Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2012, 21:45   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard G1000 ziet geen heil in indexsprong

http://www.standaard.be/artikel/deta...21111_00365012

Citaat:
BRUSSEL - Om de kloof tussen de hoge en lage inkomens niet te vergroten, moet het indexeringssysteem ook in de toekomst performant blijven voor de lage en middeninkomens. Een indexsprong is in die optiek niet aangewezen. Dat erg actueel advies maakt deel uit van de slotconclusies die de G1000, het burgerplatform met schrijver David Van Reybrouck als uithangbord, zondag bekendmaakte.


In het Huis der Parlementsleden in Brussel werkte een groep van 32 burgers de voorbije drie dagen aan het slotakkoord van de G1000. Het initiatief werd zowat anderhalf jaar geleden voor het eerst voorgesteld en exact een jaar geleden kwamen 704 burgers samen op de "Burgertop" in Tour & Taxis.

Tijdens de derde fase van de werkzaamheden bogen 32 burgers zich over het thema "Werk en Werkloosheid". Hun bevindingen, verdeeld over zes deelthema's, werden zondag voorgesteld en overhandigd aan de zeven parlementsvoorzitters in ons land, van wie er drie persoonlijk naar de ceremonie afzakten.

Onder de noemer "De kloof tussen hoge en lage inkomens" valt op dat de deelnemers geen voorstander zijn van een indexsprong, een piste die momenteel op tafel ligt bij de begrotingsonderhandelingen. Ze voeren aan dat zo'n indexsprong veel harder wordt gevoeld door mensen met lage inkomens en dat het effect ervan niet eenmalig is, maar een blijvend verschil maakt op de lage en middenlonen.

Een ander opmerkelijk pleidooi draait rond het stopzetten van inefficiënte banenplannen, zoals de jongerenbanenplannen. Daarbij argumenteren de deelnemers dat de huidige werking van de banenplannen te veel negatieve neveneffecten heeft en niet leidt tot een vermindering van het aantal 'mismatches'. Een evaluatie van de effectiviteit van de banenplannen is dan ook nodig, luidt het.

Binnen hetzelfde deelthema vallen ook pleidooien terug te vinden voor een veel persoonlijkere begeleiding van werkzoekenden naar werk. Daarbij zou een focus moeten liggen op knelpuntberoepen. Ook pleit men voor het verantwoordelijk stellen van werkgevers voor het begeleiden van ontslagen werknemers naar een nieuwe job.

Niet alle adviezen bleken unaniem tot stand te zijn gekomen. Zo volgden twee burgers de adviezen van het deelthema "toegang tot de arbeidsmarkt" niet omdat er te weinig aandacht zou worden besteed aan de vrije wil van jongeren. Ook bleek een kleine minderheid niet akkoord te gaan met het advies om de bestaande uitkeringsvormen te vervangen door een universele uitkering, omdat dit niet uitvoerbaar en mogelijk zelfs gevaarlijk zou zijn.

Het burgerplatform stelt ook voor om de hoge lonen op een andere manier te belasten, onder meer door de belastbare basis te herdefiniëren. Ook moet de overheid de lage lonen verhogen door de fiscale druk op die lonen te verlagen, zonder de fiscale druk naar de middenklasse te verschuiven. Ook een verlaging van de loonkosten, een verbod op het aannemen van onafhankelijke onderaannemers tegen een heel lage prijs en het heffen van belastingen op basis van het land waarin men werkt staan in het eindverslag.

Binnen het luik "Discriminatie op het werk" wil het burgerplatform dat werk wordt gemaakt van een positiever beeld van alle gediscrimineerde groepen en personen. "Geef de cijfers een gezicht", luidde het. Tot slot moet de overheid bedrijven verplichten een diversiteitsplan op poten te zetten. De burgers pleiten daarbij voor strengere voorwaarden indien die bedrijven subsidies krijgen of een aanbesteding binnenhalen
Tja, die G-1000 hebben blijkbaar een groot gedacht over zichzelf.

Ik stel voor dat we daaromtrent ook eens de mening vragen aan Tom Lanoye, Piet Huysentruyt, Astrid Bryan, Bart Peeters, Arno enz.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:14   #2
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21111_00365012



Tja, die G-1000 hebben blijkbaar een groot gedacht over zichzelf.

Ik stel voor dat we daaromtrent ook eens de mening vragen aan Tom Lanoye, Piet Huysentruyt, Astrid Bryan, Bart Peeters, Arno enz.
Groot gelijk, die G1000 lijkt al op een koffiekransje, en wij die dachten dat het vernieuwend zou zijn. Zeer bedroevend, is dat het resultaat van een jaar nadenken?

Laatst gewijzigd door MIS : 11 november 2012 om 22:15.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:14   #3
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik persoonlijk zie veel liever de BTW verhogen dan de index een sprong maken.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:22   #4
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik persoonlijk zie veel liever de BTW verhogen dan de index een sprong maken.
Grappig wel
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:29   #5
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Grappig wel
Strookt met mijn idee over consumptiebelastingen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:35   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Strookt met mijn idee over consumptiebelastingen.
Een variabel systeem mag ik dan hopen?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:40   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Een variabel systeem mag ik dan hopen?
Nee, ik zou eerder hen die het nodig hebben van meer netto inkomen voorzien om dit te compenseren, maar het zou onverminderd in voegen moeten komen. Kwestie van de lasten te verschuiven naar andere landen en hier terug wat opgespaard vermogen te bekomen, dat investeringen mogelijk maakt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:44   #8
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nee, ik zou eerder hen die het nodig hebben van meer netto inkomen voorzien om dit te compenseren, maar het zou onverminderd in voegen moeten komen. Kwestie van de lasten te verschuiven naar andere landen en hier terug wat opgespaard vermogen te bekomen, dat investeringen mogelijk maakt.
Je neemt wel een lange en moeilijke omweg, vind je ook niet?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:45   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Je neemt wel een lange en moeilijke omweg, vind je ook niet?
Nee, is juist simpel.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 22:48   #10
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Nee, is juist simpel.
Het zal veel trekken en duwen worden, vrees ik. Heb je niks radicaler?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 23:30   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het zal veel trekken en duwen worden, vrees ik. Heb je niks radicaler?
In tegenstelling tot wat je denkt ben ik niet anti-sociaal. Er zal iets opgeofferd moeten worden om op korte termijn de evenwichten in de wereld te moeten herstellen. Ik geloof niet in de lange lijdensweg die de regering hier voor ons uitgestippeld heeft.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 23:37   #12
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
In tegenstelling tot wat je denkt ben ik niet anti-sociaal. Er zal iets opgeofferd moeten worden om op korte termijn de evenwichten in de wereld te moeten herstellen. Ik geloof niet in de lange lijdensweg die de regering hier voor ons uitgestippeld heeft.
Louter ter info, radicaal wil niet zeggen anti-sociaal, integendeel. Radicaal wil zeggen dat een oplossing ingrijpende veranderingen met zich meebrengt, het wijzigt de huidige tendensen waardoor een andere gedragsmodus ontstaat en het systeem transformeert naar z'n volgende logisch evolutionaire stap. De radicale oplossing kan op zich zeer subtiel en eenvoudig zijn, de neveneffecten gigantisch (cfr chaostheorie). Net iets anders dan de zgn Copernicaanse omwenteling van Bart De Wever dus. De offering is een achterhaalde manier van denken.

Laatst gewijzigd door MIS : 11 november 2012 om 23:38.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:49   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21111_00365012
Tja, die G-1000 hebben blijkbaar een groot gedacht over zichzelf.

.
Die doen zich inderdaad groter voor dan ze zijn.
Als ik mij goede herinner waren ze maar met een goede 700 leden en geen duizend.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 13:13   #14
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Nu, in verband met de fameuze indexsprong: de consumptieindex is op dit ogenblik lichtjes negatief: wat in November 2013 100 euro kostte, kost er nu nog 99.89 ongeveer.

Dus alle heisa over de indexsprong is heisa voor niets, zowel van de kant van de regering als van de kant van de stakers, betogers en vakbonden en oppositie.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 14:41   #15
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21111_00365012



Tja, die G-1000 hebben blijkbaar een groot gedacht over zichzelf.

Ik stel voor dat we daaromtrent ook eens de mening vragen aan Tom Lanoye, Piet Huysentruyt, Astrid Bryan, Bart Peeters, Arno enz.
Is G1000 nog aktief, is artikel van 2012
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 14:42   #16
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die doen zich inderdaad groter voor dan ze zijn. Als ik mij goede herinner waren ze maar met een goede 700 leden en geen duizend.
Zoiets, en als je ze aanschreef via mail, nooit antwoord.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 15:44   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21111_00365012



Tja, die G-1000 hebben blijkbaar een groot gedacht over zichzelf.

Ik stel voor dat we daaromtrent ook eens de mening vragen aan Tom Lanoye, Piet Huysentruyt, Astrid Bryan, Bart Peeters, Arno enz.
Men zou de index beter hervormen.

Procentueel meer voor de lagere in middeninkomens.
Weinig of niets voor de grootverdieners.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 december 2014 om 15:45.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 19:40   #18
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Men zou de index beter hervormen.

Procentueel meer voor de lagere in middeninkomens.
Weinig of niets voor de grootverdieners.
Als de economie goed draait in China gaat de energieprijs omhoog, stijgt de index in Belgie en wordt de belg meer betaald. Wordt de belg meer betaald dealt de competiviteit, sluiten de prive-ondernemingen sneller, gaat de loonkost omhoog.... De automatische koppeling van de lonen aan de index heeft belgie in 15 jaar tijd total buiten competitiviteit met haar buurlanden geplaatst: gemiddelde uurloonkost in Nederland en Duitsland:32 euro/uur; in Belgie 38 euro per uur. Alleen Denemarken en Noorwegen en Zweden doen slechter.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 19:47   #19
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Men zou de index beter hervormen. Procentueel meer voor de lagere in middeninkomens. Weinig of niets voor de grootverdieners.
Inderdaad, als je die index ook progressief maakt en/of plafoneert dan krijg je al een ander verhaal. Of een wederkerende bonus voor iedereen, ook dat geeft al een heel ander verhaal. En de rente van banken mag ook weg, dan zijn we van die inflatiestuwkracht vanaf.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 19:48   #20
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als de economie goed draait in China gaat de energieprijs omhoog, stijgt de index in Belgie en wordt de belg meer betaald. Wordt de belg meer betaald dealt de competiviteit, sluiten de prive-ondernemingen sneller, gaat de loonkost omhoog.... De automatische koppeling van de lonen aan de index heeft belgie in 15 jaar tijd total buiten competitiviteit met haar buurlanden geplaatst: gemiddelde uurloonkost in Nederland en Duitsland:32 euro/uur; in Belgie 38 euro per uur. Alleen Denemarken en Noorwegen en Zweden doen slechter.
En wat is het effect geweest van de gezondheidsindex? Stijging van depressie en aantal zelfmoorden?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be