Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind je de kloof nog zo diep, na lezing van de tekst?
Ja we zijn véééééél vriendelijker voor de westerse dames. 40 83,33%
Nee Superstaaf®, we zijn inderdaad in hetzelfde bedje ziek. 8 16,67%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2002, 10:35   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Een ijzersterk argument van de rabiate vreemdelingenhaters, is het vaakgehoorde, terechte verwijt van minorisatie en discriminatie van vrouwen in sommige culturen vreemd aan de onze. Dit inconveniënt hoeft niet echt een beletsel te zijn, voor mensen uit die andere gemeenschappen, om naadloos, zonder al teveel aanpassing te integreren in onze samenleving. Waarom niet? Omdat onze cultuur in de realiteit, bij nader inzien, haast even vrouw-onvriendelijk is als de hunne.
Ter staving hiervan een paar exempels:

POLITIEKE DISCRIMINATIE
In andere culturen dan de onze is er geen plaats voor de vrouw op bestuurlijk vlak.

Volkomen waar. Hier echter nauwelijks meer. Getuige de paar krampachtige pogingen (ritsprincipe, hier en daar een excuustruus) om de schijn op te houden als zou de vrouw hier politiek ook maar iets in de pap te brokken hebben.
Eveneens breng ik graag in herinnering dat het nog maar sinds enige tientallen jaren is, dat de vrouw alhier meegeniet van het algemeen enkelvoudig stemrecht.


DISCRIMINERENDE KLEDINGSVOORSCHRIFTEN:
De fameuze stigmatizerende burqua, waar menig racist evenveel last schijnt van te ondervinden als de gebruikster van het onding.

Hiertegenover is het niet moeilijk om te stellen, dat we onze vrouwen met de hulp van modekoningen (vaak machtiger dan een religieuze heersers) eveneens een nefast kledingspatroon opdringen, fnuikend zowel voor hun lichamelijk als geestelijk welzijn.
De fameuze hoge naaldhakken, dodelijk voor een vrouwerug op langere termijn, pijnlijk eng en knellend aan de toppen van de tenen onmiddelijk bij het dragen, werden hier opgedrongen aan het vrouwelijke bevolkingsdeel, enkel opdat wij met geile blikken, hun smakelijke gespannen konthelftjes zouden kunnen nastaren, sensueel wiebelend bij het geforceerd elegant rondstruinen op die ondingen. Voor wie nu molenwiekend komt aandraven dat deze westerse marteltuigen uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn, gauw even erop wijzen dat de vervangende toestellen (schoenen met plateauzolen) zo mogelijk nog nefaster voor de rug blijken, en dit zelfs op korte termijn.
Wat gedacht van de knellende rijgcorsetten? Door mannen enkel eens aangegespt tot carnavalesk vermaak voor één dag, hebben ze hier decennialang onze vrouwen grover in hun fysieke vrijheid belemmerd, dan menig dwangbuis. Enkel opdat des dames' silhouette zou voldoen aan het van de pot gerukte ideaalbeeld van de wespetaille, waaraan de meesten onder sociale dwang met zware tegenzin gehoorzaamden.
Als klap op de vuurpijl nog eventjes aanstippen: de rok. Is er discriminerender kledingstuk denkbaar? In vele bedrijven, kantoren, onderwijsinstellingen........ nog steeds een vereist, zoniet reglementair verplicht onding voor het vrouwelijk personeel. Een kledingstuk dat elke draagster degradeert tot een quasi publieke vrouw, op elk moment klaar om op haar meest intieme plaatsen gegrepen en bepoteld te worden. Zoiets vereisen is zwaar discriminerend, en een regelrechte schande voor onze westerse samenleving.


FYSIEKE INTIMIDATIE EN DISCRIMINATIE:
De allochtone vrouwen zijn het slachtoffer van de losse handjes van hun echtgenoot, en worden in sommige afrikaanse landen fysiek verminkt (besnijdenis)

Welke brave westerse huisvader heeft nog nooit zijn vrouw des huizes, met een welgemikte trap onder de kont, teruggestuurd naar haar fraai ingerichte keuken, alwaar ze (althans volgens het vlaamsblok) thuishoort? Reeds menige hitsige blanke jongeman bezorgde zijn verloofde extra blauwe oogschaduw, wanneer haar liederlijk gedrag met andere kerels zijn teewater deed overkoken. Hoeveel blanke vrouwen smaakten al niet het twijfelachtige genot om met het volkomen verpieterde avondeten als hoofddeksel, jankend naar de buurvrouw te moeten vluchten, wanneer manlief ladderzat en allesbehalve welgezind thuiskwam en voor geen rede meer vatbaar bleek?
Op menig operatietafel in westerse klinieken, mutileren psychopatische chirurgen (die zichzelf het epitheton esthetisch opplakken!!) de borsten, aangezichten, en weelderige kont- en dijpartijen van onze vrouwen, enkel om hen in overeenstemming te boetseren met een uit de lucht gegrepen schoonheidsideaal.
En om het plaatje compleet te maken: welke origine, welk ras, en (o schande) welke nationaliteit heeft één van de grootste monsters uit vorige eeuw? Een monster dat niet alleen vrouwen, maar bovendien minderjarige kindvrouwtjes mishandelde, verkocht, sexueel misbruikte, en ombracht door ze in zijn speciaal daarvoor geconstrueerde kelder de gruwelijke hongerdood te laten sterven. Een monster dat een eeuw verder nóg steeds op zijn proces zit te wachten, ondanks het feit dat de slachtoffers (geen controversiële politieke figuren, maar onschuldige kinderen!) onder het oog van talloze camera's uit zijn eigenste behuizing werden geplukt. "Welk ras, origine en nationaliteit bezit Dutroux alweer", zo polstte ik? Juist: hij is een blanke, westerse, belg.

Laat ons dus rustig concluderen dat het naar elkaar toegroeien in een multicultureel model niet eens zó een grote stap is. De kloof allochtoon-autochtoon is véél kleiner dan menig mysoxeen ons wil doen geloven. Die vermeende verschillen worden enkel in de (goedkope) verf gezet, om de stemmetjes te ronselen van mensen die zich nogal makkelijk iets laten aanpraten, zonder eerst eens in eigen boezem te kijken. Wij doen heus niet onder op het vlak van be(mis?)handeling van onze zwakke sexe. De oude arabische spreuk: "Ros uw vrouw elke dag eens stevig af, als jij niet weet waarom, dan zal zij het wel weten", kan in menig vlaams gezinnetje rustig de muur sieren, ter vervanging van de melige Bond-Zonder-Naamspreuk.
Het water is echt niet zo diep als men ons wil wijsmaken, zo althans ziet het:

Superstaaf®
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 14:16   #2
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

U hebt overschot van gelijk maar ik wil u toch even wijzen dat de godsdienst in vele islamitische landen niet gescheiden is van staat. Dat heeft als gevolg dat je bijvoorbeeld een zedenpolitie hebt die alles streng controleert en het zeker niet nalaat straffen uit te delen.

In sommige landen bestaan reeds grotere vrijheden. zoals ik al gelezen heb dragen sommige islamitische vrouwen inderdaad modieuze hoofddoeken van Ali Armani, Mohammed Versace, Ibrahim Gucci,......

Volgens mij is het dragen van die ongemakkelijke kledingstukken steeds gelieerd met de godsdienst in de islamitische wereld. Hier in de Westerse wereld is men nog steeds vrij om te dragen en te kopen wat men wil zoalang men over de middelen beschikt. Zo zal een vrouw pas op naaldhakken lopen als zij dat mooi vindt of als ze haar man die kickt op naaldhakken een plezier wil doen. Nergens staat in de wet dat als ze het centrum van een stad betreedt, naaldhakken moet dragen om die mooie kuiten minstens zeven centimeter van de grond tillen.

Dan zou ik nog graag wijzen op de studierichtingen waar de vrouw de man al bijgehaald heeft en waar verwacht wordt binnen enkele jaren ingehaald. De nivellering op het vlak van onderwijs is reeds jaren aan de gang en nu worden de resultaten zichtbaar. Zo zal de competentie van moeder de vrouw langzaam maar zeker duidelijk worden en zullen hogere functies steeds meer ingang vinden in 'het vrouwelijk milieu'. Daarenboven zal de politiek (die steeds een beetje achterkomt) dit ook wel inzien, minstens tien jaar na de privésectoren.

U doet iets in deze posting wat u niet voor het eerst doet! Een negatieve tendens uitvergroten om zo vervolgens uitgebreid aan de kaak te stellen. Geweld binnen het gezin komt voor maar ongetwijfeld niet in de mate waarin u het beschrijft. Dat doet me trouwens denken aan een serie in Humo waarbij men onderzocht hoe het zat met geweld van vrouw tegenover man. Daar kwam men tot de conclusie dat die evenredig vorderde met de emancipatie van de vrouw. Meer en meer mannen krijgen dus klop van overspannen vrouwen.

Trouwens, kent u de Arabische kamelenneuker? Perversiteiten komen in elke cultuur voor. Die worden gevormd door iemands zieke geest en niet door de overheersende denk-en leefwijze.

PieterJan
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 17:48   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
U hebt overschot van gelijk
So far so good.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
maar ik wil u toch even wijzen dat de godsdienst in vele islamitische landen niet gescheiden is van staat. Dat heeft als gevolg dat je bijvoorbeeld een zedenpolitie hebt die alles streng controleert en het zeker niet nalaat straffen uit te delen.
Lees eens "Het verdriet van Vlaanderen" van prof Haegedoorn, en je zal schrikken hoezeer verweven ook hier nog het bestuur en de kerkelijke overheid in al haar geledingen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
volgens mij is het dragen van die ongemakkelijke kledingstukken steeds gelieerd met de godsdienst in de islamitische wereld. Hier in de Westerse wereld is men nog steeds vrij om te dragen en te kopen wat men wil zoalang men over de middelen beschikt. Zo zal een vrouw pas op naaldhakken lopen als zij dat mooi vindt of als ze haar man die kickt op naaldhakken een plezier wil doen.
Of het nu om religieuze druk (al dan niet in wetten gegoten) of om sociale druk vanwege de mannen, de vriendinnen, of de heersende modetrends, geïnstigeerd door modekeizers gaat: er is pressie op onze dames om met ongerieflijke rommel aan hun gat voor het voetlicht te treden.......

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Dan zou ik nog graag wijzen op de studierichtingen waar de vrouw de man al bijgehaald heeft en waar verwacht wordt binnen enkele jaren ingehaald. De nivellering op het vlak van onderwijs is reeds jaren aan de gang en nu worden de resultaten zichtbaar. Zo zal de competentie van moeder de vrouw langzaam maar zeker duidelijk worden en zullen hogere functies steeds meer ingang vinden in 'het vrouwelijk milieu'.
Het feit dat je dit aanhaalt zegt reeds genoeg. Het was ooit anders, en zelfs nog niet zo lang geleden ("de resultaten worden nu zichtbaar---///-----verwacht wordt binnen enkele jaren" aldus jezelf).
Laat mij jou er terloops op wijzen, dat je door je woordkeuze (moeder de vrouw) onze dames weer een job in handen geeft, waar je ze hedentendage toch beter zelf laat over beslissen, of ze die willen ter harte nemen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Geweld binnen het gezin komt voor maar ongetwijfeld niet in de mate waarin u het beschrijft.
Het spijt me als ik hier op uw gevoelige jongenszieltje trap. Een zieltje dat waarschijnlijk gecultiveerd werd in een gezin waar dergelijke scènes niet aan de orde van de dag waren. Maar ik vrees dat de realiteit in vele huiskamers de 'violence-rating' van mijn schrijfsel nog vele malen overtreft...........

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Dat doet me trouwens denken aan een serie in Humo waarbij men onderzocht hoe het zat met geweld van vrouw tegenover man. Daar kwam men tot de conclusie dat die evenredig vorderde met de emancipatie van de vrouw. Meer en meer mannen krijgen dus klop van overspannen vrouwen.
De uitzonderingen op dit taboeonderwerp zijn uiteraard gesneden koek om de oplage van een tabloïd eens fiks de hoogte in te jagen. Bemerk trouwens dat je tekst een nog onaffe emancipatie van de vrouw impliceert, daar ze nog 'vordert'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Trouwens, kent u de Arabische kamelenneuker?
Ik moet u weer ontieglijk teleurstellen, Pieterjan. Dergelijke kringen frequenteer ik liever niet. Toch bedankt om me te willen introduceren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Perversiteiten komen in elke cultuur voor. Die worden gevormd door iemands zieke geest en niet door de overheersende denk-en leefwijze.
Hoogst verbaasd lees ik nu uw conclusie. Je vind dus ook dat de uitwassen die er bij ons en in andermans cultuur plaatsgrijpen, geen belet mogen vormen om een poging te wagen, samen met het gros van de normale personen, een goedwerkend samenlevingsmodel te proberen creëren?
Fijn Zo hoort het
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 21:29   #4
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Hoe wij de vrouw behandelen is grotendeels bepaald door de kerk. De taak van de vrouw stond al reeds in het oud testament neer geschreven.Snodaards vonden het dan nuttig om van een vrouw het onderdanig ras te maken.Dit gebeurd bij alle godsdiensten.Jammer speelt het mannelijk geslacht daar een grote rol in.Is het de vrouw zelf niet die de mode heeft gecreeërd. Een creatie om huin soortgenoten de loef af te steken. Een spelletje in de natuur om het mooiste beestje in te palmen en aan voortplanting te denken?Of was het de man niet die al die troep lanceerde. Droegen de koningen aan het Franse hof geen schoenen met hakken? Waren zij al of niet geparfumeerd? Droegen vroeger de mannen geen rokken? Zwachtelden ze nioet hun benen om op jacht te gaan en is daardoor de broek niet onstaan? Vrouwen moesten thuis blijven en voor de kroost zorgen,dus jacht zat er niet aan te komen. Mannen namen toch de meeste beslissingen,waarom moest een vrouw zich daarmee bemoeien?Het is na door invloed van een Engelse dame dat het stemrecht voor de vrouw er uiteindelijk is van gekomen. Vele gewoontes die de vrouw droegen of dragen zich naar gedroegen en nu nog naar dragen is grotendeels overgenomen van mannen. Is de vrouw zelf niet het slachtoffer van haar eigen ijdelheid en dat de man nu ook ten prooie is van gevallen.Maak u niet dik,dun is de mode. Het ideaal beeld van de mens is zo diep ingeburgerd dat het een hoofdrol begint te spelen .Waar vroeger veel geld werd gespendeerd aan andere dingen wordt hedendaags een groot deel van het gezins of eigen budget besteed aan het lichaam,kortom er goed uitzien. In menig Islamitisch land is dit tegenwoordig ook schering en inslag met uitzondering van landen die onder een zeer streng regime leven. Soms onder een hoofdoek of een Burqua zitten er mooie pareltjes(woorden van Goedele Liekens)Het klinkt gek maar sommige vrouwen vonden de burqua een soort bescherming. En heef toe alles wat je niet kan zien en moet ontdekken is toch veel meer opwindend.

Geweld vind je in alle lagen van de bevolking en bij alle rassen,diçt van vrouwelijke of mannelijke kant.
De studierichtingen bij de meisjes zijn bijna gelijklopend met die van de jongens(zie een artikel over artsen in de krant als voorbeeld)Helaas is de vrouw nog steds slachtoffer van die eeuwenlange traditie:huisvrouw zijn.
Weinig mannen hebben de moed om de rollen te switchen.Het jacht instinkt ziet hellaas nog heel diep in zijn onder bewustzijn.

Om tot een geheel te komen is er geen verschil tussen de autochtoon en de allochtoon kwa vrouwvriendelijkheid. Culturele invloeden bepalen de vrijheid van de vrouw.

De moralist
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 15:27   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Beste Superstaaf,

Eigenlijk hoef ik al niet meer te reageren op dit onderwerp want Pieterjan en de Moralist hebben die klus beter geklaard dan ik het kan.

Ik ben tuk op je stijl, je woordgebruik, je denkwijze, ja zelfs op je loyaliteit tegenover je superieuren: de monarchie en zijn "landsbedienaars". Aan de andere kant deel ik je afkeer voor het instituut "kerk" en de tsjeven die er veel te lang een machtssymbiose mee vormden. Daarom vind ik het vreemd dat je hiermee niet uitdrukkelijker je stelling probeerde te Superstaven. Uiteindelijk zijn de zwaarste mistoestanden haast altijd terug te voeren tot de samenwerking tussen kerk en staat. Hoe beter zij dat doen (of deden)hoe zwaarder de pressie op het "gewone" volk, en vooral de vrouwen. Er is echter een groot verschil. In het "vrije"westen is dit aan het evolueren. "Ginder" is daar nog nauwelijks sprake van.Terwijl hier een vorm van vrijheid mogelijk is die zelfs tot decadentie kan leiden wordt ginder halstarrig de oude koers gevaren. Koers die er in eerste plaats op gericht blijft de vrouw onder de knoet te houden. Zelfs als ze naar hier komen blijft dezelfde morele, sociale en vooral religieuze druk op vrouwen voortbestaan. En op een wijze die hier zelfs vijftig jaar geleden niet geëvenaard werd!
Ik meen me te herinneren dat hier ook niet alleen de vrouwelijke religieuzen onder een tent (of was het een habijt?) verstopt werden maar ook de mannen. Die tijd is hier lang voorbij. Je ziet hoogstens in een mediteraan land zoals bijvoorbeeld Spanje, nog vrouwelijke religieuzen in een zwarte tent rondparaderen. Om maar te zeggen dat dit soort kleding een welbepaalde bedoeling heeft. Zelfs waar men er voor "kiest" is de "keuze" dus niet zo vrij als het lijkt maar eerder een moreel verplicht herkenningsteken. Iets zoals de ster die de joden opgekleefd werd. "Dit of dat BEN ik en iedereen moet dat zien".
Het is ook niet helemaal eerlijk van je religieuze dwang tegenover maatschappelijke te plaatsen. Het dwingende karakter van de eerste is immers veel groter dan het laatste. Om maar een paar voorbeelden te noemen: hier kunnen zowel vrouwen als mannen scheiden. "Ginder" is dat meestal, en nog steeds, het privilege van de man. Hij mag zowel voor als na zijn huwelijk op de versiertoer gaan ook al staat dat zo niet in de koran maar "dat IS nu eenmaal zo". Hun vrouwen horen maagd te zijn als ze trouwen. "Overspel" kost de vrouw ginder vaak het leven door steniging. Eens hier krijgt ze de kogel of een koord als ze het al aandurft! De man geraakt er meestal met zweepslagen vanaf ginder. Hier doet hij gewoon zijn eigen goesting omdat het bij zijn "cultuur" hoort. In Egypte worden homosexuelen nog altijd zwaar vervolgd. In Saoedi Arabië mogen vrouwen geen auto besturen.
En last but not least Staafje, hier mag je elk jaar dagenlang het beest uithangen in de "verkeerde" kleren in Rio de Janeiro aan de Dender zonder dat het je aangerekend wordt! Ik zie dus wel degelijk grote cultuurverschillen die niet binnen de komende vijftig jaren overbrugd zullen worden met de maatregelen zoals ze tot nu toe genomen werden. Intussen kiezen er wel steeds meer mensen uit die culturen voor onze nationaliteit maar verafschuwen ze onze al te "vrije"cultuur. Ik zie aan de andere kant niet veel westerlingen naar de overkant gaan behalve als toerist. Toeval?

Ikzelf blijf ook veiligheidshalve maar hier. Ik mag hier niet alleen een goede Vlaming en slechte Belg zijn, ik kies er zelf voor of ik dik of dun wil zijn, of ik wil scheiden van een alcoholist, of ik een verstandshuwelijk of een uit liefde aanga. Ik word evenmin een kopje kleiner gemaakt als ik me door de "verkeerde" man laat versieren. Ik sta in de file in mijn eigen auto, vier carnaval zoals het me belieft, loop in mijn blootje in mijn huis en tuin, draag sexy lingerie en kleding inplaats van een vormeloze tent, drink lekkere wijntjes op leuke avondjes, geniet ongegeneerd van sex....en leef nog altijd. Ik zou het ginder maar eens moeten proberen!!!
Leven het decadente "vrije" westen dus. Beter dat dan de overtreffende trap van wat we hier niet zolang geleden meemaakten!

Er zijn dus gelijkenissen Superstaaf maar de verschillen zijn er beslist ook en ze zijn niet niks!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 17:01   #6
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Snodaards vonden het dan nuttig om van een vrouw het onderdanig ras te maken.Dit gebeurd bij alle godsdiensten.
De moralist

Volgens mij heeft niemand de vrouw tot onderdanige sekse gemaakt. De evolutie heeft daarvoor gezorgd. Maar ik denk dat die wijze die nu nog steeds doorleeft er reeds vroeg gekomen is.
Toen de mannen gingen jagen en de vrouwen bessen gingen plukken. Was er toen al godsdienst? Dan bedoel ik een godsdienst waar de man centraal in stond? Nee, men aanbad bliksem, vuur, donder, kortom alle mysterieuze natuurelementen. Van een verlangen naar een vereniging met een godheid (m/v) was geen sprake.
De man zorgde voor het jagen op de grote dieren (héél belangrijk ). Zo voorzag hij het 'gezin' van vachten, beenderen, vlees,... Toen kwamen deze middelen pas bij de vrouw terecht. Zij prepareerde het vlees, vette de huiden,...
Dus eerst kwam de man en dan de vrouw. Nu wil ik me met deze posting niet seksistisch uitlaten, laat dat vooral duidelijk zijn.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2002, 00:46   #7
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Pieterjan die de gebruiken van de holbewoners duidelijk goed kent, stelt dat de onderdanige positie van de vrouw voortvloeit uit de fysieke overheersing van de man. Ik ben in een vriendelijke bui en neem dit even aan. (Ik geloof wel dat dit al eventjes geleden is, nietwaar?) Ga je ontkennen Pieja dat het instandhouden van die toestand ook niet de verantwoordelijkheid is van de mannen?
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2002, 09:48   #8
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Snodaards vonden het dan nuttig om van een vrouw het onderdanig ras te maken.Dit gebeurd bij alle godsdiensten.
De moralist

Volgens mij heeft niemand de vrouw tot onderdanige sekse gemaakt. De evolutie heeft daarvoor gezorgd. Maar ik denk dat die wijze die nu nog steeds doorleeft er reeds vroeg gekomen is.
Toen de mannen gingen jagen en de vrouwen bessen gingen plukken. Was er toen al godsdienst? Dan bedoel ik een godsdienst waar de man centraal in stond? Nee, men aanbad bliksem, vuur, donder, kortom alle mysterieuze natuurelementen. Van een verlangen naar een vereniging met een godheid (m/v) was geen sprake.
De man zorgde voor het jagen op de grote dieren (héél belangrijk ). Zo voorzag hij het 'gezin' van vachten, beenderen, vlees,... Toen kwamen deze middelen pas bij de vrouw terecht. Zij prepareerde het vlees, vette de huiden,...
Dus eerst kwam de man en dan de vrouw. Nu wil ik me met deze posting niet seksistisch uitlaten, laat dat vooral duidelijk zijn.
You must be kidding...
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2002, 22:45   #9
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Volgens het woord van God dat via Mohammed in de Koran te boek gesteld werd, heeft bij de erfenis de man recht op twee keer het deel van de vrouw, omdat de vrouw het geld van de man uitgeeft.

Is dat nu geen wijs boek die Koran?


Of was God daarentegen zo onhandig in het ineenklunzen van man en vrouw dat hij vond dat zijn boodschapper een en ander nog eens in een boekske moest rechtzetten?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 10:56   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Volgens het woord van God dat via Mohammed in de Koran te boek gesteld werd, heeft bij de erfenis de man recht op twee keer het deel van de vrouw, omdat de vrouw het geld van de man uitgeeft.

Is dat nu geen wijs boek die Koran?


Of was God daarentegen zo onhandig in het ineenklunzen van man en vrouw dat hij vond dat zijn boodschapper een en ander nog eens in een boekske moest rechtzetten?
De Koraan is minder vrouwonvriendelijkdan velen aannemen.
Lees de tekst, en constateer dat er ten aanzien van de vrouw voor die tijd heel wat sociale maatregelen in vervat zitten.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 13:43   #11
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Zeer juist gezegd superstaaf.Wederom een bewijs dat een instituut een filosofische gedachte volledig moet vervormen in eigen belang. Waar staat het in de bijbel dat de vrouw zo nadelig moet behandeld worden en dit in alle opzichten. Idem voor de koran. Waar staat het in de koran dat een vrouw moet gestenigd worden bij overspel en de man er maar met de zweepslagen ervan af komt? Een wet gemaakt door de moslims.De katholieke wet is al niet veel beter. Hypocrisie in een overtreffende trap.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 14:54   #12
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Pieterjan die de gebruiken van de holbewoners duidelijk goed kent, stelt dat de onderdanige positie van de vrouw voortvloeit uit de fysieke overheersing van de man. Ik ben in een vriendelijke bui en neem dit even aan. (Ik geloof wel dat dit al eventjes geleden is, nietwaar?) Ga je ontkennen Pieja dat het instandhouden van die toestand ook niet de verantwoordelijkheid is van de mannen?

Ik ga het zeker niet ontkennen maar de basis was gelegd...
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 16:53   #13
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Zeer juist gezegd superstaaf.Wederom een bewijs dat een instituut een filosofische gedachte volledig moet vervormen in eigen belang. Waar staat het in de bijbel dat de vrouw zo nadelig moet behandeld worden en dit in alle opzichten. Idem voor de koran.

Om aan te tonen dat de gelovigen zelf niets hebben verzonnen :
volgende verzen uit de Heilige Koraan, het enige en ware woord van God zelf, de eeuwige, de onbetwijfelbare, de onbediscussieerbare, in één woord de absolute waarheid, door Mohammed zijn boodschapper (pies be upon him) gebracht naar het mensdom :


An - Nisa

12. Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen, maar als er alleen meisjes zijn, meer dan twee, dan is er voor haar tweederde van de nalatenschap en als er slechts één is, voor haar is de helft. En voor elk van zijn ouders is er een zesde deel der erfenis, als hij een kind heeft, maar als hij geen kind heeft en zijn ouders van hem erven, dan is er voor zijn moeder een derde deel en als hij broeders en zusters heeft, dan is er voor zijn moeder een zesde deel na de betaling van enig legaat, dat hij heeft nagelaten of van schuld. Uw ouders en uw kinderen, gij weet niet, wie van hen u het meest tot heil is. Dit is vastgesteld door Allah. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alwijs.

13. En gij zult de helft hebben van hetgeen uw vrouwen nalaten, indien zij geen kind hebben, maar indien zij een kind hebben, is er voor u een vierde van hetgeen zij nalaten na de betaling van enig legaat, of van schuld. En zij zullen een vierde hebben van hetgeen gij nalaat, als gij geen kind hebt, maar als gij een kind hebt, zo is er voor hen een achtste deel van hetgeen gij nalaat, na de betaling van enig legaat of van onverrekende schuld. En indien er een man of een vrouw is, van wie wordt geërfd en deze is ouderloos en kinderloos en heeft een broeder en een zuster, dan is er voor elk van hen een zesde deel. Maar als er meer dan dezen zijn, dan zijn zij deelgenoten in een derde na de betaling van enig legaat dat is nagelaten of van schuld, zonder benadeling. Dit is gebod van Allah en Allah is Alwetend, Verdraagzaam.

14. Dit zijn de door Allah vastgestelde bepalingen en wie Allah en zijn boodschapper gehoorzaamt, Hij zal hem tuinen doen binnengaan, waar doorheen rivieren stromen, daar zullen zij in verblijven en dat is een grote zegepraal.

15. En wie Allah en zijn boodschapper niet gehoorzaamt en Zijn grenzen overschrijdt zal Hij het Vuur doen binnengaan; hij zal daarin verblijven en dit zal voor hem een vernederende straf zijn.

16. En voor degenen van uw vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roep vier van u als getuigen tegen hen en als zij getuigen tegen hen, sluit hen dan in de huizen op, totdat de dood hen achterhaalt, of totdat Allah hen een weg opent.

17. En als twee mannen onder u zich hieraan schuldig maken, straf hen beiden. En als zij berouw hebben en zich beteren, laat hen dan met rust. Voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol.

26. En wie van u het niet kan bekostigen vrije gelovige vrouwen te huwen, hij huwe hetgeen gij bezit, namelijk gelovige slavinnen. En Allah kent uw geloof het beste. Gij zijt van elkander; huwt hen daarom met toestemming van hun meesters en geeft hen een huwelijksgift op de gebruikelijke wijze, kuis zijnd, geen ontucht plegend, noch er heimelijke minnaars op nahoudend. En indien zij nadat zij gehuwd zijn zich schuldig maken aan ontrouw, geldt voor hen de helft van de straf, die voor de vrije vrouwen is voorgeschreven. Dit is voor degene onder u die vreest te zondigen. Maar het is beter voor u dat gij u weerhoudt. En Allah is vergevensgezind, Genadevol.

35. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder hun hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijs hen terecht en laat hen in hun bedden alleen en tuchtig hen. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoek geen weg tegen hen. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.


ALLAAAAAHHOOOOEEEEWWAKKHHBARR!!!
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 19:51   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@Darwin

Deze paar verzen, die jij reciteert handelen eigenlijk over erfwetten. Ze vernietigen absoluut nog niet mijn stelling dat er in de Koraan ook gunstige zaken ten aanzien van de vrouw vervat zitten. Bijvoorbeeld de richtlijnen ter vergoeding bij echtscheidingen (die dus weldegelijk geoorloofd waren).

Ter illustratie:

Al-Baqarah 232
En wanneer gij van uw vrouwen scheidt, en zij het einde van de haar voorgeschreven periode hebben bereikt, behoudt haar dan op een behoorlijke manier, of zend haar op een betamelijke manier weg, maar behoud haar niet tot haar nadeel, waardoor gij de perken te buiten gaat.
Al-Baqarah 233
En wanneer gij van uw vrouwen scheidt, en zij het einde van de haar voorgeschreven periode hebben bereikt, verhindert haar niet haar aanstaande man te huwen, als zij met elkander op de gebruikelijke wijze tot overeeenstemming zijn gekomen.
Al-Baqarah 234
Moeders (gescheiden vrouwen) zullen haar kinderen twee jaar zogen, dit is voor hen die de zoogtijd wensen te voltooien. En op de vader rust de zorg voor voedsel en kleding voor haar volgens gebruik. De moeder zal geen leed worden aangedaan wegens haar kind, noch zal de vader lleed worden aangedaan wegens zijn kind en hetzelfde geld voor de erfgenaam.

Heel wat anders dan het 'stenigingsvoorschrift' in sommige Afrikaanse gebieden.

Maar goed, ik ga hier van de Islam geen vrouwvriendelijke godsdienst maken, integendeel. Mijn initiële stelling was dus eerder, dat in het westen de vrouwen er nauwelijks beter aan toe zijn.

Ter bevestiging een paar snoepjes uit de boekenverzameling waarop toch een leeuwedeel van onze cultuur heet gevestigd te zijn?

Genesis 3:16
Zeer zwaar zal ik u maken de lasten van uw zwangerschap: met pijn zult gij kinderen baren.

Schrijver dezes draait het mes nog eventje om in de wonde. Sadistisch genoegen kan hier duidelijk onderkend worden....

Genesis 4:19
Lamech huwde twee vrouwen Ada en Silla.

Bigami lijkt Jahweh dus niet onwelgevallig.

Genesis 25:6
Aan de zonen van zijn bijvrouwen gaf Abraham wel geschenken, maar hij zond ze nog bij zijn leven weg uit de omgeving van zijn zoon Isaak naar het oosten toe.

Zelfs polygamie lijkt geen probleem.......

Genesis 38:24
Ongeveer drie maanden later werd aan Juda medegedeeld:"Uw schoondochter Tamar heeft ontucht bedreven en is nu zwanger." Juda sprak:"Breng haar dan weg om verbrand te worden"

Andere koek dan de tuchtiging ofte de muilpeer waar in de Koraan sprake van is, niet?

Enfin tot zover het flinterdune boekje Genesis, ik spaar u de vrouwonvriendelijkheden doorheen de ganse bijbel.

Spaar mij van om het even welke priester bisschop, pontifex imam, rabbijn of andere pipo die mij eventjes komt vertellen hoe ik moet leven.

Geef andermaal toe dat er zowel in de Islam als in de westerse stelsels een weinig vrouwvriendelijk klimaat aanwezig is.

PS: waarom krijg ik hier van de dames zo weinig bijval?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 20:40   #15
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Misschien laten zij zich liever door iemand anders tuchtigen?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 20:45   #16
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Misschien laten zij zich liever door iemand anders tuchtigen?
Welnee, Darwin.
Ze mogen dit niet eens lezen van hun mannen
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 14:53   #17
jeanblanquart
Schepen
 
Geregistreerd: 22 juli 2002
Locatie: Varese (Noord-Italië) en nu weer Brussel
Berichten: 468
Standaard

Laten we eerst stellen dat de meeste godsdiensten vrouwonvriendelijk zijn omdat ze de volledige gelijkheid tussen man en vrouw verwerpen. En daar waar er geen gelijkberechtiging bestaat, is er discriminatie.

In dit rijtje van godsdiensten is de islam wel erg uitmuntend; en het is niet omdat sommige passages uit de Koran vrouwvriendelijk zijn, dat daarmaa de kosu af is. De ongelijke behandeling van vrouw en man is fundamenteel in de islam, daar zullen enkele vriendelijke knipgen niets aan veranderen.

Zelf woon ik al zes jaar in een quasi homogeen Islamitische wijk in Molenbeek; wèl, ik ga verhuizen omdat na zes jaar harde pogingen tot consequent antiracistisch leven en wonen duidelijk blijkt dat het onbegonnen werk is. zolang de Belgische overheid het tolereert dat de scheiding tussen kerk en staat NIEt geldt voor islamieten.

Erg jammer, maar trop is teveel !!!

salem aleikum
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 17:33   #18
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeanblanquart
[size=3]Zelf woon ik al zes jaar in een quasi homogeen Islamitische wijk in Molenbeek;[/size] wèl, ik ga verhuizen omdat na zes jaar harde pogingen tot consequent antiracistisch leven en wonen duidelijk blijkt dat het onbegonnen werk is. zolang de Belgische overheid het tolereert dat de scheiding tussen kerk en staat NIEt geldt voor islamieten.

Erg jammer, maar trop is teveel !!!

salem aleikum
6 jaar !!!

Amaai man, gij verdient een onderscheiding wegens heldenmoed en opofferingszin!

Ik ben jaren geleden daar eens in die 'Brusselse Bronx' naar een concert in de VK geweest samen met een vriend.

Waren wij toen blij en opgelucht dat we aan de overkant van de straat ... een neger zagen afkomen !

Dat moet je gezien hebben om het te kunnen geloven, je bent al blij als je er levend uitkomt, zo'n gevoel geeft dat daar!
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2002, 08:18   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeanblanquart
Laten we eerst stellen dat de meeste godsdiensten vrouwonvriendelijk zijn omdat ze de volledige gelijkheid tussen man en vrouw verwerpen. En daar waar er geen gelijkberechtiging bestaat, is er discriminatie.

In dit rijtje van godsdiensten is de islam wel erg uitmuntend; en het is niet omdat sommige passages uit de Koran vrouwvriendelijk zijn, dat daarmaa de kosu af is. De ongelijke behandeling van vrouw en man is fundamenteel in de islam, daar zullen enkele vriendelijke knipgen niets aan veranderen.
Deze discussie was niet opgestart om tegen te spreken dat de culturen door de islaam beïnvloed, vrouwonvriendelijk zijn. Mijn stelling was enkel dat wereldwijd, ook hier in onze deels christelijke deels seculiere wereld, nog heel veel werk aan de winkel is inzake gelijke kansen voor vrouwen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2002, 22:09   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Vind je de kloof nog zo diep, na lezing van de tekst?

Ja we zijn véééééél vriendelijker voor de westerse dames.

Nee Superstaaf®, we zijn inderdaad in hetzelfde bedje ziek.




Gebruikte je bovenstaande tekst om tot de stelling te komen dat er hier nog heel wat werk aan de winkel is? Je trekt toch niet een héél klein beetje je roze keuteltje in, hé Staafje?


Ik vind dat we hier vandaag vééééééééééééééél vriendelijker voor dames zijn dat de "testamenten" het destijds propageerden.

We zijn niet (meer) in hetzelfde bedje ziek vermits wij evolueerden, iets wat je niet kan beweren van landen waar ze de wreedheden uit de koran VANDAAG nog onverkort toepassen en die, zij het een tikkeltje of twee drie verwaterd, geimporteerd worden in landen die hun eigen religieus fanatisme al fel ontgroeid zijn.

De kloof is er dus duidelijk. Of durf jij de verantwoordelijkheid op je te nemen mij naar een volgens de regels van de islam bestuurd land te zenden in de vaste overtuiging dat ik daar mijn leven als vrije vrouw kan leven zoals ik het hier leef?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be