Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2015, 13:03   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard De vakbonden zitten in de raad van bestuur van de Hulpkas

Ik 'wist' wel dat de oude machtspartijen er alles aan doen om de hulpkas mank te laten werken, maar dat het zo zichtbaar en openlijk was ....

Niet moeilijk om zo de boel te saboteren ...


titel: De oligarchen van de vakbond
link: http://trends.knack.be/economie/bele...on-564697.html

Citaat:
Alle organisatievormen neigen er na verloop van tijd toe in een oligarchie te veranderen. De Belgische vakbonden zijn daar een pijnlijk voorbeeld van. Dat zegt Trends-redacteur Alain Mouton.
De voorbije vier jaar hebben de Duitse vakbonden verscheidene royale loonakkoorden afgesloten: de lonen in de industrie stijgen er sinds 2011 meer dan de inflatie. Dat is de beloning voor de Duitse werknemers en vakbonden, die jarenlang hebben ingestemd met loonmatiging. Die was nodig om de Duitse exportbedrijven competitiever te maken. In België is een loonmatiging voor de vakbonden taboe.

Twintig jaar geleden leed de Zweedse economie zwaar onder de gevolgen van een bankencrisis. Een sociaaldemocratische regering sloot een groot sociaal akkoord tussen de vakbonden, de werkgevers en alle politieke partijen. De arbeidsmarkt en het pensioensysteem werden grondig hervormd, het begrotingstekort werd teruggedrongen. De Zweedse vakbonden waren bereid te vechten voor banenbehoud, maar tegelijk verloren ze het concurrentievermogen van de ondernemingen niet uit het oog. In België ontkennen de vakbonden het probleem van de loonkostenhandicap van de bedrijven niet meer, maar ze minimaliseren het wel.

Een hervorming van het pensioenstelsel en de arbeidsmarkt stuit hier op zwaar verzet. Als blijkt dat de Belgische overheidsuitgaven het voorbije decennium met bijna 10 procentpunt zijn gestegen en de regeringen willen besparen, dan grijpen de vakbonden naar het stakingswapen.

Waar komt die houding van de Belgische vakbonden vandaan? Ze zijn het slachtoffer van wat de socioloog Robert Michels "de ijzeren wet van de oligarchie" noemde. Alle organisatievormen neigen er na verloop van tijd toe in een oligarchie te veranderen en louter hun eigenbelang na te streven. De Belgische vakbonden zijn daar een pijnlijk voorbeeld van.

'De oligarchen van de vakbond'

De Belgische arbeidsmarkt en de sociale zekerheid lenen zich perfect tot het verdedigen van die oligarchische belangen. Nergens speelt het onderscheid tussen insiders en outsiders op de arbeidsmarkt sterker dan hier. De situatie van de insiders, de werkenden, is vrij comfortabel. De vakbonden komen op voor hun koopkracht. Lagere lasten op arbeid om de outsiders, de niet-werkenden, aan een baan te helpen, zijn geen prioriteit.

De vakbonden zeggen wel dat de creatie van nieuwe banen hun prioriteit is, maar ze hebben de perceptie tegen. Ze reageerden als door een wesp gestoken, toen N-VA-Kamerlid Zuhal Demir vorige week kritiek had op het systeem van de uitbetaling van de werkloosheidsuitkeringen door de vakbonden.

Nochtans dringt een debat zich op. Want hoe kan een syndicale organisatie pleiten voor meer banencreatie als ze tegelijk wordt vergoed voor het uitbetalen van werkloosheidsuitkeringen? Het enige alternatief voor de uitbetaling van de werkloosheidsuitkering door de vakbond is aan te kloppen bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen. Een overheidsinstelling, met de vakbonden in de raad van bestuur. Geen Belg die het in het buitenland uitgelegd krijgt.

De ijzeren wet van de oligarchie speelt ook bij de onderlinge machtsstrijd tussen de vakbondscentrales, die elk zo veel mogelijk leden willen binnenrijven. Het belang van de werknemer wordt daar ondergeschikt aan gemaakt. Een goed voorbeeld is de kritische houding van de vakbonden tegenover uitzendarbeid. In een boek over vijftig jaar uitzendarbeid in België schrijft Paul Soete, de ex-topman van Agoria, daarover: "De oorspronkelijk afremmende houding van de vakbonden ten overstaan van uitzendarbeid was in ruime mate te verklaren door het wantrouwen van de bestaande vakbondsstructuren ten overstaan van een nieuwe vorm van tewerkstelling die niet in die structuren paste. Meer uitzendkrachten betekende minder leden in de bestaande gebruikerscentrales van de vakbonden. Meer lonen uitbetaald aan uitzendkrachten betekent meer bijdragen aan het sociaal fonds van de uitzendsector, maar minder bijdragen aan het sociaal fonds van de gebruiker."

Die sociale fondsen zijn belangrijk voor het financieren van opleidingen, maar ook voor het toekennen van allerlei voordelen aan werknemers. Zeker bij het ABVV, waar de macht wordt opgebouwd vanuit de centrales, werd de groei van de uitzendarbeid met argusogen bekeken.

Daarnaast wijst Soete erop dat uitzendarbeid het draagvlak van de syndicale delegatie beperkt tegenover de aanwerving van nieuwe, vaste medewerkers, die trouwe vakbondsleden kunnen worden. Vakbonden zijn dan ook uit puur eigenbelang tegenstander van meer flexibele arbeidsvormen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2015, 15:03   #2
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

wist je dat niet?

de vakbondsleiders hebben ook cumuls hoor
kijk maar naar mevrouw Van Laer, acv-bestuurslid en van HVW
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2015, 17:09   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik 'wist' wel dat de oude machtspartijen er alles aan doen om de hulpkas mank te laten werken, maar dat het zo zichtbaar en openlijk was ....

Niet moeilijk om zo de boel te saboteren ...


titel: De oligarchen van de vakbond
link: http://trends.knack.be/economie/bele...on-564697.html
Zonder nadenken kan ik je zelfs vertellen dat er 2 Vlaamse regeringsleden zijn die voorzitter zijn geweest van de werkgeversvakbonden.

Muyters: Voka
Peeters: Unizo

En nu?
Wil je ook nog weten wat ze cumuleren als bijberoep?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2015, 17:18   #4
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zonder nadenken kan ik je zelfs vertellen dat er 2 Vlaamse regeringsleden zijn die voorzitter zijn geweest van de werkgeversvakbonden.

Muyters: Voka
Peeters: Unizo

En nu?
Wil je ook nog weten wat ze cumuleren als bijberoep?
dat kan gemakkelijk opgezocht worden,

N-Vb wil geen cumuls van politici met de bedrijfswereld;
bvb Dehaene die bij DEXIA, Inbev, enz in het bestuur zat
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2015, 17:18   #5
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zonder nadenken kan ik je zelfs vertellen dat er 2 Vlaamse regeringsleden zijn die voorzitter zijn geweest van de werkgeversvakbonden.

Muyters: Voka
Peeters: Unizo

En nu?
Wil je ook nog weten wat ze cumuleren als bijberoep?
dat kan gemakkelijk opgezocht worden,

N-Vb wil geen cumuls van politici met de bedrijfswereld;
bvb Dehaene die bij DEXIA, Inbev, enz in het bestuur zat
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2015, 19:03   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zonder nadenken kan ik je zelfs vertellen dat er 2 Vlaamse regeringsleden zijn die voorzitter zijn geweest van de werkgeversvakbonden.

Muyters: Voka
Peeters: Unizo

En nu?
Wil je ook nog weten wat ze cumuleren als bijberoep?
Maar daar gaat het helemaal niet over !!

Het gaat over het boycotten van de Hulpkas, ten voordele van het eigen gewin van de vakbond, met alle perverse gevolgen vandien.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 05:30   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar daar gaat het helemaal niet over !!

Het gaat over het boycotten van de Hulpkas, ten voordele van het eigen gewin van de vakbond, met alle perverse gevolgen vandien.

.
Ik weet niet of er bij de Hulpkas iets veranderd is tegen vroeger, dus daar gaat het bij mij niet over.
Maar dat de regeringen en parastatalen van dit land vol zitten met politici, ex politici en vriendjes van, en dat de huidige regeringen er geen graten in zien daar ook maar iets aan te veranderen, maar dat ze de werknemers vakbonden wel buiten spel willen zetten, dat is dan ten voordele van die werkgevers vakbonden en dat stoort me wel.
Zeker als het keizerlijke opperhoofd van een partij dan ook nog openlijk verklaard: Voka is mijn baas.

Dat diezelfde partij, samen met de andere partijen, ons Vlamingen dan ook nog eens voor 20 miljard bedrogen heeft met hun PPS constructies, geld dat reeds is opgebruikt door bedrijven, waar het wemelt van partijvriendjes en dat wij als bevolking daarvoor nog steeds garant staan bij de banken.

Het kan zijn dat jij het normaal vind dat je jaren aan een stuk bedrogen word door alle partijen, ook de jouwe met zogenaamde Vlaamse begrotingen in evenwicht, ik zeg daarvan dat ze de Vlaamse bevolking voor 20 miljard bedrogen en belogen hebben.

Weet je dat je hierop nog nooit geantwoord hebt en de anderen die wel antwoordden vonden me een leugenaar.
De cijfers bewijzen echter mijn gelijk.

We gaan dit jaar 550 miljoen in het rood in Vlaanderen en volgend jaar weer een andere smoes om te verbergen dat ze weer in het rood gaan?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 09:38   #8
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

De hulpkas is opgericht door de vakbonden. De staat heeft dat gewoon opgeslokt zoals ze alles probeert op te slokken dat haar in gevaar brengt. De vakbonden hebben de staat niet opgeslokt maar de staat de vakbonden. Nu proberen fascisten als Bourgois, De Wever en Zuhal het laatste restje macht van de werknemers te nekken. De vakbonden gaan daar niets tegen kunnen doen want ze zitten vol idioten die niet inzien dat ze beter terug echte vakbonden worden en zich los scheuren van de staat. We moeten geen solidariteit eisen van de rijksten. We moeten onderling solidair zijn. Een macht naast de staat worden ipv in de staat proberen te zijn. Keihard tegen belastingen in gaan, burgerlijk ongehoorzaam zijn en zelf onderling alle voorzieningen verzorgen. De staat volledig uithollen. De fascistische oligarchische kapitalistische anti vrije markt staat van De Wever en Bourgeois naar de verdoemenis helpen. There is no such thing as society. Laat u door De Wever en Michel en Rutte niet wijsmaken dat inleveren voor het algemeen belang is. Er is geen algemeen belang. Dat in Duitsland de lonen nu hier en daar stijgen is omdat de vakbonden in de omringende landen aan de alarmbel trokken en de vakbonden in Duitsland zijn wakker geschoten. De laatste jaren zijn er tal van stakingen in het spoor, vliegwezen, distributie in Duitsland. In een land waar zogezegd niet gestaakt wordt wegens het rijnlandmodel waarbij werknemers zogezegd medezeggenschap hebben in de bedrijven. Er heerst serieuze onrust in Duitsland waardoor ze genoodzaakt zijn een minimumloon in te voeren. De mensen zijn het daar kotsbeu om werkend arm te worden. Zelfde in Nederland. Grote onrust. De pensioenfondsen aldaar hebben fake dekkingsgraden. De Wever en co willen meer van dat. Allemaal om hun tig regeringen en duizenden en duizenden vet betaalde politici te spijzen. We besparen niet voor onze kinderen maar om de libertaire mei 68 waanzin te betalen. Dus fuck de hulpkas van de staat en fuck de belastingen. Weg met de staat en de tien duizenden zakkenvullende politici en hun waterdragers.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 12:36   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De hulpkas is opgericht door de vakbonden. De staat heeft dat gewoon opgeslokt zoals ze alles probeert op te slokken dat haar in gevaar brengt. De vakbonden hebben de staat niet opgeslokt maar de staat de vakbonden.
....
Ge moogt al eens overdrijven hoor,
en af en toe zelfs straf overdrijven,

maar dit is echt teveel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 12:40   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

@ subocaj
elke dienst van de staat moet 'geleid en gestuurd' worden. Dat is dus en kan dus geen probleem zijn.

Maar hier is het perverse:
hoe meer die bestuurders van de hulpkas deze dwarsbomen, hoe rijker de vakbonden worden.

Dat is gelijk de voorzitter van de boerenbond bombarderen tot minister van leefmilieu.
Of de voorzitter van elektrabel aan het hoofd zetten van de studiedienst voor alternatieve energie.

Het is al verkeerd dat vakbonden verdienen aan werklozen, simpelweg door hen te laten concurreren met de hulpkas,
en dan ga je nog die hulpkas van binnenuit saboteren.

Zelfs Putin zou zo cynisch niet durven handelen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 16:34   #11
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik weet niet of er bij de Hulpkas iets veranderd is tegen vroeger, dus daar gaat het bij mij niet over.
Maar dat de regeringen en parastatalen van dit land vol zitten met politici, ex politici en vriendjes van, en dat de huidige regeringen er geen graten in zien daar ook maar iets aan te veranderen, maar dat ze de werknemers vakbonden wel buiten spel willen zetten, dat is dan ten voordele van die werkgevers vakbonden en dat stoort me wel.
Zeker als het keizerlijke opperhoofd van een partij dan ook nog openlijk verklaard: Voka is mijn baas.

Dat diezelfde partij, samen met de andere partijen, ons Vlamingen dan ook nog eens voor 20 miljard bedrogen heeft met hun PPS constructies, geld dat reeds is opgebruikt door bedrijven, waar het wemelt van partijvriendjes en dat wij als bevolking daarvoor nog steeds garant staan bij de banken.

Het kan zijn dat jij het normaal vind dat je jaren aan een stuk bedrogen word door alle partijen, ook de jouwe met zogenaamde Vlaamse begrotingen in evenwicht, ik zeg daarvan dat ze de Vlaamse bevolking voor 20 miljard bedrogen en belogen hebben.

Weet je dat je hierop nog nooit geantwoord hebt en de anderen die wel antwoordden vonden me een leugenaar.
De cijfers bewijzen echter mijn gelijk.

We gaan dit jaar 550 miljoen in het rood in Vlaanderen en volgend jaar weer een andere smoes om te verbergen dat ze weer in het rood gaan?

goed gezegd
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2015, 16:36   #12
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.347
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
@ subocaj
elke dienst van de staat moet 'geleid en gestuurd' worden. Dat is dus en kan dus geen probleem zijn.

Maar hier is het perverse:
hoe meer die bestuurders van de hulpkas deze dwarsbomen, hoe rijker de vakbonden worden.

Dat is gelijk de voorzitter van de boerenbond bombarderen tot minister van leefmilieu.
Of de voorzitter van elektrabel aan het hoofd zetten van de studiedienst voor alternatieve energie.


Het is al verkeerd dat vakbonden verdienen aan werklozen, simpelweg door hen te laten concurreren met de hulpkas,
en dan ga je nog die hulpkas van binnenuit saboteren.

Zelfs Putin zou zo cynisch niet durven handelen.

.

of een advocaat minister van Justitie maken
dan verandert er ook niks
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be