Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2005, 16:57   #921
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Almere zou ik ook bij Groot-Amsterdam betrekken (dat laatste is overigens kleiner op de kaart dan het ROA-gebied - is dat een toeval of is er bewust voor gekozen?), samen met de tussenliggende gemeenten Muiden en Weesp.
Dat is inderdaad bewust gedaan, omdat het Regionaal Orgaan Amsterdam nu eenmaal veel gemeenten omvat die absoluut niet stedelijk zijn, zoals bijv. de droogmakerijen en Zeevang in het noorden. Die heb ik bij het gewest daarboven gevoegd. Aalsmeer en Uithoorn heb ik bij het Groene Hart gevoegd, maar die plaatsen zijn al wel vrij stedelijk geworden. Muiden is dat dan weer niet, Weesp zit een beetje tussen A'dam en het Gooi in. Al met al zou ik alleen Uithoorn en Aalsmeer alsnog bij A'dam laten en de andere grenzen op de kaart wel volgen.

Overigens is niet alleen Almere, maar ook Lelystad op A'dam en de Randstad gericht. Misschien is het daarom toch verstandiger om Flevoland als geheel te behouden.
Citaat:
Als een spreker dit argument gebruikt in een discussie over een eventuele samenvoeging van Drenthe met een of enkele buurprovincies, hoe geloofwaardig komt hij over wanneer hij hetzelfde argument gaat bestrijden in een discussie over het samengaan van Nederland en Vlaanderen?
Over welk argument heb je het nu?

Citaat:
Overigens zou ik een veranderde visie op de provincie(her)indeling ter discussie willen stellen, waarin rekening wordt gehouden met een aantal van je argumenten.
Je haalt hier wel heel veel bestaande grenzen overhoop: waarom? Wat hebben Nijmegen, oostelijk Noord-Brabant en zelfs Zevenaar in Limburg te zoeken? Waarom Culemborg en Moerdijk overhevelen? Waarom Zeeuws-Vlaanderen van Zeeland scheiden, als dat zelfstandig blijft? En waarom mag Drenthe dan weer niet zelfstandig blijven?

Ik zou juist zoveel mogelijk de bestaande grenzen handhaven, alleen het overhevelen van Goeree-Overflakkee is vanwege het eilandkarakter goed te doen. Texel bij Friesland voegen was overigens het idee van Tantist, mij lijkt dat geen goed idee.

Ik denk dat als de bestuurlijke indeling van Nederland inderdaad veranderd wordt in 4 landsdelen en ongeveer 30 regio's, zoals een PvdA-commissie voorstelde en waar veel partijen het mee eens zijn, de huidige provinciegrenzen ook het uitgangspunt zullen zijn. Aangezien in de kaart hierboven 28 provincies en gewesten zijn ingetekend, is die indeling misschien wel realistisch. Globaal zou die op het volgende neerkomen:

Landsdeel Noord-Nederland
Inwoners: 1.700.000
Hoofdstad: Groningen
Gewesten:
- Groningen (Groningen)
- Friesland (Leeuwarden)
- Drenthe (Assen)

Landsdeel Oost-Nederland
Inwoners: 3.500.000
Hoofdstad: Arnhem of Zwolle
Gewesten:
- Salland (Zwolle)
- Twente (Enschede)
- Flevoland (Lelystad)
- Veluwe (Apeldoorn)
- Achterhoek (Doetinchem of Zutphen)
- Arnhem-Nijmegen (Arnhem of Nijmegen)
- Rivierenland (Tiel)

Landsdeel West-Nederland
Inwoners: 7.600.000
Hoofdstad: Den Haag
Gewesten:
- West-Friesland (Alkmaar)
- Kennemerland (Haarlem)
- Amstelland (Amsterdam)
- Gooi & Heuvelrug (Amersfoort)
- Utrecht (Utrecht)
- Midden-Holland (Gouda)
- Leiden (Leiden)
- Haaglanden (Den Haag)
- Rijnmond (Rotterdam)
- Dordrecht (Dordrecht)
- Zeeland (Middelburg)

Landsdeel Zuid-Nederland
Inwoners: 3.600.000
Hoofdstad: Weert (een compromisplaats in ieder geval)
Gewesten:
- West-Brabant (Breda)
- Midden-Brabant (Tilburg)
- Meierij ('s-Hertogenbosch)
- Kempenland (Eindhoven)
- Noord-Limburg (Venlo)
- Midden-Limburg (Roermond)
- Zuid-Limburg (Maastricht)
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 20:29   #922
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Wat een prachtig idee. Hulde daarvoor!
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:08   #923
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Twee jaar na dato toch nog erkenning.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 09:36   #924
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Twee jaar na dato toch nog erkenning.
Tja, veel erkenning hoor ik niet. Zowel de plannen van de Commissie Geelhoed als het PvdA voorstel lijken me een stille dood gestorven.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 11:04   #925
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Tja, veel erkenning hoor ik niet. Zowel de plannen van de Commissie Geelhoed als het PvdA voorstel lijken me een stille dood gestorven.
Toch niet, onlangs heeft de commissie-Kok nog gepleit voor het samenvoegen van alle Randstadprovincies en ook in het regeerakkoord staat met zoveel woorden dat de bestuurlijke problemen in de Randstad worden aangepakt. Een federalisering zal er inderdaad niet komen, maar de decentralisatie wordt wel voortgezet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 12:21   #926
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Toch niet, onlangs heeft de commissie-Kok nog gepleit voor het samenvoegen van alle Randstadprovincies en ook in het regeerakkoord staat met zoveel woorden dat de bestuurlijke problemen in de Randstad worden aangepakt. Een federalisering zal er inderdaad niet komen, maar de decentralisatie wordt wel voortgezet.
Dat kunnen we enkel toejuichen, want dat zal de toenadering tot Nederland vereenvoudigen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:57   #927
Irma
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja en neen.

De Nederlandse Leeuw dateert uit de 16e eeuw en werd door de toenmalige Staten-Generaal gebruikt. In de Republiek werd die ongewijzigd tot aan de Franse inval gebruikt (dat denk ik toch, al staat er op http://www.koninklijkhuis.nl/ een ietwat andere uitleg). Voor zover ik weet werd het aantal pijlen pas later verminderd (in 1815).

Het huidige Nederlandse rijkswapen (dat tegelijkertijd die van de koning(in)) is een combinatie van het oorspronkelijke wapen van Nassau (blauw veld met gouden blokjes) waarmee men de oorspronkelijk gouden klimmende Leeuw heeft vervangen door de Nederlandse Leeuw (die met pijlen en zwaard).

Interessant detail: Willem I had eerst het oude wapen van de Staten-Generaal genomen, en pas later werd het huidige wapen onder zijn bewind ingevoerd.
Neen de huidige Belgische constructie is een slechte zaak voor alle Nederlandstaligen en in het bijzonder de Vlamingen. Eigenlijk zouden we de moed moeten hebben om komaf te maken met die onnatuurlijke en kunstmatige staat België. Een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was mij veel liever dan de huidige Belgicistische formule.
Irma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:59   #928
Irma
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 november 2007
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Irma Bekijk bericht
Neen de huidige Belgische constructie is een slechte zaak voor alle Nederlandstaligen en in het bijzonder de Vlamingen. Eigenlijk zouden we de moed moeten hebben om komaf te maken met die onnatuurlijke en kunstmatige staat België. Een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was mij veel liever dan de huidige Belgicistische formule.
Vlamingen en Nederlanders hebben historische en taalkundige banden met elkaar !!! Ze behoren allebei tot de Germaanse taalfamilie. En vandaar ook horen ze thuis in een groot staatsverband dat van een Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Trouwens alle Nederlanders of componenten van het Nederlandse volk horen daar in thuis. Zowel Vlamingen, Nederlanders als de Vlaamse minderheid in het noorden van Frankrijk. Laten we de oude taalgrens tot definitieve staatsgrens maken met de Romanen in het zuiden. Over het lot van Brussel moet er een Europees akkoord komen !!! Terwijl alle andere gebieden integraal deel kunnen uitmaken van het nieuwe rijke land in Europa.
Irma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 20:19   #929
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Zeg Irma, ik ben benieuwd waarom jij ineens met je eerste 2 berichten op dit forum reageert op een discussie waarop al 5 jaar niet meer wordt gereageerd. Desalniettemin welkom op het forum. Ik ben het met je eens dat we er naartoe moeten de Nederlanden te herenigen, maar dat het een Germaanse taalfamilie is, is niet erg steekhoudend. Tenslotte kun je op die manier ook voor een Pangermaans Rijk pleiten. Maar goed, in principe ben ik het met je eens.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 20:30   #930
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard Staatsinrichting

Principieel ben ik het eens met de stelling dat Vlaanderen op termijn meer heil kan verwachten van een unie met Nederland. De huidige constructie werkt te verlammend en was van begin af aan te kunstmatig. Bovendien kan ik mij bijwijlen niet van de indruk ontdoen dat pro-Belgisch maar al te vaak gelijk staat aan anti-Vlaams.

Edoch ben ik van mening dat een unie met Nederland niet noodzakelijk een oplossing zal bieden voor de huidige taalstrijd in de Brusselse rand. Wat als Vlaanderen samengaat met Nederland en Wallonië een Frans departement wordt? Wordt Brussel dan een Frans-Nederlands probleem?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 20:18   #931
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto Bekijk bericht


De Nederlanden zoals ze behoren te zijn!!
Tja zo was het indertijd van Keizer Karel. Die had de Benelux al bij mekaar.
En als ik terug de geschiedenis van Belgie ga onderzoeken, zaken lees die men niet op de schoolbanken hoorde maar op onderstaande link, wel dan schrok ik, en ben dieper gaan doordenken.
http://users.pandora.be/alexanderc/1830.html

Met al dat gedonder bij ons wou ik meer weten wat zich heeft afgespeeld indertijd en hoe die scheiding in de Nederlanden, de lagelanden, les pays-bas, werkelijk is gekomen en hoe Belgie echt is ontstaan.
Hoor steeds maar een kunstmatig land dat niet had mogen ontstaan enz..
Maar ik ben er wel geboren en opgevoed.
En als ik lees dat er toen al boel was met de fransen en wat ze voor ogen hadden, zijn we nog geen stap verder krijg ik de indruk.
Ja begin me nu echt af te vragen of scheiden toch idd niet beter is. Maar de houding van Willem1 was beetje slap. Hij had zich tegen de scheiding moet krachtiger zetten.
Het lijkt nu of we terug bij af zijn. Maar kan men de klok zoveel jaren terugdraaien?
Dat Limburg niet onafhankelijk wil zijn, maar die artificiële breuk voorzichtig wil herstellen. En ik zou Limburg ook nie onafhankelijk willen tuurlijk. Das soms flauwekul, realiteit kan tuurlijk niet.
Maar een stevig samen werkingverband op socciaal-cultureel-economisch terrein is reeds bezig. En wie weet een heel voorzichtig herstel naar de hereniging, ik zeg heeeeeeeeeeeeeel voorzichtig want men heeft een volk uitmekaar getrokken en die zijn vervreemd van elkaar.
En as die walen bij frankrijk willen, voor mijn part, maar dan zijn ze geen Belg meer.
Zou ik staatsrechterlijk bij nederland moeten komen dan kan ik me toch Belg blijven noemen, tis immers de oude latijnse benaming.
Wel zit er met mijn nederlands sjouke toch al half in en ze heeft niet die neerkijkende blik op Belgie.
Trouwens Willem 1 heeft veel voor vlaanderen gedaan op taal gebied enz. Eerlijk gezegd wist ik zelfs niet dat Gent, mijn geboorteplek, ook de scheiding niet wilde. Tja ge kunt nie alles weten en op geschiedenis les hebben ze mij niet verteld.

BTW die link is echt de moeite waard om te lezen, een aanrader
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 07:37   #932
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Principieel ben ik het eens met de stelling dat Vlaanderen op termijn meer heil kan verwachten van een unie met Nederland. De huidige constructie werkt te verlammend en was van begin af aan te kunstmatig. Bovendien kan ik mij bijwijlen niet van de indruk ontdoen dat pro-Belgisch maar al te vaak gelijk staat aan anti-Vlaams.

Edoch ben ik van mening dat een unie met Nederland niet noodzakelijk een oplossing zal bieden voor de huidige taalstrijd in de Brusselse rand. Wat als Vlaanderen samengaat met Nederland en Wallonië een Frans departement wordt? Wordt Brussel dan een Frans-Nederlands probleem?
Brussel ligt waar het ligt, het verhuist niet.

Brussel blijft gewoon een Vlaamse stad met veel anderstaligen, maar na de reunie in een grotere Nederlandstalige staat. Logisch toch?!

met taalgaranties en faciliteiten in Brussel? waarom niet? die Brusselse Franstaligen blijven Vlamingen. Franstalige of anderstalige Vlamingen welliswaar, maar daar is toch niks mis mee?

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 augustus 2017 om 07:38.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 08:49   #933
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Brussel ligt waar het ligt, het verhuist niet.

Brussel blijft gewoon een Vlaamse stad met veel anderstaligen, maar na de reunie in een grotere Nederlandstalige staat. Logisch toch?!

met taalgaranties en faciliteiten in Brussel? waarom niet? die Brusselse Franstaligen blijven Vlamingen. Franstalige of anderstalige Vlamingen welliswaar, maar daar is toch niks mis mee?
Inderdaad. Veel van die Beulemansen zullen natuurlijk nog liever doodvallen dan dat toe te geven. Maar wanneer ze zich plots bevinden in een economisch en politiek veel machtiger constructie zoals de herenigde Nederlanden zullen die pipo's wel plooien. Uiteindelijk geldt ook voor hen het oude gezegde dat het hemd veel nader ligt dan de rok.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 08:54   #934
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Gebeurt lekker niet....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 08:56   #935
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Gebeurt lekker niet....
Tot op heden niet, inderdaad. Maar...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 08:59   #936
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tot op heden niet, inderdaad. Maar...
Maar wat?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 09:04   #937
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Maar wat?
Nog nooit gehoord over wijzigingen in de publieke opinie?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 11:23   #938
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nog nooit gehoord over wijzigingen in de publieke opinie?
Niks wijst daarop wat jullie fantasie betreft.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2017, 08:56   #939
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Brussel ligt waar het ligt, het verhuist niet.

Brussel blijft gewoon een Vlaamse stad met veel anderstaligen, maar na de reunie in een grotere Nederlandstalige staat. Logisch toch?!

met taalgaranties en faciliteiten in Brussel? waarom niet? die Brusselse Franstaligen blijven Vlamingen. Franstalige of anderstalige Vlamingen welliswaar, maar daar is toch niks mis mee?
Die van Molenbeek gaan dat graag horen terwijl de Witte en andere blokkers zowat een toeval krijgen.


Maar ik hou van surrealistische zwarte humor a la Geubels.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2017, 22:05   #940
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niks wijst daarop wat jullie fantasie betreft.
2.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be