Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke vorm kan Europa volgens u best aannemen?
1. Een federaal Europa van regio's. 18 52,94%
2. Een federaal Europa van lidstaten. 10 29,41%
3. Een centralistisch Europa. 0 0%
4. Een confederaal Europa van lidstaten. 6 17,65%
5. Geen Europa. 0 0%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2002, 12:47   #21
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M60
Het kan mij eerlijk gezegd geen zier schelen of ik nu door Europa, door België, door Vlaanderen, of door Kuala Lumpur wordt vertegenwoordigd.
Het blijft een systeem waarin het volk wordt beschouwd als een stel kleine kleuters die om de vier jaar hun meest favoriete babysitter mogen kiezen.
Inderdaad, we moeten streven naar directe democratie , maar Europa moet een indeling moet krijgen om administratieve redenen, al is het maar om de kosten te drukken, en dan ben ik voor een Europa van regio's en dan is het voor mij zeker niet eender of ik vertegenwoordigd word door België of Vlaanderen enerzijds of door Kuala Lumpur anderzijds. Dit is mijn persoonlijke opvatting/voorkeur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M60
Het is een illusie om te denken dat een 'Europa van de regio's' de politiek dichter naar de mensen zal brengen. Van Brussel naar Antwerpen of wat? Het creeërt gewoon een stel nieuwe jobs voor lui die graag baas spelen over 'het volk'.
Toch wel, nu speelt Europese politiek zich in België hoofdzakelijk ergens af tussen federale overheid en Europese instellingen, en hoe je het ook draait of keert, dat blijft voor de mensen uit de regio de ver van het bed show, want de meesten blijven als geborneerden kibbelen binnen de grenzen van een klein, oud koninkrijk. Dat staat meer democratie op Europees vlak in de weg. Vandaar dat ik de bevolking de kans zou willen laten geven om op Europees vlak te kiezen tussen beide tussenliggende niveaus, waarvan ik vind dat er tenminste 1 bijna of volledig moet verdwijnen. Ofwel maken ze van Vlaanderen een soort superprovincie ofwel van België een stuk folklore, maar ik vind het zeer hinderlijk dat men na heel die Europese evolutie nog steeds niet verder kijkt dan wat er zich afspeelt binnen de eigen landsgrenzen. Laat de bevolking zich daar dan ook over uitspreken via een bindend referendum, zodat men kan zien hoe de gevoelige kaarten liggen en hoe belangrijk of onbelangrijk ze wel niet zijn. Laat "het volk" zelf kiezen of zij vertegenwoordigd willen worden door Kuala Lumpur of niet .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M60
9,8% van de vlamingen heeft veel tot zeer veel vertrouwen in de politieke partijen. Denk je dat het dan iets uitmaakt of er Vlamingen, Walen, Britten of Mongolen zijn die in het parlement zitten?
We leven natuurlijk in een particratie, zoals je aangeeft, en bijgevolg heeft de bevolking relatief weinig greep op de politieke realiteit in Europa. Het is mij gelijk of het een Vlaming, Waal, Brit of Mongool is die door een regio wordt afgevaardigd, maar het heeft weinig te betekenen voor de bevolking als deze vertegenwoordiging niet gelijkwaardig is aan die van andere, unitaire lidstaten (of "op zichzelf staande regio's" zo je wil) ? Zoals ik al zei: dan wordt het de ver van hun bed show.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be