Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: bent u voor de afschaffing van de provincies als politieke instelling
ja 34 61,82%
nee 21 38,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2004, 15:45   #21
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woollywalter
Volledig mee eens, de provincies komen enkel nog echt van pas bij rampen (rampenplan afkondigen ed)



Ik zou de provinciale bevoegdheden overhevelen naar het Vlaamse niveau.
Ik stel voor de VLD af te schaffen. Dat zou nuttiger zijn.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:48   #22
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
ik ben voor een pro-Vlaams beleid, dat lukte niet in een unitair België, dat lukt niet in een (con-) federaal België, dus is de enige mogelijk om dat te doen in een onafhankelijk Vlaanderen

met de 5 provincies die wij hebben heeft het maar weinig zin om voor elk daarvan aparte besturen te behouden, het gros van de bevoegdheden kunnen op gemeentelijk of nationaal vlak geregeld worden.
Wat is er zo goed aan een "pro-Vlaemsch" beleid? Milieuverontreiniging? Fascisme �* la VB? Kleinschaligheid?

Alleen het onderwijs zit goed, allé, wat wiskunde betreft dan wel. Wat expressie en respect voor de medemens aangaat is het een totale ramp, zo te zien.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:51   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
ja afschaffen
Rotpoll. Ik ben voor de afschaffing en de vervanging door kleinere entiteiten, waarvan het bestuur dus meer aangepast is aan de noden en de specifieke kenmerken van zijn inwoners.

Maar als ik op ja klik, dan lijkt het of ik voor een monolithisch Vlaanderen of zelfs Groot-Nederland ben, quod non. Zelfs meer: nooit van mijn leven.

Ik stem dus niet...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:00   #24
woollywalter
Vreemdeling
 
woollywalter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 93
Stuur een bericht via MSN naar woollywalter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik stel voor de VLD af te schaffen. Dat zou nuttiger zijn.
tja , de VLD heeft ten minste een redelijk aantal stemmen, dat kan van de BUB niet gezegd worden...
woollywalter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:04   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik stel voor de VLD af te schaffen. Dat zou nuttiger zijn.
Doe maar, go ahead, zien hoe goed je dat kan
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:21   #26
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik stel voor de VLD af te schaffen. Dat zou nuttiger zijn.
aldus het opperrund van een cafepartij die zelf amper volk heeft om een voetbalploeg samen te stellen
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:37   #27
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
er zijn maar 2 niveaus nodig: nationaal (Vlaams) en gemeentelijk, al de rest kost meer dan het opbrengt
een uitstekende reden, maar is het ook zo?
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:40   #28
woollywalter
Vreemdeling
 
woollywalter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 93
Stuur een bericht via MSN naar woollywalter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
aldus het opperrund van een cafepartij die zelf amper volk heeft om een voetbalploeg samen te stellen
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.......

Gelukkig bestaat er ook nog zaalvoetbal, daar heb je minder spelers voor nodig!

Laatst gewijzigd door woollywalter : 12 december 2004 om 16:42.
woollywalter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 16:41   #29
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woollywalter
tja , de VLD heeft ten minste een redelijk aantal stemmen, dat kan van de BUB niet gezegd worden...
Ah de BUB is dat dan een partij? Nog nooit van gehoort , ik dacht aan belgische unie van buideldieren ofzoiet, één of ander stupide onderdeel van Gaia ofzo.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 17:49   #30
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woollywalter
tja , de VLD heeft ten minste een redelijk aantal stemmen, dat kan van de BUB niet gezegd worden...
Ja, maar, voor hoe lang nog? Je komt dan ook voorlopig nog 1.000 keer meer op TV, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 17:51   #31
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
aldus het opperrund van een cafepartij die zelf amper volk heeft om een voetbalploeg samen te stellen
Zwijg dan over ons en maak je vooral niet kwaad.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 17:58   #32
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Zeker in West-Vlaanderen. Daar verstaat iedereen elkaar tenminste.
Daar zegt u zoiets. Men zegt altijd "Vlaanderen moet meer bevoegdheden krijgen want wij hebben een andere mentaliteit, andere kijk op de zaken, etc." wel hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor West-Vlaanderen. In weinig regio's in Europa is er zoveel verschil tussen de verschillende regio's in de regio, niet alleen wat taal betreft. 2 West-Vlamingen in Antwerpen bijvoorbeeld zullen veel eerder geneigd zijn contact met elkaar te zoeken dan met een "autochtoon" bijvoorbeeld, die ze amper verstaan en met een toch zeer verschillende mentaliteit. Daarenboven heeft elke provincie zijn eigen klemtonen, eigen behoeften, eigen economische klemtonen, en is het contact met de burger op provinciaal niveau toch heel wat gemakkelijker dan op regionaal niveau( veel mensen zien het verschil tussen Vlaanderen en België niet, het is alletwee "Brussel" en ver van hun bed). Het valt te vrezen dat in een gecentraliseerd Vlaanderen vooral de driehoek "Brussel-Gent-Antwerpen" zal bevoordeeld worden (zoals dat nu al eigenlijk het geval is).
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 19:49   #33
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Daar zegt u zoiets. Men zegt altijd "Vlaanderen moet meer bevoegdheden krijgen want wij hebben een andere mentaliteit, andere kijk op de zaken, etc." wel hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor West-Vlaanderen. In weinig regio's in Europa is er zoveel verschil tussen de verschillende regio's in de regio, niet alleen wat taal betreft. 2 West-Vlamingen in Antwerpen bijvoorbeeld zullen veel eerder geneigd zijn contact met elkaar te zoeken dan met een "autochtoon" bijvoorbeeld, die ze amper verstaan en met een toch zeer verschillende mentaliteit. Daarenboven heeft elke provincie zijn eigen klemtonen, eigen behoeften, eigen economische klemtonen, en is het contact met de burger op provinciaal niveau toch heel wat gemakkelijker dan op regionaal niveau( veel mensen zien het verschil tussen Vlaanderen en België niet, het is alletwee "Brussel" en ver van hun bed). Het valt te vrezen dat in een gecentraliseerd Vlaanderen vooral de driehoek "Brussel-Gent-Antwerpen" zal bevoordeeld worden (zoals dat nu al eigenlijk het geval is).
omg, nooit in Groot-Brittannië geweest? het verschil in taal tussen een Londenaar en een Highlander of een Welshman is hemelsbreed, dialecten bestaan eenmaal in een land.

idem in Frankrijk, iemand uit Calais spreekt toch ook helemaal anders dan iemand uit Marseille?

een Limburger, een Brabander en een West-Vlaming spreken allemaal Nederlands (of een variant ervan), die taal maakt ons tot 1 volk: Vlamingen
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 19:59   #34
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
omg, nooit in Groot-Brittannië geweest? het verschil in taal tussen een Londenaar en een Highlander of een Welshman is hemelsbreed, dialecten bestaan eenmaal in een land.

idem in Frankrijk, iemand uit Calais spreekt toch ook helemaal anders dan iemand uit Marseille?

een Limburger, een Brabander en een West-Vlaming spreken allemaal Nederlands (of een variant ervan), die taal maakt ons tot 1 volk: Vlamingen
Volgens Uw logica horen dus ook de Nederlanders tot ons volk, hoewel iedereen weet dat Nederlanders en Vlamingen enorm verschillen van elkaar.
Taal is niet het enige criterium, anders zou Jamaica bvb. zich kunnen aansluiten bij GB.
Inderdaad ook in GB is er een hemelsbreed verschil, sommige regio's hebben daar ook autonomie, zoals Whales en de provincies hebben er meer macht dan bij ons.

Ik vind dat Walen niet fundamenteel van Vlamingen verschillen, behalve de taal dan. En iedereen van mijn Russische vrienden die België bezoeken vinden dat ook, met Nederland en in mindere mate Frankrijk zien ze wel een verschil, met Wallonië amper. ben gisteren nog in Braine l'Alleud geweest, moesten ze er geen Frans spreken zou dat een doorsnee stad in Vlaanderen zijn. En de mistoestanden in Luik of Charleloi zijn dezelfde als die in Antwerpen. Brussel is iets anders, omdat buitenlanders daar bijna de helft van de bevolking uitmaken, het is eigenlijk geen echt Belgische stad meer.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 december 2004 om 20:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:01   #35
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

provincies zijn overbodig, slorpen geld op, werven onnodig personeel aan, en vergen onnodig papierwerk. Bovendien maakt het de structuur van ons land er niet overzichtelijker op. Weg ermee!

Oja: geef de gemeentes de bevoegdheden die de provincies nu hebben.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 12 december 2004 om 20:02.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:03   #36
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
provincies zijn overbodig, slorpen geld op, werven onnodig personeel aan, en vergen onnodig papierwerk. Bovendien maakt het de structuur van ons land er niet overzichtelijker op. Weg ermee!

Oja: geef de gemeentes de bevoegdheden die de provincies nu hebben.
Identiek hetzelfde kan gezegd worden van de regio's en gemeenschappen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:05   #37
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Daar zegt u zoiets. Men zegt altijd "Vlaanderen moet meer bevoegdheden krijgen want wij hebben een andere mentaliteit, andere kijk op de zaken, etc." wel hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor West-Vlaanderen. In weinig regio's in Europa is er zoveel verschil tussen de verschillende regio's in de regio, niet alleen wat taal betreft. 2 West-Vlamingen in Antwerpen bijvoorbeeld zullen veel eerder geneigd zijn contact met elkaar te zoeken dan met een "autochtoon" bijvoorbeeld, die ze amper verstaan en met een toch zeer verschillende mentaliteit. Daarenboven heeft elke provincie zijn eigen klemtonen, eigen behoeften, eigen economische klemtonen, en is het contact met de burger op provinciaal niveau toch heel wat gemakkelijker dan op regionaal niveau( veel mensen zien het verschil tussen Vlaanderen en België niet, het is alletwee "Brussel" en ver van hun bed). Het valt te vrezen dat in een gecentraliseerd Vlaanderen vooral de driehoek "Brussel-Gent-Antwerpen" zal bevoordeeld worden (zoals dat nu al eigenlijk het geval is).
Exact.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:05   #38
woollywalter
Vreemdeling
 
woollywalter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 93
Stuur een bericht via MSN naar woollywalter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
provincies zijn overbodig, slorpen geld op, werven onnodig personeel aan, en vergen onnodig papierwerk. Bovendien maakt het de structuur van ons land er niet overzichtelijker op. Weg ermee!

Oja: geef de gemeentes de bevoegdheden die de provincies nu hebben.
Volledig eens met het eerste deel, provincies zijn overbodig. Maar ik denk dat de bevoegdheden van de provincies (coördineren van rampen ed) beter bij Vlaanderen thuishoren. Zijn gemeentes niet wat te klein om die materie te behandelen? Zo zullen bij rampen bv brandweerkorpsen van verschillende gemeentes moeten optreden? Zijn we dan niet beter af met een Vlaamse coördinator?
woollywalter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:06   #39
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

[quote=Zwart & Geel]provincies zijn overbodig, slorpen geld op, werven onnodig personeel aan, en vergen onnodig papierwerk. Bovendien maakt het de structuur van ons land er niet overzichtelijker op. Weg ermee!



Vervang nu "provincies" door "gewesten" en u bekomt een zeer goed resultaat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 20:11   #40
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woollywalter
Volledig eens met het eerste deel, provincies zijn overbodig. Maar ik denk dat de bevoegdheden van de provincies (coördineren van rampen ed) beter bij Vlaanderen thuishoren. Zijn gemeentes niet wat te klein om die materie te behandelen? Zo zullen bij rampen bv brandweerkorpsen van verschillende gemeentes moeten optreden? Zijn we dan niet beter af met een Vlaamse coördinator?
Ja, voor zaken zoals rampen, terrorisme, etc. moet een nationaal coordinatie centrum zijn. Daarin heb je gelijk.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be