Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2002, 09:58   #1
Txarli
Vreemdeling
 
Txarli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 27
Standaard

In Spanje gaat het van kwaad naar erger. Na jaren van anti-Baskische pesterijen wil de deelregering in Navarra (van PP-signatuur) nu een nieuwe wet uitvaardigen die het uithangen van de Baskische vlag aan openbare gebouwen verbiedt. Wie het wel doet, riskeert een boete.

Maar het voorstel gaat nog verder: ook wie in zijn bureau de Baskische vlag heeft staan of hangen, kan beboet worden.

En dan verschieten ze ervan dat er mensen zijn die met "een steen" gaan gooien.

Dit voorstel is het zoveelste in rij om de Baskische identiteit van de historisch Baskische provincie Navarra te nekken. Eerst werd het onderwijs in het euskara al ferm teruggeschroefd, werden tweetalige borden eentalig Spaans, werd het gebruik van het euskara in de administratie bijna helemaal uitgevaagd.

Binnenkort is het strafbaar voor een Baskische burgemeester van zijn eigen vlag uit te hangen.

Spanje niet fascistisch? Amai, mijn voeten! Ik, en ik niet alleen, wacht op de dag waarop toeristen die nogal vaak in Baskenland verblijven opgepakt zullen worden. Die dag komt er zeker nog.

Als toemaatje, de prent van Tasio, waarmee hij zijn kijk op actuele zaken weergeeft:

__________________
Vrank en Vrij
Txarli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 11:41   #2
Het Rood Wit Groen LICHT
Vreemdeling
 
Het Rood Wit Groen LICHT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2002
Locatie: Mechelen-City
Berichten: 94
Standaard

Je moet altijd in je achterhoofd houden wat de landen deden in de grote oorlog en hun beleid van vandaag bekijken. Ik ben nu geen voorstander van het onafhankelijk basken-land maar door van die zaken door te voeren onderdruk je een volk.
Ik denk dat eigenlijk een schending is van mensenrechten. Een parij verbieden vind ik zeer ondemocratisch tenzij deze partij de democratie in gevaar brengt. (zoals Satre zei)

Als je eigenlijk ons Europa bekijkt zijn wij toch triestig we kunnen nog niet eens een staat bijeen houden waarom zijn we bezig met uitbreiding?
Spanje Frankrijk -> Basken probleem
Belgie-> Waal Vlaming probleem
UK en Ierland -> godsdienstprobleem

Triestig en dit allemaal door bekrompenheid en ego!

En zolang dit blijft zijn ze ons aan het uitlache aan de andere kant van de oceaan. Want wanneer dreigen wij sterker te zijn wanneer wij united zijn.
United we never be ....
__________________
En spert men mij geboeid. In duistere toren; Hun zorgen en moeite. Gaan alle verloren, Gedachten als vuren. Doen storten de muren. En de zold'ring erbij! De gedachten zijn VRIJ!!!
Het Rood Wit Groen LICHT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 13:15   #3
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Hoe komt dat de PP de meerderheid heeft in Navarra?
Toch niet door verkiezingen!?!

Waar ik het van krijg, is van die bekrompenen die er niet tegenkunnen dat hun wil niet democratisch is!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 13:56   #4
Txarli
Vreemdeling
 
Txarli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Hoe komt dat de PP de meerderheid heeft in Navarra?
Toch niet door verkiezingen!?!
Toch wel... de UPN (de Navarrese afdeling van de PP) regeert er met Sanz als opperhoofd. Zijn idee om die vlag te verbieden, bestaat al maanden. Voor hem is die vlag het symbool van terroristisch geweld. Ze laten hangen zou steun zijn aan dat terrorisme.

Zo'n redenering is toch potsierlijk.
__________________
Vrank en Vrij
Txarli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 18:57   #5
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txarli
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Hoe komt dat de PP de meerderheid heeft in Navarra?
Toch niet door verkiezingen!?!
Toch wel... de UPN (de Navarrese afdeling van de PP) regeert er met Sanz als opperhoofd. Zijn idee om die vlag te verbieden, bestaat al maanden. Voor hem is die vlag het symbool van terroristisch geweld. Ze laten hangen zou steun zijn aan dat terrorisme.

Zo'n redenering is toch potsierlijk.
U begrijpt toch ook geen cynisme!?!

Lang leve de meerderheid!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2002, 18:51   #6
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txarli
In Spanje gaat het van kwaad naar erger. Na jaren van anti-Baskische pesterijen wil de deelregering in Navarra (van PP-signatuur) nu een nieuwe wet uitvaardigen die het uithangen van de Baskische vlag aan openbare gebouwen verbiedt. Wie het wel doet, riskeert een boete.

Maar het voorstel gaat nog verder: ook wie in zijn bureau de Baskische vlag heeft staan of hangen, kan beboet worden.

Waar zijn ze daar nu eigelijk mee bezig? Het verbieden van het uithangen van een vlag toont duidelijk aan hoe bekrompen ze zijn!
Dit is misschien een idee voor de bub of hoe noemen ze ook weer, die vereniging met de twee laatste fanatieke belgen......
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 15:34   #7
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

LICHT:nu sla jij de bal erg mis hoor al wat jij daar opnoemd is fout!spanje-frankrijk= baskenprobleem, toch normaal :geef de basken hun land terug verdomme !belgie=waal vlaming probleem, onafhangkelijkheid is de oplossing. ierland-uk: seg als die engelsen daar es oprotten !!dus volgens jou moeten degenen die hun land word afgenomen en hun cultuur word vertrappeld nog blij zijn ook en braaf wezen ???god spaar me van nog zo onnozelaars!en dat er daar al genoeg van zijn is al erg genoeg!en wat ze aan de andere kant van de oceaan zeggen zal me worst wezen!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:00   #8
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Rood Wit Groen LICHT
Als je eigenlijk ons Europa bekijkt zijn wij toch triestig we kunnen nog niet eens een staat bijeen houden waarom zijn we bezig met uitbreiding?
Spanje Frankrijk -&gt; Basken probleem
Belgie-&gt; Waal Vlaming probleem
UK en Ierland -&gt; godsdienstprobleem

Triestig en dit allemaal door bekrompenheid en ego!

En zolang dit blijft zijn ze ons aan het uitlache aan de andere kant van de oceaan. Want wanneer dreigen wij sterker te zijn wanneer wij united zijn.
United we never be ....
Allez, nu is het weer de schuld van de etnische minderheden en onderdrukte volkeren dat ze hun rechten gaan opeisen...
Je hebt het duidelijk nog niet door, maar Europa IS al verenigd (psst, je foute Engels gezegde getuigt van weinig talenkennis voor iemand die de internationalist wil uithangen!), in de Europese Unie. Dat zijn die lui met hun blauwe vlag en gele sterren, wist je dat?
Deze Unie reikt over de volkeren heen en verenigt hen in één Unie, mét behoud van diversiteit. We hebben dus het perfecte concept voor een Europa van vele volkeren, waarin de oude staatsconstructies overbodig zijn geworden.
Die dienden als vehikel om volkeren te verenigen tot één staat, die meestal diende om de regerende vorst macht te geven en niet om het volk beter te maken.
Waarom moeten de Basken vandaag nog staatkundig over Frankrijk en Spanje verdeeld blijven, als zij toch met Frankrijk en Spanje broederlijk in de Europese Unie verenigd zijn?
Waarom moeten de Vlamingen en Walen ten allen prijze verenigd blijven in een 19e-eeuwse constructie?

Zij die leuteren over "éénheid" als basis om volkeren te onderdrukken of een eigen staat te weigeren, zien over het hoofd dat er reeds eenheid bereikt is, en dat de eenheid van een staat van ondergeschikt belang is geworden.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:46   #9
Rogier
Banneling
 
 
Rogier's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Rumst
Berichten: 1.355
Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txarli
In Spanje gaat het van kwaad naar erger.
De ETA zit fout wanneer ze mensen vermoord, wie dat dan ook zijn, want daar lijken ze onderscheid in te maken. ( Het zijn vaak mensen met een band naar de spaanse politiek of politie toe ). Wat echter ook fout zit is de reactie daarop. Men kan daar wekenlang de kranten mee volschrijven. De ene reactie is dan al heftiger en en meer breedsprakig dan de andere. Er worden daar rituelen rond opgevoerd die je niet voor mogelijk houd. De spaanse regering natuurlijk op kop, het is het zich verzieken in spaans nationalistische gevoelens die zich dan op de taal de cultuur en alles wat niet spaans is richt. Bij die aanslagen komt een stuk spaanse cultuur en bekrompenheid naar boven die elke oplossing onmogelijk maakt en spanje op de rand van de dictatuur brengt. Het verbaast me niets dat men bij dat opbod van nationalistische gevoelens alles gaat en wil onderdrukken wat als Baskisch kan en mag beschouwd worden. De door de ETA aangeklaagde onderdrukking wordt op deze manier reeel en komt dan weer de ETA ten goede. Omdat de Basken zelf sterk aan elkaar hangen en sterk aan hun kring vasthouden maakt dit de zaak nog erger dan het was. Door hun manier van denken wordt het dan echt wij de Basken en zij de Spanjaarden.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 19:40   #10
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Iedereen die me een beetje kent, weet dat ik geen vlaggenzwaaier ben, maar als er op een dergelijke kinderachtige manier wordt gereageerd, dan voel ik het kriebelen om te gaan vendelzwaaien. Het is gewoon belachelijk om een zo belangrijk symbool, dat op zich geen terroristische betekenis heeft, zo te onderdrukken, enkel omdat ook enkele nationalistische heethoofden ook de gewoonte hebben, om in naam van die vlag geweld te plegen.
Nu, de ETA zijn ook geen engeltjes, verre van, maar de reactie van de (ex-)francistische populisten (Partido Popular) is dom en overtrokken.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be