Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2004, 05:40   #1
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard antwerps imago schaadt universiteit, poging 2

omdat de eerste thread grellig off topic is geraakt, wil ik deze discussie hier opnieuw starten. gelieve deze wel on topic te houden. wie off topic wil gaan, raad ik aan dit hier te doen: http://forum.politics.be/showthread.php?t=25901

de openingspost:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baby genius
In http://www.standaard.be/nieuws/binne...cleID=GPUAU1LG staat het kort uitgelegd. De Antwerpse Universiteit groeit niet genoeg, omdat de stad Antwerpen met een negatief imago kampt bij veel buitenstaanders.
En ze maken er in De Standaard niet zoveel worden aan vuil, maar het is duidelijk dat de anti-politiek van het Belang (ruzie zoeken, mensen neerhalen (cf. schepen Pauwels die VOLLEDIG VOLGENS DE REGEL in een sociale woning woont), alles afbreken, groepen inwoners stigmatiseren, wijken als vuil en gevaarlijk omschrijven,...) hier voor een groot stuk tussenzit.

Heb jij het Belang in Gent of Hasselt al gehoord in de nationale media? Noem gewoon al eens een Oostends of Leuvens gemeenteraadslid van het Belang...
btw, ik heb geen abonnement op de standaard en kan dus jammer genoeg die tekst niet lezen. iemand zin om die hier te copieren? maar ik meen toch wel en beetje op de hoogte te zijn van antwerpen, en van het studentenleven, dus wil ik wel mijn zegje doen.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 06:02   #2
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

feit is dat antwerpen veel minder gekend is als studentenstad. ze is ook veel minder aantrekkelijk (als studentenstad wel te verstaan). de cijfers:

Citaat:
Instelling hoofdinschrijvingen
Ug Ugent 20197
KULeuven 20676
VUB 6631
KUBrussel 352
LUC UC 1399
UA 6966
TUL UL 618
Arteveldehogeschool 7408
Erasmushogeschool Brussel 4279
Europese Hogeschool Brussel 4022
Groep-T Leuven 1886
Hogere Zeevaartschool 228
Hogeschool Antwerpen 6580
Hogeschool Gent 12711
Hogeschool Limburg 2969
Hogeschool Sint-Lucas Brussel 876
Hogeschool voor Wetenschap en Kunst 6186
Hogeschool West-Vlaanderen 4107
Karel De Grote 6804
Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende 2815
Katholieke Hogeschool Kempen 5786
KHLeuven 4993
KHLim 5028
KHMechelen 4131
KAHO Sint-Lieven 4644
KAHA ZWVlaanderen 5523
Lessius Hogeschool 2598
Plantijn-Hogeschool 3164
Prov. Ho. Limburg 3440
bron

de UA is inderdaad enorm klein als je ze vergelijkt met Ugent of de KUL. maar in antwerpen zijn er wel verschillende grote hogescholen: hogeschool antwerpen, karel de grote, lessius, plantijn. antwerpen telt dus wel degelijk een heel pak studenten, alleen zijn het er een pak minder als leuven en gent, en dat is heel jammer.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 06:32   #3
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

nu, de oorzaken. het punt dat baby genius aanbracht telt zeker mee. laten we nu even buiten beschouwing laten of het VB racistisch of extreem-rechts is, dat doet er eigenlijk niet toe. het feit is dat het VB dit imago heeft in de ogen van heel wat mensen. en door het feit dat ze hier in antwerpen zo veel stemmen halen, reflecteert dit imago van het VB ook op het imago van de stad. en je kan toch niet ontkennen dat de imago van een stad meespeelt bij de keuze van de instelling waar je je gaat inschrijving? per slot van rekening moet je er toch een paar jaar doorbrengen. en dat merk je goed genoeg. de meeste antwerpse studenten komen van antwerpen, de rand rond antwerpen en de kempen. ze kiezen antwerpen omdat dat het meest praktische is. gevolg is ook nog dat er niet zoveel kotstudenten zijn (de meeste van mijn schoolgenoten gaan dagelijks op en af). ook dit heeft zijn impact op het studentenleven.

maar er zijn veel meer redenen waarom antwerpen als studentenstad achterop hinkt. antwerpen heeft gewoon niet het imago van studentenstad. antwerpen is een stad tout court. leuven en gent hebben een heel ander imago (provinciestadjes hé ). de stad antwerpen begint eindelijk te beseffen dat ze aan dit imago moet werken. en het begint stilaan op gang te komen. zo werd er in 2003 het studentenoverleg opgericht. dit is een groep van studentenraden en studentenclubs die proberen antwerpen als studentenstad op de kaart te zetten. dit doen ze in samenwerking met schepen van onderwijs, robert voorhamme. de eerste belangrijke verwezelijking van het studentenoverleg was studay, een geslaagd dagje (naar mijn mening) om het studentenjaar op gang te trekken. verder zijn er de cultuurcheques gekomen, en is er sprake van een 'studentenhuis', 1 plek in centrum antwerpen waar je als student met je vragen terecht kan. verder wordt er gesproken over mobiliteit en over de studentenbuurt. info: http://student.antwerpen.be/studentenstad/overleg.htm

eindelijk beweegt er iets. de stad heeft eindelijk door dat ze met wat citymarketing antwerpen als studentenstad op de kaart kunnen zetten. het is hoog nodig.

verder zijn er nog wat andere problemen natuurlijk. zoals al werd aangekaart, de UA. de versplintering van de universiteiten was geen goede zaak. gelukkig zijn ze nu samen gegaan. dan is er nog het feit dat je voor bepaalde richtingen buiten de stad moet studeren. als ik zou moeten kiezen tussen studeren in (het saaie) wilrijk, of in hartje leuven, de keuze zou snel gemaakt zijn. maar de universiteit is vollop aan het bouwen in de stad, ze zullen ook wel beseffen dat ze meer richtingen naar het centrum moeten halen.

1 ding is zeker: in antwerpen zin heel wat gemotiveerde mensen die proberen het studentenleven te verbeteren. en eerlijk, antwerpen is echt een leuke stad om te studeren. café's en td's genoeg, cultuur, restaurantjes,... en bovenal, je studeert gewoon in een mooie stad!

sorry voor dit staaltje chauvinisme, maar tis gewoon waar
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:37   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

In het licht van het Master/Batchelor systeem zal die typisch Europese grens tussen Hogescholen en Universiteiten vervagen.....

Het is eigenlijk nu al zo dat je voor de diplomas die relevant zijn in onze maatschappij...ie...zowat alle technische graden,geen Unief nodig hebt....


Daardoor beschouw ik dat ganse Unief-gebeuren eigenlijk als een beetje wereldvreemd,als een dure hobby..........



....noot: Ik ben dus een "Batchelor" in de electronica tegenwoordig
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:40   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
In het licht van het Master/Batchelor systeem zal die typisch Europese grens tussen Hogescholen en Universiteiten vervagen.....

Het is eigenlijk nu al zo dat je voor de diplomas die relevant zijn in onze maatschappij...ie...zowat alle technische graden,geen Unief nodig hebt....


Daardoor beschouw ik dat ganse Unief-gebeuren eigenlijk als een beetje wereldvreemd,als een dure hobby..........



....noot: Ik ben dus een "Batchelor" in de electronica tegenwoordig
Of anders gezegd.....waarom uberhaupt een universiteit in Antwerpen?
Vraagt het bedrijfsleven dat?
Vraagt de Haven dat?
Wie vraagt dat eigenlijk....behalve mss mensen die denken dat "University" indrukwekkend staat op een promotie-brochure over een bepaalde omgeving???
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:01   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik betwijfel ten zeerste of het VB etiket de studenten zou weerhouden om in een bruisende stad als Antwerpen te gaan studeren.

Ik denk dat inge gelijk heeft: zowel Gent als Leuven zijn kleinschaliger en hebben een echte "studentenmentaliteit", bovendien blijven er hopen afgestudeerden telkens "plakken" in die omgeving.

Antwerpen heeft veel meer een imago van HAVENstad, NIJVERHEID en CULTUURstad dan als studentikoze omgeving.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:07   #7
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Het bewuste artikel refereert nergens naar het Vlaams Belang. Ik kan mij niet indenken dat veel studenten hun keuze zouden laten afhangen van zoiets triviaal als een oppositiepartij in de bewuste stad.

Wat mij voor Antwerpen heeft laten kiezen is

1) De nabijheid (Leuven is al pendelend onmogelijk te bereiken vanuit de provincie Antwerpen, tenzij je graag héél vroeg opstaat)
2) De vertrouwdheid met de stad
3) De studentvriendelijkheid van een stad die nog geen echte studentenstad, met alle negatieve aspecten vandien, is geworden.

Als het over slechte imago's gaat, zou ik eerder naar Brussel kijken, dat is iets waar voorlopig veel Vlaamse studenten voor terugschrikken: Een anderstalige omgeving, een onveilig openbaar vervoer, weinig fuifgelegenheid...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 11:10   #8
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Of anders gezegd.....waarom uberhaupt een universiteit in Antwerpen?
Vraagt het bedrijfsleven dat?
Vraagt de Haven dat?
Wie vraagt dat eigenlijk....behalve mss mensen die denken dat "University" indrukwekkend staat op een promotie-brochure over een bepaalde omgeving???
Antwerpen, de grootste stad van Vlaanderen, die enkele van de belangrijkste bibliotheekcollecties en archieven van de ganse regio huisvest, zonder universiteit?
Laten we niet vergeten dat Antwerpen nog altijd de volkrijkste provincie van Vlaanderen is en de grootste contributor aan export, handel en nijverheid. De logische consequentie daarvan is toch dat zij ook de kans hebben om hun mensen op te leiden zonder dat die daarvoor moeten verhuizen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:19   #9
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
In het licht van het Master/Batchelor systeem zal die typisch Europese grens tussen Hogescholen en Universiteiten vervagen.....

Het is eigenlijk nu al zo dat je voor de diplomas die relevant zijn in onze maatschappij...ie...zowat alle technische graden,geen Unief nodig hebt....


Daardoor beschouw ik dat ganse Unief-gebeuren eigenlijk als een beetje wereldvreemd,als een dure hobby..........



....noot: Ik ben dus een "Batchelor" in de electronica tegenwoordig
het verschil hogeschool-unief is absoluut nog niet aan het verdwijnen. op vlak van beleid zijn er nog wel degelijk verschillen. de uniefs hebben wel degelijk hun nut.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:22   #10
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Of anders gezegd.....waarom uberhaupt een universiteit in Antwerpen?
Vraagt het bedrijfsleven dat?
Vraagt de Haven dat?
Wie vraagt dat eigenlijk....behalve mss mensen die denken dat "University" indrukwekkend staat op een promotie-brochure over een bepaalde omgeving???
ik vind het belangrijk dat antwerpen een goede unief heeft. en ik zeg dit niet uit eigenbelang, ik studeer namelijk aan een hogeschool (maar wel een masteropleiding, om het even moeilijk te maken ).
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be