Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2017, 23:40   #201
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je bij je metingen als soldaat 0.15 uSv/h meet, dan doe je dat pak uit en ga je een pint nemen.

Of ga je dit soort dosissen vergelijken met de dosis die je krijgt op 1 km van de grond zero van een kernbom ?
Er zijn 2 soorten besmetting.
1 stof of vuil zoals je hier zegt.
Dat is af te spoelen en als het niet te erg is oké dan maar.
2 innerlijk besmetting van stof of eender wat....dat blijft.

Het probleem met radio activiteit in niet zo heel erg hoge dosis is dat het jaren..10 jaar of 20 jaar of langer kan duren eer de cellen kanker worden en het is niet vast te te stellen wat de oorzaak was ooit.

Van daar het lage aantal vrij directe doden die laag waren maar tot op vandaag zijn er veel doden op lange termijn.
Niet aan te radio activiteit meteen te klinken omdat iedere bewijslast er niet is.

Echter...het is zo.
Mambo ex nbc
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:41   #202
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tot op de dag van vandaag slorpen champignons tot halfweg Polen nog steeds zoveel schadelijke radio active stoffen op dat zowat het halve wildbestand feitelijk chemisch moet vernietigd worden.

Uiteraard komen ze in promotie van de winkeliers terecht.
en een bron van zo'n leuke bewering bestaat er niet zeker ?
hier staat er dat het al 40 keer lager ligt...
http://www-naweb.iaea.org/nafa/news/...esentation.pdf
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:42   #203
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tot op de dag van vandaag slorpen champignons tot halfweg Polen nog steeds zoveel schadelijke radio active stoffen op dat zowat het halve wildbestand feitelijk chemisch moet vernietigd worden.

Uiteraard komen ze in promotie van de winkeliers terecht.
Lekker!

De Polen hebben redelijk veel fall-out dosis meegekregen, vooral Noord-Oost.

De gevolgen:
https://www.irishtimes.com/opinion/l...oland-1.585007

De vermoedelijke fall-out die dagen:
https://www.youtube.com/watch?v=oZ74Rqh7yDE

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2017 om 23:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:43   #204
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tot op de dag van vandaag slorpen champignons tot halfweg Polen nog steeds zoveel schadelijke radio active stoffen op dat zowat het halve wildbestand feitelijk chemisch moet vernietigd worden.

Uiteraard komen ze in promotie van de winkeliers terecht.
5000 becquerels per kg gedroogde champignon Cesium 137 voornamelijk.

Ik ga die zonder veel aarzelen door mijn saus draaien. Weet je hoeveel champignons dat zijn ?????

Als je dus een kg gedroogde tsjernobylechampignons opeet (niet dat u dat lukt, maarbon) krijg je een dosis van 0.07 mSv oftewel 70 uSv binnen.

Echt, alweer iets waar je keihard dood van gaat....not.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:44   #205
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

http://www.businessinsider.com/ap-cz...true&r=US&IR=T

hier is er zo'n tekst
dus de helft van de dieren zijn nog altijd te radioactief. Nu moetje weten t'is ook oud vlees en die cesium zit geaccumuleerd; Dus er is voor mij niets bizar aan het fenomeen dat oude dieren nog altijd radioactief cesium meedragen...

Maar enfin, de dieren leven vrolijk verder en wij mensen staan te toveren met getallen over een probleem die geen impact heeft... want die dieren gaan er niet van dood hé ? Ze zijn van hetzelfde vlees en bloed en DNA gemaakt als wij... proficiat; Je bent zogoed aan het bewijzen dat het geen kwaad kan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:46   #206
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een banaan levert u 15 Bq op mensen.

Stopt met bananen eten !!!!
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:49   #207
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
en een bron van zo'n leuke bewering bestaat er niet zeker ?
hier staat er dat het al 40 keer lager ligt...
http://www-naweb.iaea.org/nafa/news/...esentation.pdf
Ik heb die bron al eens gepost ergens.

Trouwens wist je dat alle dode bladeren in een zeer wijde omgeving van tjernobil er gewoon nog liggen?
Ook die vergaan niet meer. Alle microscopische organismen zijn ook dood.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:51   #208
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ge kunt u ook ziek eten aan wilde varkens, 16 000 Bq/kg (maximum ooit gemeten in een wild zwijn, een zeer gezond exemplaar overigens).

Ge zult eerder doodgaan aan vernauwingen van het vreten van sprek dan aan kanker van de Cesium 137. Overigens, over 30 jaar is die concentratie alweer gehalveerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:51   #209
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een banaan levert u 15 Bq op mensen.

Stopt met bananen eten !!!!
Van nature hebben we ook straling.
Veel zaken stralen trouwens, zo ook een vuurtje en dergelijke.

Maar die hebben al die isotopen niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:52   #210
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge kunt u ook ziek eten aan wilde varkens, 16 000 Bq/kg (maximum ooit gemeten in een wild zwijn, een zeer gezond exemplaar overigens).

Ge zult eerder doodgaan aan vernauwingen van het vreten van sprek dan aan kanker van de Cesium 137. Overigens, over 30 jaar is die concentratie alweer gehalveerd.
Gehalveerd.
Onthou vooral de helft .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:57   #211
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Ik denk dat echte koolputters veel gevaarlijker leven en veel meer opdoen.
Ik denk dat er heel weinig 65 jaar halen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 23:57   #212
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.businessinsider.com/ap-cz...true&r=US&IR=T

hier is er zo'n tekst
dus de helft van de dieren zijn nog altijd te radioactief. Nu moetje weten t'is ook oud vlees en die cesium zit geaccumuleerd; Dus er is voor mij niets bizar aan het fenomeen dat oude dieren nog altijd radioactief cesium meedragen...

Maar enfin, de dieren leven vrolijk verder en wij mensen staan te toveren met getallen over een probleem die geen impact heeft... want die dieren gaan er niet van dood hé ? Ze zijn van hetzelfde vlees en bloed en DNA gemaakt als wij... proficiat; Je bent zogoed aan het bewijzen dat het geen kwaad kan.
De meeste dieren hebben geen al te lang leven in het vooruitzicht.
Muizen en ratten circa 2 jaar .
Enz....

Dat is dus geen spiegel.

Nu ja kernenergie zal niet anders kunnen .
Maar als er een centrale ontploft of zo mogen we allemaal België verlaten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 00:04   #213
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste dieren hebben geen al te lang leven in het vooruitzicht.
Muizen en ratten circa 2 jaar .
Enz....

Dat is dus geen spiegel.

Nu ja kernenergie zal niet anders kunnen .
Maar als er een centrale ontploft of zo mogen we allemaal België verlaten.
De Belgische centrales kunnen niet ontploffen gelijk Tsjernobyl, een reactor die was ontworpen om weapns grade plutonium te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 00:10   #214
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De Belgische centrales kunnen niet ontploffen gelijk Tsjernobyl, een reactor die was ontworpen om weapns grade plutonium te maken.
Misschien niet.
Ik weet dat niet.

Nu ja ik probeer alleen maar een punt aan te halen aan de hand van eerdere voorvallen en dat de remedie nooit erger dan de kwaal mag worden.

Het zijn serieuze zaken zowel luchtverontreiniging als radio activiteit.

Ga er niet licht en onbezonnen over.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 00:11   #215
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
As humans were evacuated from the area in 1986, animals moved in despite the radiation. The flora and fauna of the Red Forest have been dramatically affected by the accident. It seems that the biodiversity of the Red Forest has increased in the years following the disaster.[6] There are reports of some stunted plants in the area. Wild boar multiplied eightfold between 1986 and 1988.[1]

The site of the Red Forest remains one of the most contaminated areas in the world.[3] However, it has proved to be an astonishingly fertile habitat for many endangered species. The evacuation of the area surrounding the nuclear reactor has created a lush and unique wildlife refuge. In the 1996 BBC Horizon documentary "Inside Chernobyl's Sarcophagus", birds are seen flying in and out of large holes in the structure of the former nuclear reactor. The long-term impact of the fallout on the flora and fauna of the region is not fully known, as plants and animals have significantly different and varying radiologic tolerance. Some birds are reported with stunted tail feathers (which interferes with breeding). Storks, wolves, beavers, deer, and eagles have been reported in the area.[7][8]

Today, radiation levels in the Red Forest can be as high as one roentgen per hour, but levels of ten milliröntgens per hour are more common. More than 90% of the radioactivity of the Red Forest is concentrated in the soil.[5]

Scientists are planning to use the nearby radioactive and abandoned town of Pripyat, and surrounding area, as a unique laboratory for modelling the dispersal of radionuclides by the detonation of a dirty bomb or an attack with chemical or biological agents. The area offers an unparalleled opportunity to fully understand the passage of radioactive debris through an urban and rural area.[9]

The nature of the area seems to have not only survived, but flourished due to significant reduction of human impact. The zone has become a "Radiological Reserve", a classic example of an involuntary park. Currently, there is concern about contamination of the soil with strontium-90 and caesium-137, which have half-lives of about 30 years. The highest levels of caesium-137 are found in the surface layers of the soil where they are absorbed by plants, and insects living there today. Some scientists fear that radioactivity will affect the land for the next several generations.[10][11]

In April 2015, a large forest fire burning nearly 400 hectares came within twenty kilometres of the abandoned nuclear power plant, raising fears the flames would burn shrub and woodland surrounding the disaster zone. This in turn could have released radioactive material into the atmosphere.[12]
Blijkbaar is de mens meer vergif voor de natuur dan straling.

De straling houdt de mens weg. De dieren profiteren daarvan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 00:12   #216
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Misschien niet.
Ik weet dat niet.

Nu ja ik probeer alleen maar een punt aan te halen aan de hand van eerdere voorvallen en dat de remedie nooit erger dan de kwaal mag worden.

Het zijn serieuze zaken zowel luchtverontreiniging als radio activiteit.

Ga er niet licht en onbezonnen over.
Paniekzaaierij is enkel correct als er cijfers zijn die het ondersteunen.

En die zijn er niet, zeker niet in Fukoshima. Waar men nu tot de conclusie komt dat de evacuatie meer slecht dan goed heeft gedaan en dat die exclusion zone wel eens heel wat kleiner kon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 07:20   #217
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Paniekzaaierij is enkel correct als er cijfers zijn die het ondersteunen.

En die zijn er niet, zeker niet in Fukoshima. Waar men nu tot de conclusie komt dat de evacuatie meer slecht dan goed heeft gedaan en dat die exclusion zone wel eens heel wat kleiner kon.
Ieder stofje waar je u hier zo druk in maakt is daar ook zelfs zonder auto's.
Met dat verschil dat het radio actief is.

Dat ze er geen cijfer willen of durven opzetten is niet zonder reden want als ze het doen...en ze kunnen dat ...is het wereldwijd paniek.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 09:47   #218
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Dat ze er geen cijfer willen of durven opzetten is niet zonder reden want als ze het doen...en ze kunnen dat ...is het wereldwijd paniek.
Natuurlijk staan er cijfers op, je kronkelt voortdurend verder Mambo.

Er bestaan kaarten met metingen, wereldwijd:
- bvb: http://radioactiveathome.org/map/
http://www.gmcmap.com/ gewoon uitzoomen - aflezen - en dan ?
Fall out website: http://www.ki4u.com/illwind.htm

Honderden kaarten en sites het is wereldwijd paniek Mambo!!?:
Hierzie: https://www.google.be/search?q=Radio...w=1440&bih=829

Straling is nu eenmaal heel gemakkelijk te meten.
Zelfs Tsjernobyl heeft niet de hoogste gemeten ioniserende straling.

Alvast niet teveel bananen eten Mambo, best niets eten, niet ademen, en geen CT scans of MRI laten nemen, ziekenhuizen vermijden enz...
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=TRL7o2kPqw0

The Most Radioactive Places on Earth
https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_equivalent_dose

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekzaaiers_(film)

Paniekzaaiers is een Vlaamse film uit 1986 van regisseur Patrick Lebon. Het was de tweede bioscoopfilm met in de hoofdrol het komische duo Gaston en Leo. Regisseur Lebon schreef het scenario voor de film samen met Paul Koeck. De film lokte zo'n half miljoen kijkers naar de bioscoop en is tot op heden één van de succesvolste Belgische filmproducties aller tijden.
LOL

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2017 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 10:29   #219
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

De mens is een natuurlijke bron van radioactiviteit, 8500 Bq, dus oppassen!!:

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactiviteit

Radioactiviteit wordt uitgedrukt in becquerel (Bq). Als er van een stof 1 atoom per seconde vervalt (desintegreert) is die stof een radioactieve bron (stralingsbron) met een sterkte van 1 becquerel.
Eén Bq wordt ook wel 1 desintegratie per seconde (dps) genoemd. De fysische dimensie is dan: s-1, dezelfde dimensie als hertz.
Om wat duidelijkheid te verkrijgen over hoe klein of hoe groot een becquerel is: de minister van Volksgezondheid grijpt pas in als u voedsel krijgt aangeboden dat radioactiever is dan 600 becquerel per kilogram. De hoeveelheid natuurlijke radioactieve stoffen in het menselijk lichaam is zo'n 120 Bq/kg, voornamelijk als gevolg van kalium-40 en koolstof-14. De gemiddelde mens is dus een radioactieve bron van ca. 8500 Bq.
Door een noodverordening naar aanleiding van de ramp bij de kerncentrale van Fukushima werden op 25 maart 2011 de stralingsnormen tijdelijk versoepeld. De verruiming gold voor producten uit Japan.[1][2] De limiet voor zuivelproducten werd verhoogd tot maximaal 1000 Bq/kg en die voor de meeste andere voedingsmiddelen tot 1250 Bq/kg. Voor visolie en specerijen was de limiet zelfs meer dan een factor 20 versoepeld tot 12.500 Bq/kg. Na protesten van Europarlementariërs gelden sinds 11 april 2011 voor voedingsmiddelen uit Japan dezelfde (hogere) normen zoals Japan die hanteert. In juni 2011 komt de Europese Commissie met een nieuw voorstel voor normen voor de maximale hoeveelheid radioactiviteit in voedsel, die dan voor alle voedingsmiddelen zouden gaan gelden, niet alleen die uit Japan.[3]
Met name binnen de olie-industrie, bijvoorbeeld bij metingen van de natuurlijke radioactiviteit van gesteenten of mineralen, wordt voor de mate van radioactiviteit meestal de gamma ray waarde gebruikt. Deze waardes zijn opgesteld door het American Petroleum Institute.
Oudere eenheden van radioactiviteit zijn:
rutherford (Rd) �*
curie (Ci) �*
mache (ME) �*
eman (E) �*
stat �*
�* Deze eenheden maken geen deel uit van het SI-stelsel.

Aan radioactiviteit gerelateerde eenheden:
gray (Gy) voor de geabsorbeerde dosis
sievert (Sv), het radioactieve-dosisequivalent
rad �*, de geabsorbeerde dosis
rem �*, het radioactieve-dosisequivalent
röntgen (R) �*, de hoeveelheid straling
Ramsar, Iran is bekend om de hoogste natuurlijke radioactiviteit:
Citaat:
http://ecolo.org/documents/documents...ty/ramsar.html


Figure 1. High Background Radiation Areas Around the World.

Numbers given are in mSv/year.
Figure adapted from Health Research Foundation, Kyoto, Japan, with permission.
According to UNSCEAR 2000 report, Ramsar, in northern Iran, has some inhabited areas with the highest known natural radiation levels in the world.
In Guarapari, Brazil, a city of 80 000 inhabitants built on the seaside, peak measurements made by EFN on the thorium-rich beach were as high as 40 microSv/hour (about 200 times higher than the average natural background radiation in other areas of the world).

But the highest known year-average human exposure levels measured in an inhabited location up to date is in Ramsar, Iran.

Humans, animals and plants have been exposed to natural radiation since the creation of life. Interestingly, life evolved in a radiation field that was much more intense than today. The annual effective radiation dose from natural and man-made sources for the world's population is about 3 mSv, which includes exposure to alpha radiation from radon and its progeny nuclides. Nearly 80% of this dose (2.4 mSv) comes from natural background radiation, although levels of natural radiation can vary greatly.

Ramsar, a northern coastal city in Iran, has areas with some of the highest levels of natural radiation measured to date. The effective dose equivalents in very high background radiation areas (VHBRAs) of Ramsar in particular in Talesh Mahalleh, are a few times higher than the ICRP-recommended radiation dose limits for radiation workers.

Inhabitants who live in some houses in this area receive annual doses as high as 132 mSv from external terrestrial sources. The radioactivity of the high background radiation areas (HBRAs) of Ramsar is due to Ra-226 and its decay products, which have been brought to the surface by the waters of hot springs. There are more than 9 hot springs with different concentrations of radium in Ramsar that are used as spas by both tourists and residents.
Japanners hebben de hoogste levensverwachting in de wereld, wat is hun geheim? :
https://www.ahealthylife.nl/japanner...eld-is-geheim/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2017 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 11:59   #220
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk staan er cijfers op, je kronkelt voortdurend verder Mambo.

Er bestaan kaarten met metingen, wereldwijd:
- bvb: http://radioactiveathome.org/map/
http://www.gmcmap.com/ gewoon uitzoomen - aflezen - en dan ?
Fall out website: http://www.ki4u.com/illwind.htm

Honderden kaarten en sites het is wereldwijd paniek Mambo!!?:
Hierzie: https://www.google.be/search?q=Radio...w=1440&bih=829

Straling is nu eenmaal heel gemakkelijk te meten.
Zelfs Tsjernobyl heeft niet de hoogste gemeten ioniserende straling.

Alvast niet teveel bananen eten Mambo, best niets eten, niet ademen, en geen CT scans of MRI laten nemen, ziekenhuizen vermijden enz...


https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_equivalent_dose


LOL
Typische toogpraat.

Ge verstaat er geen bal van.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be