Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2009, 18:39   #1
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard Zakenlui

Ach ja, die zakenlui.

Ik heb er mijn tijd voor genomen. Het is ook niet de eerste keer dat Nederlandse zakenlui opgevoerd worden om aan te tonen hoe ze Vlaanderen afwijzen. Ik zou wel eens willen weten wie die "echte" zakenlui dan wel mogen zijn: mijn probleem is dat ik er geen enkele ken, noch ontmoet heb.

Toch opmerkelijk dat het Concertgebouw van Amsterdam geleid wordt door een Vlaming, net als het Muziektheater in de Stopera. Ik zie de bui al hangen: dat zijn geen zakenlui maar kunstenaars. Welnu, ik denk dat het wel degelijk zakenlui zijn en het kan geen kwaad als zakenlui uit de kulturele sektor ook ervaring hebben met kunst, ik zou eerder zeggen dat het een troef is. Gewone feiten dus, nogal vreemd voor zakenmiddens die volgens "welingelichte" bron niks van Vlamingen moeten hebben.

Het Centre for Generative Leadership in Utrecht is opgericht en wordt geleid door een Vlaming. Negationisten zullen wel ontkennen dat onder de klanten van dat opleidingscentrum op dit ogenblik kleppers zitten zoals van Gansewinkel, de Alliantie Amsterdam, de Diergaarde Blijdorp, Fortis, de gemeenten Hoorn en Nijmegen, de Kamer van Koophandel Gooi-Eemland, de ministeries van Justitie en van Verkeer en Waterstaat, de Politieacademie, Schiphol Telematics en nog meer van dat (ik beperk me bewust tot klanten die in Vlaanderen min of meer bekend zijn of zouden moeten zijn). Nogal vreemd voor zakenlui die volgens "welingelichte bron" niks van Vlamingen moeten hebben.

Het staat uiteraard iedereen vrij het licht van de zon te ontkennen of zoals de Flat Earth Society "wetenschappelijk" te bewijzen dat de aarde geen bol is: (zie hier voor liefhebbers).

Zó belachelijuk ga ik me n�*et maken. Mijn persoonlijke ervaring (voor wat die waard is natuurlijk want ik heb "slechts" pakweg de helft van mijn beroepsleven zaken gedaan met of voor Nederlanders) leert me het volgende: zoals in de Vlaamse zakenwereld vind ik in de Nederlandse een open sfeer met gelijklopende waardenschalen waar orde en netheid hoog in het vaandel gedragen worden, waar het vanzelfsprekend is dat gemaakte afspraken onverkort uitgevoerd worden, waar regels helder en eenduidig zijn, waar een ja een ja is en een neen een neen, waar kortom niet alleen letterlijk maar bovenal figuurlijk dezelfde taal gesproken wordt. Ik ben een tijdje expat geweest voor een Vlaams bedrijf dat geleid werd door - jawel - een Nederlander: het zijn de mooiste bladzijden uit mijn loopbaan geweest. Nogal arrogant van mij, niet? Een half leven extrapoleren naar een hele loopbaan? Behalve als je het vergelijkt met bijvoorbeeld verkopers: als één uit drie kontakten tot een kontrakt leidt zitten ze op rozen.

Begrijp me niet verkeerd. Die Vlamingenhaters bestaan in Nederland inderdaad zowel als "Ollanderhaters" in Vlaanderen. Alleen: haat is zowel als angst een héél slechte raadgever.

Ik moet bekennen dat ik moeite heb om op gratuite beweringen van de soort "uit de nek kletserij" te reageren. Demonisering is niet mijn metode en dat spreekt trouwens hoe langer hoe minder de mensen aan. Steekhoudende argumenten zijn er nodig, niet meer maar ook niet minder. Het gaat bij mij om de veiligstelling van onze kultuur en onze welvaart: dat vereist het harmoniseren van volk en staat omdat dat het een onvervreemdbaar recht is van elk volk op aarde en omdat de verantwoording en het gevolg daarvan een voldoend grote eendracht genereert in zaken waar een staat voor dient: regelgeving waarachter onderdanen zich in een voldoend groot aandeel goed kunnen voelen met die veiligheid en welvaart in het achterhoofd.

België is daarin op alle fronten gebuisd: een van de hoogste belastingvoeten ter aarde, "Russische" perstoestanden, een taaldiskriminatie die nergens anders ter wereld aanvaard wordt, een op KGB-model geboetseerd CGKR. In de Sovietunie werden dissidenten krankzinnig verklaard, hier worden ze door het gerecht vervolgd op bazis van het begrip "rassisme" dat allang niks meer met rassen of op bazis daarvan diskriminerend gedrag te maken heeft: elke niet-pilitiek-korrekte uitlating volstaat al. In het licht van het historische feit dat Vlamingen op aanstichting van de Britten (om wat voor redenen dan ook, dat maakt in wezen niet uit) met de door de Brusselse elite betaalde tussenkomst van Frankrijk ontvoerd werden uit hun vaderland (een begrip dat destijds zwaarder doorwoog dan vandaag, dat geef ik grif toe) is die hele "operetterevolutie" zoals Jozef Deleu die ooit noemde een katastrofale schande, zelfs als je in rekening brengt dat even destijds het begrip "demokratie" ondergeschikt was aan de koninklijke neofeodaliteit. Geen kwaad woord daarover maar we leven nu in de eenentwintigste eeuw en daar gelden meer pragmatische standpunten. It's the economy, stupid, en ik voeg daar culture aan toe.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 12:05   #2
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Buitengewoon goed draadje. Het zal hopelijk bijdragen tot meer wederzijds begrip.
Mijn complimenten!
Zie ook:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=125568
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 19:31   #3
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

stadsinrichting ??
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be