Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2007, 13:38   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard Minister wil: een jaar in Nederlandstalige kleuterklas

Vreemd dat hierover nog geen discussie is gestart.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ht/index.shtml#
(met filmpje)

"Eén jaar in Nederlandstalige kleuterklas"

di 06/03/07 - Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) wil een inschrijvingsleeftijd voor leerlingen op vijf jaar. Dat is één van de maatregelen waarmee de minister de kwaliteit van het Nederlandstalige onderwijs in Brussel wil waarborgen.

(foto VRT)



De inschrijvingsplicht op vijf jaar betekent dat wie naar het eerste leerjaar wil in een Vlaamse school of een Nederlandstalige in Brussel, verplicht eerst een jaartje naar een Nederlandstalige kleuterklas moet.
Minister Vandenbroucke benadrukt dat dit geen verlaging is van de leerplicht. Kinderen kunnen namelijk ook thuis les krijgen.
Vandenbroucke wil dat de kleuters effectief naar de kleuterklas gaan. De maatregel moet eerst nog worden voorgelegd aan de Vlaamse regering en het parlement.



"Ouders moeten meer betrokken zijn"

Minister Vandenbroucke heeft nog een reeks andere maatregelen opgesteld om de kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel te waarborgen.


(foto PhotoNews)



De minister wil onder meer dat scholen van ouders meer betrokkenheid kunnen vragen. Zo moeten anderstalige ouders die hun kind naar een Nederlandstalige school sturen, voldoende Nederlands leren om een goed contact te kunnen hebben met de school.
Vandenbroucke vindt ook dat scholen ouders moeten kunnen vragen dat ze gedurende het schooljaar een aantal keer op school aanwezig zijn voor overleg.
Leerlingen bij wie bij het veranderen van school een taalachterstand is vastgesteld, moeten extra taallessen kunnen krijgen.


--------
Ik vind het vreemd dat hij ook buiten Brussel dat van die kleuterklas gaat eisen : ik dacht dat kleuterklassen tot nu toe nooit verplicht zijn geweest ?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:40   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

En vandaag heeft dat bericht ook blijkbaar de verre overkant van de taalgrens bereikt :


Ze spreken over "grincement des dents".
Dat klinkt niet goed.



http://www.rtbf.be/info/belgique/ARTICLE_075397
Trop de petits francophones dans les écoles flamandes ?


Dans le maternel par exemple, seulement 10% des élèves ont deux parents flamands. Les ministres responsables, Franck Vandenbroucke, et Guy Vanhengel, annoncent des mesures. Et parmi celles-ci, l'une d'entre-elles fait déj�* grincer des dents...

7 mar 2007 08:33

[FONT=Arial]Pour les deux ministres de l'enseignement flamand et bruxellois, il faut intensifier l'aide aux écoles qui doivent s'atteler �* une mise �* niveau linguistique. Lier par exemple leurs budgets de fonctionnement �* leur type d'élèves, nombre d'allophones, situation sociale par exemple. Côté encadrement, les ministres suggèrent entre autres l'embauche d'assistantes en langues dans certains jardins d'enfants. Ou encore l'obligation pour les élèves qui vont s'inscrire en primaires en flamand de suivre déj�* la dernière année de maternelles en néerlandais. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Toutes ces pistes sont encore �* débattre. Elles visent �* donner plus d'aisance linguistique aux élèves pour leur permettre de bien apprendre tout le reste. Mais l�* où le débat pourrait être animé, c'est autour du volet "parents" du projet. Les ministres insistent : trop souvent les parents inscrivent leur progéniture dans des écoles flamandes sans eux-mêmes parler le néerlandais. Ils ont peu de contacts avec l'école et suivent difficilement la scolarité de leurs enfants. En découle une suggestion: obliger un nombre minimum de contacts parents/école chaque année, 3 ou 4, mais aussi forcer les parents lors de l'inscription �* s'engager eux-mêmes �* apprendre le néerlandais. Cela veut dire, expliquent les ministres, suivre assez de cours pour une communication suffisante avec l'école. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Cette démarche rappelle l'idée de coupler en Flandre accès au logement social et connaissance du néerlandais. Elle pourrait susciter controverse, des grincements de dents au nom de la liberté de choisir un établissement scolaire. [/FONT]

[FONT=Arial]Que veulent les Flamands ? [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]C'est la question posée par l'émission débat qui sera diffusée mercredi soir sur la Une Télé. Une émission qui se tiendra �* l'hôtel de ville de Gand et réalisée dans la foulée du fameux docu-fiction "Bye Bye Belgium" du 13 décembre dernier, Sur le plateau, de nombreux invités donc, hommes politiques, artistes, entrepreneurs. Tous tenteront donc de répondre �* la question : Que veulent les Flamands? [/FONT]
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:41   #3
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik vind het vreemd dat hij ook buiten Brussel dat van die kleuterklas gaat eisen : ik dacht dat kleuterklassen tot nu toe nooit verplicht zijn geweest ?
Eigenlijk veranderd er weinig hoor, de meeste Vlamingen, zo niet alle, sturen hun kleuters naar de kleuterklas, want dat is ook gratis kinderopvang

Het is dus vooral bedoelt om allochtonen zo ver te krijgen en dus de kennis van het Nederlands bij hun kinderen te verbeteren.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 13:44   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Eigenlijk veranderd er weinig hoor, de meeste Vlamingen, zo niet alle, sturen hun kleuters naar de kleuterklas, want dat is ook gratis kinderopvang
Ja maar zo pak je nodeloos de planning van Vlaamse gezinnen aan bij wie er toch geen taalprobleem is.

Citaat:
Het is dus vooral bedoelt om allochtonen zo ver te krijgen en dus de kennis van het Nederlands bij hun kinderen te verbeteren.
De titel van dat RTBF artikel laat wel anders vermoeden?

Maar zijn er eigenlijk echt mensen (allochtoon of Franstalig) die hun kinderen gewoon naar het eerste lager sturen zonder dat er ooit tegen dat kind Nederlands is gesproken? Je mag dan een bolleboos zijn, dan nog zal je niet van de eerste dag vloeiend meekletsen, vrees ik.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 14:27   #5
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja maar zo pak je nodeloos de planning van Vlaamse gezinnen aan bij wie er toch geen taalprobleem is.
...
Maar zijn er eigenlijk echt mensen (allochtoon of Franstalig) die hun kinderen gewoon naar het eerste lager sturen zonder dat er ooit tegen dat kind Nederlands is gesproken? Je mag dan een bolleboos zijn, dan nog zal je niet van de eerste dag vloeiend meekletsen, vrees ik.
Ik vermoed dat zowat 90% van de Vlaamse kleuters naar het kleuteronderwijs gaan, welke planning wordt er dan 'verstoord'? Niks dacht ik.

De Franstaligen vinden dat niet leuk omdat ze graag zouden hebben dat de allochtonen in Brussel het alleen bij het Frans houden, of bij slecht Nederlands. Dat houdt de Franstalige dominantie stevig en vrijwaart die beroepen die echt tweetalige Brusselaars vraagt voor die autochtone Franstalige Brusselaars met een degelijke opvoeding.

Er zijn vrij veel Franstaligen in Brussel ook die hun kinderen pas vanaf het middelbaar naar het Nederlandstalig onderwijs sturen. Alles bestaat en tot nu toe is alles mogelijk. Maar de Franstaligen vinden het niet leuk als allochtonen tout court het Nederlands ontdekken in België, want de 'staat' heeft er alles aan gedaan om tegen de vreemdelingen te zeggen dat ze er met een mondje Frans wel kwamen; ook tegen vreemdelingen die naar Vlaanderen kwamen! En de (klein)kinderen van die allochtonen hebben dan geen emo-band met België noch Vlaanderen, dat nemen ze de Belgische overheid wel wat kwalijk. Alleen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 14:32   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Tegen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 14:44   #7
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ik vermoed dat zowat 90% van de Vlaamse kleuters naar het kleuteronderwijs gaan, welke planning wordt er dan 'verstoord'? Niks dacht ik.
Ja maar het gaat hem echt om een taalprobleem. Ik denk dat deze maatregel in een gebied als Eeklo (ik zeg maar iets) overbodig is.

Citaat:
De Franstaligen vinden dat niet leuk omdat ze graag zouden hebben dat de allochtonen in Brussel het alleen bij het Frans houden, of bij slecht Nederlands. Dat houdt de Franstalige dominantie stevig en vrijwaart die beroepen die echt tweetalige Brusselaars vraagt voor die autochtone Franstalige Brusselaars met een degelijke opvoeding.

Er zijn vrij veel Franstaligen in Brussel ook die hun kinderen pas vanaf het middelbaar naar het Nederlandstalig onderwijs sturen. Alles bestaat en tot nu toe is alles mogelijk. Maar de Franstaligen vinden het niet leuk als allochtonen tout court het Nederlands ontdekken in België, want de 'staat' heeft er alles aan gedaan om tegen de vreemdelingen te zeggen dat ze er met een mondje Frans wel kwamen; ook tegen vreemdelingen die naar Vlaanderen kwamen! En de (klein)kinderen van die allochtonen hebben dan geen emo-band met België noch Vlaanderen, dat nemen ze de Belgische overheid wel wat kwalijk. Alleen...
Ik snap deze redenering niet van jou? Als allochtonen (dus Turken, Arabieren,..)naar de lagere school in het Nederlands gaan, ontdekken ze toch al jaren aan een stuk het Nederlands. Dus wat zouden zij tegen dat ene jaartje kleuterschool kunnen hebben?


Citaat:
Tegen.
Waarom Lombas (trouwens : ik vond je vorige avatar leuker )
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:05   #8
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik snap deze redenering niet van jou? Als allochtonen (dus Turken, Arabieren,..)naar de lagere school in het Nederlands gaan, ontdekken ze toch al jaren aan een stuk het Nederlands. Dus wat zouden zij tegen dat ene jaartje kleuterschool kunnen hebben?
Ze kunnen moeilijk verantwoorden dat deze maatregel alleen in Brussel zou gelden,het kan beter in de gehele Vlaamse Gemeenschap gelden. Ten tweede wil men alle allochtonen in geheel Vlaanderen aansporen/steunen in het beter verwerven van het Nederlands en dit zo vroeg mogelijk om de problemen van taalachterstand te verkleinen.

Sorry dat het onduidelijk was. Met Franstaligen bedoelde ik niet die allochtonen, maar de autochtone Belgen, zij die in de pers (dat artikel waar je naar verwees) fulmineren tegen dergelijke maatregelen.
Die allochtonen die de realiteit van België kennen hebben op zich geen probleem met het leren van Nederlands - al hebben sommige ouders niet altijd door dat bepaalde zaken extra nodig zijn wil men een voldoende niveau halen.

Laatst gewijzigd door Burry : 7 maart 2007 om 15:19.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:16   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waarom Lombas (trouwens : ik vond je vorige avatar leuker )
Dat is dan jammer, Frédéric Bastiat kent momenteel mijn voorkeur boven Chulpan Khamatova.

Waarom? Omdat ik tegen volgende zaken ben:

- Ministerie van Onderwijs
- Openbaar onderwijs
- Schoolplicht

Dat is de eenvoudige reden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:32   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Waarom? Omdat ik tegen volgende zaken ben:

- Ministerie van Onderwijs
- Openbaar onderwijs
- Schoolplicht

Dat is de eenvoudige reden.
Wil jij zo graag anarchie? Degelijk onderwijs is een van de fundamenten van een maatschappij. Het is misschien tof om je kind naar een school te sturen waar het manden leert vlechten en zes uur aan een stuk achter een computer kan zitten, maar wat brengt dat op uiteindelijk?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is dan jammer, Frédéric Bastiat kent momenteel mijn voorkeur boven Chulpan Khamatova.
Die laatste vind ik echter een zeer interessante vrouw : ze komt uit Tatarstan, is tweetalig en heeft nog wiskunde gestudeerd.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:50   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wil jij zo graag anarchie? Degelijk onderwijs is een van de fundamenten van een maatschappij. Het is misschien tof om je kind naar een school te sturen waar het manden leert vlechten en zes uur aan een stuk achter een computer kan zitten, maar wat brengt dat op uiteindelijk?
Ik wil niet noodzakelijk anarchie, nee, maar als staatsonderwijs een voorwaarde is om geen anarchie te hebben, dan was de wereld voor pakweg 1800-1950 dus één grote anarchie?

Citaat:
Die laatste vind ik echter een zeer interessante vrouw : ze komt uit Tatarstan, is tweetalig en heeft nog wiskunde gestudeerd.
Bastiat heeft niets gestudeerd maar zijn geschriften vormen nog altijd mee de grondslag van een geheel economisch en politiek denken.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:54   #12
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik wil niet noodzakelijk anarchie, nee, maar als staatsonderwijs een voorwaarde is om geen anarchie te hebben, dan was de wereld voor pakweg 1800-1950 dus één grote anarchie?
We kennen meer met ons huidig systeem maar we moeten ook meer kennen in deze moderne tijden.
Waarom ben je tegen schoolplicht.

Citaat:
Bastiat heeft niets gestudeerd maar zijn geschriften vormen nog altijd mee de grondslag van een geheel economisch en politiek denken.
O maar dat is voor mij ook OK hoor, het is gewoon dat ik zelf wiskunde studeer, en het gebeurt niet vaak dat een "vedette" iets met wiskunde te maken heeft.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:56   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
We kennen meer met ons huidig systeem maar we moeten ook meer kennen in deze moderne tijden.
Waarom ben je tegen schoolplicht.
Omdat ik geen recht heb iemand te dwingen zijn kinderen naar school te sturen, net als ik geen recht heb hem dat te verbieden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 15:57   #14
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Omdat ik geen recht heb iemand te dwingen zijn kinderen naar school te sturen, net als ik geen recht heb hem dat te verbieden.
Maar elk kind heeft toch recht op onderwijs???
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 16:06   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar elk kind heeft toch recht op onderwijs???
Neen. Ten eerste zou je dat een privilege noemen, en geen recht. Ten tweede volg ik prof. Van Dun:

In artikel 26 krijgen wij een recht op opvoeding, dat vooral een recht op onderwijs blijkt te zijn-onderwijs dat in sommige gevallen kosteloos én verplicht én naar keuze van de ouders moet zijn. Het moet altijd 'de uitbreiding van het werk der Verenigde Naties voor het handhaven van de vrede' in de hand werken. Overigens heeft volgens artikel 28 'een ieder het recht dat er, op het sociale en op het internationale vlak, een zodanige orde heerse dat de in deze Verklaring uitgedrukte rechten en vrijheden er volle uitwerking kunnen vinden.'

Kortom, leven in een verzorgingsstaat die de zaak van de Verenigde Naties toegewijd is, is blijkbaar het fundamentele mensenrecht.

(...)

Er is echter nog een derde mogelijkheid, namelijk dat ook de 'rechten' uit de eerste reeks geen vrijheidsrechten in de klassieke zin van het woord zijn, maar net zoals de sociale en andere rechten uit de derde reeks aanspraken op overheidsbemoeienis. Onder die hypothese is 'vrijheid' niet meer dan een van de vele andere begeerlijke zaken (zoals onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen allerhande) die de nationale en internationale overheden en hun deskundigen ter afweging in de balans van de politieke beleidsvorming dienen te werpen.

VAN DUN, Frank, Utopie van de mensenrechten, < http://users.ugent.be/~frvandun/Texts/Articles/StudGenUtrecht.pdf > en < http://www.libertarian.nl/NL/archives/000470.php >
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 maart 2007 om 16:07.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 16:59   #16
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En vandaag heeft dat bericht ook blijkbaar de verre overkant van de taalgrens bereikt :


Ze spreken over "grincement des dents".
Dat klinkt niet goed.



http://www.rtbf.be/info/belgique/ARTICLE_075397
Trop de petits francophones dans les écoles flamandes ?


Dans le maternel par exemple, seulement 10% des élèves ont deux parents flamands. Les ministres responsables, Franck Vandenbroucke, et Guy Vanhengel, annoncent des mesures. Et parmi celles-ci, l'une d'entre-elles fait déj�* grincer des dents...

7 mar 2007 08:33

[FONT=Arial]Pour les deux ministres de l'enseignement flamand et bruxellois, il faut intensifier l'aide aux écoles qui doivent s'atteler �* une mise �* niveau linguistique. Lier par exemple leurs budgets de fonctionnement �* leur type d'élèves, nombre d'allophones, situation sociale par exemple. Côté encadrement, les ministres suggèrent entre autres l'embauche d'assistantes en langues dans certains jardins d'enfants. Ou encore l'obligation pour les élèves qui vont s'inscrire en primaires en flamand de suivre déj�* la dernière année de maternelles en néerlandais. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Toutes ces pistes sont encore �* débattre. Elles visent �* donner plus d'aisance linguistique aux élèves pour leur permettre de bien apprendre tout le reste. Mais l�* où le débat pourrait être animé, c'est autour du volet "parents" du projet. Les ministres insistent : trop souvent les parents inscrivent leur progéniture dans des écoles flamandes sans eux-mêmes parler le néerlandais. Ils ont peu de contacts avec l'école et suivent difficilement la scolarité de leurs enfants. En découle une suggestion: obliger un nombre minimum de contacts parents/école chaque année, 3 ou 4, mais aussi forcer les parents lors de l'inscription �* s'engager eux-mêmes �* apprendre le néerlandais. Cela veut dire, expliquent les ministres, suivre assez de cours pour une communication suffisante avec l'école. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Cette démarche rappelle l'idée de coupler en Flandre accès au logement social et connaissance du néerlandais. Elle pourrait susciter controverse, des grincements de dents au nom de la liberté de choisir un établissement scolaire. [/FONT]

[FONT=Arial]Que veulent les Flamands ? [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]C'est la question posée par l'émission débat qui sera diffusée mercredi soir sur la Une Télé. Une émission qui se tiendra �* l'hôtel de ville de Gand et réalisée dans la foulée du fameux docu-fiction "Bye Bye Belgium" du 13 décembre dernier, Sur le plateau, de nombreux invités donc, hommes politiques, artistes, entrepreneurs. Tous tenteront donc de répondre �* la question : Que veulent les Flamands? [/FONT]
Dit gaat stilaan in de richting van tweetalige scholen.

Mooi. De discussie is op gang getrokken en het B.U.B.-programma wordt stilaan au sérieux genomen. Het unitarisme is niet ver af meer.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 19:38   #17
Breda
Minister
 
Breda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Berichten: 3.047
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dit gaat stilaan in de richting van tweetalige scholen.

Mooi. De discussie is op gang getrokken en het B.U.B.-programma wordt stilaan au sérieux genomen. Het unitarisme is niet ver af meer.
geweldig idee .....Docent spreekt Frans , Leerlingen praten Nederlands
__________________
Deelrepubliek Groot Brabant |Breda steunt een Beter Nederland !!
Breda = Socialist , Regionalist/Nationalist
Breda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 20:36   #18
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dit gaat stilaan in de richting van tweetalige scholen.

Mooi. De discussie is op gang getrokken en het B.U.B.-programma wordt stilaan au sérieux genomen. Het unitarisme is niet ver af meer.
waaruit besluit U dat?

Het gaat hem erom dat INDIEN je je kind naar een Nederlandstalige school wil sturen, je verplicht bent om dat kind dan ook het laatste jaartje kleuterschool naar een Nederlandstalige school te sturen.

Ik zie hier niks tweetalige scholen.

Het gaat hem erom dat ouders die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen willen sturen, zelf ook voldoende Nederlands moeten aanleren om de contacten met die scholen te kunnen onderhouden.

Ik zie hier niks tweetalige scholen.

Dit verandert niks aan de LEERplicht: indien je je kinderen thuis wil onderwijzen dan hoef je die dus niet naar het Nederlandstalige kleuteronderwijs te sturen.

Dat de NEDERLANDSTALIGE ouders toch ook wel weer de klos zijn (waarom zouden die verplicht moeten zijn om hun kinderen omwille van het aanleren van het Nederlands naar de kleuterschool te sturen?) maar zoals reeds gezegd: weinig relevant vermits (en het is méér dan) 90% hun kinderen sowieso reeds naar de kleuterklas stuurden.

Dat het geen kleuterleerplicht wordt vind ik een beter voorstel dan het verlagen van de leerplicht: in dat geval worden de nederlandstalige ouders namelijk verplicht om zelfs met kleutertjes hun verlof tijdens het hoogseizoen (schoolverloven) te plannen, wat een pak meer kost dan laagseizoen.
Op deze manier omzeilt FVDB dit probleem. Nieuw oprijzend probleem is dan weer dat er van die slimme mensen hun kinderen zullen inschrijven en ze geen school laten lopen: anders worden ze niet genoeg gediscrimineerd in het eerste studiejaar hé.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 maart 2007 om 20:39.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 21:17   #19
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar zijn er eigenlijk echt mensen (allochtoon of Franstalig) die hun kinderen gewoon naar het eerste lager sturen zonder dat er ooit tegen dat kind Nederlands is gesproken?
Er zijn zelfs klassen (in het Vlaams onderwijs) waar er maar 2 of 3 kinderen Nederlands spreken. Toetsen moeten dan opgesteld worden met tekeningetjes (ipv tekst) omdat quasi geen enkele leerling Nederlands begrijpt.

Het is al een goed teken dat FvdB eindelikj inziet dat er een probleem �*s. Maar ik ben tegen zijn maatregel.
De enige oplossing is extra geld voor het Vlaams onderwijs in Brussel. En dan geen habbekrats, maar een immense verhoging van het geld. Er moet extra personeel komen, want de leerkrachten kunnen zulke situaties niet langer de baas.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 21:24   #20
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er zijn zelfs klassen (in het Vlaams onderwijs) waar er maar 2 of 3 kinderen Nederlands spreken. Toetsen moeten dan opgesteld worden met tekeningetjes (ipv tekst) omdat quasi geen enkele leerling Nederlands begrijpt.
Nochtans : veel mensen hebben zeer optimistische ideeën over kinderen en taalkennis: 'een kiend leert da rap" of "kinderen zijn een spons". Blijkbaar toch niet zo juist.
Citaat:
Het is al een goed teken dat FvdB eindelikj inziet dat er een probleem �*s. Maar ik ben tegen zijn maatregel.
De enige oplossing is extra geld voor het Vlaams onderwijs in Brussel. En dan geen habbekrats, maar een immense verhoging van het geld. Er moet extra personeel komen, want de leerkrachten kunnen zulke situaties niet langer de baas.
Maar wat ga je doen met dat meer geld? Hoe los je het probleem daarmee op?
Hoe komt het trouwens dat het zo rampzalig is : door de Franstaligen of door de allochtonen (Wit-Russen, Turken,Roemenen,...)
Als het om Franstaligen gaat, wat doen die daar eigenlijk?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be