Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2013, 08:05   #1
schaduw
Gouverneur
 
schaduw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2004
Locatie: in een vuiligheid van huizen en straten en verkeer
Berichten: 1.064
Standaard bibliotheken lenen e-boeken uit

Heden ten dage kan men of gaat men kunnen e-boeken lenen in tal van Vlaamse bibliotheken . Bron.
In tegenstelling tot de papieren exemplaren dient men hiervoor extra te betalen indien men niet in de bib ter plaatse leest. Alsook gaat men geen recente boeken uitlenen.
Wat is de logica hier ?
Papieren versies kosten meer geld vanwege het drukken, het papier en de ruimte die ze innemen en van deze kan men wel de recentste uitgaven lenen.
Is dit gewoon een eerste stap naar privatisering en het afschaffen van de openbare bibliotheek ? Ik zie de logica namelijk niet.
__________________
Uit willekeur geboren en tot niets bestemd, weef ik al jaren aan mijn doodshemd. (H.Hensen)
schaduw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 08:27   #2
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Heden ten dage kan men of gaat men kunnen e-boeken lenen in tal van Vlaamse bibliotheken . Bron.
In tegenstelling tot de papieren exemplaren dient men hiervoor extra te betalen indien men niet in de bib ter plaatse leest. Alsook gaat men geen recente boeken uitlenen.
Wat is de logica hier ?
Papieren versies kosten meer geld vanwege het drukken, het papier en de ruimte die ze innemen en van deze kan men wel de recentste uitgaven lenen.
Is dit gewoon een eerste stap naar privatisering en het afschaffen van de openbare bibliotheek ? Ik zie de logica namelijk niet.
Laatste spartelingen van een industrie die aan sharing ten ondergaat? Enfin, het is niet de hele industrie die ten onder gaat, wel heel wat instanties en heel wat overhead.

Afschaffing misschien, privatisering zal toch op droog zaad blijven zitten. In tegenstelling, met het internet zien we eerder een 'communautarisering'.

Vooruitgang dus. De bib ondergaat hetzelfde lot als de videotheek. Persoonlijk mis ik wel de geuren en kleuren van videotheken ten tijde van het VHS-era (en vroege DVD-era). Maar tja...
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be