Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2015, 09:22   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.614
Standaard politics.be gebruikt heimelijk FaceBook tracking cookies

Ik heb gemerkt dat als je op dit forum gaat je browser contact maakt met pixel.facebook.com. Dit wil zeggen dat politics.be tracking cookies gebruikt. Indien de gebruiker hier geen kennisgeving van krijgt is dan is politics.be in overtreding.

Ik ben op zoek gegaan naar informatie hierover in het algemeen reglement en de faq van politics.be maar nergens vind ik aan welke partijen ( Facebook, Microsoft, Google, ... ) persoonlijke informatie doorgeeft en voor welke doeleinden.

Dit thema is actueel in de media. Doordat politics.be gebruikt maakt van Facebook tracking cookies weet Facebook op welke tijdstippen je op dit forum actief bent. Zelfs al ben je geen Facebook gebruiker.

Het spreekt voor zich dat politics.be zich zo snel mogelijk in orde stelt met de heersende regelgeving. Graag had ik zo snel mogelijk een publieke kennisgeving welke externe partijen politics.be gebruikt.

Het feit dat de gegevens anoniem worden verzameld en doorgegeven ontslaat politics.be niet van de kennisgeving betreffende het gebruik van tracking cookies. Eénmaal men effectief gebruik maakt van Facebook kan deze de de anoniem van politics.be doorgekregen informatie koppelen aan jouw persoonlijk profiel.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 16:39   #2
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Ik heb er WireShark eens op losgelaten, en mijn browser maakt geen verbinding met pixel.facebook.com. Maar in de packet dump staan inderdaad wel links die verwijzen naar FB, o.a. voor de likebox etc.

Citaat:
src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?id=124030354285702&amp;width=1000&amp; connections=1000&amp;stream=false&amp;header=true& amp;height=287" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:1000px; height:287px;" allowTransparency="true"></iframe></div><br
Maar daar zie ik allemaal niks van hier, want ik gebruik Ghostery in Firefox.
Aanrader, gratis, en veel effectiever dan een gevecht aangaan tegen al dan niet vermeende schendingen van de privacy. De commercie zal altijd minstens 1 stap voorblijven.

https://www.ghostery.com/en-GB/

Overigens, wat lost het op dat politics.be ergens formeel vermeldt dat er trackingtechnieken gebruikt worden? Het halve internet doet dat, en websites die het vermelden kun je op 1 hand tellen.

Laatst gewijzigd door Wapper : 20 februari 2015 om 16:41.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 16:42   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

even Tommelein bellen ! ze zijn er daar bij Facebook nog niet goed van!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 17:57   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even Tommelein bellen ! ze zijn er daar bij Facebook nog niet goed van!
Wat gaat Bart daar aan doen?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 21:22   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat gaat Bart daar aan doen?
Een tas koffie drinken bij Facebook, en dan het volgende laconieke antwoord krijgen:

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 09:36   #6
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik heb er WireShark eens op losgelaten, en mijn browser maakt geen verbinding met pixel.facebook.com. Maar in de packet dump staan inderdaad wel links die verwijzen naar FB, o.a. voor de likebox etc.



Maar daar zie ik allemaal niks van hier, want ik gebruik Ghostery in Firefox.
Aanrader, gratis, en veel effectiever dan een gevecht aangaan tegen al dan niet vermeende schendingen van de privacy. De commercie zal altijd minstens 1 stap voorblijven.

https://www.ghostery.com/en-GB/

Overigens, wat lost het op dat politics.be ergens formeel vermeldt dat er trackingtechnieken gebruikt worden? Het halve internet doet dat, en websites die het vermelden kun je op 1 hand tellen.
Klopt Wapper, maar Leve Belgie is dan ook een nerd op het gebied van computers denk ik.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 11:02   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.614
Standaard

Ik heb hier wat kunnen bijleren van Wapper. Ghostery wantrouw ik. WireShark heb ik geïnstalleerd en bevestigt dat forum.politics.be je computer contact laat maken met pixel.facebook.com. Meer informatie hoe je praktisch met WireShark of andere tools kan analyseren wie jou bespioneerd is altijd welkom.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 17:31   #8
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Ge zijt een koppigaard zoals alle Belgioten. Ge zegt enerzijds dat ge iets hebt kunnen bijleren van Meester Wapper, maar aan de andere kant doet ge toch stomweg uw eigen goesting, door Ghostery niet te willen gebruiken. Wel "tough luck" want die Wireshark is veel onbekender en word veel minder gebruikt op het internet dan Ghostery. Uw wantrouwen zit dus al even verkeerd als uw politieke mening.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 17:37   #9
MultiMAN
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 december 2014
Berichten: 824
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
je computer contact laat maken met pixel.facebook.com.
Logisch, er staat een facebook iframe onderaan dat niet zichbaar is. So?
MultiMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2015, 19:48   #10
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb hier wat kunnen bijleren van Wapper. Ghostery wantrouw ik. WireShark heb ik geïnstalleerd en bevestigt dat forum.politics.be je computer contact laat maken met pixel.facebook.com. Meer informatie hoe je praktisch met WireShark of andere tools kan analyseren wie jou bespioneerd is altijd welkom.
Ghostery is OK hoor, maar je moet me niet geloven
Om de packet-diarree die Wireshark produceert te snappen is wel enige kennis nodig van TCP/IP, Sockets,UDP, ARP,DNS etc..
In mijn vorig leven als werkende mens heb ik ooit een dokumentje gemaakt voor mijn medewerkers, bedoeld als inleidende demystificatie.
Ik heb het even hier geparkeerd op 4Shared:

http://www.4shared.com/office/wvkMqz...ensockets.html

Gewoon downloaden, niet ingaan op het gezever van 4Shared, en ja: er is ook daar weer een linkje naar FB.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 12:29   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb gemerkt dat als je op dit forum gaat je browser contact maakt met pixel.facebook.com. Dit wil zeggen dat politics.be tracking cookies gebruikt. Indien de gebruiker hier geen kennisgeving van krijgt is dan is politics.be in overtreding.
Omdat jij aan Facebook de toestemming geeft je cookies in te lezen, dus ook deze van politics.be. Dit is jou probleem. Don't fight the problem.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be