Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2010, 21:36   #41
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een begin ?

Al eens in Cordoba geweest ? Een aanrader overigens.
Hahaha... of Granada?
Ik wel.
En ik ben content dat enkel maar een stuk stenen-cultuur is overgebleven.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 21:41   #42
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het omvormen of verbouwen van nauwelijks gebruikte en/of leegstaande kerken tot sociale woningen en/of appartementen lijkt mij een veel interessantere optie.
helaas zijn kerken architecturaal niet erg geschikt om omgebouwd te worden voor die functies. Klooster dan weer wel, en dat gebeurt al geregeld dat deze worden omgebouwd.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 21:54   #43
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik vraag me af wat er zou moeten gebeuren met de talrijke mozaieken en standbeelden in onze Katholieke kerken. Hoe rijm je dat met een moskee zonder deze te verwijderen? Zelfs een post-Katholiek (die zich nog steeds relatief hartelijk verhoudt met tegenover zijn gelovige Katholieke medemens) zou het hier erg moeilijk mee hebben.
Gordijntje ervoor bij oecumenisch gebruik?

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 mei 2010 om 21:55.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 21:57   #44
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyson jamal Bekijk bericht
Wat wil je dat de kerken er verwaarloosd en achtergelaten bijstaan ?
De meerderheid in het dagelijks leven zijn maar bezig met werken,overuren(economie en luxe) en onzinvolle bezigheden dan met de normale werkuren en gezinsopvoeding en liefde .
Men plaatst de kinderen smorgens vroeg in de kinderopvang dan gaat men gaan werken en savonds komen ze er weer achter(kinderopvang/internaat) geven de kinderen wat eten en steekt hem in bed,en zo tot aan hun 18de.
Dan er verwondert bijstaan dat de zoon of dochter op hun 18de het huis verlaat en zijn plan gaat gaan trekken omwille het feit hij nooit de vader en moederliefde heeft gekend en gekregen en zo werd verwaarloosd.
Dat is wat de meerderheid tot op heden in het dagelijks leven leeft .
De hele week gaan werken en in het weekend opstapjes met andere woorden geen woord wordt er meer gerept uit de Bijbel of de kerk .
Vandaar ze ook leegstaan en er verwaarloosd bijstaan .
Dan persoonlijk heb ik liever dat er een moskee ingehuldigd word dan dat het gebouw vol duivescheten vertoeft .
Ik ken zo een kerk die verhuurd wordt aan de locale supermarkt, als stockruime.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 21:58   #45
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ken zo een kerk die verhuurd wordt aan de locale supermarkt, als stockruime.
in Gent is er een kapel die nu wordt verhuurd als feestzaal: eten, zuipen en schransen in het (voormalige) huis van God
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 22:06   #46
nabat54
Minister-President
 
nabat54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Locatie: Gent
Berichten: 4.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
In Charleroi (Gilli) wordt 's vrijdags een kerk omgebouwd tot moskee. Helaas is het slechts tijdelijk. De kerk biedt haar gastvrijheid aan wegens renovatie van de moskee. Bron : redactie.be

Het is toch al een begin. Hopelijk worden in onze kerken de klokken stil gelegd en worden ze omgevormd tot gebed- en meditatieruimte voor iedereen. Staan ze daar niet zo nutteloos leeg heelder dagen en is het gemakkelijker voor gelovigen om open van geest te blijven en niet te dogmatisch te worden. Het zou een goede stap zijn in het samenleven van mensen van verschillende afkomst of gedachtegoed. Hopelijk vindt deze tijdelijke samenwerking navolging in de toekomst.

Het is beter voor een samenleving dat volgelingen van Abraham........ hun "smoel" houden. Ik stel dus vast dat jij tot de groep hoort van de volgelingen !
__________________
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 07:27   #47
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Het is beter voor een samenleving dat volgelingen van Abraham........ hun "smoel" houden. Ik stel dus vast dat jij tot de groep hoort van de volgelingen !
Nope. Fout vast gesteld. Opletten voor bewustzijnsvernauwing he.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 08:19   #48
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Kantoor Ruimte , Winkels ............alles is beter dan een Moskee ......zelfs een Joods Centrum is welkom in een Kerk
Dat blijkt ! Er is ooit sprake van geweest dat een van de zen-groepen in Gent een onderkomen zou vinden in het begijnhof van Sint-Amandsberg. Maar dat is niet doorgegaan : de patertjes waren bang voor de aantasting van de sereniteit...

Nu zit er een soort schildersatelier in dat gebouw, waarin zo goed als uitsluitend naaktportretten worden gefabriceerd...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 09:46   #49
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Beter een lege Kerk dan af te geven aan islam of new age toestanden.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 07:09   #50
RAJA
Vreemdeling
 
RAJA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 september 2005
Berichten: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyson jamal Bekijk bericht
Wat wil je dat de kerken er verwaarloosd en achtergelaten bijstaan ?
Nee, maar enkel om de architecturale waarde te behouden van ons erfgoed.

De meerderheid in het dagelijks leven zijn maar bezig met werken,overuren(economie en luxe) en onzinvolle bezigheden dan met de normale werkuren en gezinsopvoeding en liefde .
Men plaatst de kinderen smorgens vroeg in de kinderopvang dan gaat men gaan werken en savonds komen ze er weer achter(kinderopvang/internaat) geven de kinderen wat eten en steekt hem in bed,en zo tot aan hun 18de.
Dan er verwondert bijstaan dat de zoon of dochter op hun 18de het huis verlaat en zijn plan gaat gaan trekken omwille het feit hij nooit de vader en moederliefde heeft gekend en gekregen en zo werd verwaarloosd.
Citaat:
Onze kinderen worden begeleid naar tekenacademie of sportinstelling of scouting/gidsen of muziekschool, kortom, naar ontspanning. Dit alles naar eigen keuze. Maar zeker niet op zondag naar een bijbelschool, waar ze nogmaals, na een week leren, stomme regeltjes moeten opdrammen!Of gewoon buiten op straat laten lopen, om er zelf geen last van te hebben, en deze overlast over te laten aan anderen!
Dat is wat de meerderheid tot op heden in het dagelijks leven leeft .
De hele week gaan werken en in het weekend opstapjes met andere woorden geen woord wordt er meer gerept uit de Bijbel of de kerk .

Citaat:
Idd, dat is wat de meesten doen; liever quality time spenderen aan onze kinderen door UITstapjes met hen te maken. Hen leren hoe de natuur in elkaar zit. Hoe ze AL het leven op aarde dienen te respecteren. Andere mensen leren kennen en er op gelijke voet mee omgaan. Dat is wat wij doen. Maar ze zeker niet op straat laten rondhangen om allerlei deugenieterij uit te steken!
Vandaar ze ook leegstaan en er verwaarloosd bijstaan .
Dan persoonlijk heb ik liever dat er een moskee ingehuldigd word dan dat het gebouw vol duivescheten vertoeft .
Citaat:
Van mij mag u er een moskee in maken, of een restaurant, of een schildersatelier, zolang de architectuur niet teniet wordt gedaan, no prob. Zolang de omgevingsrust maar niet verstoord wordt, want ik hoor liever de merels hun paringsdeuntje fluiten!
__________________
Mvg
Raja
RAJA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 17:06   #51
DenTurk
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2010
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Beter een lege Kerk dan af te geven aan islam of new age toestanden.
Tegenwoordig stapt niemand een kerk of klooster binnen, 't is niet meer dan een monument binnen de stad.
Natuurlijk moet een kerk niet omgevormd worden tot moskeeën. Er moeten nieuwe moskeeën gebouwd worden met schone hoogrijzende minaretten. Dat beeld zullen we veel tegenkomen, mensen! Laten we afwachten!!
DenTurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 17:27   #52
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenTurk Bekijk bericht
Tegenwoordig stapt niemand een kerk of klooster binnen, 't is niet meer dan een monument binnen de stad.
Natuurlijk moet een kerk niet omgevormd worden tot moskeeën. Er moeten nieuwe moskeeën gebouwd worden met schone hoogrijzende minaretten. Dat beeld zullen we veel tegenkomen, mensen! Laten we afwachten!!
In Gent zijn er ook verschillende oude fabrieken omgebouwd tot moskeeën, in de kazemattenstraat, en in de Ferrerlaan. Zolang ze dat met eigen geld doen (wat tot nu toe het geval is), mij niet gelaten!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 17:38   #53
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Alsof islamieten ooit hun moskee gaan opstellen voor een hindoe of boedhist
Er bestaan inmiddels al plannen om "universele plekken voor gebed en bezinning" te openen. De bekende L.L. Zamenhof was in het laatste deel van zijn leven nogal een promotor van het "Homanarisme" een streven naar een vereniging van alle religies zonder de specificiteit van elke religie te ondermijnen - maar door de nadruk te leggen op het gemeenschappelijke.

Dezelfde bekommernis gaat uit van de nog in de USA bestaande christelijk geïnspireerde kerk van de "Unitarians". Deze kerk is overigens ook een soort van toevluchtsoord voor atheïsten die in de USA altijd nogal sterk onder druk staan om zich toch maar bij een of andere "kerk" aan te sluiten.

het merkwaardige hierbij is dat deze unitarians in oorsprong nogal een fundamentalistische afkeer hadden van alles dat naar "triniteit" zweemt.

zijn het dus in wezen zoals de moslims "Arianisten" ?

Beklemmende vragen waarop ik een antwoord zoek...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 17:41   #54
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

De natuur is mijn god . Ik heb geen kerk nodig , met die hoop steen mogen ze doen en laten wat ze willen .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 18:11   #55
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat is er daar zo "helaas" aan? Ik heb liever dat die kerken een plaats blijven waarin katholieken zich kunnen verzamelen om hun christendom te belijden. Het moet geen plaats worden waar religieuze extremisten zich verzamelen.
Wat is het verschil?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 05:13   #56
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Er bestaan inmiddels al plannen om "universele plekken voor gebed en bezinning" te openen. De bekende L.L. Zamenhof was in het laatste deel van zijn leven nogal een promotor van het "Homanarisme" een streven naar een vereniging van alle religies zonder de specificiteit van elke religie te ondermijnen - maar door de nadruk te leggen op het gemeenschappelijke.

Dezelfde bekommernis gaat uit van de nog in de USA bestaande christelijk geïnspireerde kerk van de "Unitarians". Deze kerk is overigens ook een soort van toevluchtsoord voor atheïsten die in de USA altijd nogal sterk onder druk staan om zich toch maar bij een of andere "kerk" aan te sluiten.

het merkwaardige hierbij is dat deze unitarians in oorsprong nogal een fundamentalistische afkeer hadden van alles dat naar "triniteit" zweemt.

zijn het dus in wezen zoals de moslims "Arianisten" ?

Beklemmende vragen waarop ik een antwoord zoek...
Die universele religie waarover je spreekt wordt afgewezen door de meeste christelijke groepen. Zeker in de VS zullen de evangelicals ferm tegenwicht bieden. Want de eenheidsreligie is wat Satan wil. Toen onze vorige paus indianen, moslims, boedhisten enzo uitgenodigd had op het sint pieters plein, dan wisten ze te zeggen dat de Katholieke blijkbaar ook al in de macht was van satan.

We geloven allemaal dat we de juiste religie hebben en dat de andere afgedwaald is, dus ik zie weinig kans dat gelovigen zullen overstappen naar iets dat afwijkt van hun eigen structuur en geloof.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 06:19   #57
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Beter een lege Kerk dan af te geven aan islam of new age toestanden.
Tja, ik vind die gebouwen cultureel erfgoed
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 06:36   #58
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
De natuur is mijn god . Ik heb geen kerk nodig , met die hoop steen mogen ze doen en laten wat ze willen .
Uw god wordt langs alle kanten aangerand.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 07:19   #59
cheverrant
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Locatie: filipijnen
Berichten: 207
Standaard Kerk wordt moskee

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
in Gent is er een kapel die nu wordt verhuurd als feestzaal: eten, zuipen en schransen in het (voormalige) huis van God
In het huis van God is het beter om te eten, te zuipen en te schransen dan het om te vormen tot een tempel van een ander geloof, waar fanatisme gepredikt wordt en de uitholling van een systeem waar al die gelovigen van een andere godsdienst onder vallen.
In moslimlanden is het gewoon ondenkbaar dat moskeeen ooit worden omgebouwd tot katholieke kerken; als het ombouwen van katholieke kerken tot moskeeen in het westen denkbaar en zelfs realistisch is, dan is dit nog maar eens een bewijs van het verval van de westerse wereld. De katholieke-en moslimgelovigen zijn al in oorlog sinds de vroege middeleeuwen. Elke partij heeft vele slachtoffers gemaakt om een religieus ideaal na te streven, zonder veel daadwerkelijk of langdurig resultaat... Het prijsgeven van eigen symbolen is een prijsgeven van het eigen verleden.
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 07:22   #60
cheverrant
Partijlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Locatie: filipijnen
Berichten: 207
Standaard Kerk wordt moskee

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Alsof islamieten ooit hun moskee gaan opstellen voor een hindoe of boedhist
Of voor een katholiek.......
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be