Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2015, 22:30   #61
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik heb het over de vlag van de Verenigde Nederlandse Staten in 1789. Maar ik weet ook dat er nog meer vlaggen van Brabant zijn.
De huidige wit-rode vlag van Noord-Brabant zou weer samenhangen met de vlag van het oude graafschap Leuven. Grappig toch?
Ach, zo. Dan blijft nog de vraag waar die kleuren vandaan kwamen.
Misschien de kleuren die terug te vinden zij op de Brabantse Leeuwevlag, met niet te vergeten het rood van tong en de klauwen.

IK heb er nog effe het Wikistuk van de Verenigde Nederlandse Staten op nageslagen en kijk eens hoe hard we nog wisten dat we Nederlanders zijn:

De Verenigde Nederlandse Staten gaven in 1790 hun eigen propaganda-penningen uit, waarop de Nederlandse leeuw de vrijheidshoed op een stok omhoog houdt, hetzelfde symbool dat in 1570 op gedenkpenningen van de opstand tegen Spanje gestaan had. Ironisch genoeg begonnen vele zuiderlingen rond te lopen met oranje kokardes, die in het Noorden een symbool van de reactie waren, maar in het Zuiden een symbool van trouw aan de gewestelijke privileges die in de door Oranje geleide opstand tegen Filips II verdedigd waren.
Ontroerend nietwaar.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 maart 2015 om 22:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 00:25   #62
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Gij lijkt dus geen Belg te zijn maar eerder Fransman. Dan rijzen bij mij spontaaan de vragen, nieuwsgierig als ik ben:
1. Wat bracht u desgevallend naar België ?
2. Hoe komt het dat gij zo goed het Nederlands beheerst ?

Wat betreft de verdere inhoud van uw vorige post zie ik dat grosso modo niet anders. Jammer, maar helaas.
Een zeer summiere bestudering van de geschiedenis maakte mij echter duidelijk dat het verloop daarvan totaal, maar dan ook totaal, onvoorspelbaar is.
Uit beleefdheid, een beknopt antwoord op uw vragen, mijnheer : de meesten hier weten dat ik een Française ben (région PACA), met een heel klein deeltje bloed van Belgische afkomst aan grootmoeders zijde. Ik ben, zoals gebruikelijk is in mijn wereld, van kindsbeen af meertalig opgevoed, en in mijn – kennelijk wat uitzonderlijk - geval was daarbij onder andere ook het Nederlands : een stukje familietraditie, zeg maar.

Benevens voornoemd klein deeltje afkomst heb ik niets met België te maken, en vice-versa.

Het Nederlands heeft voor mij in de praktijk weliswaar geen enkel nut, en dat “mijn” Nederlands bovendien wat ouderwets en voorbijgestreefd is kan ongetwijfeld geen verbazing wekken, maar eerder uit koppigheid dan omwille van de familitraditie tracht ik niettemin mijn beetje kennis van uw taal zo veel als mogelijk te behouden. Vandaar onder meer mijn deelname aan dit Nederlandstalig discussieplatform, al is mijn inbreng alhier alsmaar sporadischer wegens gebrek aan tijd om de Belgische politieke toestanden te volgen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 01:12   #63
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Ge doet nog meer vragen rijzen dan ge beantwoordt..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik ben, zoals gebruikelijk is in mijn wereld, van kindsbeen af meertalig opgevoed, en in mijn – kennelijk wat uitzonderlijk - geval was daarbij onder andere ook het Nederlands : een stukje familietraditie, zeg maar.
Wat is dan wel uw wereld...?

Slechts een van uw grootouders sprak dus Nederlands met U ?? Daarvoor beheerst ge het verdorie echter wel uitstekend.
Temeer daar ik veronderstel dat die grootouder -gezien zijn/haar leeftijd - behoorlijk dialektisch sprak.
Het lijkt daarentegen of ge studeerde in keurig Nederlands; uw taalgebruik is eerder een beetje aan de akademische kant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het Nederlands heeft voor mij in de praktijk weliswaar geen enkel nut, en dat “mijn” Nederlands bovendien wat ouderwets en voorbijgestreefd...
Hoezo? Bah, ik kan dat eigenlijk niet bevestigen...
IK had wel het woord "zwerk" nog nooit gehoord.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2015 om 01:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 03:57   #64
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge doet nog meer vragen rijzen dan ge beantwoordt.. Wat is dan wel uw wereld...?

Slechts een van uw grootouders sprak dus Nederlands met U ?? Daarvoor beheerst ge het verdorie echter wel uitstekend.
Temeer daar ik veronderstel dat die grootouder -gezien zijn/haar leeftijd - behoorlijk dialektisch sprak.
Het lijkt daarentegen of ge studeerde in keurig Nederlands; uw taalgebruik is eerder een beetje aan de akademische kant.

Hoezo? Bah, ik kan dat eigenlijk niet bevestigen...
IK had wel het woord "zwerk" nog nooit gehoord.
Omtrent mijn wereld (of mijn afkomst, als u het liever aldus omschreven ziet) is deze post, naar aanleiding van een vroegere discussie tussen forumdeelnemers, wellicht een antwoord op uw vraag
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=210
maar ik stel voor dat we het voor het overige daar bij houden : deze draad gaat gelukkig niet over mij noch over “mijn” Nederlands.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 09:49   #65
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat verdient zeker verdere toelichting!
Vooraleerst zochten de Verenigde Nederlandse Staten toenadering tot De Republiek. Wat het verschil is met de Belgische Revolutie hoef ik niet uit te leggen, zeker?

Verder was de Brabantse Revolutie gedeeltelijk een reactie op het Oostenrijks centralisme, en resulteerde deze in een confederatie (met een verdrag in zowel het Frans als het Nederlands!). De Belgische Revolutie leidde tot een gecentraliseerde staat.

De attributen in kwestie zijn op de eerste plaats voornamelijk de driekleur, en de Leo Belgicus als wapen voor de gehele natie.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 19:20   #66
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat in uw bericht wel aangeeft dat het beter is dat bij opheffing van België het noodzakelijk is dat de driehoek Nederland, Frankrijk en de voormalige gebiedsdelen van België met elkaar in.conclaaf moeten gaan. Lijkt mij duidelijk dat de Waalse gebieden eerder bij Frankrijk horen dan bij Nederland. De Vlamingen kunnen dan achteraf kiezen om niet of wel samen te gaan met Nederland. Bovendien zitten de Noord Nederlanders niet te wachten op Franstaligen binnen grenzen. Zeker niet na de moord op Willem van Oranje en de Franse terreur in 1830.
Het punt is is dat Wallonië haar Waalse roots verkwanseld heeft aan de francofonie.
Voor mij is Wallonië een deel van de Lage Landen en niet van Frankrijk.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2015, 20:38   #67
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het punt is is dat Wallonië haar Waalse roots verkwanseld heeft aan de francofonie.
Voor mij is Wallonië een deel van de Lage Landen en niet van Frankrijk.
Tja, dat was vroeger zo....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2015, 19:55   #68
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het punt is is dat Wallonië haar Waalse roots verkwanseld heeft aan de francofonie.
Voor mij is Wallonië een deel van de Lage Landen en niet van Frankrijk.
We kunnen Wallonië moeilijk dwingen te breken met de francofonie, maar het zou wel erg jammer zijn mocht het volledig oplossen in diezelfde francofonie.

Misschien moet de cultuur-flamingante beweging een helpende hand uitsteken, voor het behoud en herstel van de Waalse culturen.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2015, 17:33   #69
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Walen kiezen voor het Engels ipv Nederlands.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150323_01593607
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be