Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2009, 16:45   #21
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Die opportunistische lul heeft nog nooit van de overbevissing van de oceanen gehoord zeker?
Dezelfde lui die de 'veggi-dag' zitten te propageren, schieten volledig uit hun krammen als een Christen een constructief voorstel doet. Grappig
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 16:46   #22
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Niet alle vis komt voort uit een overbeviste oceaan. Er zijn genoeg vissoorten die ecologisch respectvol gekweekt worden...
Zolang ze maar niet uit de Zenne komen....
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 16:59   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Mens toch 'eet meer vis'
maar vermijd het gevaar van
de middernachtmis.

Ik vraag me af waarom de Bischop niet heeft opgeroepen tot meer groenten en fruit eten. Het is toch geen geheim dat vegetariërs gezonder leven, en het is nóg beter voor het 'milieu' dan het eten van dieren. Waarom slechts 'vis'? Wees consequent. Van een religie verwacht ik dat.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 17:19   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mens toch 'eet meer vis'
maar vermijd het gevaar van
de middernachtmis.

Ik vraag me af waarom de Bischop niet heeft opgeroepen tot meer groenten en fruit eten. Het is toch geen geheim dat vegetariërs gezonder leven, en het is nóg beter voor het 'milieu' dan het eten van dieren. Waarom slechts 'vis'? Wees consequent. Van een religie verwacht ik dat.
De nadruk die weer wordt gelegd op de vrijdag als "visdag" heeft in de eerste plaats niet zozeer iets met de vis alsdusdanig te maken, maar wel met een levensvisie op die vrijdag. De vrijdag hoort in de christelijke traditie een dag te zijn van soberheid, gebed, bezinning. Ook ons lichaam wordt daarbij betrokken. Daarbij wijken we dus af van ons gewoon eetpatroon. We doorbreken het. Vis was vroeger een goedkoop alternatief voor vlees. In onze tijd is dat soms niet meer het geval en zijn bepaalde vleessoorten veel goedkoper dan bepaalde vissoorten. Ik zie die oproep dan ook veel meer als een herontdekking van de vrijdag als sobere dag. Niet zozeer een dag waarop we als christenen per se vis moeten eten (omdat de sociale omstandigheden nu eenmaal anders zijn dan weleer).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 17:56   #25
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Maak er dan een vastendag van. Als de Moslims dat 28 dagen lang kunnen volhouden kunnen wij dat 52 weken lang 1 dag per week. Een dagske vasten heeft nog niemand kwaad gedaan, tenzij ge diabeet zijt of gevoelig voor uw suikerspiegel (ikke dus).
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 18:00   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Maak er dan een vastendag van. Als de Moslims dat 28 dagen lang kunnen volhouden kunnen wij dat 52 weken lang 1 dag per week. Een dagske vasten heeft nog niemand kwaad gedaan, tenzij ge diabeet zijt of gevoelig voor uw suikerspiegel (ikke dus).
De vrijdag is in de katholieke Kerk een vastendag, maar dan wel een getemperde vastendag. Vasten zoals de moslims is niet gebruikelijk in het christendom, omdat men ervan uitgaat dat dit ons normaal ritme verstoort. De christelijke vasten legt de nadruk op onthouding en soberheid, niet op een klaarlichte dag niet eten en dan 's nachts schransen en vreten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 18:13   #27
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Ik kan mij alleen uit mijn jarenlange tijd bij de Nonnekes op internaat nog herinneren dat de vrijdag niet anders was dan de andere dagen, en dat de vasten bestonden om ons kindjes te pesten want dan moesten wij ons vieruurtje (snoep dat we zelf van thuis moesten meebrengen (!!) en die ieder in zijn/haar eigen snoepdoos bewaarde) niet zelf opeten maar in de "missiedoos" doen "voor de arme kindertjes".
Wij wisten zeker dat de nonnekes ons snoep heimelijk binnenkapten als wij 's avonds al in bed lagen want geen kat die geloofde dat het naar Afrika werd verstuurd. Veel menslievendheid heeft het ons niet geleerd. En versterving vonden we het ook niet.
Een dag van soberheid... wat is "soberheid" ? Mijnheer de Bankdirecteur die op vrijdag de kaviaar laat staan ? Mevrouw de Kassière die op vrijdag een ei eet in plaats van vlees dat ze eigenlijk toch niet kon betalen ?
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 18:18   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik kan mij alleen uit mijn jarenlange tijd bij de Nonnekes op internaat nog herinneren dat de vrijdag niet anders was dan de andere dagen, en dat de vasten bestonden om ons kindjes te pesten want dan moesten wij ons vieruurtje (snoep dat we zelf van thuis moesten meebrengen (!!) en die ieder in zijn/haar eigen snoepdoos bewaarde) niet zelf opeten maar in de "missiedoos" doen "voor de arme kindertjes".
Wij wisten zeker dat de nonnekes ons snoep heimelijk binnenkapten als wij 's avonds al in bed lagen want geen kat die geloofde dat het naar Afrika werd verstuurd. Veel menslievendheid heeft het ons niet geleerd. En versterving vonden we het ook niet.
Een dag van soberheid... wat is "soberheid" ? Mijnheer de Bankdirecteur die op vrijdag de kaviaar laat staan ? Mevrouw de Kassière die op vrijdag een ei eet in plaats van vlees dat ze eigenlijk toch niet kon betalen ?
Tja, we kan ik zeggen over "uw jarenlange tijd bij de nonnekes op internaat". Ik heb wel geleerd en het ook als beleefd voorbeeld gezien hoe een vrijdag een dag van soberheid en vasten was.

Wat is soberheid? Lees eens wat Jezus zegt over de arme weduwe die iets komt offeren in de tempel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 00:46   #29
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vrijdag is in de katholieke Kerk een vastendag, maar dan wel een getemperde vastendag. Vasten zoals de moslims is niet gebruikelijk in het christendom, omdat men ervan uitgaat dat dit ons normaal ritme verstoort. De christelijke vasten legt de nadruk op onthouding en soberheid, niet op een klaarlichte dag niet eten en dan 's nachts schransen en vreten.
In de plaats van overdag niet eten en 's nachts schransen en vreten legt de katholieke kerk de nadruk op de vrijdag iets soberder eten (beetje minder mayonaise op de frietjes? zalm ipv gehakt?) en de rest van de week mag men gerust schransen en vreten.

Ik hou het elke dag redelijk sober (heel weinig vlees en vis, noem me maar een "part-time-vegetariër"), steun een paar goede doelen en hou het meer "luxueuze" eten voor echte feestdagen met familie en vrienden.
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 07:50   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
In de plaats van overdag niet eten en 's nachts schransen en vreten legt de katholieke kerk de nadruk op de vrijdag iets soberder eten (beetje minder mayonaise op de frietjes? zalm ipv gehakt?) en de rest van de week mag men gerust schransen en vreten.

Ik hou het elke dag redelijk sober (heel weinig vlees en vis, noem me maar een "part-time-vegetariër"), steun een paar goede doelen en hou het meer "luxueuze" eten voor echte feestdagen met familie en vrienden.
Mij is door een oudere priester ook geleerd dat soberheid op vrijdag niet alleen iets is wat op eten en drinken slaat, maar het kan zich ook vertalen in andere zaken. Als de postbode is gekomen en je bent nieuwsgierig, wacht dan een beetje. Kijk wat minder televisie. Enz. Kleine zaken die een stuk versterving inhouden en tegelijkertijd ook de wil sterken.

De Kerk leert niet dat men de rest van de week mag "schransen en vreten". Al altijd wijst de Kerk ons erop dat gulzigheid een ondeugd is, terwijl matigheid een deugd. Niet dat de Kerk zich tegen feesten keert, maar wel tegen de ongeregeldheid die dat wel eens met zich mee kan brengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 08:29   #31
Cal
Vreemdeling
 
Cal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 52
Standaard

De kerk (bewust zonder hoofdletter) denkt zeker dat we nog in de Middeleeuwen leven, waar ze nog ons dagelijks leven konden bepalen? Ze maakt zich nog maar eens hopeloos belachelijk.
__________________
De Regering heeft vandaag medegedeeld dat het landsymbool wordt vervangen door een condoom. Dit, omdat het meer weergeeft waar de Belgische politiek voor staat: Een condoom staat inflatie toe, stopt productie, vernietigt de volgende generatie, voorkomt een hoop gelul en... geeft u een gevoel van veiligheid terwijl u in feite genaaid wordt!
Cal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 08:49   #32
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik kan mij alleen uit mijn jarenlange tijd bij de Nonnekes op internaat nog herinneren dat de vrijdag niet anders was dan de andere dagen, en dat de vasten bestonden om ons kindjes te pesten want dan moesten wij ons vieruurtje (snoep dat we zelf van thuis moesten meebrengen (!!) en die ieder in zijn/haar eigen snoepdoos bewaarde) niet zelf opeten maar in de "missiedoos" doen "voor de arme kindertjes".
Wij wisten zeker dat de nonnekes ons snoep heimelijk binnenkapten als wij 's avonds al in bed lagen want geen kat die geloofde dat het naar Afrika werd verstuurd. Veel menslievendheid heeft het ons niet geleerd. En versterving vonden we het ook niet.
Een dag van soberheid... wat is "soberheid" ? Mijnheer de Bankdirecteur die op vrijdag de kaviaar laat staan ? Mevrouw de Kassière die op vrijdag een ei eet in plaats van vlees dat ze eigenlijk toch niet kon betalen ?
hehe misschien dat ikik uw snoep nog gekregen heb dan van mijn tante noneke, nee nee da is een braaf mens, die spaarde da voor ons, om iets te kunnen geven.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 09:21   #33
manuel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 september 2002
Berichten: 342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mij is door een oudere priester ook geleerd dat soberheid op vrijdag niet alleen iets is wat op eten en drinken slaat, maar het kan zich ook vertalen in andere zaken. Als de postbode is gekomen en je bent nieuwsgierig, wacht dan een beetje. Kijk wat minder televisie. Enz. Kleine zaken die een stuk versterving inhouden en tegelijkertijd ook de wil sterken.

De Kerk leert niet dat men de rest van de week mag "schransen en vreten". Al altijd wijst de Kerk ons erop dat gulzigheid een ondeugd is, terwijl matigheid een deugd. Niet dat de Kerk zich tegen feesten keert, maar wel tegen de ongeregeldheid die dat wel eens met zich mee kan brengen.
Ewel, vrijdag is de laatste dag van mijn werkweek. De hele week leef ik sober, want ik heb geen tijd om gulzig te zijn of tv te kijken. Vrijdagavond gaan we dan ook lekker eten op restaurant, soms vis, soms vlees. En daar heeft geen enkele priester, bisschop of paus zakes mee. In 't weekend ben ik weer bezig met van alles en nog wat... Die bisschop zegt dus dat we een dag in de week 'sober' moeten leven, ik kan u zeggen dat ik 1 dag in de week het iets minder sober doe.
't zal wel weer iets te maken hebben met let op mijn woorden, niet op mijn daden zekers ?
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 10:04   #34
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik kan mij alleen uit mijn jarenlange tijd bij de Nonnekes op internaat nog herinneren dat de vrijdag niet anders was dan de andere dagen, en dat de vasten bestonden om ons kindjes te pesten want dan moesten wij ons vieruurtje (snoep dat we zelf van thuis moesten meebrengen (!!) en die ieder in zijn/haar eigen snoepdoos bewaarde) niet zelf opeten maar in de "missiedoos" doen "voor de arme kindertjes".
Wij wisten zeker dat de nonnekes ons snoep heimelijk binnenkapten als wij 's avonds al in bed lagen want geen kat die geloofde dat het naar Afrika werd verstuurd. Veel menslievendheid heeft het ons niet geleerd. En versterving vonden we het ook niet.
Een dag van soberheid... wat is "soberheid" ? Mijnheer de Bankdirecteur die op vrijdag de kaviaar laat staan ? Mevrouw de Kassière die op vrijdag een ei eet in plaats van vlees dat ze eigenlijk toch niet kon betalen ?
Hoi Babeth. In Boom op internaat gezeten? Mijn zus had dezelfde ervaringen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 10:42   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cal Bekijk bericht
De kerk (bewust zonder hoofdletter) denkt zeker dat we nog in de Middeleeuwen leven, waar ze nog ons dagelijks leven konden bepalen? Ze maakt zich nog maar eens hopeloos belachelijk.
Hoezo? Mogen kerkleiders soms hun mond niet meer opendoen in uw opvatting van democratie?

En als kerkleiders hun mond opendoen, hoeft u zich daar niets van aan te trekken als u dat niet zint. Alleen hebben zij, net als iedereen, het recht hun mening te verkondigen. Wat die bisschop hier trouwens zegt, is grotendeels een interne zaak van de Kerk. Een boodschap voor ons, gelovigen, dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 10:45   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Ewel, vrijdag is de laatste dag van mijn werkweek. De hele week leef ik sober, want ik heb geen tijd om gulzig te zijn of tv te kijken. Vrijdagavond gaan we dan ook lekker eten op restaurant, soms vis, soms vlees. En daar heeft geen enkele priester, bisschop of paus zakes mee. In 't weekend ben ik weer bezig met van alles en nog wat... Die bisschop zegt dus dat we een dag in de week 'sober' moeten leven, ik kan u zeggen dat ik 1 dag in de week het iets minder sober doe.
't zal wel weer iets te maken hebben met let op mijn woorden, niet op mijn daden zekers ?
Hallo? Waarom al dat gedoe rond de uitspraak van een bisschop? U hoeft zich toch niet verplicht voelen naar hem te luisteren, daar u hoogstwaarschijnlijk geen gelovige bent. Dus, waarom dan die heisa? Mij is het in ieder geval niet duidelijk.

En mocht u het niet weten: in het christendom is de intentie vaak veel belangrijker dan de handeling zelf (bij de islam is dat juist het omgekeerde). Dat wij vrijdag als een sobere dag zien, heeft zijn redenen. Dat is een sterke symboliek voor ons christenen. Nu, zijn gelovigen door omstandigheden van welke aard dan ook niet in staat een dergelijke houding aan te nemen op vrijdag, dan laat de Kerk een zekere soepelheid toe.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 14:00   #37
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Hoi Babeth. In Boom op internaat gezeten? Mijn zus had dezelfde ervaringen.
De Dochters van Maria Hulp te Wijnegem.
Maar sommige dingen zijn gewoon universeel.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 14:09   #38
KaliYuga
Lokaal Raadslid
 
KaliYuga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 april 2009
Berichten: 329
Standaard

Tellen fishsticks ook mee ?
__________________
The internal struggle of self-overcoming must in turn also be matched by an external struggle with the forces of the age on an immediate and pratical level.
KaliYuga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 14:25   #39
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hallo? Waarom al dat gedoe rond de uitspraak van een bisschop? U hoeft zich toch niet verplicht voelen naar hem te luisteren, daar u hoogstwaarschijnlijk geen gelovige bent. Dus, waarom dan die heisa? Mij is het in ieder geval niet duidelijk.

En mocht u het niet weten: in het christendom is de intentie vaak veel belangrijker dan de handeling zelf (bij de islam is dat juist het omgekeerde). Dat wij vrijdag als een sobere dag zien, heeft zijn redenen. Dat is een sterke symboliek voor ons christenen. Nu, zijn gelovigen door omstandigheden van welke aard dan ook niet in staat een dergelijke houding aan te nemen op vrijdag, dan laat de Kerk een zekere soepelheid toe.
Dat zal hun leren babytjes te assimileren dmv doopsel. Ze wilden ons perse in hun club, wel, ze zijn van ons nog niet vanaf. Eigen schuld, dikke bult.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 14:29   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat zal hun leren babytjes te assimileren dmv doopsel. Ze wilden ons perse in hun club, wel, ze zijn van ons nog niet vanaf. Eigen schuld, dikke bult.
In uw reactie lees ik slechts frustratie en bitterheid. In de Kerk willen wij niemand er "per se" bij. Wij hopen en ijveren er wel voor dat iedereen tot Jezus kan komen, maar niemand moet dat "per se". Het geloof neemt men immers in alle vrijheid aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be