto's niet meer mogen mee rijden
Afvalproduct bitumen, daar wordt heel wat mee aangelegd:


Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitumen

Bitumen is een belangrijk bestanddeel van asfalt en wordt als zodanig toegepast in wegverhardingen, als dakbedekking en als geluidsisolatie. Bitumen wordt ook soms gebruikt als soil conditioner om de weerstand van de bodem tegen erosie te verhogen. In Nederland wordt ongeveer 90% van de bitumen gebruikt voor de aanleg van wegen.

Teer en bitumen vertonen grote overeenkomsten maar hebben een verschillende herkomst. Teer wordt verkregen uit steenkool of hout. Vanwege de hoge concentratie van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) wordt (kool)teer sinds 1990 niet meer in de wegenbouw toegepast.

Geschiedenis

De oudste schriftelijke vermelding van bitumen of kupru komt al voor in het eerste verhaal van de mensheid, het Gilgamesj-epos. De held Gilgamesj verhaalt hoe de god Ea hem opdracht gaf als bescherming tegen de verwachte zondvloed een ark te bouwen en binnen- en buitenwand met kupru te bestrijken. Het werd ook gebruikt voor het dichten van manden, vlechtwerk en matten. In talrijke spijkerschrifttabletten wordt dit product onder de benaming esir-é-a in verband gebracht met de bouw van tempels, paleizen, waterreservoirs, waterwerken, toiletten, dammen en wegen. Het werd vooral geïmporteerd uit Elam en uit de bergen van Magda. In oude contracten en bestellingen wordt gesproken van hoeveelheden tussen de 800 en 7000 kilogram.

Bitumen werd meestal in de vorm van klompen of vette drab uit rivieren en meren gewonnen. Zo schreef Herodotus in zijn verslag over Babylon; "er is daar een kleine rivier de Is die in de Eufraat uitmondt en die vele klompen aardhars met zich meevoert. Men gebruikt het voor de muren van Babylon". Omdat men niet over natuursteen beschikte voor de versteviging van rivier en kanaaloevers gebruikte men bakstenen die in bitumen gedrenkt en daardoor waterdicht waren. Men gebruikte dergelijke bakstenen ook voor het afdichten van vloeren bij badkamers en afvoer van toiletten. Nebukadnezar gebruikte veel bitumenspecie bij de bouwwerken die hij liet uitvoeren. Zo ook bij de bouw van de oudste asfaltweg ter wereld, de processieweg in Babylon, die door de archeoloog Koldewey opgegraven werd.

Ook de Indus-beschaving gebruikte bitumen in de bouw. In Mohenjodaro ontdekten archeologen een groot bassin dat met een duimdikke laag natuurasfalt was afgedicht. Het dateert uit 3200 v.Chr. Waarschijnlijk werd de bitumen uit Kasjmir of Beloetsjistan betrokken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2016 om 10:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2016, 12:17   #58
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
juist ja asfalt, dat fossiel product waar de auto's niet meer mogen mee rijden
Tegenwoordig bestaat er al bio-asfalt of biobitumen, op basis van plantaardig materiaal. Het wordt nog niet commercieel toegepast.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2016, 20:00   #59
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedere werknemer van de groendienst zal bevestigen dat er sneller onkruid op een fietspad in klinkers groeit dan eentje in asfalt. U bevestigt dat nu eenmaal zelf.
Ge leest nog steeds alleen wat je wil lezen en niet wat er staat.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 07:35   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Afvalproduct bitumen, daar wordt heel wat mee aangelegd:

platte daken zijn alang geen asfalt meer Micele, dat is allemaal een soor siliconeresinaat (type GUM producten) of een PVC (zoals zwembaden) Worden aan elkaar gelijmd en met haardroger gedroogd
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be