Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Euthanasie voor gevangenen?
Ja, moet een mogelijkheid zijn. 9 90,00%
Nee, je zit de straf uit die je krijgt, ook als dat niet de doodstraf is. 1 10,00%
Gevangenen met een doodswens moeten hulp krijgen, binnen de beperkingen van hun straf. 1 10,00%
Gevangenen met een doodswens moeten zo nodig ook buiten de grenzen van hun straf hulp krijgen. 1 10,00%
Gevangenen die elkaar vermoorden? Kunnen we daar geen TV-show van maken? Opgeruimd staat netjes! 1 10,00%
Anders (Duvel, bah, super genuanceerd etc) 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2017, 16:50   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard Euthanasie voor gevangenen/vrijwillige doodstraf

Een bijzondere zaak in de VS, aan de hand waarvan ik mogelijkheid tot een maatschappelijke discussie zie. Twee gevangenen van 35 en 25 jaar, beiden tot levenslang zonder kans op vrijlating veroordeeld wegens dubbele moord, hebben samen in de gevangenis nog een vierdubbele moord gepleegd met als doel om de doodstraf uit te lokken. Zeker een van de twee mannen heeft al herhaaldelijk geprobeerd zelfmoord te plegen. Onder de slachtoffers waren twee andere (enkelvoudige) moordenaars, maar ook een man die binnenkort vrij zou komen. De gevangenen verdedigen hun actie met de stelling dat ze ook bewakers uit hadden kunnen kiezen, maar speciaal voor slechte mensen kozen in plaats van mannen die gewoon hun werk doen. Dat alles roept bij mij de vraag op: heeft een gevangene het recht om te sterven?

Nou, dit is een complex geval. Beide mannen waren al psychiatrisch patient en het is maar de vraag of zij zelfs met een hele liberale euthanasie wetgeving toerekeningsvatbaar geacht zouden worden om zichzelf dood te wensen, ook als ze veel ouder en/of ongeneeslijk ziek waren. Daarom mijn vraag meer in het algemeen.

Je mag meerdere antwoorden in de poll aanklikken als een combinatie van maatregelen je goedkeuring zou wegdragen, de antwoorden zijn openbaar. Ter verduidelijking: "hulp krijgen" is hulp om niet meer dood te willen, hulp krijgen om dood te gaan staat al in de bovenste optie.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 juni 2017 om 16:59.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:52   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Welke Pol(l)?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:55   #3
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Welke Pol(l)?
Die mag je altijd pas maken als je de draad al gepost hebt, nu is hij er.

(Links kan je wel van tevoren toevoegen, maar dat was ik gewoon vergeten. )
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 juni 2017 om 16:58.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 17:03   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Die mag je altijd pas maken als je de draad al gepost hebt, nu is hij er.

(Links kan je wel van tevoren toevoegen, maar dat was ik gewoon vergeten. )
Mijn antwoord: Gevangenen die nooit meer vrij kunnen komen zouden het recht moeten hebben hun leven te mogen laten beëindigen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 17:35   #5
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Belgische gedetineerden kunnen reeds euthanasie aanvragen en krijgen, onder de voorwaarden van de wet uiteraard.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 17:56   #6
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Een perverse gedachte, bijzondere euthanasieregels voor gedetineerden.

Het zou de overheid een incentive bieden om de levensomstandigheden zo slecht te maken, dat de gevangenispopulatie de goedkope oplossing kiest - een spuitje, zonder dat dure procesvoering aan voorafgaat.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 19:00   #7
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Een perverse gedachte, bijzondere euthanasieregels voor gedetineerden.

Het zou de overheid een incentive bieden om de levensomstandigheden zo slecht te maken, dat de gevangenispopulatie de goedkope oplossing kiest - een spuitje, zonder dat dure procesvoering aan voorafgaat.
Geen perverse gedachte. De invulling daarvan die jij geeft is inderdaad pervers.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 01:08   #8
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Een perverse gedachte, bijzondere euthanasieregels voor gedetineerden.
als ge er vanuit gaat dat wij RECHT op leven hebben dan impliceert dat dat wij niet MOETEN

als wij niet MOETEN leven is het evident dat ge er ook moogt uitstappen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 02:52   #9
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Is het niet simpeler om de doodstraf te geven in plaats van levenslang?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 06:03   #10
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Euthanasie voor gevangenen?
Citaat:
Mijn antwoord: Gevangenen die nooit meer vrij kunnen komen zouden het recht moeten hebben hun leven te mogen laten beëindigen.
+2

De brave belastingbetaler kan er alleen maar beter van worden.

p.s. Automatisch orgaandonor zijn die uiteraard ook dan of zie ik dat weer verkeerd?

Ok, ok wie wil die?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 juni 2017 om 06:04.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 06:12   #11
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Is het niet simpeler om de doodstraf te geven in plaats van levenslang?
neje
bij de doodstraf kunt ge u vergissen, wa effectief gebeurt, bij euthanasie kiest de crimineel zelf
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 06:18   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.633
Standaard

Ik vind dat zelfmoordpillen gewoon in een apotheker zouden moeten verkocht worden, dus ook in de apotheek van een gevangenis. Het zal onze ervaring van, en verhouding tot, de dood leefbaarder maken.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 juni 2017 om 06:18.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 06:45   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
+2

De brave belastingbetaler kan er alleen maar beter van worden.

p.s. Automatisch orgaandonor zijn die uiteraard ook dan of zie ik dat weer verkeerd?

Ok, ok wie wil die?
Organen kunnen perfect anoniem zijn, daar niet van.

Maar als ge zelf moogt kiezen, tussen langzaam creperen en het krijgen van de lever van een Belhacem....

Mijn keuze is snel gemaakt. Steek die behamel-lever er maar snel in, na 1 pint wil Allah die toch niet meer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 07:27   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Organen kunnen perfect anoniem zijn, daar niet van.

Maar als ge zelf moogt kiezen, tussen langzaam creperen en het krijgen van de lever van een Belhacem....

Mijn keuze is snel gemaakt. Steek die behamel-lever er maar snel in, na 1 pint wil Allah die toch niet meer.
Tjah, inderdaad ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 07:46   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Is het niet simpeler om de doodstraf te geven in plaats van levenslang?
is het niet simpeler om die mens gewoon zijn schoenen en broeksriem terug te geven?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 07:48   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Mijn antwoord: Gevangenen die nooit meer vrij kunnen komen zouden het recht moeten hebben hun leven te mogen laten beëindigen.
ik denk dat dit de facto in BE al zo is. (niet dat wij, in theorie, gevangenen hebben die nooit meer vrij kunnen komen)

met name als de gedetineerde zijn vrijheidsberoving als ondraaglijk lijden formuleert.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 juni 2017 om 07:49.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 08:14   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.197
Standaard

Ja, maar binnen de context van de wet zoals dat die voor alle burgers geldig is : er moet een ondraaglijk lijden zijn, dokter moet bereid zijn om het toe te passen enz enz.
Dus : niet gewoon afdwingbaar maken, maar de gevangene wel de mogelijkheid geven van een andere arts te zoeken die het wel wil doen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 08:27   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
(niet dat wij, in theorie, gevangenen hebben die nooit meer vrij kunnen komen)
Het Europees hof van de rechten van de mens ligt op dit punt een beetje in de clinch met Nederland op dit moment. Levenslang zonder kans op gratie wordt als een inhumane straf gezien, en bijvoorbeeld de Nederlandse constructie waarbij na twintig jaar in enkele bijzondere gevallen koninklijke gratie verleend wordt gaat niet ver genoeg. Een gevangene moet altijd hoop kunnen houden, moet in het geval van een psychiatrische patient behandeld kunnen worden en moet voorbereid worden op terugkeer in de maatschappij, en mits die voorbereiding slaagt uiteindelijk (niet perse na een half jaar van de opgelegde levenslang, maar toch wel na enkele tientallen jaren) ook kunnen terugkeren. Tenminste, dat is wat ik ervan begrijp, recht is niet echt mijn specialiteit.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 28 juni 2017 om 08:35.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 08:38   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het Europees hof van de rechten van de mens ligt op dit punt een beetje in de clinch met Nederland op dit moment. Levenslang zonder kans op gratie wordt als een inhumane straf gezien, en bijvoorbeeld de Nederlandse constructie waarbij na twintig jaar in enkele bijzondere gevallen koninklijke gratie verleend wordt gaat niet ver genoeg. Een gevangene moet altijd hoop kunnen houden, moet in het geval van een psychiatrische patient behandeld kunnen worden en moet voorbereid worden op terugkeer in de maatschappij, en mits die voorbereiding slaagt uiteindelijk (niet perse na een half jaar van de opgelegde levenslang, maar toch wel na enkele tientallen jaren) ook kunnen terugkeren. Tenminste, dat is wat ik ervan begrijp, recht is niet echt mijn specialiteit.
misschien kan Nederland een voortrekkersrol spelen en die euthanasie tot een recht maken ... zo wordt ook aan de mogelijke Eis van het Europees Hof voldaan en bestaat die Levenslang zonder uitweg niet meer.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2017, 18:58   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als euthanasie uw enige nog resterende hoop is in een totale uitzichtloze situatie....dan is de beschaving ver weg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be