Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2016, 07:31   #201
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ontgaat u dan de vraag? En die vraag werd gesteld aan Aton. Hij alleen kan zijn eigen woorden duiden.
Nog steeds geen boom gevonden of zit je broek nog op je enkels ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 11:01   #202
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Ada Yardeni, de absolute autoriteit in vertalingen van oude aramese en joodse teksten en die een grote bijdrage leverde aan de vertalingen van de dead sea scrolls is overleden. Zij was degene die professoren erbij haalden als er een authentificatie moest gebeuren van een archeologische vondst. Zij onderzocht het James ossuarium, en haar oordeel was dat het echt is.
https://www.timesofisrael.com/dead-s...c-paleography/

Dit artikel gaat dieper in op haar onderzoek en conclusie betreffende dit ossuarium.
https://members.bib-arch.org/biblica...-review/44/2/5
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 16:11   #203
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ada Yardeni, de absolute autoriteit in vertalingen van oude aramese en joodse teksten en die een grote bijdrage leverde aan de vertalingen van de dead sea scrolls is overleden. Zij was degene die professoren erbij haalden als er een authentificatie moest gebeuren van een archeologische vondst. Zij onderzocht het James ossuarium, en haar oordeel was dat het echt is.
https://www.timesofisrael.com/dead-s...c-paleography/

Dit artikel gaat dieper in op haar onderzoek en conclusie betreffende dit ossuarium.
https://members.bib-arch.org/biblica...-review/44/2/5
Wat jammer. Deze archeologe volg ik al jaren. Het proces over de echtheid van dit ossuarium heeft zij ook de doorslag gegeven. En wat erop volgde was dat dit ossuarium deel heeft uitgemaakt van de Talpiot tombe door vergelijk te maken met de afzetting van mineralen en schimmel wat te vergelijk is met een DNA onderzoek.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 17:53   #204
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat jammer. Deze archeologe volg ik al jaren. Het proces over de echtheid van dit ossuarium heeft zij ook de doorslag gegeven. En wat erop volgde was dat dit ossuarium deel heeft uitgemaakt van de Talpiot tombe door vergelijk te maken met de afzetting van mineralen en schimmel wat te vergelijk is met een DNA onderzoek.
En dan te denken dat er nog altijd wat onnozelaars zijn die de echtheid van die ossuaria in twijfel willen trekken gewoon omdat het niet past in hun bijbelverhaal...
Het is duidelijk dat de archeologen en andere wetenschappers die onderzoek doen naar oude joodse bronnen haar linguistsche kennis enorm hoog inschatten. En haar talent voor grafisch ontstaan van woorden, teksten, maakte dat zij een autoriteit was in het schiften van vervalsingen versus betrouwbare artefacten. Een beslissende stem krijgen in een panel van wetenschappers doe je niet zomaar. Dat krijgt men enkel op basis van merites.

Wat me ook opvalt : ook als ze niet overtuigd was van de authenticiteit, dan zei ze dat met even veel zekerheid. Deze dame liet zich door niemand in het ootje nemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 6 juli 2018 om 17:54.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 18:10   #205
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En dan te denken dat er nog altijd wat onnozelaars zijn die de echtheid van die ossuaria in twijfel willen trekken gewoon omdat het niet past in hun bijbelverhaal...
Dat noemen ze de nagel op de kop slaan.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 18:13   #206
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En dan te denken dat er nog altijd wat onnozelaars zijn die de echtheid van die ossuaria in twijfel willen trekken gewoon omdat het niet past in hun bijbelverhaal...
Het is duidelijk dat de archeologen en andere wetenschappers die onderzoek doen naar oude joodse bronnen haar linguistsche kennis enorm hoog inschatten. En haar talent voor grafisch ontstaan van woorden, teksten, maakte dat zij een autoriteit was in het schiften van vervalsingen versus betrouwbare artefacten. Een beslissende stem krijgen in een panel van wetenschappers doe je niet zomaar. Dat krijgt men enkel op basis van merites.

Wat me ook opvalt : ook als ze niet overtuigd was van de authenticiteit, dan zei ze dat met even veel zekerheid. Deze dame liet zich door niemand in het ootje nemen.
Moest er zoiets geweest zijn als een plaats in Jeruzalem of omgeving waar de knekels van Jezus bewaard werden, wees maar zeker dat cynicus, neoplatonist, en hekelaar van de christenen, Celsus, dit met veel sarcastisch genoegen zou hebben gemeld. En dat is niet het geval. Nergens wordt zo'n ossuarium vermeld.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2018 om 18:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 18:29   #207
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moest er zoiets geweest zijn als een plaats in Jeruzalem of omgeving waar de knekels van Jezus bewaard werden, wees maar zeker dat cynicus, neoplatonist, en hekelaar van de christenen, Celsus, dit met veel sarcastisch genoegen zou hebben gemeld. En dat is niet het geval. Nergens wordt zo'n ossuarium vermeld.
Voor een goed begrip : mijn sneer was niet naar jou gericht maar wel naar onze paleo-katholiek van waregem.

Ga toch maar best niet solliciteren om mee in die hoek van afgestompten te mogen staan...

Hoe zou Celsus iets kunnen schrijven hebben over een tombe die in zijn tijdsvak totaal vergeten was en die pas een kleine 2000 jaar later terug zou gevonden worden ? Toen Celsus publiceerde, was de origine van de historische figuur jezus volkomen vergeten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 18:34   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor een goed begrip : mijn sneer was niet naar jou gericht maar wel naar onze paleo-katholiek van waregem.

Ga toch maar best niet solliciteren om mee in die hoek van afgestompten te mogen staan...

Hoe zou Celsus iets kunnen schrijven hebben over een tombe die in zijn tijdsvak totaal vergeten was en die pas een kleine 2000 jaar later terug zou gevonden worden ? Toen Celsus publiceerde, was de origine van de historische figuur jezus volkomen vergeten.
Dat mag wel allemaal zijn, maar ik kan men niet inbeelden dat er geen overleveringen zouden zijn geweest die (al dan niet vaag) zouden verwezen hebben naar zulke tombe. Of (historische) echo's in dit verband. Nergens wordt zulk 'knekelhuis' vermeld.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 18:58   #209
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat mag wel allemaal zijn, maar ik kan men niet inbeelden dat er geen overleveringen zouden zijn geweest die (al dan niet vaag) zouden verwezen hebben naar zulke tombe. Of (historische) echo's in dit verband. Nergens wordt zulk 'knekelhuis' vermeld.
Het kan een gebrek zijn aan inbeeldingsvermogen. 70 n.C. : Joodse oorlog en genocide. Verwoesting van alle documenten uit het sanhedrin archief. En dan verwacht jij nog getuigen honderd jaar later ? En het was geen knekelhuis, maar een familiegraf.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2018, 19:01   #210
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Toen Celsus publiceerde, was de origine van de historische figuur Jezus volkomen vergeten.
Dat is zo. Het gnostisch christendom had al lang de plaats ingenomen van de originele messias-beweging.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 08:35   #211
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is zo. Het gnostisch christendom had al lang de plaats ingenomen van de originele messias-beweging.
En dankzij archeologisch werk + het vele werk van linguisten kan men nu laagje na laagje van de achteraf geschreven of herschreven historiek afpellen zodat we inzicht verkrijgen over hoe en wie de historische figuur jezus was.

Moest die mens weten wat men achteraf allemaal in zijn naam geschreven heeft zou hij waarschijnlijk raar opkijken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 10:34   #212
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het kan een gebrek zijn aan inbeeldingsvermogen. 70 n.C. : Joodse oorlog en genocide. Verwoesting van alle documenten uit het sanhedrin archief. En dan verwacht jij nog getuigen honderd jaar later ? En het was geen knekelhuis, maar een familiegraf.
Hmm… ja, ik verwacht nog (schriftelijke) getuigen honderd jaar later. Immers , wij weten dat bepaalde teksten uit de evangelies moeten stammen uit de tijd van vóór de val en verwoesting van Jeruzalem. Archeologische vondsten bewijzen dit .Zo is het zo goed als zeker dat men bvb. de vijver van Siloam, vermeld in het evangelie, heeft teruggevonden. Volgens uw redenering zou deze informatie niet mogen bestaan vermits Jeruzalem werd verwoest en de vijver blijkbaar ook en de informatie hierover ook.

De deugdelijkheid van uw argument is dus zeer betwistbaar.

Edoch, over een graf van Jezus en zijn familie is schriftelijk geen spoor te bekennen. Nergens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juli 2018 om 10:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 14:02   #213
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… ja, ik verwacht nog (schriftelijke) getuigen honderd jaar later. Immers , wij weten dat bepaalde teksten uit de evangelies moeten stammen uit de tijd van vóór de val en verwoesting van Jeruzalem. Archeologische vondsten bewijzen dit .Zo is het zo goed als zeker dat men bvb. de vijver van Siloam, vermeld in het evangelie, heeft teruggevonden. Volgens uw redenering zou deze informatie niet mogen bestaan vermits Jeruzalem werd verwoest en de vijver blijkbaar ook en de informatie hierover ook.

De deugdelijkheid van uw argument is dus zeer betwistbaar.

Edoch, over een graf van Jezus en zijn familie is schriftelijk geen spoor te bekennen. Nergens.
Besef je zelf wel welke onzin je hier nu weer schrijft ? Jouw logica : Ik kan in mijn jas en mijn jas gaat in mijn tas, dus ik kan in mijn tas.

Citaat:
Dat mag wel allemaal zijn, maar ik kan men niet inbeelden dat er geen overleveringen zouden zijn geweest die (al dan niet vaag) zouden verwezen hebben naar zulke tombe. Of (historische) echo's in dit verband. Nergens wordt zulk 'knekelhuis' vermeld.
Gelukkig kon Ada Yardeni dit zich wel inbeelden.
Nog een prettig leven verder.

Laatst gewijzigd door Aton : 7 juli 2018 om 14:08.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 17:09   #214
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor een goed begrip : mijn sneer was niet naar jou gericht maar wel naar onze paleo-katholiek van waregem.

Ga toch maar best niet solliciteren om mee in die hoek van afgestompten te mogen staan...

Hoe zou Celsus iets kunnen schrijven hebben over een tombe die in zijn tijdsvak totaal vergeten was en die pas een kleine 2000 jaar later terug zou gevonden worden ? Toen Celsus publiceerde, was de origine van de historische figuur jezus volkomen vergeten.
Ik ga bij niemand solliciteren. Maar als u nu denkt dat men door de ontdekking van Talpiot het ultieme bewijs heeft dat Jezus nooit uit de dood is opgestaan, dan schiet men toch wat te kort. Er zijn teveel onzekerheden om tot dit besluit te kunnen komen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juli 2018 om 17:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 18:51   #215
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ga bij niemand solliciteren. Maar als u nu denkt dat men door de ontdekking van Talpiot het ultieme bewijs heeft dat Jezus nooit uit de dood is opgestaan, dan schiet men toch wat te kort. Er zijn teveel onzekerheden om tot dit besluit te kunnen komen.
Ik weet dat het buiten +30 graden is, en dat doet iets met een mens...

Maar ga nu aub toch niet beginnen doortrappen hee. Drink een ijskoude Duvel, daar knap je van op en het zal de troebele gedachten verjagen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 19:06   #216
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik weet dat het buiten +30 graden is, en dat doet iets met een mens...

Maar ga nu aub toch niet beginnen doortrappen hee. Drink een ijskoude Duvel, daar knap je van op en het zal de troebele gedachten verjagen.
Ach, er zijn er wel meer die uit de dood kunnen opstaan.
https://www.youtube.com/watch?v=4V90AmXnguw

Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 19:40   #217
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik weet dat het buiten +30 graden is, en dat doet iets met een mens...

Maar ga nu aub toch niet beginnen doortrappen hee. Drink een ijskoude Duvel, daar knap je van op en het zal de troebele gedachten verjagen.

Waarmee ik symbolisch bedoel dat Talpiot een onvoldoende bewijs levert om te besluiten dat Jezus daar begraven lag.

Kom tot bezinning en drink een goede Leffe. Heerlijk met dit weer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juli 2018 om 19:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2018, 20:02   #218
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ach, er zijn er wel meer die uit de dood kunnen opstaan.
https://www.youtube.com/watch?v=4V90AmXnguw

Inderdaad.

"Hij kwam rond het jaar nul ter wereld, nadat zijn moeder in een visioen had vernomen dat zij een goddelijke zoon zou baren. Hij zwierf met een groep discipelen rond, verrichtte wonderbaarlijke genezingen en predikte een sobere en vrome levenswandel. De bevolking liep met hem weg, maar hij lag overhoop met het decadente Rome, dat hem in een schijnproces uit de weg wilde ruimen. Hij kwam terug uit de dood en steeg uiteindelijk ten hemel.
Wie was hij?

Dat weet toch iedereen...?

Toch is het niet het gezochte antwoord. Het gaat hier om Apollonius van Tyana, profeet, wonderdoener en rondreizend filosoof uit de eerste eeuw. Als volgeling van Pythagoras geloofde hij in zielsverhuizing en het belang van zelfkennis en zelfbeheersing. Wat in de praktijk neerkwam op een ascetisch, veganistisch leven, zonder alcohol, seks, en overbodig bezit en gebabbel. Volgens de overlevering is hij er heel oud mee geworden: hij werd ruim 90."


Zo gaat het verhaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juli 2018 om 20:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 07:52   #219
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarmee ik symbolisch bedoel dat Talpiot een onvoldoende bewijs levert om te besluiten dat Jezus daar begraven lag.

Kom tot bezinning en drink een goede Leffe. Heerlijk met dit weer.
Bedankt, maar Leffe is me echt te zoet.
Een blonde Ename daarentegen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2018, 09:42   #220
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Deze 2000 jaar oude tabletten bevatten de oudste schriftelijke verwijzing naar jezus, en tonen aan dat hij de oude religie uit de tijd van koning David in ere wou herstellen. Dus : géén messias van een nieuw geloof maar een ijveraar voor terugkeer naar het oude geloof.

Als de wetenschappers die de authenticiteit bevestigden gelijk hebben, gaat dit verregaande conclusies toelaten.
Zoals dat Vergeer gelijk heeft met zijn bewering dat de historische jezus een totaal andere figuur is dan de mythische jezus die men creëerde als hoofdpersonage in het NT.

Jan van den berghe zal blij zijn : hij breekt graag een lans dat we ons niet moeten baseren op geschriften van hedendaagse schrijvers maar moeten kijken naar oude teksten uit de betreffende tijd zelf. Wel, hier hebben we een tekst die dateert van voor het eerste evangelie.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...t-op-hem.dhtml
Nu, dat past dan mooi in het straatje van al die christenen die in de terugkeer van de Joden geloven, dus dat het grote wonder daar plaats zal hebben.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be