Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2014, 21:42   #121
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zo lang we francofonen als een blok aan ons been moeten meeslepen is dat inderdaad zo. Wij moeten van die francofonie af. Als we daarvoor "La Capitale" moeten laten vallen, dan is het maar zo. We hebben er nu reeds weinig in de pap te brokken.
We hebben zo veel in de pap te brokken dat men op een paar generaties de Reconquista zou kunnen voltrekken zodat "La Capitale" terug de hoofdstad wordt. Alleen staat dat tragischerwijze niet op de neoliberale agenda van de NVA.....
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Verlost zijn van de francofonen betekent ook verlost zijn van hun visie op sociaal-economisch vlak en verlost zijn van de transfers. Dan wordt Vlaanderen een gebied met een meer Noord-Europese stempel. Of Vlaanderen dan beter gediend is met helemaal onafhankelijk te zijn dan wel een confederatie te vormen met Nederland zal te toekomst uitwijzen.
Het verleden heeft echter reeds duidelijk gemaakt dat de twee scheidingen der Nederlanden een malus betekenden voor het zuiden.
Voor mij is het dus zonneklaar hoe de toekomst er zou moeten uitzien.
Een onafhankelijk Vlaanderen is in zekere zin een soort mini-Belgicisme want anti-Nederlanden. Het Belgicisme terugdraaien in de zuiverste zin betekent terug naar het VKN, een Nederlandse hereniging.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 december 2014 om 21:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 22:23   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Neen, dat zeg ik niet. Ik heb duidelijk gezegd: Alle burgers boven 21 jaar. Of je nu werkloos was of haardvrouw. Werken en hogere studies zijn twee voornaamste voorbeelden van ervaring, er werd om een criterium gevraagd. Ik heb nadien de klemtoon gelegd op een plaats krijgen en vinden in de maatschappij.
Heeft een werkloze dan zijn plaats gevonden in deze maatschappij? Ik vind uw redenering nu wel heel vreemd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 23:08   #123
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft een werkloze dan zijn plaats gevonden in deze maatschappij? Ik vind uw redenering nu wel heel vreemd.
Tot je achttiende word je verondersteld in een bepaald stramien te lopen binnen het onderwijs. Ik zou tussen die periode en de eerste uitoefening van het stemrecht enkele jaren leggen. Werkloos, werkend, kinderen barend, lang reizend: Wat dan ook, je zult meer een weg in je leven hebben ingeslaan. Ik leg dat nu arbitrair op 3 jaar, tot je 21ste. Ik zou het even goed op 25 kunnen leggen, of 27. Of wat dan ook.

Ik vind het gewoon erg onlogisch om iemand die nog op de middelbare school zit, stemrecht te verlenen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:08   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tot je achttiende word je verondersteld in een bepaald stramien te lopen binnen het onderwijs.
Helemaal niet. Er is in België geen onderwijsplicht, wel leerplicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:10   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tot je achttiende word je verondersteld in een bepaald stramien te lopen binnen het onderwijs. Ik zou tussen die periode en de eerste uitoefening van het stemrecht enkele jaren leggen. Werkloos, werkend, kinderen barend, lang reizend: Wat dan ook, je zult meer een weg in je leven hebben ingeslaan. Ik leg dat nu arbitrair op 3 jaar, tot je 21ste. Ik zou het even goed op 25 kunnen leggen, of 27. Of wat dan ook.

Ik vind het gewoon erg onlogisch om iemand die nog op de middelbare school zit, stemrecht te verlenen.
U zegt nu gewoon: ik vervang de ene leeftijd door de andere, ongeacht in welke situatie die mensen zitten. Wat dacht u van bepaalde mensen die door hun opleiding ook op hun 21e nog steeds studeren? Geen stemrecht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 00:28   #126
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zegt nu gewoon: ik vervang de ene leeftijd door de andere, ongeacht in welke situatie die mensen zitten. Wat dacht u van bepaalde mensen die door hun opleiding ook op hun 21e nog steeds studeren? Geen stemrecht?
Je kunt begrijpend lezen, meen ik toch:

http://forum.politics.be/showthread....73#post7467973
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 01:27   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je kunt begrijpend lezen, meen ik toch:

http://forum.politics.be/showthread....73#post7467973
Kortom, de ene leeftijd inruilen voor de andere. Welk verschil is er tussen een achttienjarige die in het zesde middelbaar zit en een twintigjarige die aan een hogeschool studeert?

Grotere maturiteit? Groter intellectueel inzicht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 01:52   #128
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, de ene leeftijd inruilen voor de andere. Welk verschil is er tussen een achttienjarige die in het zesde middelbaar zit en een twintigjarige die aan een hogeschool studeert?

Grotere maturiteit? Groter intellectueel inzicht?
De zinnen 3-6: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=123
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:39   #129
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Laat uw fantasie op hol slaan, maar liefst wel (zoals het een ernstig politiek forum betaamt) met een notie van realisme.

Mijn ideale staatsinrichting:

De onafhankelijkheid van Vlaanderen, met een onderhandelde oplossing voor Brussel en de rand.

De oprichting van een grondwettelijke, federale republiek bestaande uit stadsgewesten en andere regio's (of uit de huidige gewesten en gemeenschappen in afwachting daarvan). Federale entiteit kunnen verder worden opgericht door een tweederde meerderheid binnen een bepaald geopolitiek gebied.

Kiesrecht vanaf 21 jaar.

Wetgevende macht

Een eenkamerig parlement dat bestaat uit vier categorieën:
Cat.1: 35% vertegenwoordigers uit kiesdistricten (50+1% of het meeste stemmen na een eliminatieronde)
Cat.2: 35% vertegenwoordigers volgens een proportionele, algemene kiezing
Cat.3: 20% "lotelingen" uit een poule van alle burgers die ouder zijn dan 32 jaar (mogen niet weigeren, beroep kan wel worden aangetekend door een petitie van 10% van het electoraat)
Cat.4: 10% vertegenwoordigers uit de academische wereld

Categorie 1 wordt elke vier jaar herkozen.

Categorieën 2-4 worden om de twee jaar voor de helft vernieuwd.

Enkel categorie 3 ontvangt een loon. De andere categorieën ontvangen enkel een zitpenning maar hebben recht op deeltijds politiek verlof, vrij openbaar vervoer, een medewerker en een compensatieregeling indien ze onder een inkomensgrens vallen.

Uitvoerende macht

Een president die wordt gekozen voor een eenmalige ambtstermijn van acht jaar. Hij of zij wordt verkozen met twee vice-presidenten binnen hetzelfde kiesticket: één voor binnenlandse en één voor buitenlandse verplichtingen (ook verantwoordelijk voor handelsmissies).

De president heeft beperkte bevoegdheden, hij of zij:

- is de opperbevelhebber van het leger of de volksmilitie
- kan gratie verlenen (moet tegengetekend worden door de minister van justitie)
- is verantwoordelijk voor internationale verdragen en de vertegenwoordiging van het land
- onderhoudt de diplomatieke contacten met ambassadeurs en consuls
- leidt regeringsonderhandelingen en bemiddelt

De regering wordt verkozen door de parlementsleden voor zolang ze de steun genieten, maar niemand kan langer dan 8 jaar een ministerambt bekleden. Deze periode kan onderbroken worden.

Parlementsleden verkiezen ministers per portefeuille.

Ministers hoeven geen parlementsleden te zijn maar wel burgers die ouder zijn dan 26 jaar.

De ministerraad wordt voorgezeten door een secretaris (ter vervanging van de premier) die roteert om de zes maanden tussen de verschillende ministers volgens een vaste volgorde.
De werkgroep Leo Belgicus heeft op haar webstek de realisatie van Groot-Nederland uitgewerkt in het document "Hereniging der Nederlanden".

Op deze link kunt u een en ander lezen => http://users.telenet.be/leo-belgicus/index.htm
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 10:02   #130
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
We hebben zo veel in de pap te brokken dat men op een paar generaties de Reconquista zou kunnen voltrekken zodat "La Capitale" terug de hoofdstad wordt. Alleen staat dat tragischerwijze niet op de neoliberale agenda van de NVA.....
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Het verleden heeft echter reeds duidelijk gemaakt dat de twee scheidingen der Nederlanden een malus betekenden voor het zuiden.
Voor mij is het dus zonneklaar hoe de toekomst er zou moeten uitzien.
Een onafhankelijk Vlaanderen is in zekere zin een soort mini-Belgicisme want anti-Nederlanden. Het Belgicisme terugdraaien in de zuiverste zin betekent terug naar het VKN, een Nederlandse hereniging.
Exact!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2015, 20:14   #131
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De werkgroep Leo Belgicus heeft op haar webstek de realisatie van Groot-Nederland uitgewerkt in het document "Hereniging der Nederlanden".

Op deze link kunt u een en ander lezen => http://users.telenet.be/leo-belgicus/index.htm
Mooi stuk, goed over nagedacht!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 20:35   #132
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showthread....ght=provincien

En ik ben nog steeds niet van mening veranderd:

1. Nederduitsland. De Hanzestaat.
De staatsgrens tussen Nederland en Duitsland was immers nooit een taalgrens. De dialekten gingen vloeiend in mekaar over. Pas toen men ophield dialekt te spreken was de staatsgrens plotseling een taalgrens.
Taalkundig zou de meest rationele situatie geweest zijn dat zich in het ganse Nederduitse taalgebied (Van Duinkerken tot Köningsberg) een Nederduitse standaardtaal had ontwikkeld.
De geopoltieke geschiedenis heeft er echter anders over beslist.
De Aldietse Droom ligt onherroepelijk in duizend diggelen op de grond van de geschiedenis.
Enkel weemoedig mijmerend kan ik nog kijken naar de kaart van Aldietsland om terug te vallen op een tweede plan: Dietsland, als Ersatz wel te verstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging


2. De 17 Provincies ten tijde van Keizer Karel.
Toen was Frans-Vlaanderen nog niet geamputeerd, waren Brussel en het noorden van Artesië nog Nederlandstalig én hadden we een goede (franstalige) buffer tegen de imperialistische Francité, die ons ten tijde van Lewie Kators goed zou van pas zou komen. Als bij wonder heeft Frankrijk na 600 jaar oorlog en Diets verzet slechts een klein stukje van het Dietse Dietsland kunnen inpalmen. En dat is uiteraard teveel maar het verdikt had zoveel erger kunnen zijn.
Maar ze hebben nog tijd want de geschiedenis zal eindeloos verder gaan. En laat d�*t nu net zijn wat het belang van een hereniging is...

3. Dietsland, en dat is waar men Diets spreekt.
Het minst utopische van de drie.
Het woord Dietsland is te beladen sinds de NSB in de jaren '30 en '40 plachten te gebruiken.
En Hitler moest niets hebben van pogingen tot toenadering van Nederland en Vlaanderen.
Daarom vind ik de Nederlanden een prima benaming!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 01:32   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard DIETSLAND en de gotische Fraktur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het woord Dietsland is te beladen sinds de NSB in de jaren '30 en '40 plachten te gebruiken.
En Hitler moest niets hebben van pogingen tot toenadering van Nederland en Vlaanderen.
Daarom vind ik de Nederlanden een prima benaming!
Mijn waarde Derk, het antwoord op uw opmerking verdient een draad op zich:

http://forum.politics.be/showthread....16#post7576016
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2015 om 01:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 09:01   #134
edward222
Vreemdeling
 
edward222's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2015
Locatie: I'm At Your Back
Berichten: 25
Standaard

voor mij Ze begrijpen hun wijken en staten , trouw blijven aan hun kiezers , en hebben een blijvend geloof in de goede zeden , de intelligentie en het patriottisme van de kiezers . Zonder dat , het is bijna onmogelijk om een ​​echte vertegenwoordiger , in staat om uit te drukken in de zalen van de machtige de hoop, dromen , en de belangen van de gewone Amerikanen .

Dat is het.
edward222 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be