Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2017, 12:58   #61
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een uitermate zwakke respons.
Prof. Dirk Vandewalle heeft 100% gelijk. Hij weigert zich te laten opsluiten in een kneuterig "Vlaams". Overigens, wat is uw "Vlaams"???
Mijn Vlaams is Brabants, en meer bepaald, Kempens -> https://upload.wikimedia.org/wikiped...es_Benelux.PNG .
En als je dan toch die Vandewalle wil verdedigen, beluister dan maar eens zijn repliek op de onderzijde van deze site ... 'ek' in plaats van 'ik' , en duidelijk een Westvlaams accent ... vandaar dat dit mijn vermoeden versterkt, dat die ook misschien een 'moedertaalcomplex' heeft ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het "Vlaams" is niets anders dan een containerbegrip, het bestaat immers uit een ganse waaier van dialecten verspreid over het grondgebied van de huidige Vlaamse deelstaat. Je zit daar dus ook met het Brabants en het Limburgs.
Als je dat zo stelt, is ELKE taal een 'containerbegrip' ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tenzij het de bedoeling is jouw wereldje nog meer in te krimpen en het West-Vlaams uit te roepen tot standaard-taal voor het volledige hedendaagse Vlaanderen. Dan ga je de droom van Guido Gezelle achterna. Die had ook een hekel aan het Nederlands omdat het de taal was van "den duivel uit het Noorden".
Is niet mijn 'droom', al wat ik wil is een AFZONDERLIJKE ISO 639-1 code voor Vlaams (en ook een 639-2 en 639-3), zoals het Waals die ook heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jouw commentaar t.a.v. het artikel van Mia Doornaert komt eenvoudigweg neer op een rechtstreekse aanval op de persoon en is beneden alle peil.
Is niet mijn commentaar, maar die van bovenstaand artikel ...

Laatst gewijzigd door henke54 : 14 november 2017 om 13:14.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 13:45   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Is niet mijn 'droom', al wat ik wil is een AFZONDERLIJKE ISO 639-1 code voor Vlaams (en ook een 639-2 en 639-3), zoals het Waals die ook heeft.

639-1 LI
639-2 en 639-3 LIM

Limburgs.



bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ISO_639-1_codes
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 14:05   #63
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
639-1 LI
639-2 en 639-3 LIM

Limburgs.



bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ISO_639-1_codes
Proficiat
Ben jaloers op je -> http://www.taal.phileon.nl/brabants.php

Laatst gewijzigd door henke54 : 14 november 2017 om 14:14.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 15:35   #64
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Proficiat
Ben jaloers op je -> http://www.taal.phileon.nl/brabants.php
En wat stellen wij vast?

Dat de flamingante kliek die beweert dat Limburg bij de Vlaamse taalcultuur hoort door de weigering om Limburgs als taal te erkennen, een van voornaamste oorzaken is van het verdwijnen van deze cultuur. Dit terwijl zij altijd beweren voor eigen taal en cultuur op te komen.

Nog vragen waarom ik hen zie als bedriegers en volksmisleiders?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 16:28   #65
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En wat stellen wij vast?

Dat de flamingante kliek die beweert dat Limburg bij de Vlaamse taalcultuur hoort door de weigering om Limburgs als taal te erkennen, een van voornaamste oorzaken is van het verdwijnen van deze cultuur. Dit terwijl zij altijd beweren voor eigen taal en cultuur op te komen.

Nog vragen waarom ik hen zie als bedriegers en volksmisleiders?
Die 'flamingante kliek', zoals gij zegt, kan voor mijn part ook de pot op ->
Citaat:
In a decree dated December 24, 1990, the Belgian Walloon regional government was the first to officially recognise Limburgish, as spoken in West Limburg, as a regional, indigenous language. In March 1997 the Dutch government recognised Limburgish as a regional language (Dutch: streektaal) in the Netherlands. As such, it receives moderate protection under chapter 2 of the European Charter for Regional or Minority Languages.

It has been argued, however, that this recognition was highly politically motivated and done more on sociolinguistic than purely linguistic grounds. In 1999, the Dutch Language Union, the de facto language authority which asserted that it had not been asked for advice, opposed the recognition.[13] From the Limburgish side it has been argued that the arguments put forth against the recognition of Limburgish were not based on linguistic considerations, but rather a concern for maintaining the dominance of the Dutch language.

On the other hand, Limburgish has not been recognised by the German and Belgian national governments as an official language so far. An attempt at recognition, made after Limburgish had been recognised in the Netherlands, failed in the Belgian parliament due to Flemish opposition. Because in Belgium political power is divided according to linguistic lines, recognizing Limburgish as an official language would have had considerable constitutional implications and undermine the small majority Flemish speakers hold over Walloon speakers in the Belgian State.
Maar ik zou wel willen dat Vlaams als TAAL word beschouwd,of tenminste dochterTAAL, en een ISO 639-1 (639-2 en 639-3) verkreeg zoals Limburgs en Westvlaams en Waals.
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:35   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je ontkent dus dat je zei dat Limburgers zich Vlamingen voelen.
In welk bericht had ik het daarover? Nummer geven volstaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:38   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik spreek Nederlands, en in mindere mate Engels, en Frans , ene een beetje Duits. Maar mijn moedertaal is Limburgs. En gij moogt voor mijn part schrijven dat dit een Nederlands dialect is. Maar wat is de waarde en kennis van een West-Vlaams schoolmeesterke over Limburg en het Limburgs, in verhouding tot de Limburgers zelf. En welke waarde heeft uw standpunt tgenover wetenschappers die naar gelang de manier van indeling van talen al een verschillende mening toegedaan zijn.
En mijn moedertaal is Waregems, een overgangsdialect tussen West- en Oost-Vlaams, een Nederlands dialect.

Voor het overige: niet "het West-Vlaams schoolmeesterke" beweert dat Limburgs een Nederlands dialect is, wel staat het in heel veel academische werken over Nederlandse taalkunde
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:40   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik kan u vertellen dat ikzelf in een ver verleden ook dacht Vlaming te zijn. Maar dan komt er internet, en dus vele ongekende bronnen. En dan ga je de eigen familiegeschiedenis eens napluizen. Zo leer je ook de geschiedenis van de eigen streek kennen van vele eeuwen. Geschiedenis die nergens of amper in de schoolse geschiedenisboeken aan bod komt. EN dan ga je toch van gedacht veranderen.
Waarom "ga je dan toch van gedacht veranderen"?

Ik heb ook Oostenrijkse voorouders, naast Vlaamse. Waarom zou ik mij dan niet als Vlaming mogen identificeren?

En wanneer wordt iemand een deel van ons volk als hij ergens buitenlandse wortels heeft? Pas na de honderdste generatie of zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:44   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
En wat stellen wij vast?

Dat de flamingante kliek die beweert dat Limburg bij de Vlaamse taalcultuur hoort door de weigering om Limburgs als taal te erkennen, een van voornaamste oorzaken is van het verdwijnen van deze cultuur. Dit terwijl zij altijd beweren voor eigen taal en cultuur op te komen.

Nog vragen waarom ik hen zie als bedriegers en volksmisleiders?
U stelt dat niet vast.

Ik stel wel vast dat het in zovele academische werken staat die over onze Nederlandse taal gaan. Nu ben ik verbaasd te lezen dat volgens u al die werken blijkbaar geschreven zijn door "de flamingante kliek".

Een dialect geef je door in het huisgezin. Daar heb je geen "erkenning" voor nodig. Ik heb thuis dialect geleerd. Ik spreek het nu ook met mijn kinderen. Geen tussentaal. Wel het Waregems zoals ik het met de paplepel heb meegekregen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:49   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat een uitermate zwakke respons.
Prof. Dirk Vandewalle heeft 100% gelijk. Hij weigert zich te laten opsluiten in een kneuterig "Vlaams". Overigens, wat is uw "Vlaams"???
In Frans-Vlaanderen is men bezweken voor die verleiding, maar dat heeft het uitsterven van het dialect niet tegengehouden. Integendeel, door zich op te sluiten in het eigen dialect, heeft men iedere voeling met de eigen taalgroep over de grens verloren. Komt daar nog bij dat de groep rond het Reuzenkoor uit Duinkerke (waarvan de leden zelfs geen Vlaams meer spreken als dagelijkse omgangstaal in gezin of onder vrienden) een handboek heeft opgesteld met een soort eenheids-Frans-Vlaams, een vorm die nooit bestaan heeft.

Het dialect leeft verder als ook de dialectsprekers het doorgeven én als het dialect kan terugvallen op een standaardtaal die ermee overeenkomt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 14:45   #71
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Eind augustus hield de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN) haar driejaarlijkse ledencongres in Leuven, met taalvariatie als thema. Vlaams minister-president Geert Bourgeois opende het congres met een videoboodschap waarin hij zich stevig uitsprak vóór het Standaardnederlands en tegen tussentaal. Axel Buyse, Vlaams Vertegenwoordiger in Den Haag, bauwde het hem braaf na. Dood aan de tussentaal dus, en een zaal vol bevreemde buitenlandse neerlandici die zo veel Vlaamse zelfverachting niet hadden verwacht.
En dat noemt zich dan Vlaams minister ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 14:48   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
En dat noemt zich dan Vlaams minister ...
Natuurlijk, want in Vlaanderen is Nederlands de taal. Vlaams als taal bestaat niet. Wel zijn er Vlaamse dialecten.

Net zoals er ook geen Oostenrijks of Zwitsers of Liechtensteins bestaan als een aparte taal naast het Duits. In al die landen is Duits de taal.

Vindt u dan dat er ook zoveel zelfverachting bestaat in Oostenrijk als ze hun taal beschouwen als Duits?

Spreken Schotten, Australiërs, Amerikanen, Canadezen, Nieuw-Zeelanders, Zuid-Afrikanen, enzovoort nu Engels of iets anders?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:11   #73
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, want in Vlaanderen is Nederlands de taal.
de geschreven taal ja ... maar de gesproken taal is Vlaams ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vlaams als taal bestaat niet.
komt door de politiekers en (sommige) elite, die steevast belemmeren om het Vlaams als taal met een ISO te erkennen/aan te vragen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net zoals er ook geen Oostenrijks of Zwitsers of Liechtensteins bestaan als een aparte taal naast het Duits. In al die landen is Duits de taal.
In die landen bestaat er volgens mij zo geen 'vergelijkend begrip' als Vlaams in Vlaanderen, of daar is misschien zo geen behoefte naar ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spreken Schotten, Australiërs, Amerikanen, Canadezen, Nieuw-Zeelanders, Zuid-Afrikanen, enzovoort nu Engels of iets anders?
De Schotten hebben blijkbaar hetzelfde probleem (erkenning) voor als het Vlaams in Vlaanderen ...

Op de internationale wikipedia's duid men het Vlaams aan alsof dat enkel maar gesproken word in het noord-westen van Belgie, West-Vlaanderen en Zeeland, maar dat is INCORRECT, mede doordat er nog altijd geen ISO norm(zoals aan het West-Vlaams/Limburgs/Waals/etc.) aan het Algemeen Vlaams (AV) is verbonden ...
Ik en gij en alle Vlamingen spreken Vlaams, maar gebruiken geschreven Nederlands ... punt andere lijn ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:18   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
de geschreven taal ja ... maar de gesproken taal is Vlaams ...
Neen, de taal is niet Vlaams. Wel een van de dialecten. In Antwerpen en Brabant spreken ze geen "Vlaams", maar Brabants. En in Limburg spreken ze Limburgse dialecten.

Vlaams wordt gesproken in West-Vlaanderen, in delen van Oost-Vlaanderen en in Zeeuws-Vlaanderen (en, jammer genoeg uitstervend, in Frans-Vlaanderen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:18   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
komt door de politiekers en (sommige) elite, die steevast belemmeren om het Vlaams als taal met een ISO te erkennen/aan te vragen ...
ISO?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:20   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
In die landen bestaat er volgens mij zo geen 'vergelijkend begrip' als Vlaams in Vlaanderen, of daar is misschien zo geen behoefte naar ...
Dan hebt u geen idee van de taalsituatie in die landen. Het Standaard-Duits zoals gebruikelijk in Oostenrijk wijkt op heel veel punten af van het Duits in Duitsland. De afstand is zelfs groter dan tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen.

Ik voel trouwens ook geen enkele behoefte aan een eigen "Vlaamse" variant. Onze standaardtaal stemt me heel tevreden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:21   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Op de internationale wikipedia's duid men het Vlaams aan alsof dat enkel maar gesproken word in het noord-westen van Belgie, West-Vlaanderen en Zeeland, maar dat is INCORRECT, mede doordat er nog altijd geen ISO norm(zoals aan het West-Vlaams/Limburgs/Waals/etc.) aan het Algemeen Vlaams (AV) is verbonden ...
Ik en gij en alle Vlamingen spreken Vlaams, maar gebruiken geschreven Nederlands ... punt andere lijn ...
Ja, ik mag met recht en reden zeggen dat ik "Vlaams" spreekt: het Waregems dialect.

Als ik AN spreekt, gebruik ik dat Vlaams evenwel niet. Ik spreek onze standaardtaal, ons aller AN. Algemeen Nederlands. Punt uit, andere lijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 16:54   #78
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik mag met recht en reden zeggen dat ik "Vlaams" spreekt: het Waregems dialect.

Als ik AN spreekt, gebruik ik dat Vlaams evenwel niet. Ik spreek onze standaardtaal, ons aller AN. Algemeen Nederlands. Punt uit, andere lijn.
Mede door zulke 'koppige halsstarrigheid' om het Algemeen Vlaams (AV) geen ISO 639 te erkennen, beschouwd men internationaal enkel maar het West-Vlaams als Vlaams, en dat is eigenlijk incorrect , en aldus kan men geen Algemeen Vlaamse woorden(die niet in het Nederlands bestaan) vertalen op bijvoorbeeld Wiktionary e.d. , omdat dit zulk een ISO norm vereist ... en dit heeft dan weer onrechtstreeks gevolg om een correcte vertaling op de wikidata te doen, die dan weer als gevolg heeft dat er op Openstreetmap misvattingen wat betreft verkeerstekens e.d. ontstaan ...
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 17:05   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Mede door zulke 'koppige halsstarrigheid' om het Algemeen Vlaams (AV) geen ISO 639 te erkennen, beschouwd men internationaal enkel maar het West-Vlaams als Vlaams, en dat is eigenlijk incorrect , en aldus kan men geen Algemeen Vlaamse woorden(die niet in het Nederlands bestaan) vertalen op bijvoorbeeld Wiktionary e.d. , omdat dit zulk een ISO norm vereist ... en dit heeft dan weer onrechtstreeks gevolg om een correcte vertaling op de wikidata te doen, die dan weer als gevolg heeft dat er op Openstreetmap misvattingen wat betreft verkeerstekens e.d. ontstaan ...
U gaat voorbij aan de kern: de bewijsvoering dat er zoiets als een "Vlaamse" taal zou bestaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2018, 21:37   #80
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.781
Standaard

een verzameling van dialecten, een paar heel lelijke (west vlaams) tot mooi (limburgs)
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be