Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2002, 11:09   #41
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Dus nogmaals: ik wou de visies van bepaalde mensen eventjes nuanceren en ze op de feiten drukken. En die zijn dat de 4 Turkse hitlijsten op het internet, niet van een Belgische, een Franse of een Canadese te onderscheiden zijn. Ik ken inderdaad de luistercijfers niet, net als U, maar U maakt er zich wel zeer makkelijk van af door te stellen dat het 'maar' een toplaag betreft.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 11:38   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dus nogmaals: ik wou de visies van bepaalde mensen eventjes nuanceren en ze op de feiten drukken. En die zijn dat de 4 Turkse hitlijsten op het internet, niet van een Belgische, een Franse of een Canadese te onderscheiden zijn. Ik ken inderdaad de luistercijfers niet, net als U, maar U maakt er zich wel zeer makkelijk van af door te stellen dat het 'maar' een toplaag betreft.
Misschien heb ik me enigsgezins onvolledig uitgedrukt. Toen ik over een "toplaag" had, bedoelde ik daar de Casablanca-stroming in Marokko mee.

In Turkije gaat het inderdaad om meer dan om een toplaag alleen, maar om een groep verwesterde mensen die vooral in grote steden als Constantinopel, Smyrna en Ankara wonen. Het zou echter foutief zijn hieruit te besluiten dat iedereen in die steden nu verwesterd is; dat is immers geenszins het geval. Wie naar de buitenwijken van Istanboel gaat, staat plotseling in het echte Turkije, waar elke zweem naar het Westen verdwenen is.

Met muziek moet men altijd opletten. Toen ik in het verleden in de Arabische wereld woonde heb ik dat altijd gemerkt: moderne ritmes en opzwepende Arabische melodieën gaan hand en hand, Egyptische zangeressen worden bejubeld, maar voor de rest is de bevolking hierdoor niet meer of minder verwesterd. Die nuance wil ik ook even aanbrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2002, 12:55   #43
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dus nogmaals: ik wou de visies van bepaalde mensen eventjes nuanceren en ze op de feiten drukken. En die zijn dat de 4 Turkse hitlijsten op het internet, niet van een Belgische, een Franse of een Canadese te onderscheiden zijn. Ik ken inderdaad de luistercijfers niet, net als U, maar U maakt er zich wel zeer makkelijk van af door te stellen dat het 'maar' een toplaag betreft.
Misschien heb ik me enigsgezins onvolledig uitgedrukt. Toen ik over een "toplaag" had, bedoelde ik daar de Casablanca-stroming in Marokko mee.

In Turkije gaat het inderdaad om meer dan om een toplaag alleen, maar om een groep verwesterde mensen die vooral in grote steden als Constantinopel, Smyrna en Ankara wonen. Het zou echter foutief zijn hieruit te besluiten dat iedereen in die steden nu verwesterd is; dat is immers geenszins het geval. Wie naar de buitenwijken van Istanboel gaat, staat plotseling in het echte Turkije, waar elke zweem naar het Westen verdwenen is.

Met muziek moet men altijd opletten. Toen ik in het verleden in de Arabische wereld woonde heb ik dat altijd gemerkt: moderne ritmes en opzwepende Arabische melodieën gaan hand en hand, Egyptische zangeressen worden bejubeld, maar voor de rest is de bevolking hierdoor niet meer of minder verwesterd. Die nuance wil ik ook even aanbrengen.
Die steden waar U het over heeft, maken toch een zeer groot deel uit van de bevolking. Maar goed, ik vind het nogal vreemd dat U het platteland en de buitenwijken als het 'echte' (whatever that may be) Turkije ziet. Welk criterium gebruikt U hier voor? Zien we voor wat het 'echte' Turkije denkt niet best naar de verkiezingen? Heeft U bvb. weet van radicaal onwesterse punten in het programma van de AKP-partij?

Wat mij enorm getroffen heeft, is het feit dat een land als Turkije reeds een vrouwelijke eerste minister heeft gehad. Als je dit vergelijkt met Westerse landen... hoeveel vrouwelijke presidenten in de VS, hoeveel vrouwelijke bondskanseliers in Duitsland, hoeveel vrouwelijke eerste ministers in België,...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 18:03   #44
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

De verwesterde mensen zitten niet alleen in de grote steden Istanbul, Ankara en Izmir. Turkije heeft nog vele andere grote steden zoals Bursa, Antalya en Samsun. Deze steden hebben tussen de 500.000 en 1 miljoen inwoners en zijn ook verwesterd. Istanbul heeft maar 1 wijk waar voornamelijk fundamentalisten wonen. Hetzelfde geldt voor Ankara. Zelfs de dorpen ontkomen niet aan de verwestering. Vele dorpen zijn nu verlaten omdat heel veel mensen naar de grote steden zijn vertrokken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 18:48   #45
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
De verwesterde mensen zitten niet alleen in de grote steden Istanbul, Ankara en Izmir. Turkije heeft nog vele andere grote steden zoals Bursa, Antalya en Samsun. Deze steden hebben tussen de 500.000 en 1 miljoen inwoners en zijn ook verwesterd. Istanbul heeft maar 1 wijk waar voornamelijk fundamentalisten wonen. Hetzelfde geldt voor Ankara. Zelfs de dorpen ontkomen niet aan de verwestering. Vele dorpen zijn nu verlaten omdat heel veel mensen naar de grote steden zijn vertrokken.
Jullie gaan er prat op dat "vogelbekdier" Turkije nog meer en meer aan het verwesteren is. Mooi. Doe zo voort.
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 21:57   #46
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Wat mij enorm getroffen heeft, is het feit dat een land als Turkije reeds een vrouwelijke eerste minister heeft gehad. Als je dit vergelijkt met Westerse landen... hoeveel vrouwelijke presidenten in de VS, hoeveel vrouwelijke bondskanseliers in Duitsland, hoeveel vrouwelijke eerste ministers in België,...
Dat zegt helemaal niks S. Pakistan heeft ook een vrouwelijke premier gehad weet je nog? En Karachi is nu ook niet meteen een broednest voor westerse ideeën, niet?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 22:16   #47
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Dat zegt wel iets: namelijk dat we verdorie veel genuanceerder moeten zijn en niet domweg zeggen dat alle moslimlanden ongelofelijk vrouwonvriendelijk zijn.

Vraagje over die Benazir Bhutto: was ze democratisch verkozen, zoals in Turkije?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 22:57   #48
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dat zegt wel iets: namelijk dat we verdorie veel genuanceerder moeten zijn en niet domweg zeggen dat alle moslimlanden ongelofelijk vrouwonvriendelijk zijn.

Vraagje over die Benazir Bhutto: was ze democratisch verkozen, zoals in Turkije?
S. In marokko kunnen vrouwen het ook tot minister schoppen of andere hoge posten bekleden. Maar wanneer het op TROUWEN aan komt worden ze beschouwd als MINDERJARIGE die afhankelijk zijn van hun man.
Ze hebben voor alles zijn toestemming nodig........
En het valt me echt op dat je maar blijft doorzeuren over Turkije dit Turkije dat. Eigen aan een "vogelbekdier" is dat het tussen verschillende soorten bengelt.
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 23:04   #49
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Dit topic gaat dan ook over Turkije .

Maar inderdaad, een vrouwelijke premier zegt niet alles. Uw tekst moet wel genuanceerd worden, daar Marokko geen democratie is.
Ik wou gewoon aantonen dat de link die sommigen tussen moslims en vrouwonvriendelijkheid leggen, allesbehalve zo rechtlijnig is als ze laten uitschijnen.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 23:11   #50
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dit topic gaat dan ook over Turkije .

Maar inderdaad, een vrouwelijke premier zegt niet alles. Uw tekst moet wel genuanceerd worden, daar Marokko geen democratie is.
Ik wou gewoon aantonen dat de link die sommigen tussen moslims en vrouwonvriendelijkheid leggen, allesbehalve zo rechtlijnig is als ze laten uitschijnen.
S. er zijn veel turkse vrouwen ( om het dan maar bij die groep te houden) die traditioneel zijn. Dat uiten die in hun klederdracht door en een broek en een rok te dragen. Wat is er nu "onrechtlijnig" om een link te leggen tussen traditionalisme en achterlijkheid.
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 23:19   #51
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Het verband waar ik het over had, was dat tussen een moslimland en een positie van de vrouw die in dat land noodzakelijkerwijze slecht is. Dat betekent niet dat alle moslimvrouwen ineens modern zijn (zoals U al aangeeft), maar dat het mogelijk is dat moslimvrouwen westers gekleed zijn, hoge machtsposities bezitten,...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 23:49   #52
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Het verband waar ik het over had, was dat tussen een moslimland en een positie van de vrouw die in dat land noodzakelijkerwijze slecht is. Dat betekent niet dat alle moslimvrouwen ineens modern zijn (zoals U al aangeeft), maar dat het mogelijk is dat moslimvrouwen westers gekleed zijn, hoge machtsposities bezitten,...

Niet EEN "moslim land" maar vogelbekdier Turkije. Een soort op zichzelf.
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2002, 23:59   #53
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Ik meende dat U het daarjuist over Marokko had?

Daarbij, ik had het over het verband tussen een moslimland en een positie van de vrouw die in dat land noodzakelijkerwijze slecht is. Heeft niks met vogelbekdieren te maken.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 00:34   #54
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik meende dat U het daarjuist over Marokko had?

Daarbij, ik had het over het verband tussen een moslimland en een positie van de vrouw die in dat land noodzakelijkerwijze slecht is. Heeft niks met vogelbekdieren te maken.
We hebben het hier over Turkije dat tussen verschillende breuklijnen ligt (Europa, Midden-Oosten, Azie ). Vandaar "vogelbekdier" onder de volkeren. Emancipatie van de vrouw en relativering van de godsdienst kan daar misschien veel gemakkelijker ingang doen vinden dan in een door en door islamitisch land. Het kan dus perfect zo zijn dat er een NOODZAKELIJK VERBAND bestaat tussen achterstelling en onderdrukking van de vrouw en de islam. Terwijl wie de islam minder nauw neemt (dus in de ogen van moslims geen rechtlijnige of zuivere moslim is) wel aan vrouwen de vruchten van (het westerse) modernisme te gunnen.

U see my point.......?
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2002, 10:06   #55
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Zeker, maar dan is het volgens U ook zo dat dat verband niet het hoogste is, aangezien het kan afgezwakt worden door andere invloeden, zoals dat bij het christendom gebeurd is. In de bijbel heeft de vrouw ook niet zo'n fantastische positie hoor.

Lees maar eens op http://www.skepticsannotatedbible.com/women_list.html
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 02:18   #56
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Zeker, maar dan is het volgens U ook zo dat dat verband niet het hoogste is, aangezien het kan afgezwakt worden door andere invloeden, zoals dat bij het christendom gebeurd is. In de bijbel heeft de vrouw ook niet zo'n fantastische positie hoor.

Lees maar eens op http://www.skepticsannotatedbible.com/women_list.html
Wanneer de volgende vergelijking opgaat; meer islam= meer achterstelling van de vrouw EN minder islam = minder achterstelling van de vrouw. DAN is er een noodzakelijk verband tussen islam en achterstelling van de vrouw.
Maar vooral de vaststelling dat het aanpassen van de islam aan westerse geplogendheden het verschil uitmaakt is veeeeeeeeelzeggend. Islam uit zich zelf is niet zo tollerant voor "nieuwlichterijen". Men heeft westers water nodig in de islamitische wijn......
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 09:42   #57
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Zoals men dat ook nodig had in christelijke wijn.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2002, 10:11   #58
torvicx
Provinciaal Statenlid
 
torvicx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Zoals men dat ook nodig had in christelijke wijn.

Leer je geschiedenis S.
Dat was een herbronning vanuit eigen (vergeten) wortels. Met name het Griekse denken tijdens de renaissance.
__________________
God is een coctail, ieder proeft wat die wil,
en atheisten zijn geheelonthouders....
http://www.stupidarab.com/index.html

http://agnostic.org
torvicx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be