Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2014, 23:22   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard Mekka het centrum van afgoderij?

De kaaba (of kasba) is een wezensvreemd verschijnsel voor de islam. Want de islam verbiedt afgoderij, maar de rituele handelingen die voor de kaaba worden verricht zijn feitelijk een vorm afgoderij welke door de islam wordt verboden. Marokkanen die nadenken worstelen daarmee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ka%C3%A4ba
Marrakick, ik hoop dat je mijn reactie leest en doorgrondt wat nu precies te bedoeling is van de kaaba. Mischien begrijp je dan dat het geen afgoderij is. De kaaba dient niet aangebeden te worden, de Islam is heel duidelijk over afgoderij, shirk is 1 van de 5 grootste zondes. De kaaba geeft moslims enkel de richting aan waar zij allen naar moeten bidden. De kaaba opzich is dus helemaal niet interessant, het is de leiddraad naar Allah swt, dit is zo gedaan opdat moslims anders allemaal in verschillende richtingen zouden bidden en door samen naar 1 punt bidden, wordt onze samenzijn versterkt. ... is het niet zo dat "de" zwarte steen aan de Kaaba op 1 van de hoeken eerst wit was en dat ie door de zonden van de mensheid zwart is geworden? En dat als je die steen weet aan te raken dat dan al je zonden vergeven zijn? Zoiets heb ik horen vertellen, maar ik weet niet of het waar is of een gangbare opvatting binnen de Islam.
http://forums.marokko.nl/archive/ind...-niet-p-4.html
Erg overtuigend klinkt deze uitleg niet.

Laatst gewijzigd door Piero : 20 maart 2014 om 23:23.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 08:59   #2
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Erg overtuigend klinkt deze uitleg niet.
Helemaal niet. Duidelijk geschreven door iemand die de geschiedenis van de Islam niet kent.

1- de ' Kaäba " stond aanvankelijk niet in Mekka en er waren zelfs meerdere plaatsen met een kaäba.
2- de ' zwarte steen ' dateert reeds van voor de Islam uit de tijd dat men nog vreemde stenen en steenformaties vereerden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ka%C3%A4ba
http://www.uitgeverijmeinema.nl/shop...roductId=22768

Laatst gewijzigd door Aton : 21 maart 2014 om 08:59.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 09:00   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

De rituelen:
Tijdens de hadj maken pelgrims zeven keer een omgang rond de Ka'aba tegen de klok in. De Zwarte Steen is van iedere omgang het begin- en eindpunt. Zij zullen proberen de steen aan te raken of te kussen. Soms is fysiek contact onmogelijk. Dan is het voldoende als men naar de Zwarte Steen wijst bij elke rondgang. Men behoort dan Allahu akbar te zeggen

Het aanraken van de Zwarte Steen is volgens een Hadith zeer goed. Mohammed laat daarin weten dat op de Dag des oordeels de Zwarte Steen door God wordt opgeheven. De steen zal twee ogen hebben en een tong en hij zal getuigen voor allen die de steen hebben aangeraakt. De steen zou volgens een Hadith ook zonden wegnemen. Niet alle moslims erkennen dit. Omar ibn al-Chattab verzuchtte eens dat hij wist dat de steen geen gaven had, maar hij had Mohammed de steen ook zien kussen. Daarom kuste hij de Zwarte Steen eveneens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Steen_%28Mekka%29
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 10:10   #4
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Helemaal niet. Duidelijk geschreven door iemand die de geschiedenis van de Islam niet kent.

1- de ' Kaäba " stond aanvankelijk niet in Mekka en er waren zelfs meerdere plaatsen met een kaäba.
2- de ' zwarte steen ' dateert reeds van voor de Islam uit de tijd dat men nog vreemde stenen en steenformaties vereerden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ka%C3%A4ba
http://www.uitgeverijmeinema.nl/shop...roductId=22768
De Kaaba zou een overblijfsel zijn van het matriarchaat.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 12:41   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.279
Standaard

Een steen was een normale representatie van een god bij Arabische stammen, bijv. de Nabateërs
Citaat:
The extent of Nabataean trade resulted in cross-cultural influences that reached as far as the Red Sea coast of southern Arabia. The gods worshipped at Petra were notably Dushara and al-‘Uzzá. The Nabataeans used to represent their gods as featureless pillars or blocks. Their most common monuments to the gods, commonly known as "god blocks", involved cutting away the whole top of a hill or cliff face so as to leave only a block behind. However, the Nabataeans became so influenced by other cultures such as those of Greece and Rome that their gods eventually became anthropomorphic and were represented with human features.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nabataeans
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:02   #6
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een steen was een normale representatie van een god bij Arabische stammen, bijv. de Nabateërs


http://en.wikipedia.org/wiki/Nabataeans
The gods worshipped at Petra were notably Dushara and al-‘Uzzá
He (Dushara) was mothered by Manat the goddess of fate.

Lees in Wikipédia over Manat en al-Uzza en u zit midden in het matriarchaat, waarin rotsblokken inderdaad als status-symbolen voor het vrouwelijke stonden.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:18   #7
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
The gods worshipped at Petra were notably Dushara and al-‘Uzzá
He (Dushara) was mothered by Manat the goddess of fate.

Lees in Wikipédia over Manat en al-Uzza en u zit midden in het matriarchaat, waarin rotsblokken inderdaad als status-symbolen voor het vrouwelijke stonden.
Islam is dus bijgeloof en afgoderij marie?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 16:28   #8
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Islam is dus bijgeloof en afgoderij marie?
Ik ken geen enkele officiële religie die niet afgegleden is naar afgoderij. Hetgeen heel hilarisch is met de Islam; is dat ze totaal vrouwonvriendelijk is, er rondborstig voor uitkomt, er totaal van verzekerd is en er halstarrig aan vasthoudt, maar dat ze daar jaarlijks gaan buigen voor het symbool bij uitstek van wat eens het vrouwelijke primaatschap belichaamde
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 22:28   #9
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

'Waarlijk, de meest volmaakte in geloof onder de gelovigen is hij die best gemannieerd is en meest voorkomend (attent, vriendelijk) is voor zijn vrouw.'
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 21:31   #10
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard Vervolg

De Saoedi hebben zich meester gemaakt van Mekka. Als Wahabieten zijn ze overgevoelig voor afgoderij.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik mijn Hadj heb verricht. Naast de rituelen van de hadj, heb ik ook nog Medina kunnen bezoeken met de moskee van de Profeet vzmh en nog enkele historische plaatsen zoals bijvoorbeeld Uhud.

Het viel mij op dat de (Saudische) reisleiders het liefst zo min mogelijk aandacht gaven aan historische plaatsen. Toen ik in Mekka vroeg waar het huis van de Profeet vzmh heeft gestaan, werd gewoon gezegd dat dit onbekend is. ...

De Saudies hebben de meeste plaatsen vernietigd. Ze zijn bang dat die plaatsen vereerd gaan worden, dat er hierdoor afgoderij ontstaat.
Zo terughoudend of ontkennend dat ze zijn ten aanzien van historisch erfgoed, zo royaal zijn ze om je zelfs te begeleiden naar de vele winkels en restaurants. Met trots brengen ze je naar Burger King en KFC. Subhanallah! Ze zijn zo blind dat ze niet inzien dat ze het geld als afgod hebben genomen. Zolang je als pelgrim maar je zakken leegt en al je geld offert aan hun afgod!
http://ontdekislam.nu/forum/viewtopi...798&view=print
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 22:04   #11
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Hier heb je de pre-Islam 'drie-eenheid'
Al'Uzza, Allat, and Manat, in vol ornaat met hun attributen.
venus, zon en maan zijn zulke attributen.
En Mohammed is voor de (halve) maan gegaan.

Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 22:15   #12
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Die zwarte steen is een paar keer gevallen, een paar keer geroofd en is nu in stukjes die een holte bekleden.
Die vatting ziet er zo uit:



Men dient zijn kop erin te stoppen om stukjes steen te kunnen knuffelen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 22:24   #13
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Die zwarte steen is een paar keer gevallen, een paar keer geroofd en is nu in stukjes die een holte bekleden.
Die vatting ziet er zo uit:



Men dient zijn kop erin te stoppen om stukjes steen te kunnen knuffelen.
Ik word daar zooooo geil van ...

Laatst gewijzigd door Piero : 22 maart 2014 om 22:27.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 23:53   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Wel wijs dat ge uw hoofd er in moet steken
Op hoeveel manieren kunt ge de locatie onteren om wat foto's op uw smartphone te hebben ... *drifting away* evil grin
http://www.youtube.com/watch?v=J2uxz40-jGI
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2014, 21:52   #15
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.604
Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

zie wat ik jaren geleden vond, een hindoemeid had een site waar deze informatie op stond en zij had haar bronnen niet vermeld. Maar in de hindoewereld is er veel meer bekend over de pre arabische periode en veel is nog niet gepubliceerd in de blanke westerse wereld. Veel blanken zijn slecht geinformeerd over de gevaren van de islam en de media zijn links dus er staan alleen leugens in onze media over islam en koran.

Gisteren nog vertelde een hindoemeid mij uit Schiebroek dat zij ziet hoe het grootste deel van de blanke hollandse meisjes zich nu bekeerd tot islam en dan een moslimman nemen en hoofddoek dragen, en baren voor islam. Ja de superieuriteit van islam is de bekerings kracht en hoe simpel het is om moslim te worden en gewoon toe te treden tot Dar Al Islam, dan krijg je miljoenen islamitische broeders en zusters die je met open armen ontvangen, en liefhebben, islam is een geloof van broederschap in de islamitische UMMAH, een hechte eenheid en samen sta je dan sterk tegen de kaffirs. Het is totaal anders dan die duivelse apen wereld van Hindoes waar alles toch hogere en lagere kaste is en verder alleen elkaar afkatten en grond inpraten. Hierom zie je ook dat hele Hindoeisme overal ter wereld uitsterft, hindoes hebben hoogste zelfmoord overal waar zij wonen en sterven roemloos uit door zelfvernietiging en zelfhaat.

zie deze tekst:
Islam: maaksel van elementen uit de Hindoe Dharma, bron http://hindoestaans.punt.nl met commentaar dewanand

Offeraar http://hindoestaans.punt.nl.
Offercode wfor0473
Offerdatum 30 augustus 2010

" De Koran verbiedt het vereren van stenen en beelden, en toch wordt de zwarte steen in Kaabaa vol liefde vereerd door de Moslims.
" Bronnen uit Hajja en omgeving spreken over twee stammen: Raama en Somia. Raama en Soma zijn Vedische Godheden. Raama is van de zonnedynastie en Soma van de maandynastie. Allah is één van de namen van de Maangod in de pre-islamitische tijd. Hij had drie kinderen: Al-Lat, Al-Uzza en Manat. Al-Lat en Al-Uzza waren beide vrouwelijke Godheden. Alla is één van de namen van de Hindoegodin Durga. Al-Lat was dan ook Durga en Al-Uzza was Urjaa, wat Shakti (energie) betekent). Wat ook interessant is, is dat Soma in het Sanskriet "maan" betekent en naath "God". De Kaabaa was een tempel om de Maangod (Somnaath, ofwel Shiva) te vereren. Echter is het woord "Somnaath" verbasterd naar "Manaat".
"
" Al ver voordat de Islam bestond, was Allah een Godheid in Kaabaa.
" De term "Allah" is gevormd van delen uit het Sanskriet, waarmee Durga wordt aangeroepen. Het Islamitische woord voor God is dus geen vernieuwing of verbastering, maar gewoon een aanroeping uit het Sanskriet die behouden is door de Islam. Allah betekent moeder.
"
" Op een gouden schotel die in de Kaabaa hing, is een opschrift gevonden van koning Vikramaadityaa. Dit bewijst dat het gebied waarin Mekka zich bevindt, van de Hindoe koning Vikramaadityaa was. Zijn predikanten waren erin geslaagd om de Vedische geschriften te verspreiden in Arabië, en Arabieren waren ooit volgers van de Vedische levensleer.
"
" De jaarbeurs OKAJ die jaarlijks werd gehouden rondom de Kaabaa in Mekka en de huidige jaarlijkse bedevaart naar Mekka die de Moslims houden, stammen af uit het pre-Islamitische tijdperk.
"
" Zelfs vandaag de dag zijn er herkenningstekens uit de Veda's te zien in de Kaabaa:
o De steen in de Kaabaa, die door de Moslims wordt gekust, is een Shivling.
o Moslims scheren hun hoofd kaal en baard weg, en dragen een speciaal gewaad dat bestaat uit twee naadloze stukken witte stof. Één wordt rond de taille gedragen en de andere over de schouders. Beide rituelen zijn afkomstig uit de Veda's, die deze manier beschrijven als het zuiver betreden van mandirs.
o
" Volgens de Encyclopedia Britannica had de Kaabaa 360 beelden.

hier hele tekst met nog meer verbazingwekkende informatie over de hindoeistische oorsprong van islam en de Kaaba.
http://www.dewanand.com/wfor0473.htm

een hindoeman vertelde mij ooit dat de Koran een vertaling is van een hindoeistisch geschrift dat een soortgelijke naam heeft in hindi of sanskriet, soort Koura puran. En die purana zijn heel oud en er zijn duizenden van in de hindoewereld, met verbazingwekkende teksten en kennis van heel lang geleden, tot ver voor de ijstijd zoals ik het vernomen heb van hindoes. Purana betekent oud in het hindi en sanskriet.

zelf ben ik in islam opgegroeid bij mijn moslim moeder na de echtscheiding en pas later in nederland na mijn 25ste jaar bekeerde ik mijzelf radicaal tot het hindoeisme en werd ik hindoe fundamentalist, hindoelander, en hindoeschrijver na jarenlange suicidaliteit, depressies, psychoses en dieptepunten als niet lange, niet blanke en niet grootgeschapen vies bruine, inferieure koelieman. Maar veel hogere kaste hindoes verachten mij hartgrondig als halve moslim hondenkind en trappen mij genadeloos dood of jagen mij gewoon weg. veel hogere kaste hindoes willen mij niet eens aankijken of een hand geven, omdat ik onrein ben als halve moslim.
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com

Laatst gewijzigd door dewanand : 23 maart 2014 om 21:54. Reden: scientific update for further research
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2014, 11:49   #16
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard Het kussen van de steen

De islamiet leert dat het vereren van een steen afgoderij is. Echter ...

Narrated ‘Abis bin Rabia:
‘Umar came near the Black Stone and kissed it and said, "No doubt, I know that you are a stone AND CAN NEITHER BENEFIT ANYONE NOR HARM ANYONE. Had I not seen Allah’s Apostle kissing you I would not have kissed you." (Sahih al-Bukhari, Volume 2, Book 26, Number 667)

Narrated Zaid bin Aslam from his father who said:
"Umar bin Al-Khattab addressed the Corner (Black Stone) saying, ‘By Allah! I know that you are a stone AND CAN NEITHER BENEFIT NOR HARM. Had I not seen the Prophet touching (and kissing) you, I would never have touched (and kissed) you.’ Then he kissed it and said, ‘There is no reason for us to do Ramal (in Tawaf) except that we wanted to show off before the pagans, and now Allah has destroyed them.’ ‘Umar added, ‘(Nevertheless), the Prophet did that and we do not want to leave it (i.e. Ramal).’" (Sahih al-Bukhari, Volume 2, Book 26, Number 675)

Narrated Zaid bin Aslam that his father said:
"I saw ‘Umar bin Al-Khattab kissing the Black Stone and he then said, (to it) ‘Had I not seen Allah’s Apostle kissing you, (stone) I WOULD NOT HAVE KISSED YOU.’" (Sahih al-Bukhari, Volume 2, Book 26, Number 679)
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 06:32   #17
Eliyahu
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Locatie: Judea
Berichten: 4.557
Standaard

Bs'd

Het centrum van afgoderij is Rome, de basis van de RK kerk, die beelden aanbidt.
Eliyahu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 06:58   #18
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Het centrum van afgoderij is Rome, de basis van de RK kerk, die beelden aanbidt.
Wij hebben vroeger Babel gehad, daarna volgens u Rome en nu zou het dus meer en meer Mekka worden.

We kunnen moeilijk zeggen dat de wereld erop vooruit gaat!
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 08:34   #19
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Nu waren dat de WTC torens van Babylon.
Think about it. Wanneer we het verhaal van Babylon erbij nemen...
Het lijkt een bijbels event te zijn.
The Destroyer, de openbaringen 9:11
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2014, 10:41   #20
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu Bekijk bericht
Bs'd

Het centrum van afgoderij is Rome, de basis van de RK kerk, die beelden aanbidt.
Dan heb je het niet begrepen. Ik ben niet Rooms, maar geen enkel katholiek aanbid beelden. Die beelden staan er enkel om Jan modaal een voorstelling te geven van deze figuren.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be