Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2012, 12:54   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Franstalige mythe op z'n best: in Frankrijk bestaan er geen dialecten, alleen in de Germaanstalige wereld. Daar krioelt het ervan, dus moeten wij, Franstaligen, zeker geen moeite doen hun taal te leren.
Als ze moeten doen ze het overigens wel. Ik heb op een Zwitsers ministerie gewerkt, en daar was de werktaal gewoon Bernduits. Ook de Franstaligen spraken dat. Werkdocumenten werden in het hoogduits (waar men in Zwitserland wel een eigen spelling voor heeft) geschreven, en officiële documenten in het Duits en het Frans.

Citaat:
Nog dit: uw hertaling klopt trouwens niet. Het Duits in Zwitserland biedt een vrij grote mate aan dialectische samenhang, nl. Hoog- en Opperalemannisch. Heel anders dan bijvoorbeeld in Duitsland (en zelfs Oostenrijk), waar er veel meer en veel sterker uiteenlopende dialecten zijn. Dat is ook het geval in Vlaanderen, waar de dialecten van oost naar west veel sterker van elkaar verschillen dan in Zwitserland.
Dat klopt grotendeels, met uitzondering van Wallis. Die versta ik na 10 jaar nog steeds niet. Zwitserland heeft ook zijn equivalent van het Verkavelingsvlaams, het zgn. "Bahnhofbuffet-Olten-Dialekt".
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 10:56   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat klopt grotendeels, met uitzondering van Wallis. Die versta ik na 10 jaar nog steeds niet.
't Toeval wil dat we ondertussen ook al net iets meer dan tien jaar trouw naar Wallis op reis gaan. Meestal in het Saastal, maar ook het Mattertal. Schitterende natuur. In het begin eerder gereserveerde mensen, maar na een tijdje gaat hun hart wel open. En ja, hun dialect is een harde noot om te kraken. Ik spreek echter Duits met een licht Alemannische tongval (zonder die gutturale klank, want dat vind ik niet zo aangenaam in de keel), en daar zijn ze al heel blij mee. Te Duits-Duits spreken wekt soms wel eens een zekere terughoudendheid op, zo heeft de ervaring geleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2012, 12:23   #23
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Franstalige mythe op z'n best: in Frankrijk bestaan er geen dialecten, alleen in de Germaanstalige wereld. Daar krioelt het ervan, dus moeten wij, Franstaligen, zeker geen moeite doen hun taal te leren.

Nog dit: uw hertaling klopt trouwens niet. Het Duits in Zwitserland biedt een vrij grote mate aan dialectische samenhang, nl. Hoog- en Opperalemannisch. Heel anders dan bijvoorbeeld in Duitsland (en zelfs Oostenrijk), waar er veel meer en veel sterker uiteenlopende dialecten zijn. Dat is ook het geval in Vlaanderen, waar de dialecten van oost naar west veel sterker van elkaar verschillen dan in Zwitserland.
In frankrijk is er wel "patois", wat eerder bekend is onder de regionale talen.
Les ch'tis spreken wel duidelijk dialect en dat is ook zo voor de provence, lorrain, enzo als je al zei alsace.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 17:03   #24
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Nu, op dat punt moet ik mijn Waalsere collega's wel groot gelijk geven: wij Vlamen maken het hen niet makkelijk... Op school leren ze Nederlands, maar dan spreken ze met een limburger, west-vlaming of Antwerpenaar en klinkt dat plots helemaal anders. Bij de Walen zijn er ook kleine verschillen maar dat is niets in vergelijking met de vlaamse taal.

Dus laat die Zwitsers gewoon doen, want wij doen dat zelf ook
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 23:10   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
In frankrijk is er wel "patois", wat eerder bekend is onder de regionale talen.
Les ch'tis spreken wel duidelijk dialect en dat is ook zo voor de provence, lorrain, enzo als je al zei alsace.
Natuurlijk. 'k Had het dan ook over een "mythe" door sommige Franstaligen gecultiveerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 23:11   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nu, op dat punt moet ik mijn Waalsere collega's wel groot gelijk geven: wij Vlamen maken het hen niet makkelijk... Op school leren ze Nederlands, maar dan spreken ze met een limburger, west-vlaming of Antwerpenaar en klinkt dat plots helemaal anders. Bij de Walen zijn er ook kleine verschillen maar dat is niets in vergelijking met de vlaamse taal.

Dus laat die Zwitsers gewoon doen, want wij doen dat zelf ook
In welk land bestaan er dan geen dialecten? Men doet altijd alsof de aanwezigheid van dialecten in Vlaanderen een soort onoverkomelijke hinderpaal vormt voor wie als buitenlander of anderstalige de standaardtaal heeft geleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 05:30   #27
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Toeval wil dat we ondertussen ook al net iets meer dan tien jaar trouw naar Wallis op reis gaan. Meestal in het Saastal, maar ook het Mattertal. Schitterende natuur.
Ik moet daar deze zomer ook eens heen. Vooral nu het gebied dankzij de nieuwe Lötschberg tunnel een uur dichter bij Bern is komen te liggen. Overigens vraag ik mij af wat dit op termijn voor de Oberwalliser dialecten gaat betekenen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 07:05   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik moet daar deze zomer ook eens heen. Vooral nu het gebied dankzij de nieuwe Lötschberg tunnel een uur dichter bij Bern is komen te liggen. Overigens vraag ik mij af wat dit op termijn voor de Oberwalliser dialecten gaat betekenen...
Rekening houdend met het eerder slabakkende zomertoerisme denk ik dat er toch een toenemend aantal jonge mensen zullen uitwijken. De laatste jaren merk ik in Saas-Grund bijvoorbeeld een toenemend aantal leegstaande huizen, iets wat toch in die richting wijst. Ook meerdere winkeltjes zag ik de afgelopen jaren verdwijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be