Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2015, 17:12   #1
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard Volgend jaar samen de Beeldenstorm van 500 jaar geleden vieren?

Volgend jaar is het 500 jaar geleden dat de beeldenstorm in de Nederlanden begon.
Dit werd gevolgd door de Opstand en begin van de onafhankelijke Republiek.
Het lijkt me een goed zaak om deze beelden storm van 500 jaar geleden ,
samen d.w.z Nederland-Belgie, te vieren

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelde...de_Nederlanden
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 17:37   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Volgend jaar is het 500 jaar geleden dat de beeldenstorm in de Nederlanden begon.
Dit werd gevolgd door de Opstand en begin van de onafhankelijke Republiek.
Het lijkt me een goed zaak om deze beelden storm van 500 jaar geleden ,
samen d.w.z Nederland-Belgie, te vieren

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelde...de_Nederlanden
Vooral omwille van het feit dat de Calvinistisch geïnspireerde Beeldenstorm op gang kwam in de Vlaamse Westhoek en van daar uit het huidige Nederland binnen rolde. Jammer natuurlijk dat het gepaard ging met een blinde verwoestingsdrift waardoor heel wat waardevol artistiek erfgoed is verloren gegaan. De afrekening kwam een jaar later toen de Spaans Habsburgse troepen hier kwamen "einmarsjieren" samen met de paters Dominicanen van de Inquisitie. Ze hebben toen de zuidelijke Nederlanden "Protestantenfrei gemacht".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 18:06   #3
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Weet ge wel wat ge zegt, mijn beste Cato.....?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Bij de zestiende-eeuwse beeldenstormen vernielden of roofden woedende menigten de inentaris en bibliotheek van honderden katholieke kerken, kapellen, abdijen en kloosters. Altaren, beelden, doopvonten, reliekhouders, koorgestoelten, kansels, orgels, kelken, schilderijen, missalen en gewaden moesten het ontgelden. Het aantal boeken dat verloren ging, was heel groot. Zo werd bijvoorbeeld op 22 augustus 1566 de complete bibliotheek van het Dominicanenklooster Het Pand te Gent in de rivier de Leie gegooid, waarna men droogvoets de oversteek kon maken.[bron?] Ook werd veel van het met religieuze voorstellingen beschilderde stucwerk aan de wanden vernield.
Niettegenstaande ik buitenkerkelijk ben, zal ik steeds elke 19e eeuwse, of oudere kerk binnengaan als ik er voorbijkom en niet al te gehaast ben. Als liefhebber van neogotiek beschouw ik kerken namelijk als de allermooiste en interessantste musea.
Het barbaarse vandalisme dat toen aangericht werd met het verlies van onschatbaar kunstpatrimonium is dus zeker niet iets om te vieren, maar wel om te betreuren.

Zelfs de opstand zelf moet ook niet gevierd worden voor mijn part, want hij leidde per slot van rekening tot de fatale scheiding van ons vaderland.
Er is u reeds meermaals gezegd dat ge onafhankelijkheid niet moogt verwarren met zelfstandigheid. (Maar het is eigen aan dit forum, dat al wat gezegd wordt in dovemansoren valt omdat iederen hier is om zijn eigen eigen gelijk te halen en bijgevolg kan natuurlijk niemand overtuigd worden.)

We zouden ook wel zonder bloedvergieten van Spanje zijn los geraakt, net zoals het Oostblok van Rusland.
En voor mijn part: beter een Juan Carlos als koning van de Nederlanden ipv de Nederlanden gedesïntegreerd in twee koninkrijkjes en een klein groothertogdommeke.
Ik bedoel maar, beter geen opstand dan een half gelukte opstand. Maar dat zijn dus vijgen bedacht na Pasen.

Wat mij vooral interesseert is de geopolitieke vraag waarbij we het beste weerstand hadden kunnen bieden tegen het imperialistische Frankrijk:
Ofwel de situatie zoals we ze gekend hebben. Ofwel een denkbeeldige situatie waarbij de Opstand niet had plaats gevonden een een veel sterker Spanje de Nederlanden had kunnen beschermen ipv een Spanje dat verzwakt werd door de Verenigde Republiek.

Een vraag die ik trouwens hier stel:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
__________________
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2015 om 18:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 21:29   #4
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Volgend jaar is het 500 jaar geleden dat de beeldenstorm in de Nederlanden begon.
Dit werd gevolgd door de Opstand en begin van de onafhankelijke Republiek.
Het lijkt me een goed zaak om deze beelden storm van 500 jaar geleden ,
samen d.w.z Nederland-Belgie, te vieren

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelde...de_Nederlanden
Filips ll was, in tegenstelling tot Karel V een intolerant persoon die weinig ruimte liet aan de Nederlanden, zowel in economische zin als in religieus opzicht. Daarom ook de ellende die daaruit volgde. Geweld en contrageweld volge elkaar in rap tempo op. Karel V was een stuk slimmer wat dat betreft.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 21:34   #5
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niettegenstaande ik buitenkerkelijk ben, zal ik steeds elke 19e eeuwse, of oudere kerk binnengaan als ik er voorbijkom en niet al te gehaast ben. Als liefhebber van neogotiek beschouw ik kerken namelijk als de allermooiste en interessantste musea.
Het barbaarse vandalisme dat toen aangericht werd met het verlies van onschatbaar kunstpatrimonium is dus zeker niet iets om te vieren, maar wel om te betreuren.

Zelfs de opstand zelf moet ook niet gevierd worden voor mijn part, want hij leidde per slot van rekening tot de fatale scheiding van ons vaderland.
Er is u reeds meermaals gezegd dat ge onafhankelijkheid niet moogt verwarren met zelfstandigheid. (Maar het is eigen aan dit forum, dat al wat gezegd wordt in dovemansoren valt omdat iederen hier is om zijn eigen eigen gelijk te halen en bijgevolg kan natuurlijk niemand overtuigd worden.)

We zouden ook wel zonder bloedvergieten van Spanje zijn los geraakt, net zoals het Oostblok van Rusland.
En voor mijn part: beter een Juan Carlos als koning van de Nederlanden ipv de Nederlanden gedesïntegreerd in twee koninkrijkjes en een klein groothertogdommeke.
Ik bedoel maar, beter geen opstand dan een half gelukte opstand. Maar dat zijn dus vijgen bedacht na Pasen.

Wat mij vooral interesseert is de geopolitieke vraag waarbij we het beste weerstand hadden kunnen bieden tegen het imperialistische Frankrijk:
Ofwel de situatie zoals we ze gekend hebben. Ofwel een denkbeeldige situatie waarbij de Opstand niet had plaats gevonden een een veel sterker Spanje de Nederlanden had kunnen beschermen ipv een Spanje dat verzwakt werd door de Verenigde Republiek.

Een vraag die ik trouwens hier stel:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
__________________
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van
kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.

Deze unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Nederlanden en voorloper van de Franse Revolutie ,
is zeker de moeite waard om te herdenken.
Helaas is het voor de zuidelijke Nederlanden slecht afgelopen en duizenden vluchtelingen en economische migranten ,
vertrokken naar de steden van Holland.

Toch is het goed om je te realiseren dat er zonder Nederlandse Republiek/staat waarschijnlijk nu geen Nederlandse taal zou zijn geweest.
De splitsing was een ramp voor het Zuiden ,maar het Noorden werd de hoeder van het Nederlands t.o.v de buurlanden Frankrijk en Duitsland.
In de 17e eeuw verschenen meer boeken in het Nederlands, dan in de rest van Europa in andere talen.

Daarom een splitsing kan ongedaan gemaakt worden ,een vernietiging echter niet meer.

Laatst gewijzigd door cato : 27 november 2015 om 21:35.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 21:44   #6
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van
kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.

Deze unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Nederlanden en voorloper van de Franse Revolutie ,
is zeker de moeite waard om te herdenken.
Helaas is het voor de zuidelijke Nederlanden slecht afgelopen en duizenden vluchtelingen en economische migranten ,
vertrokken naar de steden van Holland.

Toch is het goed om je te realiseren dat er zonder Nederlandse Republiek/staat waarschijnlijk nu geen Nederlandse taal zou zijn geweest.
De splitsing was een ramp voor het Zuiden ,maar het Noorden werd de hoeder van het Nederlands t.o.v de buurlanden Frankrijk en Duitsland.
In de 17e eeuw verschenen meer boeken in het Nederlands, dan in de rest van Europa in andere talen.

Daarom een splitsing kan ongedaan gemaakt worden ,een vernietiging echter niet meer.
Ik zie niets positiefs in de scheiding der Nederlanden, het was een historische blunder van Filips II. Ook zonder beeldenstorm waren de Nederlanden een grootmacht van formaat met alles wat daarbij hoorde geworden. In die tijd waren de Nederlanden dé melkkoe van Spanje om daar de oorlogen te financieren, daarom ook de knoet van Philips II.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 22:34   #7
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
De beeldenstorm was één en al barbarij! Als men pro-Opstand is zou ik iets anders uitkiezen om te vieren. Verlaetinghe of zo....
Citaat:
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.
Deze unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Nederlanden en voorloper van de Franse Revolutie, is zeker de moeite waard om te herdenken.
Er was nog een andere voorloper van de Franse Revolutie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peasan...323%E2%80%9328
Maar net zoals de beeldenstorm ging ook de Franse revolutie gepaard met vandalisme. Bijvb. de prachtige gotische (!) glasramen in het stadhuis van Leuven werden verwoest door de sansculotten die ons kwamen "bevrijden".
Waarschijnlijk omdat daar adelijke heersers opstonden.
Eerst moest het kerkelijk patrimonium eraan geloven, nadien kwam men burgerlijke symbolen van macht kapotslaan...
Zonder die twee opstanden had ons kultureel patrimonium er wel wat anders hebben uitgezien.
Citaat:
Toch is het goed om je te realiseren dat er zonder Nederlandse Republiek/staat waarschijnlijk nu geen Nederlandse taal zou zijn geweest.
De splitsing was een ramp voor het Zuiden ,maar het Noorden werd de hoeder van het Nederlands t.o.v de buurlanden Frankrijk en Duitsland.
Ik zou dat niet zo dadelijk durven beweren. Dat moet men weeral zien in het licht van deze vraag:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
En ja, misschien is het antwoord wel ja...?
Citaat:
In de 17e eeuw verschenen meer boeken in het Nederlands, dan in de rest van Europa in andere talen.
Waar hebt ge ook dat vandaan ?
En was hier ook geen draad geopend, door Derk de Tweede, dat er in het Nederlands het meeste Wikiartikels zijn ?
Citaat:
Daarom een splitsing kan ongedaan gemaakt worden ,een vernietiging echter niet meer.
Het water gaat stijgen, Cato. En Frankrijk laat ons al een tijdje gerust, maar het is te vroeg om te beoordelen dat ze dat imperialisme hebben opgeborgen...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2015 om 22:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2015, 22:48   #8
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De beeldenstorm was één en al barbarij! Als men pro-Opstand is zou ik iets anders uitkiezen om te vieren. Verlaetinghe of zo....

Er was nog een andere voorloper van de Franse Revolutie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peasan...323%E2%80%9328
Maar net zoals de beeldenstorm ging ook de Franse revolutie gepaard met vandalisme. Bijvb. de prachtige gotische (!) glasramen in het stadhuis van Leuven werden verwoest door de sansculotten die ons kwamen "bevrijden".
Zonder die twee opstanden had ons kultureel patrimonium er wel wat anders uitgezien.

Ik zou dat niet zo dadelijk durven beweren. Dat moet men weeral zien in het licht van deze vraag:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
En ja, misschien is het antwoord wel ja...?
Waar hebt ge ook dat vandaan ?
En was hier ook geen draad geopend, door Derk de Tweede, dat er in het Nederlands het meeste Wikiartikels zijn ?
Het water gaat stijgen, Cato. En Frankrijk laat ons al een tijdje gerust, maar het is te vroeg om te beoordelen dat ze dat imperialisme hebben opgeborgen...
Romantische verhalen rond de beeldenstorm wordt ik niet vrolijk van, ik verafschuw religieus en andersoortig geweld.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 01:28   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Volgend jaar is het 500 jaar geleden dat de beeldenstorm in de Nederlanden begon.
Dit werd gevolgd door de Opstand en begin van de onafhankelijke Republiek.
Het lijkt me een goed zaak om deze beelden storm van 500 jaar geleden ,
samen d.w.z Nederland-Belgie, te vieren
Ik zie geen reden om een moment van cultuurbarbarisme te vieren. De beeldenstorm is van dezelfde aard als het opblazen van Boeddhabeelden door Al-Qaïda.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 01:30   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van
kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.
Neen, dat was geen opstand van de burgerij, maar wel van het proles, de arme wevers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 02:04   #11
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Filips ll was, in tegenstelling tot Karel V een intolerant persoon die weinig ruimte liet aan de Nederlanden, zowel in economische zin als in religieus opzicht. Daarom ook de ellende die daaruit volgde. Geweld en contrageweld volge elkaar in rap tempo op. Karel V was een stuk slimmer wat dat betreft.
Filips II deed niets anders dan zijn plicht en dat was het Rooms-Katholicisme verdedigen tegen haar vijanden. Het geweld waar jij het over hebt is de schuld van de vrijmetselaar Willem van Oranje en zijn geboefte. Nogmaals, Filips II had geen andere keuze meer.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 06:47   #12
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Filips II deed niets anders dan zijn plicht en dat was het Rooms-Katholicisme verdedigen tegen haar vijanden. Het geweld waar jij het over hebt is de schuld van de vrijmetselaar Willem van Oranje en zijn geboefte. Nogmaals, Filips II had geen andere keuze meer.
Op de brandstapel dan maar die "ketters" ?
Dat is vragen om problemen.....
En die heeft Philips II ook gekregen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 11:09   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Filips II deed niets anders dan zijn plicht en dat was het Rooms-Katholicisme verdedigen tegen haar vijanden. Het geweld waar jij het over hebt is de schuld van de vrijmetselaar Willem van Oranje en zijn geboefte. Nogmaals, Filips II had geen andere keuze meer.
Gamla, informeer u eens over die hele periode. Het is allemaal niet zo zwart-wit zoals u het voorstelt. Heel die strijd is een kluwen van soms totaal aan elkaar tegengestelde belangen die door groepen werden verdedigd die uiteindelijk toch elkaar vonden in een gemeenschappelijke vijand. Net zoals het aan Spaanse kant om nog veel meer ging dan alleen religie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 12:23   #14
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen reden om een moment van cultuurbarbarisme te vieren. De beeldenstorm is van dezelfde aard als het opblazen van Boeddhabeelden door Al-Qaïda.
Natuurlijk waren de beeldenstormers ook barbaars door op zo'n manier voor godsdienstvrijheid te strijden.
Echter de dictatuur van de Roomse kerk was ook barbaars en de inquisitie hakte even gemakkelijk de hoofden af als Saoedie Arabië.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 12:36   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Als we dat ook moeten vieren, dan zijn er elke dag wel twee historische dinges die we moeten vieren.
Ok, elke aangelegenheid om feest te vieren, moet aangegrepen worden.

Werken nondedju.
En 's avonds eens herinnerd worden aan die beeldenstorm in het nieuws of in een klein programma. Dat zal wel genoeg zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 12:52   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Natuurlijk waren de beeldenstormers ook barbaars door op zo'n manier voor godsdienstvrijheid te strijden.-
Onzin, ze streden niet voor "godsdienstvrijheid", wel integendeel. In onze contreien was het een strijd op leven en dood, waarbij alle groeperingen de vernietiging van de andere nastreefden. Enkel de spirituele wederdopers waren een uitzondering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 12:55   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Echter de dictatuur van de Roomse kerk was ook barbaars en de inquisitie hakte even gemakkelijk de hoofden af als Saoedie Arabië.
In tegenstelling tot in de islam werd de dood met het zwaard als een edele straf gezien in de middeleeuwen. Daarom ook kregen van Egmont en Horne de doodstaf met het zwaard, juist omdat ze edellieden waren.

Met de dictatuur van de Roomse Kerk had het trouwens weinig te maken, maar alles met het civiel bestuur. Egmont en Horne werden door de Raad van Vlaanderen veroordeeld, niet door de kerkelijke rechtbank.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 13:08   #18
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Volgend jaar is het 500 jaar geleden dat de beeldenstorm in de Nederlanden begon.
Dit werd gevolgd door de Opstand en begin van de onafhankelijke Republiek.
Het lijkt me een goed zaak om deze beelden storm van 500 jaar geleden ,
samen d.w.z Nederland-Belgie, te vieren

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelde...de_Nederlanden
Ik zie niet in waarom wij het brute vandalisme en ongeziene vernielzucht van een calvinistisch janhagel zouden moeten vieren.
Integendeel!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2015 om 13:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 13:42   #19
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom wij het brute vandalisme en ongeziene vernielzucht van een calvinistisch janhagel zouden moeten vieren.
Integendeel!
Van de katholieke moordbrigades dan wel?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2015, 14:04   #20
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gamla, informeer u eens over die hele periode. Het is allemaal niet zo zwart-wit zoals u het voorstelt. Heel die strijd is een kluwen van soms totaal aan elkaar tegengestelde belangen die door groepen werden verdedigd die uiteindelijk toch elkaar vonden in een gemeenschappelijke vijand. Net zoals het aan Spaanse kant om nog veel meer ging dan alleen religie.
Het ging inderdaad niet alleen om de godsdienst ,maar ook om macht en kapitaal.
Spanje en Portugal hadden van de Paus het alleenrecht gekregen,
op het bevaren van de wereld-zeeën, op kolonies en handel met die gebieden.
Daarom was de Republiek,met name de VOC , ook in oorlog met Spanje en Portugal niet alleen in de Hollandse steden,
maar ook in Zuid Oost Azië/Java en Zuid Amerika/Brazilië

Laatst gewijzigd door cato : 28 november 2015 om 14:04.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be