Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2015, 07:47   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De zekerheid over de herkomst van de Vlaamse leeuw is onder andere terug te vinden in (afbeeldingen van) wapens, banieren en tabberden uit het voormalige graafschap Vlaanderen.
Leeuw? Of was het een kat in 1250?

bron: http://ci47.blogspot.be/2012/07/de-o...annier-de.html
De afbeelding in het wapenboek Gelre (rond 1400) doet ook niet direct aan een leeuw denken.



bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wapen_van_Vlaanderen

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 juli 2015 om 07:49.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 04:19   #22
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De zekerheid over de herkomst van de Vlaamse leeuw is onder andere terug te vinden in (afbeeldingen van) wapens, banieren en tabberden uit het voormalige graafschap Vlaanderen. Als 'oerbelg' moet u toch wel een beetje verstand of voeling hebben met de provincies in 'Noord-België', of niet soms?

De twijfel over de herkomst van de 'Brabantse kleuren' springt wat dat betreft scherper in het oog:



Bron: http://www.welingelichtekringen.nl/s...rkeerd-om.html

Al dan niet rood gelakte nageltjes zouden uw probleem als 'oerbelg' niet moeten zijn. Het bovenstaande daarentegen wel.


Eum, ik 'vertegenwoordigde' enkel de fratsen en spreidstanden vanwege het nationalisme zelve .

En trouwens, voor sommige dingen hebben we nu eenmaal meer voeling dan voor andere .

(maar rode nageltjes zijn niet mijn ding )
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 18 augustus 2015 om 04:25.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 04:31   #23
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

http://static.skynetblogs.be/media/1...7c466317f7.jpg

Trouwens hadden wij het niet 'altijd' verkeerd hoor .

Al is dat zoals u kan zien, of niet natuurlijk, ook erg relatief.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 18 augustus 2015 om 04:34.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 04:39   #24
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/i...x3VQCk3px9dFbG


Besides ik hou van Hollanders hoor Niessen. Maar toch vooral in een derby
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 18 augustus 2015 om 04:45.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 04:50   #25
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Btw vraagske, wat is het wat uzelf wil? Groot Nederland of enkel het taaltje, (zoals het de lichtzinnige fascist betaamt)?

Wel, de rekening is niet de onze. Je hoeft niet komen zeuren. Er is niets kunstmatigs aan een revolutie :/ .
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 22:54   #26
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

BRON

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'

- 'Ik ben een groot voorstander van democratie, ik zal democratie altijd blijven verdedigen, maar we moeten ermee stellen dat domme mensen ook deelnemen aan democratie. En da's een verschrikkelijke strijd.' (over de populariteit van Bart De Wever)

- 'Ik probeer me soms voor te stellen dat ik een Amerikaan ben en de Belgische berichtgeving lees, en ik zou naar Bart De Wever luisteren, ik zou echt het gevoel hebben dat dit een land is op de rand van een burgeroorlog.'

- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'

- 'Wat je nu hebt in in Vlaanderen, daar is me een nationalisme aan het installeren waar ik op kots gewoon. Ik bedoel die Vlaamse Leeuw, je kan naar geen wielerkoers meer kijken zonder die vlag te zien. Zelfs bij schaatswedstrijden in Nederland zie je zo'n Vlaamse Leeuw wapperen, je moet er eens op letten. Zeer akelig vind ik dat. Zeer akelig.'

Toch maar een bizar ventje.
Verhulst. Hij weet nog niet eens dat een van de beste schaatsers ter wereld een Vlaming is. Domme, wereldvreemde kloot dus.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 22:57   #27
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leeuw? Of was het een kat in 1250?

bron: http://ci47.blogspot.be/2012/07/de-o...annier-de.html
De afbeelding in het wapenboek Gelre (rond 1400) doet ook niet direct aan een leeuw denken.



bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wapen_van_Vlaanderen
Gebrek aan verbeelding en aan besef aan evolutie in de kunst is geen zonde.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2015, 23:47   #28
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Ah verbeelding..


Fantasie dus. Sommigen maken daar een kunst van veronderstel ik ja.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 09:40   #29
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Ah verbeelding..


Fantasie dus. Sommigen maken daar een kunst van veronderstel ik ja.
De teken-en schilderkunst van die tijd stond nog ver van de realiteit. Als het er - mits enige verbeelding - op leek, was het al goed. Trouwens is die leeuw waarschijnlijk als symbool via de kruistochten in onze streken beland. Zij die hem tekenden, hadden nog nooit een leeuw in het echt gezien.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 19 augustus 2015 om 09:42.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 12:29   #30
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Waarschijnlijk iemand die in het gat kruipt van andere culturen, behalve van zijn eigen cultuur.

Don't shit where you eat.
__________________
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 12:56   #31
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Ik denk dat u het volledige plaatje mist eerlijk gezegd. U snapt de strijd niet, laat staan het belang.
Als ik uw berichten er op na lees ben ik er vrij gerust in dat het voornamelijk jij bent die het plaatje mist.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 20:11   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

/
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2015 om 20:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 20:11   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Dit is niet het wapenschild van West-Vlaanderen.......

...maar...van de stad Leipzig.

En ik denk echt niet dat er d�*�*r gediskuteerd wordt over waar dat nu vandaan komt, en of het nu misschien wel geen kat zou kunnen zijn.....

En hoe zou dat nu toch komen ?



Dezelfde opmerking trouwens voor het wapenschild van Dresden:


En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2015 om 20:28.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 20:48   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Ik voel mij immers belgae.
Is dat hard of zacht, koud of warm ?
Citaat:
Dat is het enige wat telt en volstaat ruimschoots.
Het enige wat telt is dat onze voorouders zich tot in de Franse tijd Nederlanders noemden. Maar enige tijd later werd dat kollektief nationaal bewustzijn gereset met het politiek geladen neologisme Belg/ België.

Citaat:
Vlaming staat voor mij in het beste geval gelijk met Nederlandstalige Belg. Het is niet omdat ik een soort tussentaaltje prevel, dat ik daarom een soort van tussenpersoontje of identiteit ben. Ik zie mijn tussentaaltje eerder als bewijs voor wie ik niet ben. Een Hollander.
Vlaming staat voor mij in het beste geval gelijk met Zuidelijke Nederlander. Al noemde men in de Spaanse tijd élke Nederlander Fiamminghi, eender waar hij vandaan kwam, Holland, Henegouwen, Vlaanderen....
Het is niet omdat ik een soort tussentaaltje prevel, dat ik daarom een soort van tussenpersoontje of identiteit ben. Ik zie mijn tussentaaltje eerder als bewijs voor wie ik wel ben. Een (zuidelijke) Nederlander.
Want gelukkig is kulturele diversiteit namelijk geen loos begrip in de Nederlanden in tegenstelling tot bijvb. het centralistische Frankrijk waar alle uitingen van kulturele verscheidenheid platgewalst worden tot een eenheidsworst...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 augustus 2015 om 20:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2015, 21:33   #35
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

BRON

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'

- 'Ik ben een groot voorstander van democratie, ik zal democratie altijd blijven verdedigen, maar we moeten ermee stellen dat domme mensen ook deelnemen aan democratie. En da's een verschrikkelijke strijd.' (over de populariteit van Bart De Wever)

- 'Ik probeer me soms voor te stellen dat ik een Amerikaan ben en de Belgische berichtgeving lees, en ik zou naar Bart De Wever luisteren, ik zou echt het gevoel hebben dat dit een land is op de rand van een burgeroorlog.'

- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'

- 'Wat je nu hebt in in Vlaanderen, daar is me een nationalisme aan het installeren waar ik op kots gewoon. Ik bedoel die Vlaamse Leeuw, je kan naar geen wielerkoers meer kijken zonder die vlag te zien. Zelfs bij schaatswedstrijden in Nederland zie je zo'n Vlaamse Leeuw wapperen, je moet er eens op letten. Zeer akelig vind ik dat. Zeer akelig.'

Toch maar een bizar ventje.
Wat is er mis met de vlaamse leeuw?
Bij sportwedstrijden zie je toch allerhande soorten vlaggen? Of zijn wij vlamingkjes weer te klein als volk om met een vlag te mogen wapperen? Het zou wel OK zijn als Vlaming om met een vlag van DUVEL te wapperen. Hoe engdenkend.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 08:15   #36
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

De leeuw was in onze contreien al bekend sinds de tijd van de Romeinen. Daar komen de leeuwen op onze Europese wapenschilden dan ook vandaan, ook die van Vlaanderen.

Romeins leeuwen schild
__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 09:50   #37
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Is dat hard of zacht, koud of warm ?

Het enige wat telt is dat onze voorouders zich tot in de Franse tijd Nederlanders noemden. Maar enige tijd later werd dat kollektief nationaal bewustzijn gereset met het politiek geladen neologisme Belg/ België.

Vlaming staat voor mij in het beste geval gelijk met Zuidelijke Nederlander. Al noemde men in de Spaanse tijd élke Nederlander Fiamminghi, eender waar hij vandaan kwam, Holland, Henegouwen, Vlaanderen....
Het is niet omdat ik een soort tussentaaltje prevel, dat ik daarom een soort van tussenpersoontje of identiteit ben. Ik zie mijn tussentaaltje eerder als bewijs voor wie ik wel ben. Een (zuidelijke) Nederlander.
Want gelukkig is kulturele diversiteit namelijk geen loos begrip in de Nederlanden in tegenstelling tot bijvb. het centralistische Frankrijk waar alle uitingen van kulturele verscheidenheid platgewalst worden tot een eenheidsworst...

Vlaanderen is een verbastering van het Romeinse woordje flandria wat staat voor 'overstromingsgebied'. Vandaar de referentie.
Belgae refereert naar een zeker volk. De betekenis gebelgd worden zegt u waarschijnlijk niet zoveel maar Frans Vlaanderen is u vast niet vreemd. Het heeft geen zin uzelf blind te staren op een taaltje. Dat zijn slechts fascistische eigenschappen. Er situeren Hollandse grapjassen die beweren dat ze "ons nooit vergeten zijn". Wel, daar hadden ze dan maar vroeger aan moeten denken.

Ik ken mijn (vijanden). U bent hem niet.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 20 augustus 2015 om 09:52.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:23   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'
Ik weet niet of we het duurste staatsapparaat van Europa hebben, maar de noodzaak tot een enkele regering betwijfel ik sterk. Als het doel kosten besparen zou moeten zijn, stel ik voor ook die ene regering af te schaffen. Met één dictator en een technocratische regering zijn we toch ook ruim bediend, nietwaar?!

Heeft Verhulst trouwens al eens naar de staatsstructuur van Zwitserland gekeken? Twee parlementen op bondsniveau. Ieder kanton heeft ook een eigen parlement. Er bestaan ook gemeenteraden. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:24   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'
Als het niets om het lijf heeft, wat is er dan eigenlijk zo fantastisch aan dat Belg zijn? Het totaal ontbreken van echte identiteit? Fantastisch om niets te zijn?

Mij komt het toch als een bijzonder holle uitspraak over. Wel typerend voor het neobelgicisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2015, 10:29   #40
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

It sucks to Be a Belgian
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be