Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2012, 15:11   #261
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Toch wel, of toch tenminste wat de naam impliceert. Er zijn heel wat Walen die er een probleem mee hebben dat de Waalse cultuur wordt weggemoffeld onder de noemer 'Franstalig'. Dat was één van de voornaamste klachten van het Manifesto voor de Waalse cultuur van 1983:

Citaat:
Le 15 septembre 1983, quatre-vingts personnalités wallonnes connues et moins connues exigèrent la prise en compte d'une culture wallonne qu'ils voyaient mal gérée par la Communauté Wallonie-Bruxelles. Dans le cadre du fédéralisme belge, ils proposèrent un transfert des compétences culturelles, de l'enseignement et de la recherche �* la Région wallonne. C'est le Manifeste pour une Wallonie maîtresse de sa culture, de son éducation et de sa recherche.
Vrije vertaling: Op 15 september 1983 eisten tachtig bekende en minder bekende Waalse persoonlijkheden de erkenning van de Waalse cultuur, die volgens hen slecht beheerd werd door de Franse Gemeenschap. In het kader van het Belgische federalisme stelden ze een overdracht voor van de bevoegdheden van cultuur, onderwijs en wetenschappelijk onderzoek naar het Waalse Gewest. Het is het Manifesto voor een Wallonië dat meester is over zijn cultuur, zijn onderwijs en zijn onderzoek.

Vorig jaar heeft de Franse Gemeenschap haar naam overigens trachten te veranderen in Fédération Wallonie-Bruxelles, zoals we nog wel zullen weten, en dat is de naam die ze tegenwoordig gebruikt om zichzelf aan te duiden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:24   #262
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
maar die daarom nog niet de eigen identiteit willen opgeven.
Wie heeft het in hemelsnaam over identiteiten opgeven?

Zijn Hollanders minder Hollands omdat ze zich met de Friezen, Groningers en Geldersen hebben verenigd in Nederland?

Zijn Zeeuwen dat? Zijn Tukkers dat? Zijn Texelaren dat? Zijn Noord-Brabanders dat?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:32   #263
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zijn Hollanders minder Hollands omdat ze zich met de Friezen, Groningers en Geldersen hebben verenigd in Nederland?

Zijn Zeeuwen dat? Zijn Tukkers dat? Zijn Texelaren dat? Zijn Noord-Brabanders dat?
Natuurlijk niet.

Maar vergis je niet in Vlaams-nationalisten. Daar zitten absoluut goedwillende gepassioneerd Nederlandstaligen tussen, maar in geval van een splitsing zullen voor de meesten de verlokkingen van een eigen Vlaamse graaistaat zo groot blijken, dat elke toenadering tot Nederland met elk mogelijk non-argument wordt geblokkeerd.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 15:32.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:42   #264
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over het algemeen leunen West-Europese volkeren cultureel heel sterk tegen elkaar aan. 'n Uitgesproken omschrijving van de eigen identiteit is daarom niet zo vanzelfsprekend. Zeg eens eerlijk: valt er bijvoorbeeld een definitie te geven van wat Duitse identiteit nu juist. Of de Franse? Waagt er iemand zich eraan?
Het gaat niet over een definitie in woorden, maar over een heimatsgevoel. Dat is minder sterk aanwezig bij ons dan in Nederland, of in Duitsland of in Frankrijk. Het gaat om de identiteit zelf, niet om de omschrijving ervan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 15:48.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:43   #265
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een rommelig bericht... Alles op 'n hoopje: wapenschild, identiteit, vermeende leugens... Ik weet niet goed waar u het eigenlijk over heeft.
Wel, zo moeilijk is mijn bericht niet te begrijpen hoor.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:44   #266
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik heb het voornamelijk over mensen als Weyland en Bolleke Wol die vanuit hun ideologie hardnekkig trachten Vlaanderen te deconstrueren. Daarnaast zijn er nog de Nederlanders die zich vrolijk hebben laten verstrikken in het eindeloze welles-nietes spelletje tussen 'België en 'Olland'.
Ik tracht enkel wat nu Vlaanderen heet op z'n recht te zetten. Het deconstrueren is een foutieve woordenschat in dat geval, tenzij 'Vlaanderen' belangrijker is dan Nederlandstaligheid. De liedjes in je onderschrift tonen al bijvoorbeeld goed aan hoe krampachtig men moet spitten om met iets middelmatigs op te komen. Er zit geen fut in Vlaanderen, omdat het initieel een ideologie is die binnen het Belgisch kader geschept is en altijd een folkloresque karakter had waarbij men meteen denkt aan weidepastoors, scoutsuniformen en meer van dat fraais. Het is een plattelandsromanticisme dat volledig bestaat in de geest van Conscience, Timmermans of Gezelle.
Veel van wat ik beschrijf is geen onderdeel van de gemiddelde zogenaamde Vlaming, maar men gebruikt wel de symboliek die daarop gebouwd is. Men heeft eigenlijk de Vlaamse identiteit die - anders dan u oppert - allesbehalve een succesvolle creatie is al reeds gedeconstrueert en men weet het niet terug op te bouwen tenzij als iets weinig betekenends (een consumeristisch Angelsaksisch doorgeefluik is wat het geworden is). Het kan alle kanten op gaan, maar volgens mij is Eberthards doemdenkende prognose een harde realiteit die sneller kan waarworden dan je denkt. Ik hoop dat niet, maar mij laat het wel koud indien het zo ver zou komen (gezien ik er toch geen hand in heb gehad). Ik zou het hoogstens jammer vinden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 15:57.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:09   #267
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het gaat niet over een definitie in woorden, maar over een heimatsgevoel. Dat is minder sterk aanwezig bij ons dan in Nederland, of in Duitsland of in Frankrijk. Het gaat om de identiteit zelf, niet om de omschrijving ervan.
Vlamingen hebben wel een moedertaal ,maar geen vaderland.
Daarom kennen ze geen heimatsgevoel.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:13   #268
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wie heeft het in hemelsnaam over identiteiten opgeven?

Zijn Hollanders minder Hollands omdat ze zich met de Friezen, Groningers en Geldersen hebben verenigd in Nederland?

Zijn Zeeuwen dat? Zijn Tukkers dat? Zijn Texelaren dat? Zijn Noord-Brabanders dat?
Vlamingen kennen het gevoel niet, om Nederlands te spreken en Nederlander te zijn en daarbij ook een eigen identiteit van Vlaming te hebben.
Wat een boer niet kent, dat eet hij niet.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:14   #269
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Je schrijft, misschien wel terecht, dat er geen fut zit in het idee van Vlaanderen. Welnu, dan zit er nergens fut in, en nog het minst van al in je zweverige Groot-Nederlandse dromen. Tot spijt van wie het benijdt is Vlaanderen een verrassend robuuste sociologische eenheid en het is volgens mij dan ook het enige realistische alternatief voor het aflopende verhaal dat België heet. Ondanks de Vlaamse Beweging en haar achterlijke/niet-bestaande PR-strategieën.
Ik verwacht ook niet dat iedereen morgen plots met de leeuwenvlag gaat beginnen zwaaien. Voor mij is het meer dan voldoende dat Vlaanderen steeds meer autonomie en institutionele slagkracht blijft krijgen en dat de geschapen gemeenschappelijke culturele ruimte, van De Panne tot Opgrimbie, verder bestendigd wordt. En daar ben ik vrij gerust in. Ideologie, symboliek en zelfs zelf-identificatie komen uiteindelijk op de tweede plaats. Voor mijn part blijft een deel van de bevolking zich tot op het laatste moment in de eerste plaats Belg noemen. Wat telt is de Vlaamse realiteit, en die gaan jullie niet meer kapot krijgen. Daarvoor zijn jullie te laat.

Edit: gedeconstrueerd hoort met een d te zijn, beste Weyland.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 24 maart 2012 om 16:15.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:20   #270
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Je schrijft, misschien wel terecht, dat er geen fut zit in het idee van Vlaanderen. Welnu, dan zit er nergens fut in, en nog het minst van al in je zweverige Groot-Nederlandse dromen. Tot spijt van wie het benijdt is Vlaanderen een verrassend robuuste sociologische eenheid en het is volgens mij dan ook het enige realistische alternatief voor het aflopende verhaal dat België heet. Ondanks de Vlaamse Beweging en haar achterlijke/niet-bestaande PR-strategieën.
Ik verwacht ook niet dat iedereen morgen plots met de leeuwenvlag gaat beginnen zwaaien. Voor mij is het meer dan voldoende dat Vlaanderen steeds meer autonomie en institutionele slagkracht blijft krijgen en dat de geschapen gemeenschappelijke culturele ruimte, van De Panne tot Opgrimbie, verder bestendigd wordt. En daar ben ik vrij gerust in. Ideologie, symboliek en zelfs zelf-identificatie komen uiteindelijk op de tweede plaats. Voor mijn part blijft een deel van de bevolking zich tot op het laatste moment in de eerste plaats Belg noemen. Wat telt is de Vlaamse realiteit, en die gaan jullie niet meer kapot krijgen. Daarvoor zijn jullie te laat.

Edit: gedeconstrueerd hoort met een d te zijn, beste Weyland.
Vlaanderen heeft altijd het Noorden afgewezen.
Dat was in 1600 zo
Dat was in 1830 zo en dat zal ook in 2020 zo zijn.
Ze hebben liever Brussel als hoofdstad, dan Amsterdam.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:25   #271
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

'Wij' hebben het Noorden niet afgewezen. Niet in 1600 en niet in 1830. In beide gevallen waren het externe krachten, respectievelijk het Habsburgse Rijk en de Franstalige burgerij, die ons tot scheiden dwongen en zo verantwoordelijk waren voor de uiteindelijke creatie van twee aparte naties. Maar we kunnen evenmin doen alsof het nooit gebeurd is. Daar is het te laat voor.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 22:34   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch hebben de Vlaamse politici hierin groot ongelijk. De Franstaligen hebben hun cultuurgemeenschap vanaf het eerste ogenblik en zonder ook maar ééns met de ogen te knipperen "La Communauté Française" genoemd. Wij hadden net zogoed voor de term "Nederlandse Gemeenschap" kunnen opteren. Want draai of keer het hoe je wil, wij zijn een deel van de Nederlandse taalgemeenschap en historisch bekeken zijn we het zuidelijk deel van de Nederlanden. De keuze voor "Vlaams" is een terugplooien op zichzelf.
Op dit ogenblik is er geen sprake meer van "Communauté Française", ook al omdat gebleken is dat hoofdzakelijk de Walen er geen enkele emotionele band mee hebben. Men spreekt nu over "Fédération Wallonie-Bruxelles", maar ook dit lijkt geen onverdeeld succes.

Natuurlijk zijn we een deel van de Nederlandse taalgemeenschap, maar dat maakt ons nog niet tot Nederlanders. Wat historisch ooit was maar al lang voltooid verleden tijd is geworden, lijkt me niet echt relevant. Historisch archeologisme is al meermaals een mislukking gebleken.

Kijk naar het buitenland: Alemannische Zwitsers beschouwen zich niet als Duitsers, wel als Zwitsers. Hun taal zien ze echter als Duits. Ik zie niet in waarom deze verschillende identiteit een "terugplooien op zichzelf" zou moeten voorstellen, in de veronderstelling dat een dergelijke psychologische trek negatief zou moeten worden beschouwd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 22:35   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bij mijn weten is de enige controverse die tussen de Brusselse francofone Beulemansen en de Walen omtrent de verdeling van de centen voor cultuur. Maar over de naam van hun gemeenschap heb ik nog weinig of geen betwistingen gehoord.
Toch wel, hoor. Daarom ook is er recent een naamsverandering gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 22:37   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het gaat niet over een definitie in woorden, maar over een heimatsgevoel. Dat is minder sterk aanwezig bij ons dan in Nederland, of in Duitsland of in Frankrijk. Het gaat om de identiteit zelf, niet om de omschrijving ervan.
Er is een sterk heimatgevoel bij ons, maar dat is bijzonder sterk plaatselijk verankerd. Vooral in die streken waar mensen generaties al wonen. Vandaar ook de nog sterke gehechtheid aan het dialect op het platteland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 22:38   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Vlaanderen heeft altijd het Noorden afgewezen.
Dat was in 1600 zo
Dat was in 1830 zo en dat zal ook in 2020 zo zijn.
Ze hebben liever Brussel als hoofdstad, dan Amsterdam.
1830? Dat klopt zeker niet. Toen koning Willem aan de vooravond van de beroering een doorreis maakte door Vlaanderen, werd hij zowat overal met enthousiasme ontvangen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 22:55   #276
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Voor mij is het meer dan voldoende dat Vlaanderen steeds meer autonomie en institutionele slagkracht blijft krijgen en dat de geschapen gemeenschappelijke culturele ruimte, van De Panne tot Opgrimbie, verder bestendigd wordt.
Al een geluk dat ge beseft dat alles ten Oosten van Opgrimbie eigenlijk niet bij Vlaanderen hoort. Zijn wij van die zever af.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 maart 2012 om 22:56.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 23:04   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Al een geluk dat ge beseft dat alles ten Oosten van Opgrimbie eigenlijk niet bij Vlaanderen hoort. Zijn wij van die zever af.
Werd dit dan ergens ooit beweerd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 23:08   #278
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Werd dit dan ergens ooit beweerd?
Weet gij waar het dorpke Opgrimbie ligt?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 23:20   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Weet gij waar het dorpke Opgrimbie ligt?
In Maasmechelen, zeker?! Dus?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 23:44   #280
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk naar het buitenland: Alemannische Zwitsers beschouwen zich niet als Duitsers, wel als Zwitsers. Hun taal zien ze echter als Duits.
Pardon.

Ik zie toch grote verschillen tussen de positie van Duitse en Nederlandse taal in respectievelijk Zwitserland en Belgie.

'Swiss German is the spoken everyday language of all social levels in industrial cities, as well as in the countryside. Using dialect conveys neither social nor educational inferiority and is done with pride. There are only a few specific settings where speaking Standard German is demanded or polite... '

Dit heet diglossie.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be