Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2018, 10:03   #1
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard Langer werken voor hetzelfde pensioen ?

Ik heb eens ingelogd op "mypension.be" en ik heb toch wat geschonken over hetgeen ik daar heb gezien.
Ik heb een gemengde loopbaan (werknemer en zelfstandige).


Ik kan met pensioen :
Na 43 jaar dienst in mei 2020.
Of ik kan werken tot 65 (november 2024).

Wat betreft het pensioen bedrag betreft ontvang ik voor beide opties op 0,10 euro na hetzelfde.
PS: 10 eurocent meer als ik in 2020 met pensioen ga.

Ik dacht dat deze regering langer werken ging belonen met een hoger pensioen ?
4,5 jaar langer dienst resulteert in 10 eurocent minder pensioen ?

Zit hier logica in ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 januari 2018 om 10:08.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 10:15   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb eens ingelogd op "mypension.be" en ik heb toch wat geschonken over hetgeen ik daar heb gezien.
Ik heb een gemengde loopbaan (werknemer en zelfstandige).


Ik kan met pensioen :
Na 43 jaar dienst in mei 2020.
Of ik kan werken tot 65 (november 2024).

Wat betreft het pensioen bedrag betreft ontvang ik voor beide opties op 0,10 euro na hetzelfde.
PS: 10 eurocent meer als ik in 2020 met pensioen ga.

Ik dacht dat deze regering langer werken ging belonen met een hoger pensioen ?
4,5 jaar langer dienst resulteert in 10 eurocent minder pensioen ?

Zit hier logica in ?
ik hoop dat je jezelf iets lekkers hebt geschonken!
een pomerol doet het bij mij altijd.

mag jij niet tot je 67 werken mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 10:16   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Eerst werknemer geweest en dan pas zelfstandige of omgekeerd ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 10:17   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Je gaat meer als 45 dienstjaren hebben, en er worden maar 45 in rekening gebracht.

Ik vermoed dat het probleem daar zit. De jaren die wegvallen zijn misschien werknemerjaren en die er bij komen zelfstandige ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 10:31   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb eens ingelogd op "mypension.be" en ik heb toch wat geschonken over hetgeen ik daar heb gezien.
Ik heb een gemengde loopbaan (werknemer en zelfstandige).


Ik kan met pensioen :
Na 43 jaar dienst in mei 2020.
Of ik kan werken tot 65 (november 2024).

Wat betreft het pensioen bedrag betreft ontvang ik voor beide opties op 0,10 euro na hetzelfde.
PS: 10 eurocent meer als ik in 2020 met pensioen ga.

Ik dacht dat deze regering langer werken ging belonen met een hoger pensioen ?
4,5 jaar langer dienst resulteert in 10 eurocent minder pensioen ?

Zit hier logica in ?
Ja, hier zit logica in.
Je bouwt in de laatste 4.5 jaar juist voldoende op om in een hogere belastingschijf te komen, waardoor je netto minder overhoud.
Deze grap maken loontrekkenden regelmatig mee, ze krijgen bruto loonsopslag en ontvangen netto plots minder dan voor de loonsopslag.
Jij weet tenminste hoeveel je gaat ontvangen, terwijl je later dan mij op pensioen mag.

Citaat:

De raming van uw pensioenbedrag kan momenteel niet worden berekend.

Omdat uw loopbaan als ambtenaar geen aanneembare diensten als ambtenaar bevat na 31 december 1983, zijn we momenteel niet in staat om een automatische raming voor u te genereren.

Ontdek hier wanneer u op pensioen kunt gaan.
U stopt met werken op de vroegste pensioendatum.

Vanaf 01.01.2020 voldoet u in alle pensioenstelsels aan de voorwaarden om op pensioen te gaan.
Citaat:
-
33
-
Afdeling 7.
-
VERMINDERD ARBEIDSGESCHIKTE VAKLUI
Artikel 121
De vaklui die de leeftijd van 58 jaar bereikt hebben, kunnen op hun verzoek opgenomen worden in het stelsel der verminderd arbeidsgeschikten, op voorwaarde dat deze toestand bevestigd wordt door de externe dienst voor preventie en bescherming waarbij de lasthebber zoals bepaald in art. 1 van het KB van 4 september 1985, aangesloten is.
De aanvraag wordt ingediend bij het Paritair Subcomité via een syndicale organisatie vertegenwoordigd in het Paritair Subcomité.
De vaklui met 15 jaar dienst als havenarbeider of vakman ontvangeneen dagelijkse vergoeding van ??* € 18,92 ??* ten laste van de werkgever.
Deze vergoeding wordt jaarlijks op 1 januari aangepast met een percentage gelijk aan de stijging van het rekenkundig gemiddeld
indexcijfer der consumptieprijzen beschouwd over de periode van oktober tot oktober volgens onderstaande formule :
index oktober lopend jaar

index oktober vorig jaar x 100
index oktober vorig jaar
De vergoeding wordt enkel toegekend aan de vaklui die nog geen beroepsloopbaan van 14.040 voltijdse loopbaandagen hebben bereikt. De vaklui die zich vóór de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij lange loopbaan) reed in de regeling bevinden, moeten vóór het bereiken van bedoelde leeftijd een pensioenberekening aanvragen.
Wanneer geen resultaat van de pensioenberekening wordt voorgelegd, wordt de uitkering van de vergoeding vanaf de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij lange loopbaan) geschorst.
De vaklui die na de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij lange loopbaan) tot de regeling willen toetreden, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het resultaat van de pensioenberekening voorleggen. Zij kunnen enkel tot de regeling toetreden wanneer uit deze berekening blijkt dat zij geen beroepsloopbaan van 14.040 voltijdse loopbaandagen hebben.
Van zodra de vaklui een beroepsloopbaan hebben van 14.040 voltijdse loopbaandagen wordt de vergoeding niet langer uitgekeerd.
http://www.cepa.be/pdf/ha/codex/co_v...dex_VAKLUI.pdf

Ik mag dus nu reeds stoppen met werken, maar mag niet weten hoeveel pensioen ik ga krijgen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:16   #6
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.618
Standaard

Henri1, de politiek heeft alles wat pensioen betreft zo ingewikkeld gemaakt dat niemand er nog aanuit kan...dat is de bedoeling: geen algemene regels maar individuele berekeningen met allerlei adders in het gras om te kunnen verdoezelen dat iedereen bestolen wordt.
Net zoals ze dat met wetten ook doen: voorwaarden verbinden aan bestaande regels/wetten zodat niemand nog op die wet aanspraak kan maken en elke eurocent die gegeven wordt, dubbel en driedubbel wordt gerecupereerd voor de schatkist.

Op die manier wordt ook telkens een doelgroep, hoofdzakelijk autochtonen, uitgesloten van vooral sociale voordelen - wetten omzeilen en nutteloos maken door één zinnetje....een voorbeeld hiervan is de voorwaarde voor ocmw-hulp waarbij eigen bevolking wordt uitgesloten omdat je geen eigendom mag hebben om in aanmerking te komen voor hulp die notabene wettelijk verplicht moet gegeven worden - discriminatie want geldt niet voor vreemden die in thuislanden ook eigendom hebben maar dat wil de wetgever dan niet weten....

Met pensioen van hetzelfde: bejaarde turk/marrokaan die via gezingshereniging hier een pensioen aanvraagt met valse, gekochte arbeidsovereenkomsten als bewijs dat ze gewerkt hebben in thuislanden, krijgen zonder énig probleem of controle, en zelfs door één dag maar te werken in apenland belziek, een vollédig pensioen waarvoor de autochtone Belg 45 jaar zn kloten moet afdraaien en fors heeft bijgedragen voor zn eigen pensioen..
Als ze dan in orde zijn en pensioen hebben, keren ze terug naar hun thuisland waar ze de grote jan kunnen gaan uithangen in een land met een VIJF maal lágere levensstandaard en een royaal pensioen op de rug van de autochtone belgen, die steeds minder pensioen krijgen na een leven lang bestolen geweest te zijn!
Ook de fraude in die landen loopt de spuigaten uit: pensioenen van overledenen worden massaal opgetrokken door familie, te wijten aan de politiek die weigert te controleren! Over hoeveel miljárden zou dat gaan?!
Bovendien heeft de criminele politiek in 1992 ook nog eens gezorgd dat álle weduwen van polygamisten (uiteraard moslims) ook pensioen trekken, alhoewel polygamie wettelijk verboden is.
En dan zijn we verwonderd dat de pensioenen onbetaalbaar zijn?
Overduidelijk: eigen bevolking uitmelken, verarmen om buitenlandse economieën, vooral de islamitische, te laten draaien.

Belgen zijn oerdom om aan pensioensparen te doen, wij moeten EISEN dat de politiek ons geeft wat ons toekomt: een toereikend pensioen voor een ménswaardig bestaan waarvoor wijzélf jarenlang hebben gezorgd door bij te dragen en waarop wij WETTELIJK RECHT hebben!
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:35   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Het is inderdaad een nest geworden waar een kat haar jongen niet in terug kan vinden.

En wie verhindert een fatsoenlijke heropbouw van het systeem ?
Wie verspreidt direct gefantaseerde leugens, en wie introduceert dan de twijfel in het parlement? Juist: de vakboungden en de tsjeven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:40   #8
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, hier zit logica in.
Deze grap maken loontrekkenden regelmatig mee, ze krijgen bruto loonsopslag en ontvangen netto plots minder dan voor de loonsopslag.
Dat is een hardnekkig sprookje, zie hieronder de tarieven voor aanslagjaar 2017:

Schijf 2 € 10 860,01 t/m € 12 470 30%
Schijf 3 € 12 470,01 t/m € 20 780 40%
Veel mensen denken dat wanneer je in een hogere schijf komt, dat dat hogere tarief dan van toepassing is op het volledige brutoloon, waar het slechts gaat op het gedeelte boven het grensbedrag.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:44   #9
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.618
Standaard

Nee, schoofzak, de hele politiek speelt mee en dit komt vanuit eu. Deze 'werkwijze' is om van al de wetten népwetten te maken zonder dat de bevolking het merkt....omzeilen en nutteloos maken van élke wet, wetteloosheid dus, selectief kunnen misbruiken van wetten voor eigen bevolking.
Het rechtsprincipe bestaat al niet meer door de omgekeerde bewijslast in te voeren en dient alleen om eigen bevolking te kunnen onderdrukken, legaal dan nog wel. Dit is niet minder dan oorlog tegen eigen bevolking door het onoverzichtelijk te maken van wetgeving door de misdadige witteboordcriminelen, politiek geheten.

Zowel loontrekkenden als gepensioneerden worden belogen en bestolen dat het geen naam meer heeft, zolang het maar eigen volk betreft.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 2 januari 2018 om 11:46.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:53   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is inderdaad een nest geworden waar een kat haar jongen niet in terug kan vinden.

En wie verhindert een fatsoenlijke heropbouw van het systeem ?
Wie verspreidt direct gefantaseerde leugens, en wie introduceert dan de twijfel in het parlement? Juist: de vakboungden en de tsjeven.
Altijd de schuld van de anderen. Beetje flauw aan het worden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:57   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik heb een gedeelde loopbaan :
- Begonnen als werknemer
- Daarna een periode als zelfstandige
- Daarna weer een periode als werknemer
- Daarna weer een periode als zelfstandige
- Sinds 2010 opnieuw werknemer en zelfstandige in bijberoep.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 11:59   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je gaat meer als 45 dienstjaren hebben, en er worden maar 45 in rekening gebracht.

Ik vermoed dat het probleem daar zit. De jaren die wegvallen zijn misschien werknemerjaren en die er bij komen zelfstandige ?
ik 2020 heb ik 43 dienstjaren.
In 2024 heb ik 47 dienstjaren.

Met welke dienstjaren wordt er rekening gehouden, de eerste 45 of de laatste 45 jaar ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 2 januari 2018 om 12:00.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:00   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dat is een hardnekkig sprookje, zie hieronder de tarieven voor aanslagjaar 2017:

Schijf 2 € 10 860,01 t/m € 12 470 30%
Schijf 3 € 12 470,01 t/m € 20 780 40%
Veel mensen denken dat wanneer je in een hogere schijf komt, dat dat hogere tarief dan van toepassing is op het volledige brutoloon, waar het slechts gaat op het gedeelte boven het grensbedrag.
Precies.
Ge kunt hoogstens 50% belasting meer betalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:24   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb eens ingelogd op "mypension.be" en ik heb toch wat geschonken over hetgeen ik daar heb gezien.
Ik heb een gemengde loopbaan (werknemer en zelfstandige).


Ik kan met pensioen :
Na 43 jaar dienst in mei 2020.
Of ik kan werken tot 65 (november 2024).

Wat betreft het pensioen bedrag betreft ontvang ik voor beide opties op 0,10 euro na hetzelfde.
PS: 10 eurocent meer als ik in 2020 met pensioen ga.

Ik dacht dat deze regering langer werken ging belonen met een hoger pensioen ?
4,5 jaar langer dienst resulteert in 10 eurocent minder pensioen ?

Zit hier logica in ?
Het is het gevolg van euforisch 'leve Belgie' te roepen zonder enige nadenken.

Dan wordt je nuchter en ga je eens naar de realiteit kijken en raad eens? Die slaat wat tegen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 2 januari 2018 om 12:24.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:25   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
ik 2020 heb ik 43 dienstjaren.
In 2024 heb ik 47 dienstjaren.

Met welke dienstjaren wordt er rekening gehouden, de eerste 45 of de laatste 45 jaar ?
Degene die hen het beste uitkomt en u het slechtste.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:38   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Dat is een hardnekkig sprookje, zie hieronder de tarieven voor aanslagjaar 2017:

Schijf 2 € 10 860,01 t/m € 12 470 30%
Schijf 3 € 12 470,01 t/m € 20 780 40%
Veel mensen denken dat wanneer je in een hogere schijf komt, dat dat hogere tarief dan van toepassing is op het volledige brutoloon, waar het slechts gaat op het gedeelte boven het grensbedrag.
Inderdaad!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:54   #17
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.229
Standaard

Het bedrag dat men vandaag krijgt vanaf je pensioen tot je dood bent is hoger dan 30 jaar geleden.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:55   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, hier zit logica in.
Je bouwt in de laatste 4.5 jaar juist voldoende op om in een hogere belastingschijf te komen, waardoor je netto minder overhoud.
Deze grap maken loontrekkenden regelmatig mee, ze krijgen bruto loonsopslag en ontvangen netto plots minder dan voor de loonsopslag.
Jij weet tenminste hoeveel je gaat ontvangen, terwijl je later dan mij op pensioen mag.




http://www.cepa.be/pdf/ha/codex/co_v...dex_VAKLUI.pdf

Ik mag dus nu reeds stoppen met werken, maar mag niet weten hoeveel pensioen ik ga krijgen.
Broodje aap verhaal.

Is onmogelijk met onze progressieve belastingschalen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 12:57   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
ik 2020 heb ik 43 dienstjaren.
In 2024 heb ik 47 dienstjaren.

Met welke dienstjaren wordt er rekening gehouden, de eerste 45 of de laatste 45 jaar ?
De laatste 45.

Voor werknemers is dat vaak voordeliger: die eerste jaren verdienden ze minder, de laatste meer. De zaken veranderen met gemengde loopbanen....

Maar ze zijn aan een nieuw systeem aan het werken zodat > 45 jaar werken echt meer loont kwa pensioen. Ik ken daar echter het fijne niet van. Kan dus goed zijn dat u nog een totaal ander bedrag krijgt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2018, 13:54   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De laatste 45.

Voor werknemers is dat vaak voordeliger: die eerste jaren verdienden ze minder, de laatste meer. De zaken veranderen met gemengde loopbanen....

Maar ze zijn aan een nieuw systeem aan het werken zodat > 45 jaar werken echt meer loont kwa pensioen. Ik ken daar echter het fijne niet van. Kan dus goed zijn dat u nog een totaal ander bedrag krijgt.
Sinds 2010 werk ik full time als werknemer. Het is de bedoeling dit vol te houden tot aan mijn pensioen.

Daarnaast ben ik zelfstandige in bijberoep, dit is eerder bescheiden en zal wellicht niet meetellen voor mijn pensioen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be