Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2017, 22:24   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoek gij maar eens een goede ICT'er.

Ik heb weet van ICT bedrijven die historici opleiden tot programmeur omdat ze iedereen aannemen die 2 + 2 kan doen, bij wijze van spreken. Zo een groot tekort is er.
Wat dan ook.
De laatste 10 jaar circa is een goede werknemer die zijn beroep of stiel een beetje serieus neemt omzeggens niet meer te vinden.
Wij hebben het ongeluk te werken in een sector waar motivatie telt en niet scholing bijna onvervangbaar is geworden.
Als wij 1 of 2 man moeten missen is dat niet in te vullen.

Daarom en onlangs nog heb ik iemand aan de deur gezet die onbetrouwbaar was in zijn werk frequentie.

We zijn soepel en staan open voor alles maar je merkt het als ze er de 5 minuten mee aan het spelen zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 06:52   #62
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Een werkgever die van zijn personeel verlangt dat ze bij (ongeveinsde) ziekte desnoods van thuis uit werken zouden ze zijn bedrijf moeten sluiten en de opbrengst verdelen onder de werknemers.
Je mag nog per dag 4 uur extra en gratis presteren en nooit ziek zijn, de dag dat ze u kunnen missen sta je aan de deur. Geen medelijden met "werkgevers", als ze vandaag die term nog waardig zijn.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 07:37   #63
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waar staat dat hij arbeidsongeschikt is?
Ik lees alleen dat hij niet kan zitten.
Staan of liggen kan dus wel.
Volgens mij kan hij zijn job dus wel doen.
In de titel om te beginnen
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 08:06   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.805
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een werkgever die van zijn personeel verlangt dat ze bij (ongeveinsde) ziekte desnoods van thuis uit werken zouden ze zijn bedrijf moeten sluiten en de opbrengst verdelen onder de werknemers.
Je mag nog per dag 4 uur extra en gratis presteren en nooit ziek zijn, de dag dat ze u kunnen missen sta je aan de deur. Geen medelijden met "werkgevers", als ze vandaag die term nog waardig zijn.
Er zijn nog werkgevers die hun naam waardig zijn. Maar die kan je verdelen in 2 soorten.
Multinationals waarvan de lokale managers het goed doen en de balans tussen kapitalisme en menselijkheid kunnen handhaven.
Kleine bedrijven waar de paar mensen aan dezelfde zeel en in dezelfde richting trekken.

In geval 1 zijn de dikke lonen te halen, in geval 2 is het creatief centenkrenten.

Helaas is geval 1 ook zeer gevoelig aan de overkoepelende organisatie, die zoals al een paar keer gedemonstreerd is, er geen graten in ziet om winstgevende bedrijven gewoon op te doeken om op een andere manier meer winst te halen.
In geval 2 is het perfect mogelijk om met een minimumloon en veel onbetaalde uren nog steeds te falen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 11:02   #65
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Belgische werkgevers klagen steen en been. Maar onterecht.

In Nederland kan de werkgever tot 2 jaar lang het loon ophoesten van een zieke werknemer. In Belgie 1 maand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 12:39   #66
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een werkgever die van zijn personeel verlangt dat ze bij (ongeveinsde) ziekte desnoods van thuis uit werken zouden ze zijn bedrijf moeten sluiten en de opbrengst verdelen onder de werknemers.
Je mag nog per dag 4 uur extra en gratis presteren en nooit ziek zijn, de dag dat ze u kunnen missen sta je aan de deur. Geen medelijden met "werkgevers", als ze vandaag die term nog waardig zijn.
2
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2017, 22:01   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De meeste mensen vergeten dat werkgevers ook werknemers zijn geweest.
Ze kennen het klappen van de zweep heus wel.

En iedere werknemer die werkgever word veranderd snel van gedacht wat betreft onbegrensde lonen en vrije dagen en noem maar op.
Niet uit idealisme maar uit realisme.

Men zou veel beter gans de arbeidsmarkt zo veranderen dat werknemers zelf instaan voor sociale bijdragen en wat ever de werkgevers nu betalen voor hun.

De beste kapiteins die nu liever werknemer blijven maar wel overal hun mening verkondigen over hoe het zou moeten...zouden snel verdwijnen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 03:11   #68
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste mensen vergeten dat werkgevers ook werknemers zijn geweest.
Ze kennen het klappen van de zweep heus wel.

En iedere werknemer die werkgever word veranderd snel van gedacht wat betreft onbegrensde lonen en vrije dagen en noem maar op.
Niet uit idealisme maar uit realisme.

Men zou veel beter gans de arbeidsmarkt zo veranderen dat werknemers zelf instaan voor sociale bijdragen en wat ever de werkgevers nu betalen voor hun.

De beste kapiteins die nu liever werknemer blijven maar wel overal hun mening verkondigen over hoe het zou moeten...zouden snel verdwijnen.
Wat houdt u tegen om nog enkel met zelfstandigen te werken ?

Want dan heb je de situatie die jij beschijft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 06:27   #69
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste mensen vergeten dat werkgevers ook werknemers zijn geweest.
Ze kennen het klappen van de zweep heus wel.

En iedere werknemer die werkgever word veranderd snel van gedacht wat betreft onbegrensde lonen en vrije dagen en noem maar op.
Niet uit idealisme maar uit realisme.

Men zou veel beter gans de arbeidsmarkt zo veranderen dat werknemers zelf instaan voor sociale bijdragen en wat ever de werkgevers nu betalen voor hun.

De beste kapiteins die nu liever werknemer blijven maar wel overal hun mening verkondigen over hoe het zou moeten...zouden snel verdwijnen.
Misschien moeten werknemers en werkgevers maar eens de handen in elkaar slaan en samen het gigantisch Brussels Profitariaat, met name onze zes regeringen, maar eens het vuur aan de schenen leggen. Maar laat deze laatste en de werkgevers nu net vier handen op een buik zijn...en werknemers de speelbal van deze twee. De bal ligt in het kamp van de werkgevers, aan hen de keuze.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 07:23   #70
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste mensen vergeten dat werkgevers ook werknemers zijn geweest.
Ze kennen het klappen van de zweep heus wel.

En iedere werknemer die werkgever word veranderd snel van gedacht wat betreft onbegrensde lonen en vrije dagen en noem maar op.
Niet uit idealisme maar uit realisme.

Men zou veel beter gans de arbeidsmarkt zo veranderen dat werknemers zelf instaan voor sociale bijdragen en wat ever de werkgevers nu betalen voor hun.

De beste kapiteins die nu liever werknemer blijven maar wel overal hun mening verkondigen over hoe het zou moeten...zouden snel verdwijnen.
De rekening voor de werkgever zou dezelfde blijven hoor.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 08:02   #71
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
De rekening voor de werkgever zou dezelfde blijven hoor.
Ik ben onlangs zo begonnen. De rekening voor mijn werkgever ligt een stuk hoger. Vroeger betaalde mijn werkgever mijn bruto wedde * 2 om al mijn kosten te dekken. Nu zit hij aan * 3
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 08:49   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
De rekening voor de werkgever zou dezelfde blijven hoor.
Dat weet ik.
Maar de rekening van de werknemer zou hun wel de ogen doen openen.
Bovendien zou de verantwoordelijkheid door een veel grotere groep gedragen worden.

Men zou de werkgever veel minder bashen mocht ieder zelf zijn rsz en andere surplussen boven hun netto betalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 09:37   #73
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bovendien zou aan de rekening werknemer ook wel eens zijn inkomsten het best gekoppeld worden.
Het deel inkomsten dat onder het deel uitgaven komt omwille van toch niet hard genoeg te werken of te vaak thuis met een zoveelste dipje gewoon aftrekken.
Kunnen ze zelf het verschil in rsz bijleggen van hun verminderd loon.

Misschien worden ze dan wel echt ziek...of verhuizen ze naar een goedkoop land zoals nu de meeste werkgevers verplicht moeten doen om rond te komen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 10:52   #74
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bovendien zou aan de rekening werknemer ook wel eens zijn inkomsten het best gekoppeld worden.
Het deel inkomsten dat onder het deel uitgaven komt omwille van toch niet hard genoeg te werken of te vaak thuis met een zoveelste dipje gewoon aftrekken.
Kunnen ze zelf het verschil in rsz bijleggen van hun verminderd loon.

Misschien worden ze dan wel echt ziek...of verhuizen ze naar een goedkoop land zoals nu de meeste werkgevers verplicht moeten doen om rond te komen.
Met een cynische visie zoals de uwe ga je echt de neoliberale toer op.
Jij zoekt niet naar evenwicht, jij wil enkel zekerheid voor werkgevers.
Jij wil naar een situatie waar een werknemer, liefst gemotiveerd door wat hypotheken en veel consumptiedrang, zijn gezondheid op het spel zal zetten om de winstmarge groot genoeg te houden.
Een maatschappij bestaat echter niet uit enkel winst maximalisatie, integendeel zelfs vind ik dit laatste een luxe.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 12 oktober 2017 om 10:53.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 10:58   #75
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

we zitten in een economie met een extreem tekort aan werknemers, dat zal door de vergrijzing de komende 20 jaar alleen maar erger worden.
werkgevers die er niet in slagen om werknemers te motiveren om te blijven zullen er niet in slagen goede krachten aan zich te binden en gaan er onherroepelijk uit.

heel deze discussie lijkt me behoorlijk achterhaald.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 15:02   #76
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we zitten in een economie met een extreem tekort aan werknemers, dat zal door de vergrijzing de komende 20 jaar alleen maar erger worden.
werkgevers die er niet in slagen om werknemers te motiveren om te blijven zullen er niet in slagen goede krachten aan zich te binden en gaan er onherroepelijk uit.

heel deze discussie lijkt me behoorlijk achterhaald.
Dit dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 15:07   #77
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben onlangs zo begonnen. De rekening voor mijn werkgever ligt een stuk hoger. Vroeger betaalde mijn werkgever mijn bruto wedde * 2 om al mijn kosten te dekken. Nu zit hij aan * 3
Ik weet niet of het steeds voordelig is om als zelfstandige te beginnen.

Als je zoals jij een forse loonsverhoging kunt bewerkstelligen, zeker. Groot gelijk.

Maar in de meeste gevallen wilt de werkgever gewoon u zijn bruto loonkost uitbetalen + wat onkosten. Voordeel voor hem: sociaal passief en meer flexibiliteit. Voordeel voor u: via vennootschapjes en zo hou je iets meer over, en kan je ook veel flexibeler kiezen wat voor extralegale voordelen je houdt.

Maar het is werken als zelfstandige. Die hebben een beduidend slechter sociaal statuut, minder werkzekerheid (echter meer flexibiliteit).

Nu ik vermoed dat een profiel zoals u wel een dik uur/dag/weekloon kan vragen, dus ....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 15:30   #78
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Met een cynische visie zoals de uwe ga je echt de neoliberale toer op.
Jij zoekt niet naar evenwicht, jij wil enkel zekerheid voor werkgevers.
Jij wil naar een situatie waar een werknemer, liefst gemotiveerd door wat hypotheken en veel consumptiedrang, zijn gezondheid op het spel zal zetten om de winstmarge groot genoeg te houden.
Een maatschappij bestaat echter niet uit enkel winst maximalisatie, integendeel zelfs vind ik dit laatste een luxe.
Mocht de mensen toegang krijgen tot het zien wat hun inbreng of verlies in het bedrijf is....u zou behoorlijk schrikken.
En de mensen ook.
Administratie bv is meestal 100% verlies.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 17:36   #79
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mocht de mensen toegang krijgen tot het zien wat hun inbreng of verlies in het bedrijf is....u zou behoorlijk schrikken.
En de mensen ook.
Administratie bv is meestal 100% verlies.
Je kan dat zo niet bekijken, al is administratie weinig of niet productief, probeert u maar eens uw bedrijf te runnen zonder boekhouding, human resources en al die andere afdelingen.
Het hoort er gewoon bij en de kost er van weerspiegelt zich in het product, wat trouwens minimaal dient te zijn, akkoord daar.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2017, 17:45   #80
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet niet of het steeds voordelig is om als zelfstandige te beginnen.

Als je zoals jij een forse loonsverhoging kunt bewerkstelligen, zeker. Groot gelijk.

Maar in de meeste gevallen wilt de werkgever gewoon u zijn bruto loonkost uitbetalen + wat onkosten. Voordeel voor hem: sociaal passief en meer flexibiliteit. Voordeel voor u: via vennootschapjes en zo hou je iets meer over, en kan je ook veel flexibeler kiezen wat voor extralegale voordelen je houdt.

Maar het is werken als zelfstandige. Die hebben een beduidend slechter sociaal statuut, minder werkzekerheid (echter meer flexibiliteit).

Nu ik vermoed dat een profiel zoals u wel een dik uur/dag/weekloon kan vragen, dus ....
Het is de flexibiliteit waar die werkgever op uit is.
Werkgevers hebben hebben een hekel aan personeel betalen wanneer het bv even een kalmere periode is en beginnen dan luidop te dromen over flexibiliteit.
Waar ze niet van willen weten is dat de private vaste kosten voor de meeste werknemers niet flexibel zijn.
Je kan moeilijk en maandje thuis blijven omdat er te weinig werk is als je de maand erop, wanneer er veel werk is niet het dubbele loon ontvangt maar overuren in recup dient op te nemen.
Als zelfstandige zou dit misschien gaan, zij het niet dat de werkgever de prijs gaat willen drukken door de concurrentie uit spelen.
De meeste werknemers en werkgevers gaan echter voor zekerheid en continuïteit kiezen als zulks enigszins mogelijk is
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be