Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2015, 19:51   #1
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard Young and united .

De dame in deze kwestie heeft een idéé .
Ze maakt haar standpunt duidelijk .
https://www.youngandunited.nl/voor-jou-tien-anderen/

ELKE ZATERDAGOCHTEND VAN HALF ELF TOT HALF 2 STOND IK OP DE VERSAFDELING VAKKEN TE VULLEN MET EEN VIJFTIENJARIGE COLLEGA. EEN COLLEGA DIE DUS MEER VERDIENDE DAN IK. WAAROM?
ACHTTIEN
Achttien. Zo oud was ik toen ik voor het eerst werd ontslagen. Het ging om een woordenwisseling met een leidinggevende, een probleem dat makkelijk communicatief opgelost had kunnen worden. Maar nee. Er werd mij verteld dat ik na het weekend niet meer terug hoefde te komen. Voor mij konden ze immers tien anderen vinden. Nogmaals verwarring. Want is dat zo? Is het zo makkelijk? Voor mij tien anderen? Waar zijn die tien anderen nu dan, vroeg ik me af. En ben ik geen mens? Geen levend wezen, met unieke talenten en competenties? Voor mij tien anderen? Ik dacht het niet.
VOOR MIJ TIEN ANDEREN? IK DACHT HET NIET.
TWINTIG
Twintig. Zo oud ben ik nu. En er is helemaal niets veranderd aan de werksituaties voor jongeren, sinds ik zes jaar geleden begon. Ik verdien nog steeds minder dan oudere collega’s en ik begrijp nog steeds niet goed waarom. Als ik berecht kan worden als volwassene, dan kan ik toch zeker wel betaald worden als volwassene? Als ik mag stemmen, alcohol en drugs mag kopen, een eigen huis, abonnement, auto, noem maar op, kan nemen op mijn eigen naam, dan kan ik toch zeker wel betaald worden als volwassene?
Als schrijfster houd ik me vaak stil om situaties te observeren. En dit is de conclusie die ik heb getrokken uit het observeren van werksituaties voor jongeren (18 t/m 23). Werkgevers hebben de indruk dat ze ons een plezier doen. Wij zouden blij moeten zijn dat we daar mogen werken en verder dus niet zeiken. Het enige dat werkgevers blijken te vergeten, is dat wij hen ook een plezier doen. Stel je voor dat alle jongeren nu acuut zouden staken. Hoeveel burgers zou McDonalds nog verkopen? Hoe lang zouden de rijen bij de kassa’s bij Albert Heijn worden? Hoeveel bedrijven zouden een hostess kwijtraken? Of een schoonmaakster? Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
STEL JE VOOR DAT ALLE JONGEREN NU ACUUT ZOUDEN STAKEN. HOEVEEL BURGERS ZOU MCDONALDS NOG VERKOPEN?
Vandaar dat ik wat te zeggen heb tegen alle werkgevers die zo met hun jongere werknemers omgaan.
Ten eerste, wij zijn mensen en willen graag ook zo behandeld worden. Nee, ik kan niet blijven werken als ik ziek ben. Nee, ik ga niet overwerken als ik de uren niet uitbetaald krijg en nee, ik wil niet langer hetzelfde werk doen als een oudere collega voor minder geld.
Ten tweede, geloof alsjeblieft niet in de illusie dat jullie ons een plezier doen. We werken ons de naad uit en daar krijgen we voor betaald. Zo werkt dat, jullie doen ons geen vriendendienst. Wij kiezen ervoor om uren van ons leven op te geven voor een schaars bedrag en het is werkelijk te gek voor woorden dat we daarbij ook nog een slechte werksituatie moeten accepteren. Nul uren contracten en de voor-jou-tien-anderen cultuur, dat kan echt niet meer en dat accepteren wij ook niet langer. We vragen het niet, we eisen dat we met net zoveel fatsoen en respect behandeld worden als ouderen. Zo niet, dan heb ik maar één ding te zeggen: “Voor jou tien anderen.”

Wie wil er graag dees meisje in z'n bedrijf ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 19:55   #2
Stormram
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 september 2013
Locatie: 卐 Walhalla 卐
Berichten: 1.798
Standaard

De jongeren vandaag zijn sukkelaars en dat hebben ze alleen te danken aan de generatie amorele, incompetente randdebielen en zakkenvullers die hen op de wereld heeft gezet.
Stormram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 20:02   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Lol, wat een triestig en lui figuur. Denkt ze nu echt dat iemand haar nog gaat willen aanwerven?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 20:25   #4
sloeber
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 september 2014
Berichten: 54
Standaard

Ik geloof niet veel van haar verhaal. Het minimum jeugdloon is zo extreem laag in Nederland. Een 15 jarige gaat daar zeker niet meer verdienen dan een vaste werknemer.
Een paar jaar terug kwam ik een promotieteam tegen op een Belgisch festival. Een Nederlandse firma met enkel Nederlandse studenten kwam promotie voeren. 's Nachts terug naar Nederland omdat het gewoon zoveel goedkoper is.
__________________
Denk aan uw kinderen! Denk aan hun toekomst!

Laatst gewijzigd door sloeber : 24 maart 2015 om 20:27.
sloeber is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be