Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2017, 12:40   #141
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
werkloosheid zakt idd, maar de algemene economische cijfers voor Wallonië blijken toch veel minder. Zegt toch dat Waals instituut voor statistiek.
Ik herhaal: de federale regering kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de (niet-) performanties van een gewestregering.

Wat zijdelings aantoont dat de economische bevoegdheden van de Gewesten heel zwaar wegen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:41   #142
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
terwijl die dalende werkloosheidsaantallen als gevolg van (toegegeven deze fedreg geinspireerde) schrappingen gewoon in de leeflonen terechtkomen ... vestzak broekzak...
Wat overeenkomt met een beperking in tijd van de werksloosheidsuitkeringen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:43   #143
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard...
Omdat daar eenvoudigweg geen vraag en al zeker geen meerderheid voor bestaat om verder aan communautaire breuklijnen te morrelen.
Alleen wil jij de drogreden in stand houden dat men niet kan werken aan verbetering zonder aan de staatsstructuren te raken.
Deze regering kan besparen in gezondheidszorg, zonder enige structuurverandering aan de overheid. (maar dan moet ze durven de prestatiegerichte inkomsten van de ziekenhuisartsen aanpakken en daar slabakt het)
Deze regering kan besparen in pensioenen door een aftopping op statutaire overheidspensioenen door te voeren zonder structuurverandering aan de overheid (maar dan maken de coalitiepartners een paar honderdduizend gepensioneerde ambtenaren boos, op één jaar van lokale verkiezingen )

Er staan 2 zware uitdagingen voor de deur : de onhoudbare stijging in de medische kosten (liberaal departement) en de onhoudbare stijging van de pensioenkost (liberraal departement)

Geen enkele van de 2 liberale partijen heeft communautaire munitie nodig om op zijn eigen departement te snijden. Enkel politieke moed is daarvoor nodig.
Ter info, Maggie is daar serieus mee bezig. Onder de radar weliswaar.
Ieder zijn communicatie-methode.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:45   #144
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat overeenkomt met een beperking in tijd van de werksloosheidsuitkeringen.
leg jij me de winst uit van die in tijd onbeperkte werkloosheidsuitkering naar dat eveneens in tijd onbeperkte leefloon?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:46   #145
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ter info, Maggie is daar serieus mee bezig. Onder de radar weliswaar.
Ieder zijn communicatie-methode.
Maggie onder de radar ... da's toch al niet echt een geloofwaardige verhaallijn om mee te starten vind ik.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:47   #146
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
leg jij me de winst uit van die in tijd onbeperkte werkloosheidsuitkering naar dat eveneens in tijd onbeperkte leefloon?
Ik vind jou ineens héél links reageren...
Maar soit.

Gewoon al op financieel vlak: een leefloon is immers veel minder dan dopgeld.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 12:50   #147
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Maggie onder de radar ... da's toch al niet echt een geloofwaardige verhaallijn om mee te starten vind ik.
Wist jij dat het ingangsexamen voor studies geneeskunden (eindelijk) in de Franse Gemeenschap werd ingevoerd?
Een oude eis van Vlaanderen, trouwens...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 14:30   #148
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Net zoals er grote verschillen zijn tussen steden, zijn die er tussen provincies, en ook tussen regio's. De Belgische sociale zekerheid maakt gelukkig geen onderscheid of je van een rijke provincie (west vlaanderen, waals brabant) of een arme (limburg of henegouwen) komt.
Vlaanderen beschikt over bevoegdheden om sociaal-economische problemen van een Vlaamse stad aan te pakken.

Vlaanderen beschikt over bevoegdheden om sociaal-economische problemen van een Vlaamse provincie aan te pakken.

Vlaanderen beschikt over bevoegdheden om sociaal-economische problemen van de Vlaamse regio aan te pakken.

Vlaanderen beschikt NIET over bevoegdheden om sociaal-economische problemen van een waalse stad, provincie of de hele regio aan te pakken.

De Vlaamse kiezer kan de regerende partijen afstraffen indien zij niet voldoende daadkracht toonden om sociaal-economische problemen aan te pakken binnen Vlaanderen.

De Vlaamse kiezer staat machteloos indien de partijen in het zuiden alles op hun beloop laten.

Het is dus een beetje kort door de bocht om steden, provincies en regio's als vergelijkbaar te beschouwen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:04   #149
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wist jij dat het ingangsexamen voor studies geneeskunden (eindelijk) in de Franse Gemeenschap werd ingevoerd?
Een oude eis van Vlaanderen, trouwens...
nadat de quota in het voordeel van Franstaligen werd aangepast en heel de meute teveel afgestudeerde Franstalige artsen toch hun Riziv nummers kregen, tegen alle eerdere afspraken in ... complete Vlaamse toegave op eerder overeengekomen (maar niet gerespecteerde) verhoudingen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:06   #150
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vind jou ineens héél links reageren...
Maar soit.

Gewoon al op financieel vlak: een leefloon is immers veel minder dan dopgeld.
geen probleem, ik zie dat niet als een belediging.

links/rechts kan me gestolen worden.

heel die zogenaamde trofee van werkloosheid ingekort in tijd is vooral wat het is ... een lege trofee die in de staatsfinanciën amper invloed heeft.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:11   #151
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nadat de quota in het voordeel van Franstaligen werd aangepast en heel de meute teveel afgestudeerde Franstalige artsen toch hun Riziv nummers kregen, tegen alle eerdere afspraken in ... complete Vlaamse toegave op eerder overeengekomen (maar niet gerespecteerde) verhoudingen.
De quota's voor Franstaligen worden in de toekomst inderdaad aangepast. Ze gaan immers dalen tot de correctie helemaal is doorgevoerd en de situatie genormaliseerd is.
Het dossier is dus eindelijk opgelost. Door een federale maatregel.

QED
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:19   #152
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geen probleem, ik zie dat niet als een belediging.

links/rechts kan me gestolen worden.

heel die zogenaamde trofee van werkloosheid ingekort in tijd is vooral wat het is ... een lege trofee die in de staatsfinanciën amper invloed heeft.
Waarom zagen de Vlaams-nationalisten er dan zo over?

O wacht, misschien is het niet goed omdat het via federale maatregelen, en niet Vlaamse, bereikt werd? Misschien omdat het juist aantoont dat hervormingen en Vlaamse eisen wel degelijk ingevuld kunnen worden door het federaal niveau, zonder 'staatshervorming'...?

En ja, ik besef heel goed dat je maar één persoon bent, en niet namens dé Vlaams-nationalisten praat.

En onderschat de financiële impact van zo'n maatregel niet. Dat zijn miljoenen euro's die elk jaar bespaard worden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:35   #153
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
http://www.sudinfo.be/1926943/articl...ois-consecutif

Dit gezegd zijnde, je kan het werk van de federale regering niet beoordelen op materies die onder de bevoegdheid van de Gewesten vallen, hé. Gewest waar tot heel kort de PS nog alles te zeggen had.
bwa ...

hier toch wat bedenkingen ...

hoe democratisch is de EU voor jou?
hoe democratisch is Griekenland?
en hoe zit het met de verplichte maatregelen die de EU aan Griekenland oplegt als voorwaarde voor de door de EU geboden economische steun?

moet de BE staat niet gewoon verplicht economische maatregelen en aanpassingen aan Wallonië opleggen? (om t niet op de spits te drijven en te schrijven : 'moet Vlaanderen geen verplicht te volgen voorwaarden opleggen aan de verkrijgende entiteiten in ruil voor de communautaire transfers?' ) ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:42   #154
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vind jou ineens héél links reageren...
Maar soit.

Gewoon al op financieel vlak: een leefloon is immers veel minder dan dopgeld.
ik ken de cijfers niet in detail ... maar ik neem toch aan dat het leefloon ook leefbaar moet zijn, en niet tot doel heeft mensen in extreme armoede te duwen ... ik kan me dan ook niet voorstellen dat tussen leefloon en dopgeld een giga grote eco besparing kan gerealiseerd worden, dus ja, voor mij blijft die discussie tussen tijdelijk en niet tijdelijk ... vooral semantiek, en amper structurele economische impact.

als signaal is het makkelijk natuurlijk ... je mag niet je hele leven blijven doppen als je kan werken.
maar in praktijk ? ... ik zou denken dat je meer vat houdt op, meer invloed hebt op werkzoekenden, dan op leefloners.

is dat links? is dat rechts? ... ik denk toch dat we t er allemaal over eens zijn dat we eigenlijk niemand compleet uit de boot willen laten vallen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:44   #155
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nadat de quota in het voordeel van Franstaligen werd aangepast en heel de meute teveel afgestudeerde Franstalige artsen toch hun Riziv nummers kregen, tegen alle eerdere afspraken in ... complete Vlaamse toegave op eerder overeengekomen (maar niet gerespecteerde) verhoudingen.
Dankzij (dat gezeik van) die Vlaamse quota moeten mensen in deze streek noodgedwongen naar een Russische of Portugese tandarts ipv van een Belgische.

In een vrij land moet iedereen die over de nodige capaciteiten beschikt toelating krijgen tot de studie die hij of zij wenst. Toelatingsexamens om die capaciteiten te meten zijn dus gewenst. Toelatingsexamens om aan door politici bepaalde quota te voldoen horen hier niet thuis.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:47   #156
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ken de cijfers niet in detail ... maar ik neem toch aan dat het leefloon ook leefbaar moet zijn, en niet tot doel heeft mensen in extreme armoede te duwen ... ik kan me dan ook niet voorstellen dat tussen leefloon en dopgeld een giga grote eco besparing kan gerealiseerd worden, dus ja, voor mij blijft die discussie tussen tijdelijk en niet tijdelijk ... vooral semantiek, en amper structurele economische impact.
Een dopper met een vermogen van 1.000.000 euro krijgt dopgeld. Iemand die een leefloon gaat vragen met dat vermogen zal bot vangen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:50   #157
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Waarom zagen de Vlaams-nationalisten er dan zo over?

O wacht, misschien is het niet goed omdat het via federale maatregelen, en niet Vlaamse, bereikt werd? Misschien omdat het juist aantoont dat hervormingen en Vlaamse eisen wel degelijk ingevuld kunnen worden door het federaal niveau, zonder 'staatshervorming'...?

En ja, ik besef heel goed dat je maar één persoon bent, en niet namens dé Vlaams-nationalisten praat.

En onderschat de financiële impact van zo'n maatregel niet. Dat zijn miljoenen euro's die elk jaar bespaard worden.
was dat niet gewoon de spin, de trofee die n-va kan tonen in heel het 'wij versloegen de PS'symboliek?

denk eerder dat partijpolitiekers en aanhangers daarover dwepen dan dat dit een structurele en fundamentele discussie is...

ps en nog eentje om t nog moeilijker te maken...ik ben separatist omdat ik vind dat de burger directer democratischer en actiever beleid zal krijgen met een bestuur met een paar niveau's minder en kleinere entiteiten.omdat mi BE al altijd bewees dat het niet efficient genoeg werkt. maar eigenlijk maakt me dat nog geen Vlaams Nationalist. ik zou de meest ontrouwe Vlaming zijn, ik vind namelijk de (tamelijk recente) uitvinding vd natiestaat een miskleun. die een schaalvergroting van elk gewapend conflict betekende, met twee wereldoorlogen tot gevolg. doe mij maar stadsstaten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:54   #158
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dankzij (dat gezeik van) die Vlaamse quota moeten mensen in deze streek noodgedwongen naar een Russische of Portugese tandarts ipv van een Belgische.

In een vrij land moet iedereen die over de nodige capaciteiten beschikt toelating krijgen tot de studie die hij of zij wenst. Toelatingsexamens om die capaciteiten te meten zijn dus gewenst. Toelatingsexamens om aan door politici bepaalde quota te voldoen horen hier niet thuis.
dus jij blijft voorstander van het investeren in artsenopleiding en daarna slechts een deel van hen toe te laten tot het beroep??? ...

teveel aan artsen en overaanbod leidt tot overconsumptie en tekorten, die kwaliteitszorg aantasten in BE.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 08:58   #159
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een dopper met een vermogen van 1.000.000 euro krijgt dopgeld. Iemand die een leefloon gaat vragen met dat vermogen zal bot vangen.
principieel is dat terecht natuurlijk.

in praktijk denk ik toch weer dat dit een zeeeer marginaal fenomeen zal zijn, dat veeleer gebruikt wordt voor de politieke reclame dan dat het op de begroting invloed zal hebben...

zulke zaken moeten er uiteraard uit, maar verkoop dat niet als grote structurele verwezenlijking hé ... dat blijven druppels op een hete plaat.

we houden dit en ook volgend jaar gewoon nog een begrotingstekort, en telkens het daarover gaat, gaat het debat meteen over belastingverhogingen, ook in een regering zonder PS blijkbaar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 09:05   #160
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dus jij blijft voorstander van het investeren in artsenopleiding en daarna slechts een deel van hen toe te laten tot het beroep??? ...

teveel aan artsen en overaanbod leidt tot overconsumptie en tekorten, die kwaliteitszorg aantasten in BE.
Nog nooit gehoord van jonge mensen die in het buitenland hun diploma te gelde maken? In het verleden hebben o.a. veel kinesisten en verpleegsters die stap gemaakt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be