Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2003, 13:50   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Tot hiertoe wil een meerderheid in ons land nog steeds zelfbeschikking op belgisch niveau. Dit is op dit ogenblik het enige bestaande.
Ik herinner me echt geen enkele volksraadpleging waar een meerderheid van de bevolking voor het Belgische niveau stemde. Sorry, maar uw stelling is onbewezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 13:58   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Tot hiertoe wil een meerderheid in ons land nog steeds zelfbeschikking op belgisch niveau. Dit is op dit ogenblik het enige bestaande.
Ik herinner me echt geen enkele volksraadpleging waar een meerderheid van de bevolking voor het Belgische niveau stemde. Sorry, maar uw stelling is onbewezen.
Je kent mijn standpunt i.v.m. BROV: ik ben ervoor én er gerust in wanneer België ter tafel zou komen.
Het is er jammergenoeg niet, dus uw stelling is zo onbewezen als de mijne, hoewel het artikel in de Standaard omtrent belgische gezindheid mij in het gelijk schijnt te stellen en hoewel de kiesuitslagen niet wijzen op een overweldigende meerderheid voor separatistische partijen. Een indicatie kan je dit toch wel noemen.................
Je weet ook hoe ik over het opgedrongen concept vlaamse volk oordeel: ik vind het even arbitrair en fictief als u mijn (desondanks bestaande) belgische staat kwalificeert.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 15:33   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Het is er jammergenoeg niet, dus uw stelling is zo onbewezen als de mijne, hoewel het artikel in de Standaard omtrent belgische gezindheid mij in het gelijk schijnt te stellen en hoewel de kiesuitslagen niet wijzen op een overweldigende meerderheid voor separatistische partijen. Een indicatie kan je dit toch wel noemen.................
Blijkbaar zijn onze discussies in het verleden zonder vrucht. Hebben we dit eerder al niet eens ter sprake gebracht en toen geconcludeerd dat stemuitslagen geen aanwijzing zijn voor de opinie over een bepaald thema daar we nu eenmaal niet de achterliggende motivatie van de kiezer kennen (stemgeheim, weet u wel)? Dat was toen ons eindbesluit.

Eens kijken trouwens of men na de eerstkomende verkiezingen de stemmen op VLD & CD&C zal gaan beschouwen als stemmen voor confederalisme... Als we immers zo redeneren is een meerderheid van de Vlamingen immers voor een verdere afkalving van België. Indien we die redenering volgen natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 15:36   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Je weet ook hoe ik over het opgedrongen concept vlaamse volk oordeel: ik vind het even arbitrair en fictief als u mijn (desondanks bestaande) belgische staat kwalificeert.
Opgedrongen? Concept?

Aan ieder volk ligt een concept aan de basis: een geheel van taalkundige, culturele, economische, politieke en sociale elementen die het geheel bepalen.

De Vlaamse Beweging dringt niets op: het is een emancipatiestreven en dat op alle vlakken van het volksleven. Wil u daaraan niet deelnemen dan is dat u goed recht. Niemand dringt u iets op.

Nergens heb ik ooit geschreven dat de Belgische staat fictief is, wel arbitrair maar dat zijn de meeste landsgrenzen in Europa. Fictief evenwel niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 15:50   #25
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Inderdaad, klein is fijn. Laten de streken binnen Vlaanderen als vrienden uit elkaar gaan en elk zelf een beleid volgen die op hun streek is afgestemd.
Wat doet u hier dan nog? Dit is een Vlaamse website hoor! Ga maar discussieren op een Wèst-Vlaamse site met enkel Wèst-Vlamingen! Jesus.

Daaaag!
Nerveus aan het worden van de konsekwenties van je eigen stellingen? Ik vraag nochtans niet anders dan een gelijke behandeling van alle vormen van zelfbeschikkingsrecht (zelfs voor individuen). Als je zelbeschikkingsrecht of versplintering pro of kontra een bepaalde stelling gebruikt, dan moet je er ook de nadelen van dragen. Je kunt anderen namelijk niet weigeren wat je voor jezelf opeist of opeisen wat je zelf anderen weigert. Anders doe je aan een selektief zelfbeschikkingsrecht en selektief regionalisme naargelang het je goed of slecht uitkomt.
Nerveus? Haha, da's een goeie. Ik vraag me trouwens af hoeveel West-Vlamingen akkoord gaan met je stelling...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 16:16   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Nerveus? Haha, da's een goeie. Ik vraag me trouwens af hoeveel West-Vlamingen akkoord gaan met je stelling...
Ik, als geboren en getogen West-Vlaming, zeker niet. En als inwoner van oostelijk West-Vlaanderen zie ik mijn streekgenoten ook niet onmiddellijk aansluiten bij een onafhankelijk Westflutistan, daar heel onze streek sociologisch op Oost-Vlaanderen is gericht. Onze steven staat naar het oosten gericht, niet naar de rest van West-Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 16:30   #27
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Mijnheer VD Berghe, met een minderheid van Sudetenduitsers bedoelde ik wel een minderheid IN Tsjechoslowakije. En ze waren wel een zeer goed beschermde minderheid! U weet evengoed als ik dat Tsjechoslowakije verkocht is in Munchen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 16:32   #28
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Slechts door een grilligheid van de geschiedenis waren deze Duitsers deel van het Oostenrijkse keizerrijk; toen men de nieuwe grenzen tekende na WO I nam men de bestaande grenzen gewoon over in weerwil van de volkskundige werkelijkheid.
Volkskundige werkelijkheid Zijn we opnieuw in 1943? Wat is "volkskundige werkelijkheid"...zijn de Moslims in ons land ook een "volk"?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:15   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Volkskundige werkelijkheid Zijn we opnieuw in 1943? Wat is "volkskundige werkelijkheid"...
Dorpen en steden met daarin een Duitse bevolking. En buiten het Sudetenland: dorpen en steden met Tsjechen. Ziet u geen verschil?

En wat dit met 1943 te maken heeft is me echt niet duidelijk. U zult het dus eventjes moeten uitleggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:17   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Mijnheer VD Berghe, met een minderheid van Sudetenduitsers bedoelde ik wel een minderheid IN Tsjechoslowakije. En ze waren wel een zeer goed beschermde minderheid! U weet evengoed als ik dat Tsjechoslowakije verkocht is in Munchen.
Beschermde minderheid?

Wel, als u het toch zo goed weet, geef mij één recht dat de Tsjechoslovaakse republiek na WO I aan de Sudetenduitsers toekende en dat specifiek voor hen bedoeld was.

En wat heeft Munchen daarmee te maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:11   #31
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Al goed dat de Tsjechen en Slowaken Hitler of Tsjechosl. niet voor de Raad van Europa gesleept hebben.


Citaat:
Na de inval werd Sudetenland een deel van het Duitse Rijk. Tsjechië werd een protectoraat, m.a.w. de Tsjechen hadden niet zoveel rechten meer in tegenstelling tot wat u beweert. Slovakije echter werd een onafhankelijke satellietstaat van het Duitse Rijk waar een bevriend regime de plak zwaaide. Hongarije ontving die gebieden van Slovakije waar er Hongaren woonden (nog steeds is het zuiden van Slovakije door Hongaren bewoond en niet door Slovaken). Polen bezette een heel klein stukje.

Ook bent u verkeerd als u stelt dat de rijkere regio de vragende partij was voor een scheiding. Het was juist Slovakije dat als allereerste, en daarbij ingaand tegen de Tsjechische verkozene Vaclav Havel, de onafhankelijkheid uitriep. In Slovakije was er immers een nationalist verkozen bij de voorafgaande verkiezingen.
De Slowaken hadden in praktijk minder te zeggen, dan de Tsjechen die quasi in het Groot-Duitse Rijk werd opgenomen en systematisch opgezet werden tegen de Slowaken...
De rijke partij was vragende (uiteraard!) voor een scheiding, de bal werd uiteindelijk aan het rollen gebracht door de armeren. Trouwens in beide gebieden was een nationalist verkozen bij de voorafgaande verkiezingen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:19   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De rijke partij was vragende (uiteraard!) voor een scheiding, de bal werd uiteindelijk aan het rollen gebracht door de armeren. Trouwens in beide gebieden was een nationalist verkozen bij de voorafgaande verkiezingen.
Jongetje, u kletst uit uw nek.

Havel was verkozen in het Tsjechisch gedeelte en hij heeft zich altijd gekant tegen een splitsing (de reportage op Canvas gisteren niet gezien?). Maar de Slovaakse kandidaat Meciar dacht daar anders over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:24   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De Slowaken hadden in praktijk minder te zeggen, dan de Tsjechen die quasi in het Groot-Duitse Rijk werd opgenomen en systematisch opgezet werden tegen de Slowaken...
Ach, ik haal mijn schouders op voor zoveel onwetendheid.

Tsjechen hadden niets meer in de pap te brokken, daar ze een protectoraat werden van het Grootduitse Rijk. Tsjechië hield trouwens op te bestaan en werd verdeeld in twee gebieden: Moravië en Bohemen. Daarenboven stonden Duitse militairen aan het hoofd van dit protectoraat. Enig rechtstreeks zeggenschap hadden de Tsjechen niet meer.

De Slovaken daarentegen konden een relatieve zelfstandigheid behouden als satellietstaat van Nazi-Duitsland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:56   #34
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Proficiat Jan van den Berghe: je hebt zojuist 'tacticus' in twee onderwerpen (België en hier) onder tafel gediscusieerd!!

Belgicisten hebben geen poot om op te staan, dat is nu wel bewezen.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:03   #35
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Tsjechië en Slovakije zijn inderdaad het beste bewijs dat een splitsing voor beide partijen een goede zaak is. De vraag is alleen: wanneer hebben die domme Belgen dat eindelijk door?
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:14   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Tsjechië en Slovakije zijn inderdaad het beste bewijs dat een splitsing voor beide partijen een goede zaak is. De vraag is alleen: wanneer hebben die domme Belgen dat eindelijk door?
Ach, ze voeren een achterhoedegevecht. Herinnert u zich nog die drukkingsgroep die jaren geleden werd opgericht om "de relaties tussen de gemeenschappen te verbeteren" (zoals dat dan zo bekakt wordt omschreven)? Er verschenen toen zelfs heuse studies en boekjes die de waarde van België moesten aantonen (wie weet trouwens nog de naam van die groep?). Een stille dood gestorven...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:24   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Belgicisten hebben geen poot om op te staan, dat is nu wel bewezen.
Een poot om op te staan niet: wél een hele natie om nog lang belg in te blijven.
Een meerderheid op een forum, betekent nog lang geen bestuurlijke meerderheid om uw snode plannen ten uitvoer te brengen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:30   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Een poot om op te staan niet: wél een hele natie om nog lang belg in te blijven.
Onbewezen stelling.

Wat de afgelopen decennia wel duidelijk te onderscheiden is, is het langzaam verdampen van België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:33   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Herinnert u zich nog die drukkingsgroep die jaren geleden werd opgericht om "de relaties tussen de gemeenschappen te verbeteren" (zoals dat dan zo bekakt wordt omschreven)? Er verschenen toen zelfs heuse studies en boekjes die de waarde van België moesten aantonen (wie weet trouwens nog de naam van die groep?). Een stille dood gestorven...
De Coudenbergh-groep. Ondertussen ge-evolueerd tot Bplus.
http://www.bplus.be
Onder hun 3000 leden zijn o.a. Freddy Willockx, Willy Claes, Camille Paulus (Gouv. Antwerpen), Jacky Ickx, Luc van der Kelen (hoofdredacteur Laatste Nieuws), verscheidene Senatoren, Hans Van de Cauter (Voorzitter BUB) en ikzelf
De meeste BUB'ers zijn lid van Bplus.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:46   #40
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Een poot om op te staan niet: wél een hele natie om nog lang belg in te blijven.
Onbewezen stelling.
Geen stelling doch een axioma.
Kijk om je heen.
Adem ruik en voel je land: België heet het.
Ik moet me inhouden of ik barst in lyriek uit!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be