Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2005, 07:17   #1
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard Lijstverbindingen

Gisteren in de krant "De Morgen" een artikel gelezen ivm een nieuw systeem dat Mieke Vogels heeft voorgesteld.
Het nieuwe systeem draagt de naam "kartel-light".

Blijkbaar heeft Mieke Vogels gepleit voor het aanpassen van het gemeentedecreet.Dus door een zogenaamde "lijstverbinding" kunnen twee of meer partijen elkaars reststemmen samenstellen zodat er toch nog een extra zetel kan worden binnengehaald.
Naar het schijnt wordt dit systeem gebruikt in Nederland en daar noemt dat een "kartel-light".Tja,namen hebben die Nederlanders genoeg........

Maar wat is me dat nu voor onzin.
De kiezers kiezen toch voor een bepaald persoon die een bepaalde partij vertegenwoordigd,en deze partij vertegenwoordigd dan weer een bepaald partijprogramma.Het kan toch niet zijn dat als de kiezer kiest voor een bepaald persoon en partij,dat de verkozene dan achter de rug van de kiezer stemmen gaat weggeven aan iemand anders zodat die dan een zetel kan binnenhalen!

Wat een klucht,dit is toch gewoonweg het voor de gek houden van de kiezer of zie ik dit verkeerd?

Ze maken het kiessysteem zo ingewikkeld dat geen mens er nog aan uit kan.Als ik kies voor iemand of een partij dan moeten die mijn stem niet aan een andere persoon of partij gaan geven.Puur kiezersbedrog!

Volgens mij is dit een helpende hand van GROEN! richting SP-A omdat ze nattigheid voelen met de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Wel hopen dat de kiezer nadenkt voor hij het bolletje kleurt en eraan moet denken dat zijn stem naar een andere partij kan gaan...........................

Grellig
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 16 maart 2005 om 07:40.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 07:31   #2
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

hoe ? wil groen een tweede zetel halen in Antwerpen... en heeft SPa schrik van de oppositie... als ze maar kunnen foefelen op 't schoon verdiep.
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 09:03   #3
CHW
Burgemeester
 
CHW's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 513
Standaard

Lijstverbinding bestaat al in het Brussels gewest. Het motief om het in te voeren was toen exact hetzelfde als nu. Als een bepaalde partij te groot wordt...
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:01   #4
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Lijstverbinding bestaat al in het Brussels gewest. Het motief om het in te voeren was toen exact hetzelfde als nu. Als een bepaalde partij te groot wordt...
Tja,waarom dan nog stemmen......
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:13   #5
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Gisteren in de krant "De Morgen" een artikel gelezen ivm een nieuw systeem dat Mieke Vogels heeft voorgesteld.
Het nieuwe systeem draagt de naam "kartel-light".

Blijkbaar heeft Mieke Vogels gepleit voor het aanpassen van het gemeentedecreet.Dus door een zogenaamde "lijstverbinding" kunnen twee of meer partijen elkaars reststemmen samenstellen zodat er toch nog een extra zetel kan worden binnengehaald.
Naar het schijnt wordt dit systeem gebruikt in Nederland en daar noemt dat een "kartel-light".Tja,namen hebben die Nederlanders genoeg........

Maar wat is me dat nu voor onzin.
De kiezers kiezen toch voor een bepaald persoon die een bepaalde partij vertegenwoordigd,en deze partij vertegenwoordigd dan weer een bepaald partijprogramma.Het kan toch niet zijn dat als de kiezer kiest voor een bepaald persoon en partij,dat de verkozene dan achter de rug van de kiezer stemmen gaat weggeven aan iemand anders zodat die dan een zetel kan binnenhalen!

Wat een klucht,dit is toch gewoonweg het voor de gek houden van de kiezer of zie ik dit verkeerd?

Ze maken het kiessysteem zo ingewikkeld dat geen mens er nog aan uit kan.Als ik kies voor iemand of een partij dan moeten die mijn stem niet aan een andere persoon of partij gaan geven.Puur kiezersbedrog!

Volgens mij is dit een helpende hand van GROEN! richting SP-A omdat ze nattigheid voelen met de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Wel hopen dat de kiezer nadenkt voor hij het bolletje kleurt en eraan moet denken dat zijn stem naar een andere partij kan gaan...........................

Grellig
Tja, het oorspronkelijk plan om van het systeem Imperiali naar Dhont te gaan was ook een groen voorstel. Ze hadden in 2000 in nogal wat gemeenten hun eerste zetel gemist.

Dit is dus een eersteklasvoorstel voor een koeien - excuus - stemmenhandel, waardoor men eerst op zijn bek mag gaan en nadien marchanderen om toch nog iets te krijgen.

Groen ! een fris blaadje in de politiek? Eerder een gevallen eikel die niet meer weet waar te groen!
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:17   #6
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Tja, het oorspronkelijk plan om van het systeem Imperiali naar Dhont te gaan was ook een groen voorstel.
Daar heb nog nooit van gehoord De Garde.

Wat mijn topic betreft,dat had ik gelezen in de krant.Maar goed dat ik een riem in men broek had want anders was ze gewoon afgezakt.........

Als dit erdoor komt dan is het toch echt foefelen,niet meer en niet minder.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:22   #7
Azal
Burger
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Daar heb nog nooit van gehoord De Garde.

Wat mijn topic betreft,dat had ik gelezen in de krant.Maar goed dat ik een riem in men broek had want anders was ze gewoon afgezakt.........

Als dit erdoor komt dan is het toch echt foefelen,niet meer en niet minder.
Hemm goe bezig. Ik denk tog dat ze beginnen te flippen op de wetstraat... . Beseffen ze dan niet dat dit soort dingen mensen echt boos maakt?
Azal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:22   #8
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Daar heb nog nooit van gehoord De Garde.

Wat mijn topic betreft,dat had ik gelezen in de krant.Maar goed dat ik een riem in men broek had want anders was ze gewoon afgezakt.........

Als dit erdoor komt dan is het toch echt foefelen,niet meer en niet minder.
Wel, voor degenen die het niet weten:

Na verkiezingen worden eerst alle stemmen geteld, ongeacht of het een kop- of lijststem is. Het is op basis van die aantallen dat er zetels verdeeld worden.

Het is het makkelijkst om dat in een raster te doen.

Je neemt dus de stemmen van een partij en deelt die door 1, 2, 3 enz tot het totaal aantal te begeven zetels (in Antwerpen is dat 55, het grootste aantal). Dat aantal wordt bepaald door het aantal inwoners (staat in de gemeentewet).

Vervolgens beginnen de systemen te tellen. Imperiali begint vanaf de deling door twee, D'hont vanaf de deling door 1. De grootste quotiënt krijgt de eerste, en zo tot de laatste zetel.

Dat lijkt misschien onschuldig, maar in de praktijk geeft Imperiali aan grote partijen een voordeel (het verschil tussen een deling door 8 of 9 is relatief klein).

Iedere partij heeft zo berekeningen gemaakt en het systeem zou de CD&V bijvoorbeeld honderden raadsleden kosten en heel wat meerderheden doen sneuvelen (bij Imperiali is 43 �* 44% in regel goed voor de meerderheid, behalve bij twee partijen natuurlijk, bij D'hont gaat dat naar 48 �* 49%, al naargelang).

Iets duidelijker?

Laatst gewijzigd door De Garde : 16 maart 2005 om 17:23.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:26   #9
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Azal
Hemm goe bezig. Ik denk tog dat ze beginnen te flippen op de wetstraat... . Beseffen ze dan niet dat dit soort dingen mensen echt boos maakt?
En dan is het zo van "maar maar,hoe komt het dat die ondemocratische partij zo fel omhoog stuit".

Snappen die dat in Brussel nu echt niet?

Nie te geloven,nie te geloven...........................
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:30   #10
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Wel, voor degenen die het niet weten:

Na verkiezingen worden eerst alle stemmen geteld, ongeacht of het een kop- of lijststem is. Het is op basis van die aantallen dat er zetels verdeeld worden.

Het is het makkelijkst om dat in een raster te doen.

Je neemt dus de stemmen van een partij en deelt die door 1, 2, 3 enz tot het totaal aantal te begeven zetels (in Antwerpen is dat 55, het grootste aantal). Dat aantal wordt bepaald door het aantal inwoners (staat in de gemeentewet).

Vervolgens beginnen de systemen te tellen. Imperiali begint vanaf de deling door twee, D'hont vanaf de deling door 1. De grootste quotiënt krijgt de eerste, en zo tot de laatste zetel.

Dat lijkt misschien onschuldig, maar in de praktijk geeft Imperiali aan grote partijen een voordeel (het verschil tussen een deling door 8 of 9 is relatief klein).

Iedere partij heeft zo berekeningen gemaakt en het systeem zou de CD&V bijvoorbeeld honderden raadsleden kosten en heel wat meerderheden doen sneuvelen (bij Imperiali is 43 �* 44% in regel goed voor de meerderheid, behalve bij twee partijen natuurlijk, bij D'hont gaat dat naar 48 �* 49%, al naargelang).

Iets duidelijker?
Het is iets duidelijker De Garde.

Maar wat is nu de bedoeling van die "kartel-light"?Dit systeem is ook in Nederland en daar gaat het toch zoooooooo goed..............................
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:35   #11
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Het is iets duidelijker De Garde.

Maar wat is nu de bedoeling van die "kartel-light"?Dit systeem is ook in Nederland en daar gaat het toch zoooooooo goed..............................
Wel, eigenlijk bestaat dat systeem hier ook al hoor, maar dan voor de OCMW-raadsverkiezingen.

Daar heeft ieder raadslid een aantal stemmen en vaak is er een akkoord tussen een paar partijen om hun reststemmen (stemmen waarmee ze geen zetel meer kunnen halen) samen te voegen en zo alsnog een bijkomende zetel te krijgen.

Je zou het systeem ook zo kunnen benaderen: het aantal geldige stemmen delen door het aantal zetels en dan krijg je een cijfer waarmee je een zetel kan halen. Als je dan met dat aantal het aantal stemmen van een partij deelt, krijg je het aantal zetels, met een overschot. Indien twee partijen dan hun overschot samentellen kan je misschien nog een zetel extra krijgen.

Maar hoe dat in ons huidig systeem moet marcheren (gezien het andere karakter van ons systeem - in Nederland kan je met 3 �* 4% een zetel halen in een kleine stad, dat kan hier niet) is mij een raadsel.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be