Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 januari 2010, 13:22   #21
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ok vandaag was het weer prijs. Voor de zoveelste keer. En weer dezelfde mensen. Ze kwamen me met de bijbel in de hand bekeren.

Poging na poging....en iedere keer moet ik ze met alle moeite van de wereld afschepen. Wel beleefd en beschaafd, ik schoffeer niemand. Maar toch, wat bezielt die mensen nu in feite ?

Zo hebben ze eerder al folderkes in mijn brievenbus geduwd. Met allerhande mooie plaatjes in over het rijk gods: mens en dier leven vredevol langs elkaar (het was een leeuw....een mannetjesleeuw) en iedereen is blij. Jezus dit, jezus dat....

De eerste keer hebben ze me er toch ingeluisd, want ik had het niet goed door, en ben ik de discussie aangegaan. Een kwartier van mijn leven kwijt met als conclusie: ik ben wetenschapper, ik geloof niet in magik, hier verpakt onder de noemer godsdienst.

Dus mijn vraag: wat drijft hun ? Waarom moeten ze mij proberen te overtuigen van hun grote gelijk ?
Ik denk dat ze overtuigd zijn dat als iedereen zou leven met de wetten van god als leidraad dat we dan automatisch terechtkomen in een soort van paradijs op aarde.
Ze zijn er van overtuigd dat de wetten van god terug te vinden zijn in de bijbel.

In de uitvoering van hun geloof hebben ze volgens mij toch iets voor op andere godsdiensten.

Zo weigeren ze consequent (hier in België is daar momenteel niets meer aan, maar ooit was het ook anders) legerdienst omdat dit hun in de positie zou kunnen brengen dat ze een medemens zouden moeten doden.
Op dat vlak hebben ze bij mijn weten uitzonderlijk propere handen.

Natuurlijk is het het niet te bewijzen dat ze effectief gods regels volgen.
Dat kan je enkel geloven of niet.
En zij blijken het wel te geloven.
Net als zoveel andere (minder geweldloze) godsdiensten

Laatst gewijzigd door satiper : 1 januari 2010 om 13:24.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 15:36   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Laatst nog een leuk artiekel gelezen over hoe de kruisiging van Jezus zou hebben plaatsgevonden. Pilatus was in feite helemaal niet zo onschuldig als het lijkt, maar de auteurs van de bijbel hebben de Joden de schuld gegeven om zo de romeinse burger gunstig te stellen en zich af te zetten tov hun moederreligie het jodendom.

Een gemiddelde romeinse prefect zou het kruisigen van een onnozelaar die de orde verstoort helemaal geen probleem hebben gevonden. Beter nog, hij zou zich er nog niet eens mee bezig hebben gehouden. Soms was houtgebrek een probleem voor hun...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 15:37   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kortom de bijbel is geen historisch werk, maar een tool om de belangen van een groep mensen te verkondigen.

Leugens zijn en waren geen probleem. Writer's freedom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 15:53   #24
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
.Naam: Screenshot_2.png
Bekeken: 109
Grootte: 212,0 KB
Deze tip van Andro lijkt mij een zeer efficiënt afweermiddel.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 19:57   #25
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Laatst nog een leuk artiekel gelezen over hoe de kruisiging van Jezus zou hebben plaatsgevonden. Pilatus was in feite helemaal niet zo onschuldig als het lijkt, maar de auteurs van de bijbel hebben de Joden de schuld gegeven om zo de romeinse burger gunstig te stellen en zich af te zetten tov hun moederreligie het jodendom.
Uiteraard zijn de evangelies theologisch en niet historisch. Dat de auteurs van het nieuwe testament zich probeerden af te zetten van het jodendom lijkt me echter implausibel. Doorheen de teksten tracht men juist de boodschap van Jezus te conformeren met het jodendom. Hoe zou je deze tegenstrijdigheid dan verklaren?

In Mattheus worden inderdaad de joden die Jezus boodschap niet aanvaarden als schuldigen aangewezen, maar ook dit is veeleer een theologisch standpunt. De meeste historici veronderstellen dat Mattheus geschreven werd rond 80-85, en dus slecht een 10-tal jaar na de belegering van Jeruzalem en de vernieling van de tempel. In deze historisch context lijkt Mattheus hiermee eerder de link te leggen tussen deze traumatische gebeurtenis en het niet aanvaarden van Jezus. Het zou dus een referentie zijn naar het Oude Testament, waarin het volk van Israel gestraft wordt wanneer het zijn profeten niet aanvaard. Op die manier is de tekst helemaal niet schismatisch, maar juist opnieuw een voorbeeld van hoe men het proto-christendom trachtte te conformeren met het jodendom.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 21:42   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik ben al lang geshund door die mannen. Bij ons worden de huizen gemarkeerd die "des duivels" zijn. Ik heb ze nochtans vriendelijk uitgenodigd en ben heel beleefd gebleven.
Het was een koppel, de man had na 1 minuut al door dat het geen zin had en wou duidelijk weg. Maar die vrouw was zoals jij beschrijft, zo vol van overtuiging dat ze dacht dat ze maar het juiste woord hoefde te zeggen en ik zou al mijn bezwaren laten vallen en ook het licht zien.
Ze zijn gebrainwashed, kan niet anders. Eén uitspraak bleef me bij "dat is een hele dikke boek met heel veel informatie en het spreekt zich nergens tegen." Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze hem nog nooit gelezen hebben.
Beleefd? Ik vind helemaal niet dat ze dat verdienen. Deze mensen beledigen ieder zijn intelligentie door je hen iets wijs te maken, zonder daar bewijs voor aan te dragen. Niemand kan het weer beter verwoorden dan Pat Condell:
Citaat:
If somebody tried to sell me a car, and I decided it wasn't for me, I wouldn't expect that person to return the following day and try to sell it to me again. Especially if it was an invisible car. If they did, they would be dismissed in very short order and they would not be given any respect. Because you see I'm not in the market for a car. Any car. I've decided to walk.
Dus, zoals Dajjal zegt: geen respect tonen, en de deur dichtslaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 15:38   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Uiteraard zijn de evangelies theologisch en niet historisch. Dat de auteurs van het nieuwe testament zich probeerden af te zetten van het jodendom lijkt me echter implausibel. Doorheen de teksten tracht men juist de boodschap van Jezus te conformeren met het jodendom. Hoe zou je deze tegenstrijdigheid dan verklaren?

In Mattheus worden inderdaad de joden die Jezus boodschap niet aanvaarden als schuldigen aangewezen, maar ook dit is veeleer een theologisch standpunt. De meeste historici veronderstellen dat Mattheus geschreven werd rond 80-85, en dus slecht een 10-tal jaar na de belegering van Jeruzalem en de vernieling van de tempel. In deze historisch context lijkt Mattheus hiermee eerder de link te leggen tussen deze traumatische gebeurtenis en het niet aanvaarden van Jezus. Het zou dus een referentie zijn naar het Oude Testament, waarin het volk van Israel gestraft wordt wanneer het zijn profeten niet aanvaard. Op die manier is de tekst helemaal niet schismatisch, maar juist opnieuw een voorbeeld van hoe men het proto-christendom trachtte te conformeren met het jodendom.
Ik ga niet over de geschiedkundige achtergrond debatten omdat ik daar onvoldoende kennis over heb. Daar zal u waarschijnlijk mijn meerdere op zijn.

Maar ik wilde gewoon aantonen dat de bijbel, niet alleen een geloofsboek was, maar ook een politiek instrument om de belangen van de christenen binnen het romeinse rijk te verdedigen. Men vergoeddelijkt een Romeins Prefect en legt de schuld bij de Joden (die niet geliefd waren). Terwijl de waarheid hoogst waarschijnlijk minder complex is: oproerkraaiers zoals Jezus werden in die tijd gewoonweg geliquideerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 16:36   #28
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
En zeker die boekskes niet aanpakken, of ze komen terug en vragen u wat ge er van vond.
Hier bij mij is het toch anders gelopen . Hier komt om de zoveel weken een man van de getuigen van jehova een paar boekskes binnenbrengen . En die vraagt niks . Mijn voorwaarde vroeger was wel : kijk vriend , ge moogt altijd binnen komen voor een babbeltje , maar ik ben overtuigd athéist en van zodra gij mij probeert te bekeren ben je niet meer welkom . En daar schijnt hij kontent mee te zijn , en ik ook . Dat duurt nu al een paar jaar , en verder gebeurt er niks .

Ik denk maar zo : met alles wat hij ( hij is altijd alleen ) hier binnenkapt kan hij geen andere mensen meer lastig vallen . En dan praat hij over de reis die hij gemaakt heeft , of dat zijne kleine ziek is . En over zijn geloof wordt met geen woord gerept .

Misschien is dat genen "echte" ?
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 16:52   #29
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Mijn zoon was toen een jaar of 3 �* 4. Warme zomerdag, tuin met open ingang naast het huis. Ik in jeans, zonder t-shirt op handen en voeten in't gras, papa paard... en toen stonden ze daar met hun boekskes: zijn kleuterjuf en haar 12-jarige dochter.Kwamen de wachttoren aansmeren. Mij herkende ze waarschijnlijk niet direct , maar de kleine en mijn vrouw wel. Ze was vlug weg en ze is nooit terug gekomen Ik weet niet wat er van de dochter geworden is. Arm kind
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 18:36   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Hier bij mij is het toch anders gelopen . Hier komt om de zoveel weken een man van de getuigen van jehova een paar boekskes binnenbrengen . En die vraagt niks . Mijn voorwaarde vroeger was wel : kijk vriend , ge moogt altijd binnen komen voor een babbeltje , maar ik ben overtuigd athéist en van zodra gij mij probeert te bekeren ben je niet meer welkom . En daar schijnt hij kontent mee te zijn , en ik ook . Dat duurt nu al een paar jaar , en verder gebeurt er niks .

Ik denk maar zo : met alles wat hij ( hij is altijd alleen ) hier binnenkapt kan hij geen andere mensen meer lastig vallen . En dan praat hij over de reis die hij gemaakt heeft , of dat zijne kleine ziek is . En over zijn geloof wordt met geen woord gerept .

Misschien is dat genen "echte" ?
Dat denk ik ook.
Op die manier kan hij wel zijn geloofsgenoten om de tuin leiden maar niet zijn schepper. Hij zal branden in de hel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 18:59   #31
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mijn zoon was toen een jaar of 3 �* 4. Warme zomerdag, tuin met open ingang naast het huis. Ik in jeans, zonder t-shirt op handen en voeten in't gras, papa paard... en toen stonden ze daar met hun boekskes: zijn kleuterjuf en haar 12-jarige dochter.Kwamen de wachttoren aansmeren. Mij herkende ze waarschijnlijk niet direct , maar de kleine en mijn vrouw wel. Ze was vlug weg en ze is nooit terug gekomen Ik weet niet wat er van de dochter geworden is. Arm kind
Ik vind het wel vreemd dat het zo 'in' is om op de jehova's in te hakken.
Zo spreekt men snel van discriminatie als men allochtonen over dezelfde kam scheert, bij de jehova's moet dat blijkbaar zonder probleem kunnen .
Nu misdrijven gepleegd door jehova's, je moet er volgens mij met een vergrootglas achter zoeken in de media, hetgeen men niet van eender welke ander geloofsgenootschap of bevolkingsgroep kan zeggen.

Maar blijkbaar is aanbellen om z'n geloof te promoten iets dat bedreigender ervaren wordt dan aanranding, beroving en geweldpleging

Laatst gewijzigd door satiper : 2 januari 2010 om 19:00.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 19:10   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat het zo 'in' is om op de jehova's in te hakken.
Zo spreekt men snel van discriminatie als men allochtonen over dezelfde kam scheert, bij de jehova's moet dat blijkbaar zonder probleem kunnen .
Nu misdrijven gepleegd door jehova's, je moet er volgens mij met een vergrootglas achter zoeken in de media, hetgeen men niet van eender welke ander geloofsgenootschap of bevolkingsgroep kan zeggen.

Maar blijkbaar is aanbellen om z'n geloof te promoten iets dat bedreigender ervaren wordt dan aanranding, beroving en geweldpleging
Gratis boekjes uitdelen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 19:50   #33
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Ik kan begrijpen dat er sommige zich ergeren als die mensen regelmatig voor je deur staan maar eigenlijk doen zij net hetzelfde als de reclame makers op tv.

Heel wat mensen zullen reclame wegzappen of naar het toilet gaan maar het is wetenschappelijk bewezen dat reclame werkt.

Hetzelfde doen deze gelovigen, van deur tot deur gaan om hun gelof te verkondigen.

Ikzelf stoor mij er niet echt aan. het is zelfs plezant om hun vast te praten en hun te zien zoeken naar woorden om hun geloof te kunnen aanprijzen.

Natuurlijk heb ik interesse in dit soort zaken dus ik kan aannemen dat iemand die daar geen interesse voor heeft dat dit soort bezoekjes niet fijn zijn.

En eigenlijk zouden we met deze gelovigen content mogen zijn ik ken andere religies die een pak agressiever en arroganter zijn.

De islam om er eentje te noemen, zij gaan dan wel niet van deur tot deur, neen zij ontploffen uw huis
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 19:52   #34
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gratis boekjes uitdelen.
Help, de horror
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 21:17   #35
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik vind het wel vreemd dat het zo 'in' is om op de jehova's in te hakken.
Zo spreekt men snel van discriminatie als men allochtonen over dezelfde kam scheert, bij de jehova's moet dat blijkbaar zonder probleem kunnen .
Nu misdrijven gepleegd door jehova's, je moet er volgens mij met een vergrootglas achter zoeken in de media, hetgeen men niet van eender welke ander geloofsgenootschap of bevolkingsgroep kan zeggen.

Maar blijkbaar is aanbellen om z'n geloof te promoten iets dat bedreigender ervaren wordt dan aanranding, beroving en geweldpleging
Het is niet zozeer promoten van geloof dat die mannen doen. Het is een poging om jou onder hetzelfde gezag als waar zij onder dienen te krijgen. Zo gezien is het een, weliswaar in vriendelijke vorm, poging om uw vrijheid af te nemen.

In de verhalen over de verleidingen van de duivel gericht aan jezus, of de duivel en Faust, heeft niemand problemen om de duivel als slechte aan te wijzen. De verleider. Het is anders niet zo verschillend denk ik.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 22:02   #36
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
.
Er gaat niets boven de real stuff,kijk hier maar....

http://www.webfilmpjes.be/gratis-gra...r-wereld..html
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2010, 22:03   #37
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het is niet zozeer promoten van geloof dat die mannen doen. Het is een poging om jou onder hetzelfde gezag als waar zij onder dienen te krijgen. Zo gezien is het een, weliswaar in vriendelijke vorm, poging om uw vrijheid af te nemen.

In de verhalen over de verleidingen van de duivel gericht aan jezus, of de duivel en Faust, heeft niemand problemen om de duivel als slechte aan te wijzen. De verleider. Het is anders niet zo verschillend denk ik.
Zijn zij nu écht zo anders dan de rest van het gelovige zooitje....néé toch...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 10:14   #38
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het is niet zozeer promoten van geloof dat die mannen doen. Het is een poging om jou onder hetzelfde gezag als waar zij onder dienen te krijgen. Zo gezien is het een, weliswaar in vriendelijke vorm, poging om uw vrijheid af te nemen.

In de verhalen over de verleidingen van de duivel gericht aan jezus, of de duivel en Faust, heeft niemand problemen om de duivel als slechte aan te wijzen. De verleider. Het is anders niet zo verschillend denk ik.
Tja, zij geloven nu éénmaal dat de mens beter af is met leiding, dan zonder.
Zolang zij mij de vrijheid bieden om zelf mijn keuze daaromtrent te bepalen krijgen ze wat mij betreft best wat krediet.

Het is tenslotte niet zo dat ze hun geloof te vuur en te zwaard proberen te verkondigen wat toch al een vooruitgang is tov andere godsdiensten die zich blijkbaar alleen in het woord als vredelievend opstellen maar niet in de daad.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:01   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

In La Paz heb ik ook een keer een koppel aan de deur gehad. Ik zei hen dat ze welkom waren voor een gesprek maar dat indien ze de hoop koesterden dat ik me bij hun organizatie zou aansluiten dat ze zich dan ten stelligste vergisten. Blijkbaar hoefde het gesprek niet meer zo, en ze zijn nooit terug gekomen. Het woord van God verkondigen staat voor die mensen gelijk aan ledenwerving. Uiteindelijk staan ze dus ver van God af zou je kunnen zeggen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 13:40   #40
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In La Paz heb ik ook een keer een koppel aan de deur gehad. Ik zei hen dat ze welkom waren voor een gesprek maar dat indien ze de hoop koesterden dat ik me bij hun organizatie zou aansluiten dat ze zich dan ten stelligste vergisten. Blijkbaar hoefde het gesprek niet meer zo, en ze zijn nooit terug gekomen. Het woord van God verkondigen staat voor die mensen gelijk aan ledenwerving. Uiteindelijk staan ze dus ver van God af zou je kunnen zeggen.
Kan je dat even nader toelichten?

Laatst gewijzigd door satiper : 3 januari 2010 om 13:40.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be