Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2002, 15:11   #1
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

De (Ver) Komkommertijd

Lange dagen, terrasjes, zwoele nachten, kortom het is zomer. Vele mensen nemen vrijaf en trekken even van onderuit. Ver weg. Ik heb de indruk dat de vakantiehangers het nieuws in al hun enthousiasme mee hebben ingepakt.

De Nederlandse taal kent een prachtig woord voor de tijd van het jaar waarin het nieuws een schaarste is. Komkommertijd.

Het is een zonde! Nu een mens eens de tijd heeft om alles, maar dan ook alles, rustig na te pluizen staan de kranten bol van spectaculaire, hilarische of gewoonweg stompzinnige quatsch.

Voor allerlei kranten zou het de periode bij uitstek moeten zijn om eens verder te schrijven dan hun neus lang is. Dieper graven, wroeten, woelen. In het weinige dat voor handen is.

Mijn grootste ontgoocheling was vandaag. Dagelijks bekijk ik de site van wat ik mijn krant noem. Een kwaliteitskrant. Wat bemerk ik daar onder het item ‘Top Nieuws’? Twee van die zeven puntjes bestaan uit ‘vullingsartikels’. Twee andere zijn voor discussie vatbaar. U vraagt een voorbeeld? Ziehier.

“Ketnet en Studio 100 maken eerste Vlaamse tienersoap.”

Er volgt op deze kop een tekst van om en bij de 942 woorden waarbij uit de doeken wordt gedaan hoe zinvol het allemaal wel is.

Elk weldenkend en NIEUWS-gierig mens stelt zich onmiddellijk vragen bij de nieuwswaarde van zo’n artikel. Mijn korte persoonlijke mening: er is geen nieuwswaarde!

Wat dan gezegd over het bereiken van de doelgroep (publieksgroep)? Na een marktonderzoek is immers gebleken dat desbetreffende krant een publiek heeft voornamelijk bestaande uit kinderloze jong volwassenen. De situering met betrekking tot de leeftijd raakt kant nog wal!

Blijven doorbomen op dit ene kleine geval zou een verkeerd beeld scheppen van de omvang van deze komkommertijd. Het dagblad blijft desalniettemin een hoog niveau halen in vergelijking met andere kranten in tijden van nieuwsnood.

Deze tijd is voor de aandachtige lezer van de krant echt wel duidelijk merkbaar. Een plotselinge veroudering van een zelfmoordenaar. Een jongen van 17 wil van een flatgebouw springen en wordt plots elf regels later 23 jaar.

Ook in de lezers van de Haagse Courant hebben er last van, dit bewijst volgend stukje:

Je hoeft maar één pagina van je eigen Haagsche Courant te lezen om te ervaren dat het komkommertijd is. En wat is het toch fijn om dan abonnee van de Haagsche Courant te zijn.

Het tuig dat scooters steelt, winkels berooft en liefst ouderen molesteert blijkt in een volgend artikeltje opeens als ‘jongens’ en ‘diefjes’ te worden omschreven. En slim als de journalist(e?) is, wordt nog even de tip gegeven dat je met de gestolen scharen fietssloten kunt doorknippen!?! Waar blijft de moraal van deze krant?

Maar is dit alles echt wel nodig? Was dit een uitschuiver die de komkommertijd inluidde? Een suggestie kan bijvoorbeeld zijn:

Een overzicht van het nieuwsjaar, vanuit een bepaalde invalshoek –economisch, binnenlands politiek, buitenlandse,…. Dit zou in deze tijd van het jaar moeten gebeuren en niet met de kerstdagen.

Zoals een populaire krant zegt: “Mensen maken het nieuws”

En die zijn nu even met de noorderzon verdwenen…

P.J. Viaene
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2002, 07:40   #2
thomasje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Locatie: Wetteren
Berichten: 67
Standaard

En wat dan gezegd van een krant (HLN) die twee volle paginas opofferde aan de voorbereiding van de vakantiereis van onze
geliefde Hr. J.L.Dehaene en zijn dame naar Corsika. En dit met het bijhorende intervieuw. Zéééééér relevant en interessant.........wat hij
allemaal meenam op reis. Waarschijnlijk hetzelfde als ik en een ander.
thomasje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be