Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juli 2008, 21:38   #1
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard Nederlandse keurigheid versus Vlaamse Chaos

De voorstanders van een hereniging der Nederlanden moeten beseffen dat Vlamingen een totaal andere bouwstijl voorstaan als het keurige Nederland. Hieronder een paar foto,s van typische Nederlandse huizen. Als de heel-Nederlanders hun zin zouden krijgen (wat ik sterk betwijfel) zullen ze toch de Vlamingen ervan moeten overtuigen om in keurige rijtjeshuizen en Vinexwoningen te wonen en die lelijke mastodonthuizen van de Vlamingen met de grond gelijk te maken.... Mss kan Nederland dan nog beter fuseren met het Verenigd Koninkrijk aangezien de bouw en wegenstijl daar veel "Nederlandser" aandoet als de Vlaamse. Graag uw mening:



Onderstaande foto is een rijtjeswijk in Liverpool(UK) Bemerk de gelijkenissen.


Laatst gewijzigd door Sinistra : 25 juli 2008 om 21:43.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 21:45   #2
Hertog Joost
Schepen
 
Hertog Joost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2008
Berichten: 466
Standaard

Daarom zou ik opteren voor een confederale staat der Nederlanden als er sprake van hereniging zou zijn. Ik zou er niet al te kien op zijn als de Nederlandse wetten aangepast moesten worden aan de belgische. Wellicht is de unitaire staat iets wat over een eeuw mogelijk wordt omdat er veel tijd in gaat zitten door de menselijke factor om de deelstaten gelijk te schakelen.

Dus de bouwstijlen mogen geen breekpunt zijn, dat is iets voor lange termijn.
Die groei kernen maken het ook lastig om groene ruimte tussen de grote steden te creëren laat staan lintbebouwing wat funest is. Iets wat eigenlijk aan banden moet worden gelegd wil vlaanderen een soort veluwe creëren.
__________________
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 25 juli 2008 om 21:48.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 21:51   #3
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Allebei die stijlen verketteren en de hoogte ingaan! Er is geen plaats meer voor die foefjes uit de twintigste eeuw. Wat dat betreft vind ik dat een herenigd Nederland best het voortouw daarin mag trekken, vooral omdat het hier broodnodig is. Veel mensen, weinig plaats, en daar moet zelfs de zeespiegel niet voor stijgen.

En die met hoogtevrees mogen een aanvraag binnendoen om op het gelijkvloers te wonen. Ik reserveer alvast eentje op het 180ste verdiep.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 22:09   #4
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
De voorstanders van een hereniging der Nederlanden moeten beseffen dat Vlamingen een totaal andere bouwstijl voorstaan als het keurige Nederland. Hieronder een paar foto,s van typische Nederlandse huizen. Als de heel-Nederlanders hun zin zouden krijgen (wat ik sterk betwijfel) zullen ze toch de Vlamingen ervan moeten overtuigen om in keurige rijtjeshuizen en Vinexwoningen te wonen en die lelijke mastodonthuizen van de Vlamingen met de grond gelijk te maken.... Mss kan Nederland dan nog beter fuseren met het Verenigd Koninkrijk aangezien de bouw en wegenstijl daar veel "Nederlandser" aandoet als de Vlaamse. Graag uw mening:
Inderdaad, allemaal een voordeur, ramen en een schoorsteen. Of zou dit toeval zijn?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 22:11   #5
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
De voorstanders van een hereniging der Nederlanden moeten beseffen dat Vlamingen een totaal andere bouwstijl voorstaan als het keurige Nederland. Hieronder een paar foto,s van typische Nederlandse huizen. Als de heel-Nederlanders hun zin zouden krijgen (wat ik sterk betwijfel) zullen ze toch de Vlamingen ervan moeten overtuigen om in keurige rijtjeshuizen en Vinexwoningen te wonen en die lelijke mastodonthuizen van de Vlamingen met de grond gelijk te maken.... Mss kan Nederland dan nog beter fuseren met het Verenigd Koninkrijk aangezien de bouw en wegenstijl daar veel "Nederlandser" aandoet als de Vlaamse. Graag uw mening:



Onderstaande foto is een rijtjeswijk in Liverpool(UK) Bemerk de gelijkenissen.

Lap daar begint het al.
Zeg als da zo zit om met die heel nederlandse superioriteits instelling onze bouwstijl af te kraken en de hollandse op te leggen, ja makker, vergeet die hele confederatie cq eenwording.
Als het dat is wat Wilders bedoelt... maar ik hoop het niet.
"Keurige Nederland", pffffff opgeblazen hele kaaskoppen. Hier druipt superioriteit weer vanaf.

Dan maar liever een confederatie met de walen of onafhankelijk ipv die hollandse eenheidsworst.
Leve de vrij bouwstijl
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 22:16   #6
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Lap daar begint het al.
Zeg als da zo zit om met die heel nederlandse superioriteits instelling onze bouwstijl af te kraken en de hollandse op te leggen, ja makker, vergeet die hele confederatie cq eenwording.
Als het dat is wat Wilders bedoelt... maar ik hoop het niet.
"Keurige Nederland", pffffff opgeblazen hele kaaskoppen. Hier druipt superioriteit weer vanaf.

Dan maar liever een confederatie met de walen of onafhankelijk ipv die hollandse eenheidsworst.
Leve de vrij bouwstijl
O jee, weer een van die conflictionisten. Je zoekt een verschil en beweert dan dat iemand anders dat wil gaan opleggen. Zo zal het echt niet worden. Vlamingen bouwen huizen zoals ze hun huizen willen bouwen en wij blijven kroketten uit de muur eten en Heineken drinken. Niet moeilijk doen
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 22:24   #7
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
O jee, weer een van die conflictionisten. Je zoekt een verschil en beweert dan dat iemand anders dat wil gaan opleggen. Zo zal het echt niet worden. Vlamingen bouwen huizen zoals ze hun huizen willen bouwen en wij blijven kroketten uit de muur eten en Heineken drinken. Niet moeilijk doen
Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Ik wil ook kroketten uit de muur!
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 22:57   #8
Hertog Joost
Schepen
 
Hertog Joost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2008
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Lap daar begint het al.
Zeg als da zo zit om met die heel nederlandse superioriteits instelling onze bouwstijl af te kraken en de hollandse op te leggen, ja makker, vergeet die hele confederatie cq eenwording.
Als het dat is wat Wilders bedoelt... maar ik hoop het niet.
"Keurige Nederland", pffffff opgeblazen hele kaaskoppen. Hier druipt superioriteit weer vanaf.

Dan maar liever een confederatie met de walen of onafhankelijk ipv die hollandse eenheidsworst.
Leve de vrij bouwstijl
Superioriteit? Wie heeft het over superioriteit?
Wat verwacht je? Wil je soms dat men eerlijk is?

Je lijkt wel zo'n kunstenaar die geen kritiek kan verdragen.

Ben je zo overgevoelig?
__________________
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 23:12   #9
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
O jee, weer een van die conflictionisten. Je zoekt een verschil en beweert dan dat iemand anders dat wil gaan opleggen. Zo zal het echt niet worden. Vlamingen bouwen huizen zoals ze hun huizen willen bouwen en wij blijven kroketten uit de muur eten en Heineken drinken. Niet moeilijk doen
En jij denkt toch niet dat wij dat deel dan "Nederland" gaan noemen?? Heb je de bouwstijl en wegeninfrastructuur in Vlaanderen als eens bekeken??? Je waant je gelijk ergens in Oekraïne. Ff ernstig blijven....
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 23:44   #10
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Sorry, hier moet ik je tegenspreken. Ik wil ook kroketten uit de muur!
Kroketten uit de muur.....

Zó diep willen we hier in vlaanderen niet zinken....

Een goed pak friet met stoofvlees ,daar kan géén enkele kroket tegenop....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 03:44   #11
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Tja, misschien moeten we tot een tussenvorm komen. Daarbij denk ik aan de Noord- Duitse bouwstijl, zoals je die tegenwoordig ook steeds vaker aan de Nederlandse oostgrens tegenkomt. De huizen zijn er solide, mooi afgewerkt, maar ook individueel gestaltet in tegenstelling tot de repeterende schoenendozenstijl, die je in Engeland en Nederland (rijtjeshuizen zijn overigens wel lekker goedkoop) tegenkomt. Een Noord-Duitse woonwijk lijkt sterk op een Vlaamse, maar met iets meer discipline, want iets minder illegale gezwellenbouwsels. Daarbij moet ik aantekenen dat de kavels in Vlaanderen dan weer een stuk groter zijn, waardoor je in Duitsland vaak het gevoel krijgt dat er te weinig grond om die grote huizen is.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 26 juli 2008 om 03:45.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 03:45   #12
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
En jij denkt toch niet dat wij dat deel dan "Nederland" gaan noemen?? Heb je de bouwstijl en wegeninfrastructuur in Vlaanderen als eens bekeken??? Je waant je gelijk ergens in Oekraïne. Ff ernstig blijven....
Over hollandse dikke nekken gesproken..
Blijf gij maar schoon achter de moerdijk zitten.

Als Wilders dees draad leest krijgt hij echt een kater.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 03:49   #13
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Ondanks het feit dat ik er zelf een ben, moet ik helaas toegeven, dat veel Nederlanders dikke nekken hebben, zich ploerterig arrogant gedragen, niet gehinderd door enige vorm van kennis. Ze nemen zichzelf als maatstaf en denken in hun calvinistische superieuriteitsgevoel dat ze het morele geweten van de wereld vormen. Ik wil niet aan nestbevuiling gaan doen, maar sinds ik een tijdje in het buitenland woon (ja, inderdaad, in Noord-Duitsland, waar de wooncultuur beter is en de mensen vriendelijker en minder horkerig dan menig Lage-Lander denkt te weten) zie ik dat mijn landgenoten niet altijd begiftigd zijn met een grote dosis aan tolerantie.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 26 juli 2008 om 04:02.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 03:49   #14
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Kroketten uit de muur.....

Zó diep willen we hier in vlaanderen niet zinken....

Een goed pak friet met stoofvlees ,daar kan géén enkele kroket tegenop....
Als ge da maar weet.
BTW de titel van deze draad zegt al weer genoeg....
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 03:54   #15
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik ben zelf een Hollander en moet helaas bekennen, dat veel Nederlanders dikke nekken hebben, ploerterig arrogant zijn, maar volgens mij kunnen ze dat omdat ze niet gehinderd worden door enige kennis en bovendien zichzelf als enige maatstaf nemen.
Een wijs woord en iemand die zoiets zegt geeft blijk wel waardering voor Vlaanderen te hebben.
Mee u kan ik klappen...
BTW heb uw aanvullig ook even meegenomen hier in. En dat is juist het kernprobleem tussen Vlamingen en Nederlanders. We zitten tussen twee vuren. Miss komt dat omdat we historich teveel uit elkaar gegroeid zijn?
We hebben wel een taaleenheid maar of we een cultuur eenheid zijn.. daar zitten nog veel haken en ogen aan. Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien eer het ideaal van Wilders realiteit wordt.
Maar met mensen die er zo over denken kunnen we samen op weg.
Kumst dich ouch maor een stukske vlaai haole in de Limburg..
__________________
Wie sjoen os Limburg is...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 26 juli 2008 om 04:06.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 04:01   #16
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Ik waardeer Vlaanderen zeer. Indien er een Nederlands-Vlaamse samenwerking zou moeten komen, dan denk ik dat de Vlaming BESLIST NIET Holland moet copieren. Ik zou liever in Vlaanderen zoals het nu is willen wonen, dan in Nederland, dat overheerst wordt door calvinistische eenheidsworst. Als ik iets niet meer wil is het in een schoenendoos te wonen.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 04:16   #17
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Ik kom graag een stukske vlaai haole in de Limburg. We hebben vrienden in de provincie Antwerpen en rijden altijd via Limburg in de Nederlanden. Ik ben bang dat je gelijk hebt. Er zal nog heel wat water door de Maas, de Rijn of de Elbe moeten vloeien voordat de Lage Landen een eenheid vormen. Om toch binnen dit onderwerp te blijven: hoewel Noord- en Zuid-Duitsland wat landschap, mentaliteit, gewoonten en folklore betreft heel verschillend zijn, is er sprake van een universele wooncultuur: de lokale architectuur verschilt wel (een Noord-Duitse baksteenhuis is anders dan een wit geplijsterde Alpinechalet uit het Zuiden), maar de woningen zijn overal gelijk afgewerkt en met dezelfde comfort uitgerust. Het zal nog heel lang duren voordat Nederlanders het comfort en de ruimte van het Vlaamse huis weet te waarderen ten faveure van die calvinistische schoenendozen, die er misschien wel aan de buitenkant netjes uitzien, maar alle individualiteit spenen.

En dan spreek ik überhaupt nog niet over de eetcultuur, de drinkcultuur (Belgische en Duitse bieren zijn de beste van de wereld, in tegenstelling tot het slootwater dat Heineken is), die totaal verschillend zijn. Daar kunnen wij nog heel wat van leren.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 26 juli 2008 om 04:19.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 06:15   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

De Noord- en de Zuid-Nederlanders kunnen veel van elkaar leren, of het nu gaat om wat mogelijk is (wat kùnnen we met ons leven/onze samenleving aanvangen?) of om wat onwenselijk is (wat kunnen we maar beter vermijden?).

Voor dat leerproces is 'samengaan' niet eens nodig.

Wanneer het er op zou aankomen dat wat geleerd wordt in de praktijk te brengen, dus om te zetten in 'organisatievormen' en 'wetten', bijvoorbeeld, dan zou 'Vlaanderen' weleens beter geholpen kunnen zijn met een confederatie met 'Nederland' dan met een 'federale staat' zoals België. Vooral als binnen die confederatie met Nederland geen 'veto' zou kunnen worden gehanteerd, zoals dat in België helaas maar al te vaak het geval is.


De 'culturele verschillen' vind ik tenandere eerder een verrijkende uitdaging dan een probleem of een obstakel voor zo'n confederatie.


Dat is trouwens binnen de Europese Unie niet anders.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 26 juli 2008 om 06:17.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 06:46   #19
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

En ook niet vergeten: pensioen op 70-jarige leeftijd behoort in Nederland tot de mogelijkheden.
Meestal al wat minder voorstanders zeker?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 08:08   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En ook niet vergeten: pensioen op 70-jarige leeftijd behoort in Nederland tot de mogelijkheden.
Meestal al wat minder voorstanders zeker?
En als we hier in Vlaanderen aan het huidige tempo moeten blijven geld verspillen aan de bodemloze Waalse putten => straks misschien helemaal geen pensioen meer.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be