Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2016, 18:17   #41
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Dat is niet zo, je bent niet vrij om zo te gaan leven. Vroeger kon je gaan wonen in een ruwbouw en stelselmatig het huis afwerken, of je kon een woonwagen op jouw bouwgrond zetten om de tijd te overbruggen. Nu kan dat allemaal niet meer. Bovendien zijn de bouwnormen tig maal strenger dan toen. Men is verplicht om een pak geld te leggen als jongere voor een pak comfort dat ons feitelijk niks kan schelen.
Je bent nooit vrij geweest om in een krot te gaan leven, een minimale kwaliteit werd vroeger ook vereist.

En inderdaad, het idee is dat indien je geen kwaliteitsvol huis kunt betalen je beter kleiner gaat wonen tot je de voldoende middelen hebt om groter en toch kwaliteitsvol te gaan wonen.

Vergeet ook niet dat de rente momenteel erg laag staat, dit maakt dat je zaken onmiddellijk kunt uitvoeren terwijl dit vroeger onbetaalbaar was.

Trouwens, niemand verplicht je van een vloer te leggen van een bepaalde kost, te schilderen en te behangen, een dure keuken te installeren enz... Men legt zaken op die bijna niet nadien kunnen gedaan worden zoals een treffelijke fundering, goed isoleren, een goede ventilatie of die een impact hebben op het milieu zoals een bepaalde vereiste in het kader van de afwatering.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:07   #42
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ken weinig mensen die het vliegtuig nog nooit genomen hebben en ik kom heus niet uit een bemiddelde familie.
Er zit een groot verschil tussen 'nooit' en 'regelmatig' ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
vandaag neemt iedereen wel regelmatig eens het vliegtuig. De lijst is lang.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:10   #43
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is gewoon een toekomst gerichte noodzaak.
Zo veel mogelijk voor de toplaag en zo weinig mogelijk voor de rest is gewoon een toekomst gerichte noodzaak?

Verklaar.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:11   #44
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je regelmatig in luchthavens vertoeft valt op dat tegenwoordig iedereen vliegt....
Bij mijn weten kan je op een luchthaven alleen zien wie vliegt.
Hoe jij op een luchthaven kan zien wie niet vliegt is me een groot raadsel.
Hoe doe je dat?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:13   #45
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
.Trouwens het is in de meeste gevallen de goedkoopste manier om je (ver) te verplaatsen.....Naar het Zuiden van Spanje met de auto is veel duurder.
De goedkoopste manier om je te verplaatsen is de afstand beperken en met de fiets rijden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:13   #46
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zo veel mogelijk voor de toplaag en zo weinig mogelijk voor de rest is gewoon een toekomst gerichte noodzaak?

Verklaar.
Wat bedoel je met de toplaag? De structuur?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:17   #47
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De goedkoopste manier om je te verplaatsen is de afstand beperken en met de fiets rijden.
Mijn zoon bijvoorbeeld is bijna 30. Hij heeft inderdaad geen auto en geen woning in eigendom. Hij verplaatst zich met de fiets.

Maar, hij woont in een Europese grootstad en heeft al bijna gans de wereld afgereisd, van Japan tot Cuba en nogal veel daartussen.

Jongeren hebben soms gewoon andere interesses.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:25   #48
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Mensen zonder kinderen worden kapot belast.....Iemand met paar mensen ten laste houdt al vlug meer dan het dubbele over als een alleenstaande zonder lasten.
Zou straf zijn. Hoeveel verdient bijvoorbeeld een alleenstaande winkelbediende of arbeider per maand bruto en wat houdt die daaraan over?

En het netto bedrag zou meer dan verdubbelen indien zij een paar mensen ten laste zou hebben?

Kan er iemand die bewering van Fred met cijfers narekenen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:29   #49
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
inderdaad, immers die worden door belasting afgestraft omdat ze geen kinderen hebben
Hebben we het hier dan over alleenstaande grootverdieners?
Opnieuw, ik kan me moeilijk voorstellen dat het gros van de bevolking meer dan de helft van zijn loon extra moet afdokken aan de staat omdat dat koppel geen kinderen heeft. Cijfers a.u.b. ...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:38   #50
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hoezo "naast de kwestie" ? Heb je de top-post eigenlijk gelezen ? Het komt door een bericht dat voor het eerst sinds lang de nieuwe generatie minder weelde zal hebben dan de voorgaande. Die vergelijking is het onderwerp van deze draad dus.
Die nieuwe generatie leeft wel naast de voorgaande generatie. Dat is inderdaad het onderwerp van deze draad.
U ziet er blijkbaar geen graten in dat de nieuwe generatie moet opdraaien voor de voorgaande zolang ze ergens afgezonderd samen kunnen genieten van hun lager 'weelde' niveau.

Wat stel je dan voor? Ergens een afgesloten woongebied zodat ze de oude garde zeker niet lastigvalt?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:44   #51
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
ik wou dus maar opmerken dat iedereen vrij is om te gaan leven als een arbeidersgezin in de jaren 1960, in een huis zonder badkamer, het toilet buiten, verwarming alleen in de keuken en living (kolenkachel), geen telefoon of auto.... en groutouders die inwoonden om ook nog wat inkomsten bij te brengen.
Zoiets zou nu dus als zwaar armoedige toestand gelden. Toen was dat normaal, dus ik weet niet waarover de huidige generatie klaagt.
3 parameters voor een zwaar armoedige toestand:
Geen droge woning - geen warmte - geen eten.
Dat heeft niks te maken met een toilet buiten, geen badkamer, geen telefoon of auto.

Het is niet omdat je vandaag zo goed als gratis toegang hebt tot 'speelgoed' dat je basisbehoeftes zijn gedekt. Vere van.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:52   #52
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard Arme generatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
, dus ik weet niet waarover de huidige generatie klaagt.
Dat een eigen huis kopen zonder hulp van ouders praktisch niet meer mogelijk is ,en dat de huidige huren 700 a 1000 e een totale wanverhouding zijn tot de lonen die nu verdient worden.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:56   #53
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Dat is niet zo, je bent niet vrij om zo te gaan leven. Vroeger kon je gaan wonen in een ruwbouw en stelselmatig het huis afwerken, of je kon een woonwagen op jouw bouwgrond zetten om de tijd te overbruggen. Nu kan dat allemaal niet meer. Bovendien zijn de bouwnormen tig maal strenger dan toen. Men is verplicht om een pak geld te leggen als jongere voor een pak comfort dat ons feitelijk niks kan schelen.
Zowel de grote multinationals als de overheid hebben er alles voor over om wat vandaag voorhanden is zo snel mogelijk waardeloos te maken.
Woningen - wagens - technologie, je kan je hoofd niet draaien of nieuwe normen vernietigen al waar je hard voor hebt gewerkt.

Men wil energienormen voor alles zonder de grootte of gebruiksintensiteit in rekening te brengen. Dit enkel om consumptie (en belastinginkomsten) aan te zwengelen. En vervolgens kan de overheid de consumenten beschuldigen van ongehoord gebruik van energiebronnen en grondstoffen.

Om terug te komen op het Belgisch woonbeleid... waarom moet iemand gestraft worden met een schrapping uit het bevolkingsregister van zodra hij/zij zich geen 'geldig adres' meer kan veroorloven?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:02   #54
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Vergeet ook niet dat de rente momenteel erg laag staat, dit maakt dat je zaken onmiddellijk kunt uitvoeren terwijl dit vroeger onbetaalbaar was.
Banken weigeren 'nul-starters'. Geen 10% op rekening staan dan kan je het al vergeten. Die 10% vertegenwoordigd snel 20.000€ .
Hoeveel jaar heeft een nul-starter nodig om dat bedrag bij elkaar te sparen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:03   #55
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die nieuwe generatie leeft wel naast de voorgaande generatie. Dat is inderdaad het onderwerp van deze draad.
U ziet er blijkbaar geen graten in dat de nieuwe generatie moet opdraaien voor de voorgaande zolang ze ergens afgezonderd samen kunnen genieten van hun lager 'weelde' niveau.

Wat stel je dan voor? Ergens een afgesloten woongebied zodat ze de oude garde zeker niet lastigvalt?
Oei en dan komt nu, wie heeft gezorgd dat de nieuwe generatie in weelde leeft en zich nooit hebben bezondigd aan wat politici, de financiële wereld en de industrie nu nog iedere dag doen, schulden maken door te gokken, graaien en legaal stelen van gemeenschapsgoederen.

Alle nutsvoorzieningen die door belastinggeld voor de gemeenschap zijn aangelegd zitten nu in parastatalen, die door hun bestuurdersinkomens worden leeggezogen en worden nu nogmaals gebruikt om ze nogmaals te belasten.

Nog even en je krijgt een gasboete als je meer dan 3 keer per minuut ademt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:06   #56
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat bedoel je met de toplaag? De structuur?
Ik zie als 'toplaag' mensen die via dienstencheques hun dagdagelijkse vervelende taken kunnen laten uitvoeren. Ik denk niet dat je bij de minst bedeelden onder de bevolking kan gerekend worden met een kuisvrouw/tuinman ...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:08   #57
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Dat een eigen huis kopen zonder hulp van ouders praktisch niet meer mogelijk is ,en dat de huidige huren 700 a 1000 e een totale wanverhouding zijn tot de lonen die nu verdient worden.
Zo zie ik het ook.
Alleen... woningen worden gekocht en huren worden betaald, is er dan sprake van 'dwang'?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:09   #58
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Oei en dan komt nu, wie heeft gezorgd dat de nieuwe generatie in weelde leeft
Ik mis iets. Leeft de nieuwe generatie in weelde?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:34   #59
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik mis iets. Leeft de nieuwe generatie in weelde?
Tov onszelf? Als je dat nog niet gemerkt hebt, praat dan maar over het weer.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 13:54   #60
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Banken weigeren 'nul-starters'. Geen 10% op rekening staan dan kan je het al vergeten. Die 10% vertegenwoordigd snel 20.000€ .
Hoeveel jaar heeft een nul-starter nodig om dat bedrag bij elkaar te sparen?
Ik ben ook een nul starter. Ik ben met niets begonnen. Toegegeven, ik had wel een diploma op zak maar ik heb wel moeten werken tijdens mijn studies om rond te komen.

Veronderstel je hebt een jong koppel. Als ze allebei werken en sparen en nog een tijdje bij de ouders wonen kunnen ze vrij snel aan 20.000 Euro geraken denk ik.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be