Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2014, 12:15   #21
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Laat daar nu net het problem zitten.
Benen open is ook werken, dan is het één jaar.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 12:16   #22
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Toch wel als je niet voldoende bemiddeld bent om de gevolgen ervan te dragen. Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk over fraude bij de aangifte van personenbelasting.
Via het werk heb ik met die sit te maken, collectieve gebeurt niet omwille van één schuldeiser, er moeten er meerdere zijn, je kunt vrijwillig dit aanvragen via OCMW of CAW of het opgelegd krijgen door de rechtbank, dan wordt een advocaat aangesteld.Dus sorry maar " slecht aangegeven gezinssituatie" is niet voldoende, in dat geval moet je een afbetalingsplan bij de belasting zelf vragen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 22:16   #23
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

lol orie big secrets :d

Nee maar mensen, ik heb me wel degelijk slecht laten adviseren want als ik met de RVA had onderhandeld was ik nu tenminste baas over m'n inkomsten i.e. kreeg ik ze rechtstreeks op m'n rekening gestort ipv. dat het telkens via die advocate dient te passeren die er dan nog eens wat van afpingelt voor zogezegde onvoorziene uitgaven (waar ik uiteindelijk zelf weinig van zie) ..

En Alice, ik ben zelfs nog niet eens aan het afbetalen, dat wordt pas gedaan als ik werk heb, en laat dat nou zijn waar het wringt, immers vind ik omwille van de crisis niets .. en ik zit wel degelijk in 'collectieve schuldenregeling' want ik had ook een aantal achterstallige energiefacturen die men dan maar bij mijn dossier heeft gekwakt, echter ben ik nergens kredieten/leningen aangegaan (zo verstandig ben ik wel), doch is het een bittere pil van te beseffen dat ik het evengoed wel had kunnen gedaan hebben vermits ik nu in een procedure zit die in feite in het leven geroepen is voor mensen die maar kredieten en leningen aangaan alsof het niets is terwijl ikzelf dat dus nooit heb gedaan!!!!

Eigenlijk word ik dubbel gestraft door het systeem:
1. valselijk van fraude beticht
2. een verkeerde procedure aangepraat krijgen door het Ocmw - dienst schuldbemiddeling, en nog dieper in de shit belanden ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 22:34   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Via het werk heb ik met die sit te maken, collectieve gebeurt niet omwille van één schuldeiser, er moeten er meerdere zijn, je kunt vrijwillig dit aanvragen via OCMW of CAW of het opgelegd krijgen door de rechtbank, dan wordt een advocaat aangesteld.Dus sorry maar " slecht aangegeven gezinssituatie" is niet voldoende, in dat geval moet je een afbetalingsplan bij de belasting zelf vragen.
Ik heb weer iets bijgeleerd. Een bijkomend vraagje; Stel dat je enkel de fiscus in de RSZ als schuldeiser hebt, kan je dan in collectieve schuldenregeling geraken of zijn er nog meerdere schuldeisers nodig die een claim doen ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 17:15   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik ken mensen die in schuldbemiddeling zitten. Echte horror is dat.
Ze moeten smeken om 20 € te krijgen .
En hun schulden blijven zoals ze waren.
Bovendien vegen die bemiddelaars aan alles hun botten behalve aan hun vergoeding want een zeker percentage is voor hun.
Niet doen.
Verhuis een paar jaar over de grens en het lost zo ook wel op.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 17:32   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze moeten smeken om 20 € te krijgen .
En hun schulden blijven zoals ze waren.
20 € opnemen, brood kopen om te eten, en de rest is voor de schuldbemiddelaars. Niemand hoeft te bedelen voor 20 €, zelfs de grootste schuldenaars niet.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 17:47   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
20 € opnemen, brood kopen om te eten, en de rest is voor de schuldbemiddelaars. Niemand hoeft te bedelen voor 20 €, zelfs de grootste schuldenaars niet.
Ik benijd jou omdat je nog nooit iemand tegen gekomen hebt die hoefde de bedelen voor minder dan 20 €.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 21:10   #28
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
lol orie big secrets :d

Nee maar mensen, ik heb me wel degelijk slecht laten adviseren want als ik met de RVA had onderhandeld was ik nu tenminste baas over m'n inkomsten i.e. kreeg ik ze rechtstreeks op m'n rekening gestort ipv. dat het telkens via die advocate dient te passeren die er dan nog eens wat van afpingelt voor zogezegde onvoorziene uitgaven (waar ik uiteindelijk zelf weinig van zie) ..

En Alice, ik ben zelfs nog niet eens aan het afbetalen, dat wordt pas gedaan als ik werk heb, en laat dat nou zijn waar het wringt, immers vind ik omwille van de crisis niets .. en ik zit wel degelijk in 'collectieve schuldenregeling' want ik had ook een aantal achterstallige energiefacturen die men dan maar bij mijn dossier heeft gekwakt, echter ben ik nergens kredieten/leningen aangegaan (zo verstandig ben ik wel), doch is het een bittere pil van te beseffen dat ik het evengoed wel had kunnen gedaan hebben vermits ik nu in een procedure zit die in feite in het leven geroepen is voor mensen die maar kredieten en leningen aangaan alsof het niets is terwijl ikzelf dat dus nooit heb gedaan!!!!

Eigenlijk word ik dubbel gestraft door het systeem:
1. valselijk van fraude beticht
2. een verkeerde procedure aangepraat krijgen door het Ocmw - dienst schuldbemiddeling, en nog dieper in de shit belanden ...
U heeft geen kinderen, en schuld bij de RVA omwille van een " slecht aangegeven gezinsituatie" zo meldde u eerder.
Met andere woorden, u woonde samen met iemand die inkomsten had en bracht daar de RVA niet van op de hoogte. Dat is fraude en dat weet u zelf ook wel.
U gaat " pas afbetalen" wanneer u werk heeft, dan bent u niet in schuldbemiddeling, want hoe gering inkomsten ook zijn, er is pas sprake van schuldbemiddeling wanneer u ook afbetaald.
U zegt hier in andere discussies niet te willen werken, omdat er dan afbetaald wordt, u kunt onmiddellijk aan de slag in de dienstenshequesector maar gaf dus al aan dit niet te willen, omdat u niet wil dat uw geld naar de schuldbemiddelaar gaat en er afbetaald wordt.

U heeft dus nog andere schulden, energieschulden, de schuldbemiddeling is wel degelijk bedoeld voor mensen zoals u, nu beweren dat u " groot onrecht" wordt aangedaan en u niets te verwijten valt is echt bullshit, u zouden ze zonder enig inkomen mogen zetten zodat u gaat werken, dat kunt u maar u bent gewoon te lui.
Het ocmw deed wat moet, en u heeft een advocaat voor uw bemiddeling? Meestal worden die aangesteld door de arbeidsrechtbank en niet het ocmw. U vertelt hier graag verhaaltjes vrees ik.

Ik denk dat u niet aangaf samen te wonen met iemand met inkomsten, geschorst werd, naar het ocmw ging en dat daar omwille van meerdere schulden via de arbeidsrechtbank een schuldbemiddelaar- advocaat werd aangevraagd, in samenspraak met RVA en dat u wel kunt maar niet wilt werken. Daar heb ik weinig sypathie voor hoor.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 21:12   #29
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb weer iets bijgeleerd. Een bijkomend vraagje; Stel dat je enkel de fiscus in de RSZ als schuldeiser hebt, kan je dan in collectieve schuldenregeling geraken of zijn er nog meerdere schuldeisers nodig die een claim doen ?
U bedoeld de belasting?Of bent u zelfstandige die de verplichte bijdragen niet betaalde?
Voor één schuldeiser kan geen collectieve...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 23:51   #30
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U heeft geen kinderen, en schuld bij de RVA omwille van een " slecht aangegeven gezinsituatie" zo meldde u eerder.
Met andere woorden, u woonde samen met iemand die inkomsten had en bracht daar de RVA niet van op de hoogte. Dat is fraude en dat weet u zelf ook wel.
U gaat " pas afbetalen" wanneer u werk heeft, dan bent u niet in schuldbemiddeling, want hoe gering inkomsten ook zijn, er is pas sprake van schuldbemiddeling wanneer u ook afbetaald.
U zegt hier in andere discussies niet te willen werken, omdat er dan afbetaald wordt, u kunt onmiddellijk aan de slag in de dienstenshequesector maar gaf dus al aan dit niet te willen, omdat u niet wil dat uw geld naar de schuldbemiddelaar gaat en er afbetaald wordt.

U heeft dus nog andere schulden, energieschulden, de schuldbemiddeling is wel degelijk bedoeld voor mensen zoals u, nu beweren dat u " groot onrecht" wordt aangedaan en u niets te verwijten valt is echt bullshit, u zouden ze zonder enig inkomen mogen zetten zodat u gaat werken, dat kunt u maar u bent gewoon te lui.
Het ocmw deed wat moet, en u heeft een advocaat voor uw bemiddeling? Meestal worden die aangesteld door de arbeidsrechtbank en niet het ocmw. U vertelt hier graag verhaaltjes vrees ik.

Ik denk dat u niet aangaf samen te wonen met iemand met inkomsten, geschorst werd, naar het ocmw ging en dat daar omwille van meerdere schulden via de arbeidsrechtbank een schuldbemiddelaar- advocaat werd aangevraagd, in samenspraak met RVA en dat u wel kunt maar niet wilt werken. Daar heb ik weinig sypathie voor hoor.
bedankt alice van me woorden in de mond te leggen, de situatie is wel iets complexer, was het maar zo simpel -> dan had ik dat heus wel zo aangegeven!!

ik ben wel degelijk van mening dat er mij 'onrecht' is aangedaan, want gezien mijn werkloosheid stond ik op de woning van mijn ouders gedomicieerd die in het buitenland woonden (en daar hun domicilie hadden staan) aangezien ik op de reguliere huurmarkt niet in aanmerking kwam! maar toen mijn ouders zich terug in BE inschreven, was ik dus ineens samenwonend voor de dop! en dat heb ik toen niet ingezien dat ik dat moest veranderd hebben op papier want ik dacht dat 'samenwonen' enkel voor geliefden telde! dus ik ben in feite de pineut geworden van een soort van roommates situatie!!!

en als ik had geweten dat ik van fraude zou beschuldigd worden, dan had ik dat heus wel aangegeven hoor!!!!! !

eigenlijk word ik vierdubbel gestraft .. gestraft omdat ik geen eigen domicilie had, gestraft door onwetendheid, gestraft door mij vervolgens slecht te laten adviseren omdat ik beticht werd van fraude, én gestraft omdat mijn loon/uitkering nu niet meer rechtstreeks op mijn rekening komt .. !!!

(en gestraft omdat mijn moeder me inmiddels in de steek liet, m'n vader dood is, en ik nu mede dankzij die schuldenlast in een depressie ben getuimeld, want tja, andere mensen betalen een huis en/of auto af, of zetten hun zuurverdiende centen op de bank of gaan op vakantie .. en wat heb ik??(zelfs als ik straks ga werken) -> NIKS!!!!) !
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2014, 23:54   #31
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ken mensen die in schuldbemiddeling zitten. Echte horror is dat.
Ze moeten smeken om 20 € te krijgen .
En hun schulden blijven zoals ze waren.
Bovendien vegen die bemiddelaars aan alles hun botten behalve aan hun vergoeding want een zeker percentage is voor hun.
Niet doen.
Verhuis een paar jaar over de grens en het lost zo ook wel op.
ja Mambo het is inderdaad echte horror, en ik heb er ook al aan zitten denken van over de grens te verhuizen, alleen is dat niet zo simpel! en dus blijf ik hier maar verder wegrotten in dit kutlandje!!!!!!!!!!!!!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 06:59   #32
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
bedankt alice van me woorden in de mond te leggen, de situatie is wel iets complexer, was het maar zo simpel -> dan had ik dat heus wel zo aangegeven!!

ik ben wel degelijk van mening dat er mij 'onrecht' is aangedaan, want gezien mijn werkloosheid stond ik op de woning van mijn ouders gedomicieerd die in het buitenland woonden (en daar hun domicilie hadden staan) aangezien ik op de reguliere huurmarkt niet in aanmerking kwam! maar toen mijn ouders zich terug in BE inschreven, was ik dus ineens samenwonend voor de dop! en dat heb ik toen niet ingezien dat ik dat moest veranderd hebben op papier want ik dacht dat 'samenwonen' enkel voor geliefden telde! dus ik ben in feite de pineut geworden van een soort van roommates situatie!!!

en als ik had geweten dat ik van fraude zou beschuldigd worden, dan had ik dat heus wel aangegeven hoor!!!!! !

eigenlijk word ik vierdubbel gestraft .. gestraft omdat ik geen eigen domicilie had, gestraft door onwetendheid, gestraft door mij vervolgens slecht te laten adviseren omdat ik beticht werd van fraude, én gestraft omdat mijn loon/uitkering nu niet meer rechtstreeks op mijn rekening komt .. !!!

(en gestraft omdat mijn moeder me inmiddels in de steek liet, m'n vader dood is, en ik nu mede dankzij die schuldenlast in een depressie ben getuimeld, want tja, andere mensen betalen een huis en/of auto af, of zetten hun zuurverdiende centen op de bank of gaan op vakantie .. en wat heb ik??(zelfs als ik straks ga werken) -> NIKS!!!!) !
Jonge mensen de raad geven neem een gezonde start , afstuderen ,werken, een dak boven uw hoofd zoeken die ge kunt betalen zonder uw veel pijn te doen, opletten met relaties en samenwonen niet te vlug , uw leven gezond zakelijk opbouwen en stevig de teugels in de hand houden. Verkeerd beginnen is dikwijls schijt waar ge nog moeilijk uitgeraakt. Waar ga je staan op je 40e ?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 11:20   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
ja Mambo het is inderdaad echte horror, en ik heb er ook al aan zitten denken van over de grens te verhuizen, alleen is dat niet zo simpel! en dus blijf ik hier maar verder wegrotten in dit kutlandje!!!!!!!!!!!!!
Verhuizen over de grens is heel simpel.
Je huurt daar iets en zet er je adres.
't is geregeld.

Geld vorderingen stoppen aan de grens of ze moeten u dagvaarden over de grens...wat ze niet doen.
Bovendien als het schulden zijn aan bedrijven en dergelijke...wat meestal wel het geval is...zijn ze veel beter u 3 brieven te sturen met dagvaardiging te betalen en indien u die niet betaald dat ze die som gewoon van hun belastbaar inkomen aftrekken als zijnde verlies dat jaar. Hiervoor hebben ze minstens 1 brief van een deurwaarder nodig en een gewoon schrijven doen ze al voor 12 euro. Dat is geen dagvaarding.
Iedereen tevreden, de schuld is weg en de eiser heeft zijn geld in de vorm van belasting vermindering ontvangen.
Wat veel beter is dan jaren aan een stuk enkele tientallen euro in te schrijven.

Fuck them...wij krijgen hier om de haverklap brieven van curators dat hun klant failliet is en dat we een fiscaal attest mogen verwachten.
Naar u kijken ze ook niet om als het zover is.

Bovendien heeft iedereen het recht af te betalen zonder dat je daar een bemiddelaar voor nodig hebt.
Van zodra je "iets" betaald iedere maand kan men u niks doen. Ongeacht dat de wet soms zegt dat het binnen een jaar moet betaald zijn.
Fuck them again...ze kunnen u geen fluit doen; ook de rechtbank niet. Al doe je er 30 jaar over om 100€ af te betalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 oktober 2014 om 11:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 11:24   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
20 € opnemen, brood kopen om te eten, en de rest is voor de schuldbemiddelaars. Niemand hoeft te bedelen voor 20 €, zelfs de grootste schuldenaars niet.
Toch wel.
Ik ken iemand die soms 5 keer moet bellen naar zijn schuldbemiddelaar en die stuurt dan een fax naar een bank waarin staat dat ze hem 20€ mogen geven.

Echt...zo gaat dat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 11:44   #35
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
bedankt alice van me woorden in de mond te leggen, de situatie is wel iets complexer, was het maar zo simpel -> dan had ik dat heus wel zo aangegeven!!

ik ben wel degelijk van mening dat er mij 'onrecht' is aangedaan, want gezien mijn werkloosheid stond ik op de woning van mijn ouders gedomicieerd die in het buitenland woonden (en daar hun domicilie hadden staan) aangezien ik op de reguliere huurmarkt niet in aanmerking kwam! maar toen mijn ouders zich terug in BE inschreven, was ik dus ineens samenwonend voor de dop! en dat heb ik toen niet ingezien dat ik dat moest veranderd hebben op papier want ik dacht dat 'samenwonen' enkel voor geliefden telde! dus ik ben in feite de pineut geworden van een soort van roommates situatie!!!

en als ik had geweten dat ik van fraude zou beschuldigd worden, dan had ik dat heus wel aangegeven hoor!!!!! !

eigenlijk word ik vierdubbel gestraft .. gestraft omdat ik geen eigen domicilie had, gestraft door onwetendheid, gestraft door mij vervolgens slecht te laten adviseren omdat ik beticht werd van fraude, én gestraft omdat mijn loon/uitkering nu niet meer rechtstreeks op mijn rekening komt .. !!!

(en gestraft omdat mijn moeder me inmiddels in de steek liet, m'n vader dood is, en ik nu mede dankzij die schuldenlast in een depressie ben getuimeld, want tja, andere mensen betalen een huis en/of auto af, of zetten hun zuurverdiende centen op de bank of gaan op vakantie .. en wat heb ik??(zelfs als ik straks ga werken) -> NIKS!!!!) !
1. U wordt niet beticht van, maar u hebt fraude gepleegd, want u woonde samen met uw ouders die ook inkomen hadden maar gaf dit niet aan.
2. u had natuurlijk ook een eigen stekje kunnen zoeken toen uw ouders terugkeerden en zich opnieuw inschreven op eigen adres. Zeggen " dat u niet terecht kon op de reguliere arbeidsmarkt" is onzin,was u op dat moment met dienstensheques gaan werken had u inkomen genoeg gehad om iets te huren. U zat lang genoeg bij uw ouders maar deed niets.
3. en u doet nog steeds niets, want stel je voor dat uw schulden sneller kunnen worden afbetaald door inkomsten uit werk!
4. Jammer dat je moeder geen contact meer wil, ze gaven je nochtans wel kansen, wonen in hun huis en ook nog nadat ze terugkeerden...misschien wil je moeder wel contact wanneer je eens goed in de spiegel kijkt en meer doet dan klagen en jezelfs als " slachtoffer afschilderen" ga werken, betaal je schulden zo snel mogelijk af en stop met jammeren.
5. Je bent niet " gestraft" wanneer je inkomsten bij een collectieve schuldbemiddelaar terecht komen, het is een advocaat dus waarschijnlijk een gerechtelijke beslissing arbeidsrechtbank, jij en niemand anders is verantwoordelijk, erken dat en je staat een grote stap verder. Pak je situatie aan, je kunt dat evengoed als anderen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 11:46   #36
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toch wel.
Ik ken iemand die soms 5 keer moet bellen naar zijn schuldbemiddelaar en die stuurt dan een fax naar een bank waarin staat dat ze hem 20€ mogen geven.

Echt...zo gaat dat.
Zo gaat dat meestal niet, alhoewel er schuldbemiddelaars zijn die weinig inzitten het hun klanten.
Je kunt iemand anders vragen wanneer je kunt aantonen dat de bemiddelaar zijn werk niet naar behoren doet, bovendien is de wetgeving veranderd, mensen moeten voldoende krijgen om te kunnen overleven, dus moet je vriend in actie komen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 12:00   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toch wel.
Ik ken iemand die soms 5 keer moet bellen naar zijn schuldbemiddelaar en die stuurt dan een fax naar een bank waarin staat dat ze hem 20€ mogen geven.

Echt...zo gaat dat.
Dat is niet wat ik wilde duidelijk maken, Mambo.
De schuldenaar beschikt tijdens de schuldbemiddeling over een marge (kapitaal) voor levensbehoeften, een brood kopen bijvoorbeeld. Niet om sigaretten te kopen.
Als, zoals je zegt, na vijf keren bellen de bemiddelaar plooit voor de schuldenaar en de bank opbelt om 20 € uit te keren dan is het probleem van een andere orde.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 12:06   #38
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
ja Mambo het is inderdaad echte horror, en ik heb er ook al aan zitten denken van over de grens te verhuizen, alleen is dat niet zo simpel! en dus blijf ik hier maar verder wegrotten in dit kutlandje!!!!!!!!!!!!!
En maar door jammeren...dat kutland geeft u wel een uitkering voor ieder jaar dat je gewoon niet wilt werken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 12:09   #39
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Ik ken er zo nog : "schulden" is iets dat je nooit moet betalen, de schuldeisers zijn mensen die maar niet zo stom moeten zijn om je geld voor te schieten...

Het geval dat Bembem beschrijft heeft evenwel iets merkwaardigs nl de energieschuld,
als samenwonend met haar ouders en later met alleen maar haar moeder : waarom is zij alleen aansprakelijk voor die schuld ?

Er is in dit verhaal wel degelijk iets "onrechtvaardigs" ; ik heb toch de indruk dat indien het echt enkel over een terugvordering van de RVA en energieschuld gaat dat er een eenvoudigere manier zou kunnen geweest zijn om dit op te lossen : 12.000 euro is geen rote onoverkomelijke schuld !

Dat "iedereen" werk kan vinden is wèl deelijk een sprookje er zijn sedert mensenheuenis minder jobs dan dat er werklozen zijn !

In dit geval wordt de collectieve schuldenregelin als een straf gezien ; ik ken gevallen waar dit gewoon door "het slachtoffer" als een weldaad aanzien wordt...
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2014, 12:58   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avsjo Roger Bekijk bericht
Het geval dat Bembem beschrijft heeft evenwel iets merkwaardigs nl de energieschuld,
als samenwonend met haar ouders en later met alleen maar haar moeder : waarom is zij alleen aansprakelijk voor die schuld ?

Er is in dit verhaal wel degelijk iets "onrechtvaardigs" ; ik heb toch de indruk dat indien het echt enkel over een terugvordering van de RVA en energieschuld gaat dat er een eenvoudigere manier zou kunnen geweest zijn om dit op te lossen : 12.000 euro is geen rote onoverkomelijke schuld !
Ik heb het persoonlijk verhaal niet volledig gevolgd.
Wat ik ondertussen, na meerdere verhalen, begrijp is dat een collectieve schuldbemiddeling zoals die nu wordt gevoerd en ondergaan niet steeds de beste oplossing is voor de schuldenaar.
Schuldbemiddeling is momenteel niet meer dan een toezicht op alle schulden. De schuldeisers willen hun centen, en liefst met interest, de nalatigheidsinteresten zijn de beste inkomsten. Alles zal uiteindelijk worden betaald, door de schuldenaar.
Je weet net zo goed als ik dat een eenmalige terugbetaling van een resterende schuld zelfs geld kost.
12000 euro is inderdaad het einde van de wereld niet. Maar als je nergens iemand vindt die je het kan of wilt voorschieten, dan blijf je binnen een vicieuze cirkel van schuldbemiddeling, levenslang. Kortom, een straatje zonder einde, waarbinnen wordt geleefd van de sukkelaars.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be