Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 maart 2017, 09:14   #161
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Een handdruk is een normele begroeting voor mannen en vrouwen, wie u daarbuiten al of niet informeel kust heeft niets met de gangbare, formele begroeting voor mannen en vrouwen te maken.
Wat is normaal? Zelfs in Brussel en Wallonië begroeten mannen elkaar vaak met een kus.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 09:18   #162
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat niets verandert aan mijn standpunt dat vrouwen een hand weigeren omdat ze vrouw zijn discriminerend is.
En dan? Ik heb ook liever een massage van een vrouw dan van een man, laat staan een homoseksuele man.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 09:31   #163
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat je geen zin hebt om de hand te schudden van iemand aan wie je een gloeiende hekel hebt, daar kan ik nog in komen. Maar in de moslimsituatie gaat het doodeenvoudig om een houding die is gesteund op een zeer discriminerende visie op de vrouw. Dat is er werkelijk over.
Goed zo quercus, gesproken als een echte radicaal-feministische SJW. Ik heb op school bv. nooit anders geweten dan dat het normaal was om een mannelijke vriend een hand te geven, een een vriendin een kus. Pure discriminatie dus.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 09:38   #164
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is niet zozeer dat "fysiek contact" waar het hem om gaat. Een vrouw geen hand willen geven omdat het een vrouw is komt neer op een ondubbelzinnig uiting geven aan een verachting van een vrouw als vrouw. Dit is in onze samenleving een attitude die van niemand kan aanvaard worden, ook niet vanwege een moslim. Het is een van de sterkste signalen dat de betrokkene onze fundamentele waarden verwerpt.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat 'verachting' hier het motief is? Het is niet omdat er andere omgangsvormen zijn naar vrouwen dan naar mannen toe, dat dat daarom 'verachting' is.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 12:25   #165
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wat is normaal? Zelfs in Brussel en Wallonië begroeten mannen elkaar vaak met een kus.
Ken je het verschil tussen normaal en formeel?
Mekaar de hand geven is de formele begroeting, los daarvan kan het binnen bepaalde groepen normaal zijn mekaar te kussen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 12:26   #166
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En dan? Ik heb ook liever een massage van een vrouw dan van een man, laat staan een homoseksuele man.
Wat heeft dit met de discussie te maken? Niets.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 12:30   #167
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoe kom je er eigenlijk bij dat 'verachting' hier het motief is? Het is niet omdat er andere omgangsvormen zijn naar vrouwen dan naar mannen toe, dat dat daarom 'verachting' is.
Wat de motivatie is, doet er niet toe.
Genderdiscriminatie is verboden, dus geef je mannen een vrouwen gewoon een hand. Wie dat respect voor onze gebruiken( en waarden die aan de basis liggen) niet kan opbrengen, kan beter andere oorden opzoeken. Gedaan met dat gezever, tijd voor duidelijkheid.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:02   #168
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo kun je natuurlijk alles pogen goed te praten.
Ik kan daar even goed tegenover stellen dat ze vrouwen geen hand willen geven omdat ze een vrouw als iets onrein beschouwen.
Voor mij komt het er op neer dat ze het vertikken een fundamenteel westers principe te aanvaarden: de gelijkwaardigheid van vrouwen t.a.v. mannen.

En daarmee geven ze meteen ook aan dat ze weigeren zich te integreren.
Dat heeft eigenlijk niets met gelijkwaardigheid te maken, maar alles met aparte omgangsvormen voor mannen en vrouwen. Als man ga je met een vrouw anders om dan met een andere man. Dat is in het christendom zo, maar eigenlijk ook in zowat elke andere samenleving die ooit bestaan heeft. Het radicaal feminisme van de jaren 60' wil daarmee breken: volgens hen zijn er geen verschillen tussen mannen en vrouwen, behalve dan de geslachtskenmerken. Alle maatschappelijke verschillen die er kunnen bestaan tussen mannen en vrouwen zijn volgens de radicale feministen foute sociale constructen waarmee moet worden gebroken. Dat is blijkbaar de strekking waar jij toe behoort.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:08   #169
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ken je het verschil tussen normaal en formeel?
Mekaar de hand geven is de formele begroeting, los daarvan kan het binnen bepaalde groepen normaal zijn mekaar te kussen.
Ja er stond in uw post een schrijffout waardoor ik dacht dat je 'normaal' bedoelde.

Maar de vraag blijft eigenlijk hetzelfde. Wat is formeel? Op verschillende plaatsen waar ik heb gewerkt in Brussel gaven collega's elkaar een kus i.p.v. een hand.

Bovendien gaat het in de OP over een politicus en een journalist, niet over bv. een werkgever en een werknemer. Er is geen enkele wet bij mijn weten die stelt dat een individu een ander individu een hand moet geven.

Dus, waar pleit je nu eigenlijk voor? Wetten die regelen op welke manier individuen elkaar moeten groeten?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:10   #170
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat heeft dit met de discussie te maken? Niets.
Alles.

Ik hanteer andere omgangsvormen wanneer het om mannen gaat dan wanneer het om vrouwen gaat. Dat doet bijna iedereen. En daar heeft de staat totaal geen zaken mee.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:18   #171
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat de motivatie is, doet er niet toe.
Genderdiscriminatie is verboden, dus geef je mannen een vrouwen gewoon een hand. Wie dat respect voor onze gebruiken( en waarden die aan de basis liggen) niet kan opbrengen, kan beter andere oorden opzoeken. Gedaan met dat gezever, tijd voor duidelijkheid.
Is het dan bij wet verplicht om een hand te geven?

Bovendien spreek je jezelf tegen. Als je zegt dat de reden er niet toe doet, hoe kun je dan weten dat het om genderdiscriminatie gaat?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:18   #172
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Alles.

Ik hanteer andere omgangsvormen wanneer het om mannen gaat dan wanneer het om vrouwen gaat. Dat doet bijna iedereen. En daar heeft de staat totaal geen zaken mee.
En zijn dat omgangsvormen die algemeen gangbaar zijn en gelijkwaardigheid uitdrukken?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:51   #173
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
En zijn dat omgangsvormen die algemeen gangbaar zijn en gelijkwaardigheid uitdrukken?
Ik heb hierboven een aantal concrete voorbeelden gegeven.

Om op uw vraag te antwoorden ga je iets duidelijker moeten uitleggen wat je precies bedoelt met ''omgangsvormen die gelijkwaardigheid uitdrukken''.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 15:53   #174
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik heb hierboven een aantal concrete voorbeelden gegeven.

Om op uw vraag te antwoorden ga je iets duidelijker moeten uitleggen wat je precies bedoelt met ''omgangsvormen die gelijkwaardigheid uitdrukken''.
Dank je, je hebt mijn vraag beantwoord.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 14:14   #175
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ja er stond in uw post een schrijffout waardoor ik dacht dat je 'normaal' bedoelde.

Maar de vraag blijft eigenlijk hetzelfde. Wat is formeel? Op verschillende plaatsen waar ik heb gewerkt in Brussel gaven collega's elkaar een kus i.p.v. een hand.

Bovendien gaat het in de OP over een politicus en een journalist, niet over bv. een werkgever en een werknemer. Er is geen enkele wet bij mijn weten die stelt dat een individu een ander individu een hand moet geven.

Dus, waar pleit je nu eigenlijk voor? Wetten die regelen op welke manier individuen elkaar moeten groeten?
Ik pleit ervoor iedereen, ongeacht geslacht, op dezelfde manier te begroeten die formeel gebruikelijk is.
Er is wel degelijk een wet die genderdiscriminatie verbiedt, bijgevolg is een vrouw geen hand geven, omdat het een vrouw is, discriminatie.
Dat los daarvan, mensen die mekaar als vrienden beschouwen minder formeel groeten heeft totaal niets met deze discussie te maken.

Ik kan echt niet begrijpen dat dit moet worden uitgelegd, weiger maar eens de hand van iemand omwille van origine, dan roept iedereen moord en brand en terecht, maar genderdiscriminatie lijken veel mannen vanzelfsprekend te vinden?
Daarom is dit het niet, punt uit!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 14:18   #176
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Is het dan bij wet verplicht om een hand te geven?

Bovendien spreek je jezelf tegen. Als je zegt dat de reden er niet toe doet, hoe kun je dan weten dat het om genderdiscriminatie gaat?
Ik spreek mezelf niet tegen, ik hoef me niet te verdiepen in de reden waarom iemand discrimineert, het volstaat om van genderdiscriminatie te spreken, wanneer je iemand hand weigert op basis van geslacht.
Dat was zo in het geval van die politicus, dat kan niet getolereerd worden, niet Allah maar wij bepalen hoe we met mekaar omgaan.
En dat geldt ook voor moslims.
Religieuze motieven om vrouwen geen hand te geven doen er dus niet toe.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 14:30   #177
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik pleit ervoor iedereen, ongeacht geslacht, op dezelfde manier te begroeten die formeel gebruikelijk is.
Er is wel degelijk een wet die genderdiscriminatie verbiedt, bijgevolg is een vrouw geen hand geven, omdat het een vrouw is, discriminatie.
Dat los daarvan, mensen die mekaar als vrienden beschouwen minder formeel groeten heeft totaal niets met deze discussie te maken.

Ik kan echt niet begrijpen dat dit moet worden uitgelegd, weiger maar eens de hand van iemand omwille van origine, dan roept iedereen moord en brand en terecht, maar genderdiscriminatie lijken veel mannen vanzelfsprekend te vinden?
Daarom is dit het niet, punt uit!
Ja, we weten het ondertussen wel. De evenaar loopt niet door je gat. Die "sterallures" van vrouwen kennen we ondertussen. Ze willen allemaal de nieuwe "Kim Kardashian" zijn.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 14:49   #178
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat heeft eigenlijk niets met gelijkwaardigheid te maken, maar alles met aparte omgangsvormen voor mannen en vrouwen. Als man ga je met een vrouw anders om dan met een andere man. Dat is in het christendom zo, maar eigenlijk ook in zowat elke andere samenleving die ooit bestaan heeft. Het radicaal feminisme van de jaren 60' wil daarmee breken: volgens hen zijn er geen verschillen tussen mannen en vrouwen, behalve dan de geslachtskenmerken. Alle maatschappelijke verschillen die er kunnen bestaan tussen mannen en vrouwen zijn volgens de radicale feministen foute sociale constructen waarmee moet worden gebroken. Dat is blijkbaar de strekking waar jij toe behoort.
En hier gaat u uit de bocht.
Er bestaat verschillen tussen mannen en vrouwen, uiteraard maar op maatschappelijk vlak is er geen verschil. Aan lichamelijke verschillen worden geen rigide rolpatronen gekoppeld, wil u een samenleving die dit als basis heeft, dan zit u hier verkeerd.
U zult ondanks uw opvattingen de spelregels van onze samenleving moeten erkennen, ook tussen mannen en vrouwen. En die zijn " discriminatie op basis van gender mag niet". geef dus vrouwen gewoon een hand, moeilijk lijkt me dit toch niet?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 15:19   #179
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En hier gaat u uit de bocht.
Er bestaat verschillen tussen mannen en vrouwen, uiteraard maar op maatschappelijk vlak is er geen verschil. Aan lichamelijke verschillen worden geen rigide rolpatronen gekoppeld, wil u een samenleving die dit als basis heeft, dan zit u hier verkeerd.
U zult ondanks uw opvattingen de spelregels van onze samenleving moeten erkennen, ook tussen mannen en vrouwen. En die zijn " discriminatie op basis van gender mag niet". geef dus vrouwen gewoon een hand, moeilijk lijkt me dit toch niet?
Je bent echt aan het doordrammen. Volgende keer zal ik eerst mijn gat afvegen met mijn hand en dan een hand aan een vrouw geven alleen maar omdat jij zo dramt.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2017, 15:36   #180
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.829
Standaard

Draadje slechts diagonaal gelezen, maar ik ben het toch grotendeels, nee, volledig eens met alice. Het is moeilijk om 'macht' uit handen te geven, en dat is de reden waarom onze samenleving faalt en er geen 'gendergelijkheid' is. Hebzucht maakt ziek.

Ik zag, maar vind het niet meer terug, eens een documentaire over een leger-eenheid in een of ander scandinavisch land.. de eenheid bestond uit mannen én vrouwen. Zonder onderscheid. Beiden deelden samen en gelijktijdig sanitair, keuken, slaapruimten.. beiden trainden samen. En die samenwerking bleek een groot succes. Men had daar geen last van seksuele driften.. verre van. Het wederzijds respect en dito steun waren groot. In tegenstelling tot in onze samenleving, die al ruim 2000j ziek en fucked-up is.. er is alleen maar verdeeldheid en een schijn van gelijkheid. We doen graag alsof. We maken ons graag wijs dat we goed bezig zijn. Gehersenspoeld door hebzucht en macht; en dat is waarom geen enkele man zijn plaats wil laten innemen door een vrouw, tenzij die vrouw zo goed als mannelijk is en door mannen gevormd en gekeurd werd. Edit: en dan nog wordt ze in een strak keurslijf aan een lijntje gehouden.

En zowel in de samenleving die de erfenis draagt van het Christendom als in de Islamitische samenleving is men in hetzelfde bed ziek. De opdeling van man en vrouw verzwakt de samenleving en nodigt uit tot misbruik van geest en lichaam. Verbondenheid daarentegen maakt sterker. Dat is logica.

Ik zou niet weten waarom ik als man anders met een vrouw zou moeten omgaan als met een andere man.. tenzij seksueel, maar zelfs dat zou ik nog in twijfel durven trekken, al bewandel ik liever niet zulke denkpistes, lol.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 29 maart 2017 om 15:40.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be